1

Onderwerp: Zwemwedstrijden

Ik plan in het voorseizoen regelmatig een leuke hardloopwedstrijd of toertocht in, voor de motivatie en als meetmoment. Zijn er hier mensen die ook zwemwedstrijden doen?

Las onlangs op de websites van NTB en KNZB wat over de lange afstands competitie, maar ik kan uit hun agenda nog niet echt wijs. Zijn er andere leuke evenementen aan te raden, voor recreanten?

2

Re: Zwemwedstrijden

LindaRotterdam schreef:

Ik plan in het voorseizoen regelmatig een leuke hardloopwedstrijd of toertocht in, voor de motivatie en als meetmoment. Zijn er hier mensen die ook zwemwedstrijden doen?

Las onlangs op de websites van NTB en KNZB wat over de lange afstands competitie, maar ik kan uit hun agenda nog niet echt wijs. Zijn er andere leuke evenementen aan te raden, voor recreanten?

Tegenwoordig heb je bijna in elke stad met een beetje gracht een hippe city swim voor een of ander goed doel. En dat zijn dan wel langere afstanden.

3 Laatst bewerkt door Louise (25-02-16 11:11:03)

Re: Zwemwedstrijden

Moet het in het zwembad zijn? Anders denk ik aan de open water zwemtochten. Zie http://noww.nl/agenda Er staat nu nog niet zo veel op voor het komende seizoen. Bij ons in de buurt waren er vorig jaar een boel leuke dingen, o.a. de Beach to Beach challenge (heen en weer over de Zevenhuizer plas), de Rotte Swim Experience en hier in Overschie de Bruggenzwemtocht. Zie ook http://010swim.nl/ Er zijn ook openwaterwedstrijden van verschillende afstanden en slagen, o.a. in de Alexander-roeibaan en de Binnenmaas.

Louise

4

Re: Zwemwedstrijden

Ik hou het bij zwemloopjes in het voorjaar. Is dan wel allemaal in het zwembad, maar het is voor mij een goede manier om te weten waar ik sta en om te wennen aan het vermoeid het water uit komen en dan over te schakelen naar iets anders.

Doe komende maanden nog Roosendaal, Breda en Rucphen van http://zwemloopcircuit.nl/.

Ga wel eens in die agenda van jou kijken Louise, lijkt me wel geinig om te doen, wat langere zwemtochten smile

5

Re: Zwemwedstrijden

In Nederland heb je toch ook van Den Helder naar Texel en van Vlissingen naar Breskens. Dat is tenminste de moeite om je eens voor nat te maken :-) Wat ik wel hoor in het zwembad enz die echte openwater zwemmers na enkele jaren hebben die wel last van gewrichten enz omdat die dikwijls in koud water zonder pak moeten zwemmen.

6

Re: Zwemwedstrijden

ronnyke schreef:

van Vlissingen naar Breskens.

Die is niet meer, bij mijn weten. Hij was er vroegûh, maar in de tijd dat ik in Vlissingen opgroeide was het al een illuster verhaal uit een ver verleden, vol met kwallen, stroming en onderkoeling, zeg maar. In 2014 is hij weer eens gehouden, maar voor zover ik weet was dat eenmalig, althans, vorig jaar was het niet. Ik denk dat het te druk is met scheepvaart. Maar als het gaat om kilometers vreten in zee heb je wel nog andere zwemtochten langs Walcheren, die staan in die agenda.

Louise

7

Re: Zwemwedstrijden

Louise schreef:
ronnyke schreef:

van Vlissingen naar Breskens.

Die is niet meer, bij mijn weten.

Goed nieuws dan: de Scheldebeker komt terug in 2019! http://www.scheldebeker2019.nl/

Wat gewone zwemwedstrijden in een zwembad betreft: Bij mij in de regio (Den Haag) houdt triathlonvereniging TTL uit Leidschendam ieder jaar in februari een zwemwedstrijd tussen lokale triathlonverenigingen (dat laatste ietwat ruimer opgevat). Dit jaar op 9 februari waren dat RTC uit Den Haag, de reddingsbrigade Gouda, de Dolfijn uit Amsterdam, WVZ uit Zoetermeer en TTL zelf. De Zijl uit Leiden doet volgens mij ook regelmatig mee. Onderdelen zijn de gewone individuele nummers, wisselslag estafette, maar ook een onderdeel waarbij het de bedoeling is als club (in estafettevorm) een zo groot mogelijke afstand te zwemmen in een bepaalde tijd. Ik was er niet bij dit jaar omdat het onhandig uitkwam, maar het schijnt wel leuk te zijn altijd.

/Herman

8 Laatst bewerkt door ronnyke (25-02-16 18:39:25)

Re: Zwemwedstrijden

Die zwemwedstrijd van Vlissingen naar Breskens is in 2014 al eens terug georganiseerd de broer van mijn baas zat in de organisatie daarom weet ik het zeker :-)

9 Laatst bewerkt door HermanB (26-02-16 01:14:24)

Re: Zwemwedstrijden

ronnyke schreef:

Die zwemwedstrijd van Vlissingen naar Breskens is in 2014 al eens terug georganiseerd de broer van mijn baas zat in de organisatie daarom weet ik het zeker :-)

[edit: Sorry,  Ronnyke, ik las het jaartal verkeerd :-/ In 2014 idd wel, ik herinner me dat ook omdat ik prompt de knipsels uit de PZC kreeg opgestuurd van een Zeeuwse kennis. Daarna is het niet meer georganiseerd.] Op de site staat dat er is afgesproken het scheepvaart maar eens in de vijf jaar stil te leggen voor deze tocht. Wel zijn er ieder jaar verschillende zeezwemtochten rond Walcheren en bij Breskens, waarvan sommige over vergelijkbare afstanden (4-5 km). Maar die zijn allemaal langs de kust volgens wat ik lees.

10

Re: Zwemwedstrijden

2014 was-ie weer, na 50 jaar: http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014 … s8873lgXcs Maar ik dacht dus dat dat eenmalig was, er was toen nog wel wat heisa ook over wie eraan mee mocht doen. Eens in de vijf jaar, gut, dat is nog minder vaak dan de Olympische Spelen! Maar vaker dan de Elfstedentocht.

Zeezwemmen daar kan wel pittig zijn, hoor, ik heb een keer meegedaan aan zo'n tocht, althans, geprobeerd, maar we hadden wind en stroming tegen en ik kwam gewoon niet vooruit, dus ik ben naar het strand gezwommen en verder gaan lopen. En er sloeg ook nog een kwal in mijn gezicht sad

Louise

11

Re: Zwemwedstrijden

Ik hoop dat die kwal ongedeerd was Louise. Het probleem is de scheepsvaart het is zo een drukke passage daar met die havens van Gent, Terneuzen en natuurlijk Antwerpen dat het enorm veel organisatie kost om het daar enkele uren verkeersvrij te maken zeg maar.

12

Re: Zwemwedstrijden

Ja, met die zwemtochten en ook met die (helaas ter ziele) triathlon in Vlissingen zijn ze ook superalert op zwemmers die buiten de boeien terechtkomen, want voor je het weet zit je daar in de vaargeul en dat is levensgevaarlijk - er komen regelmatig zwemmers en surfers om.  Plus dat de scheepvaart natuurlijk een groot economisch belang heeft. Voor mij is de Vlissingse kust het referentiepunt, ik vind andere stranden vaak maar saai, zo zonder steeds al die grote schepen bijna binnen handbereik!

Louise

13

Re: Zwemwedstrijden

Ohja, zwemtochten, die kende ik al wel! Vind zelf de Lektocht erg leuk, ben je in één keer van je openwatervrees af wink

Ik bedoelde inderdaad wat vroeger in het seizoen, ter voorbereiding, en dus (helaas) in een zwembad.

14

Re: Zwemwedstrijden

Of zelf een keer wat organiseren met een groep sportvrienden...

Vorig jaar zijn we met vijf zwemmers van de stichtse brug via de vaart naar almere-parkwijk gezwommen, dit was 9 km...

Hebben iemand geregeld die ons naar beginpunt bracht en een kano erbij voor de verzorging en veiligheid...


Wij hadden wel afgesproken om bij elkaar te blijven dus de langzaamste zwemmer bepaalde de snelheid, uiteindelijk 3 uur over gezwommen