1

Onderwerp: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Tsja de titel geeft het al aan, ik kan niet zwemmen, maar dan ook echt bijna niet (iets met watervrees) Een beetje schoolslag red ik dus nog wel, maar ook dan hang ik verticaal in het water en doe ik dus 15 minuten over de 500 meter.
Nu wil ik hier dus aan werken, maar wat is dan het beste? Ik zou dus mee kunnen doen met een volwassene zwemklas waar je alle soorten zwembewegingen krijg. Alleen zal ik daar het probleem krijgen dat ik met de rugslagen niet mee kan doen vanwege die watervrees. Ik zou ook prive les kunnen nemen, maar dat red ik financieel eigenlijk maar 1 maand. Of ik kan mij aansluiten bij een triathlon vereniging waar je uiteraard ook een zwemleraar hebt voor de begeleiding. Alleen weet ik dus niet of die tijd hebben, of zitten te wachten op een kneusje en echte beginner?
Maar wat zal de beste investering zijn om beter te leren zwemmen, en om in elk geval de borstcrawl te beheersen.

2

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Ik zou vooral al zo vaak mogelijk in het water zitten om die angst te overwinnen en dan pas aan techniek enz gaan denken. Als je crawl gaat zwemmen moet je jezelf kunnen ontspannen in het water en dat zal dan in jouw geval niet echt lukken.

3

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Gezien het feit dat er met de triathlon vaak in open water wordt gezwommen denk ik dat de belangrijkste factor het overwinnen van je watervrees is. Als je in het zwembad al niet geheel ontspannen kunt zwemmen zal dit in open water niet beter worden.

Veel in het water liggen is in dit geval denk ik belangrijk, probeer met kleine stappen je angst te overwinnen en voor jezelf te bedenken wat je wilt bereiken op bepaalde termijn. Of dit aan de hand van een coach gemakkelijker gaat durf ik je niet te zeggen omdat het 'probleem' in eerste instantie door jezelf overwonnen moet worden.

In mijn ogen is het belangrijkste dat jij je op je gemak voelt in het water en vanuit dat punt gaat bouwen aan snellere tijden (deze zullen naar alle waarschijnlijkheid vanzelf al beter worden als je je op je gemak voelt). Maarja dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.! Heel veel succes.

Amat Victoria Curam

4

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Ik moet toegeven dat ik zeker niet ontspannen in het water lig, dat is zeker waar en dat zal zeker beter gaan met vaker in het water liggen. Maar zolang ik mijn buik naar beneden gericht heb is het zeker niet heel slecht. Ook de triathlon die ik in open water heb gezwommen heb ik redelijk overleefd. Wat ik dus wil bereiken is een basis waar ik op door kan gaan tijdens mijn zwemtrainingen, want ik merk zeer weinig vorderingen zolang ik alleen schoolslag blijf zwemmen.

5

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

wilagro schreef:

Ik moet toegeven dat ik zeker niet ontspannen in het water lig, dat is zeker waar en dat zal zeker beter gaan met vaker in het water liggen. Maar zolang ik mijn buik naar beneden gericht heb is het zeker niet heel slecht. Ook de triathlon die ik in open water heb gezwommen heb ik redelijk overleefd. Wat ik dus wil bereiken is een basis waar ik op door kan gaan tijdens mijn zwemtrainingen, want ik merk zeer weinig vorderingen zolang ik alleen schoolslag blijf zwemmen.

Begrijpelijk. Het is voor niet-zwemmers al een hele opgave om crawl te leren, laat staan om een zo technisch moeilijke slag als schoolslag dan nog eens te verbeteren.

6

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Als ik het zo lees dan is je watervrees niet dusdanig dat je echt het water niet in durft. Veel zwemmen en beter leren zwemmen zal ongetwijfeld bijdragen aan het overwinnen van je watervrees.

Als je echt moet leren zwemmen dan moet je gewoon les nemen. Mijn ervaringen met triathlon- en zwemverenigingen is dat je hier al een redelijke basis moet hebben.

Als privéles geen optie is dan is er voldoende aanbod qua zwemcursussen (zie bijvoorbeeld de site van Tri-Experience). Open water zwemmen komt daarna wel.

7

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Als ik het zo lees, dan is een triathlon vereniging op dit moment nog niet wat ik nodig heb. Ik zie echter wel weer een extra keuze staan, namelijk een cursus. Tri-experience is echter te ver weg om regelmatig heen te moeten gaan, dus dan zou dat dichter in de buurt moeten zijn.
Zijn er hier ook mede triathleten die goede ervaringen hebben met een cursus of zwemles in de buurt van Hoorn of Alkmaar.

8

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

ik weet niet van waar je bent (BE of NL) maar normaal geven redders ook altijd zwemles. ik heb het toch zo gedaan. en bij mij was het maar 15€/30min. het kan natuurlijk altijd verschillen van regio tot regio

9

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Ik vraag mij dat soms ook af wat die trainer doet tijdens de zwemtraining op een triathlonclub. Geeft die dan algemene instructies ? Zoals : "nu doen we samen 5*100 in x aantal minuten". Of gaat die zich bezig houden met de zwakste zwemmers en instructies geven ivm techniek etc.

10 Laatst bewerkt door superpark (27-02-14 13:19:05)

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Tikketim schreef:

Ik vraag mij dat soms ook af wat die trainer doet tijdens de zwemtraining op een triathlonclub. Geeft die dan algemene instructies ? Zoals : "nu doen we samen 5*100 in x aantal minuten". Of gaat die zich bezig houden met de zwakste zwemmers en instructies geven ivm techniek etc.

Bij ons lopen er 3 trainers op ongeveer 40 man. ongeveer 1x per 2 weken geeft de trainer wat feedback wat ik beter kan doen en daar ga ik dan aan werken. De schema's wat je gaat doen hangen per baan aan de muur., die werk je gewoon af met ze allen.

11

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Daar zie je het voordeel van een wedstrijdzwemvereniging...

Wij hebben gemiddeld bij de volwassenen 4 man in de baan en hier staat een trainer op, de trainer geeft opdrachten en aanwijzingen..

Grappige is dat we nu 1 baan hebben waar 4 triathleten inliggen ( waaronder ik ), hier word de training op aangepast kwa slagen en afstanden.

Het is echt niet zo dat je dan alleen maar borstcrawl zwemt maar de afstanden zijn wel wat anders als bij de wedstrijdbanen...


Mijn dochter traint bij het RTC ( regionaal topsport centrum ), hun liggen met maximaal 10 leden, verdeelt over 4 banen breed, zwemmen ook niet achter elkaar maar hebben hun eigen baantje zodat ieder zijn training op eigen niveau ( zones ) zwemt, hier krijgen ze training van een ex olympisch zwemster en worden veel aanwijzingen gegeven, eens in de zoveel weken doen ze een CSS test om hun vooruitgang in kaart te brengen

Ik zie dat deze laatste manier, dus met veel ( goede ) aanwijzingen echt zijn vruchten afwerpt, ik ben geen hele slechte zwemmer ( 15:10 op 1 km in een zwembad ) maar moet het toch echt afleggen tegen mijn dochter van 14 jaar op afstanden boven de 300m


conclusie:

Als je al een goede techniek hebt en je wil meters maken dan kan je prima bij een triathlonclub terecht

Wil je veel aan je techniek werken dan is een goede trainer die je aanwijzingen geeft onontbeerlijk, en of dit nu prive, wedstrijdzwem of iets anders is maakt niet uit

12

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Hoe gaat het trainen? Zelf ben ik sinds januari begonnen bij de plaatselijke triathlon vereniging en ik moet zeggen; Ik leer hier erg veel van. De focus ligt natuurlijk op techniek omdat ik beginner ben. Maar naast dat ik enthousiast ben over de trainingen, is het ook erg leuk om ervaringen van triathlons van collega sporters te horen. Wat ze trainen, welke wedstrijden er worden gedaan etc. Erg aanstekelijk!

13

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Vanwege mijn deelname aan de Run-Bike-Run aanstaande zondag heb ik tot op heden nog geen zwemles gehad. Mijn trainingsuren kon ik namelijk beter gebruiken voor het hardlopen en fietsen. Tevens ben ik er achter dat de zwembaden in de buurt de Volwassenen zwemles houden op voor mij onmogelijke tijden, waardoor ik ook al iets verder moet zoeken naar een geschikte plek voor de zwemles.
Wel lig ik evengoed prive 1 maal per week in het water om te zwemmen, en dat helpt al heel wat. Ik ga nog steeds als een briesend paard door het water, maar het wordt iets beter beheersbaar.
Eerste doel is begin juni tijdens de stad van de zon triathlon mijn 500 meter minimaal voor de helft met de borstcrawl af te leggen. En daarbij uiteraard niet half dood het strandje op te komen  wink

14

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Misschien een tip: In het begin maakte ik veel en veel te veel slagen. Probeer in het begin zo rustig en ontspannen mogelijk te zwemmen. Probeer een goed ritme te vinden met ademen en dan moet het goed komen. Vooral dat laatste voelt in het begin onnatuurlijk aan.

15

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Ondertussen heel wat maandjes verder.
Sinds 3 weken krijg ik eindelijk zwemles. Alleen is het probleem daarmee dat het echt een zwemlerares is die normaal alleen A en B zwemlessen geeft. Echt goede techniek adviezen moet ik zelf toch een beetje uit haar trekken, want ze heeft wel de motivatie om er iets van te maken.
Maar goed voor mij is dit op dit moment echt een super oplossing, aangezien ik voor een schijntje (€34 per maand en volgend jaar waarschijnlijk 35 of 36 voor 1 keer per week) privé les krijg.
Ik heb dan ook goede hoop dat ik 28 juni niet als laatste uit het water kom tijdens de olympic ICAN amsterdam.

16

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Wilagro.................ik heb niet alle respons gelezen maar zag wel staan dat je in Hoorn-Alkmaar zit
Heb je al op de nieuwe site van Eric vd Linden gekeken?

http://www.tritrack.nl/

Volgens mij ideaal voor jou om daar te beginnen
Hij heeft binnenkort ook workshops in Amsterdam en Winkel, gratis

Succes

17

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Dat ziet er op het eerste gezicht heel leuk uit. Jammer dat de zwemdagen fase 1 al vol zitten in Alkmaar.
Ik zal vanavond wel eens kijken wat die avond in Winkel inhoud, dat kan natuurlijk alleen maar interessant zijn.
In elk geval dank voor deze link, als ik daar nu niets mee kan dan zeker wel in de nabije toekomst.

18

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Volgens mij moet je snel zijn voor winkel want het zit (bijna) vol..............maar deze oude buitenlander zit er bij  cool

19

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Bedankt voor het posten van die zwimclinics link. Was al eens eerder op de site geweest maar direct maar een plekje geboekt voor de clinic in Amsterdam. Kan ik ook direct even vragen hoe hun trainingsprogramma's eruit zien en of ik daar dan ook maar aan moet.

20

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Best bijzonder voor een plaats als Winkel om vol te raken. Maar bij aanmelding gaf de site aan dat die geslaagd was. Ook ik ben erbij in Winkel dus.
Overigens kan ik daar verder geen info over vinden, betreffende locatie en tijd, ik verwacht maar dat we daar een mail over krijgen.

21

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Misschien ook nog een tip: zwemanalyse.nl gaat binnenkort in Alkmaar aan de slag. Ik doe op dit moment bij hen de 'elite-cursus' en die is heel erg leuk! Het zijn kleine groepen en je krijgt dus veel individuele aandacht.

Louise

22

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Dus, weer heel wat maanden verder. Ik heb dus 5 maanden zwemles gehad, waarbij vooral de eerste 3 zeer goed waren voor mijn techniek. Echter lange afstanden lukte mij tot op heden nog steeds niet. Maar het kan dus toch, zelfs bij mij lukt het nu om wat langere afstanden borstcrawl achter elkaar door te zwemmen (nu tot 250 meter)
Binnenkort maar een periode inlassen waarin ik meerdere malen per week moet gaan zwemmen om de kracht en uithouding in de armen en rug te krijgen.

23

Re: Triathlon club, normale zwemles of prive zwemles

Binnenkort begint het triatlon seizoen.