26

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

Met over enkele weken IM Luxemburg in het vooruitzicht zou het nu toch al duidelijk moeten zijn hoe je daar naartoe wil Louise. Je zou eigenlijk nu al serieus aan je voorbereiding bezig moeten zijn denk ik.

27

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

ronnyke schreef:

Met over enkele weken IM Luxemburg in het vooruitzicht zou het nu toch al duidelijk moeten zijn hoe je daar naartoe wil Louise. Je zou eigenlijk nu al serieus aan je voorbereiding bezig moeten zijn denk ik.

Uh... Zie mijn onderwerp in 'Blessureleed', zal ik maar zeggen: ik kan al zes weken niet hardlopen en daar gaat nog wel wat bijkomen, dus mijn hele wedstrijdseizoen staat op losse schroeven. Dus ik wou niets liever dan dat ik kón opbouwen.

Maar met zwemmen doe ik dat zeer zeker wel, al maanden. Alleen anders dan voorgaande jaren, omdat dat toen niet bevallen is. En dus is wat ik nu doe weer experimenteel. Dat is wat ik bedoel: na 4 jaar gericht op zwemmen trainen heb ik nog niet in de gaten hoe ik dat het beste aan kan pakken. Op dat punt is trouwens elke (nieuwe) trainingsaanpak experimenteel: kijken hoe het uitpakt, of het oplevert wat je hoopt. Dat soort experimenten is natuurlijk niet strijdig met opbouwen. En 1,9 kilometer zwemmen in juni ga ik wel overleven, hoor. Alleen hopelijk sneller dan vorig jaar.

Hedcandy schreef:

Voor mij wel goed om te weten dat wat ik als roeier als ED training deed, hier als een D2 training wordt weggezet. Weet ik een beetje aan welke intensiteit ik moet denken voor een D1.

Roeiden jullie met hartslagmeter ook, doen roeiers dat? Of bedoel je meer qua gevoel?

Louise

28

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

HermanB schreef:
ErikE schreef:

www.toptriathlon.nl › uploads › 2014/05

Is dat een plaatje van die twee zone-indelingen naast elkaar? Hoe dan ook, het pad klopt niet. Ik zie geen uploads. Misschien iets meer woorden gebruiken? wink

/Herman

Haha, ja sorry. M'n militaire achtergrond dwingt me soms onbewust tot te korte antwoorden. Dat verklaart overigens niet mijn digibetisme. De link is inderdaad lekker vaag. Maar ik zie dat de juiste link al boven water is. Ik moet mijn computervaardigheden maar even op lage intensiteit voortzetten!

29

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

Louise schreef:

Roeiden jullie met hartslagmeter ook, doen roeiers dat? Of bedoel je meer qua gevoel?

Louise

Ja ik heb altijd met hartslagmeters getraind.
Weet dus wel op welke hartslag ik welke traini g deed. Ook al ben ik nu 15 jaar verder, zo heel veel is mn hf niet gezakt.
Alleen viel ik toen constant buiten alle boekjes, zou nu zomaar nog steeds kunnen zijn.
Ben dus reuze benieuwd naar zo'n test om je zones te laten bepalen, alleen vind ik het momenteel voor het fietsen nog niet echt zinvol (moet op mn eigen fiets waar ik eigenlijk nog niet op heb gereden) dus ik stel het nog even uit...

30

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

ErikE schreef:

M'n militaire achtergrond dwingt me soms onbewust tot te korte antwoorden.

Grappig, van mijn uiterst beperkte militaire ervaring (dienst- en officierskeuring - de dienstplicht werd afgeschaft voordat ik moest opkomen) had ik eerder het tegenovergestelde beeld overgehouden (als in: instructies die juist overdreven gespecificeerd worden) :-D

/Herman

31

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

Ynsnits schreef:

Consensus over trainingszones is er dus niet....dat maakt vergelijken ook niet mogelijk. Ik zou adviseren er een uit te pikken en daarop je training te baseren.

Dat doe ik wel hoor, ik gebruik al jaren het systeem van Friel. Ook gewoon omdat ik toevallig zijn boek ooit heb gelezen en dus voor mezelf een beeld heb van wat er met het trainen in die zones beoogd wordt. En mijn coach gebruikt het ook, dat is wel zo handig bij de communicatie.

Punt was alleen dat bij looptrainingen van mijn triathlonclub dat andere systeem meestal opduikt, omdat die trainer dat gebruikt. Daarom leek het me aardig om een vertaaltabel te hebben, of in elk geval een idee in hoeverre bijvoorbeeld zijn D2 al dan niet overlapt met mijn Z1, Z2 en/of Z3.

Maar in de praktijk gaat het allemaal wel hoor. Tijdens het inlopen vertalen we de intensiteit bij intervallen dan even naar wedstrijdtempo en weer terug. Een interval wordt dan bv "iets onder je halve-marathontempo". Dan weet ik het wel ongeveer, en de rest gaat op gevoel en de vorm van de dag.

/Herman

32

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

Mijn ervaring met wielrennen en hardlopen (nog weinig met triathlons) is:

4-6 weken in rustige intensiteit om een goede basisconditie aan te maken. Wanneer je te snel begint met de intensiteit te verhogen, lijkt dit in het begin een positief effect te hebben op je conditie, je bereikt je plafond echter eerder en je hebt sneller kans op blessures.
Misschien een stom vergelijk, maar het visualiseert e.e.a. Een muur kun je ook niet metselen zonder een onderste laag. Zie de training ook op deze manier, bouw rustig je training op, leg een goede basis zodat je later profijt hebt. Je zult zien dat je intensiteit later een hoger plafond kent.

Basis voor wielrennen leg ik met een HF van 140-155 (29, HFmax=194) gedurende 5 weken waarbij week 1&2 de hartslag niet boven de 155 komt, week 3 per uur max 3 x 3 minuten >165, week 4  max 5 x 3 minuten > 165, week 6 (rustig) wederom NIET boven 155.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

33

Re: Trainen op lage intensiteit : feit of fabel

Hedcandy schreef:
Louise schreef:

Roeiden jullie met hartslagmeter ook, doen roeiers dat? Of bedoel je meer qua gevoel?

Louise

Ja ik heb altijd met hartslagmeters getraind.
Weet dus wel op welke hartslag ik welke traini g deed. Ook al ben ik nu 15 jaar verder, zo heel veel is mn hf niet gezakt.
Alleen viel ik toen constant buiten alle boekjes, zou nu zomaar nog steeds kunnen zijn.
Ben dus reuze benieuwd naar zo'n test om je zones te laten bepalen, alleen vind ik het momenteel voor het fietsen nog niet echt zinvol (moet op mn eigen fiets waar ik eigenlijk nog niet op heb gereden) dus ik stel het nog even uit...

Grappig, ik roeide eigenlijk nooit met hartslagmeter. Binnen op de ergo wel, maar ook niet altijd. Voor mij ook al weer een paar jaar geleden maar had een simpel polar ding waarvan je achteraf alleen de gemiddeldes kon uitlezen, dus het was eigenlijk alleen om tijdens de training te gebruiken. Op het droge kon ik afentoe nog wel m'n pols draaien (plus het werd soms ook op de display van de ergometer weergegeven) maar op het water leid dat echt enorm af (ik was een zware roeier, andere roeiers weten wel wat dit betekent wink Verder is het niet altijd aan jezelf om de intensiteit te bepalen, als je in een boot met anderen roeit, wat de meesten toch doen. Er is een tempo en snelheid van de roeihaal en daarin moet je nu eenmaal mee. In de herfst in de skiff (eenmansboot) kon dat allemaal een stuk individueler inderdaad.

Ik had het er laatst nog over met m'n oude coach, dat ik nu eigenlijk veel meer nadenk over trainen dan toen ik roeide. Lag er ook aan dat je een aantal coaches had, dan deed je gewoon wat er gezegd werd, qua intensiteit. Er was wel ruggespraak qua techniek enzo, maar qua trainingsleer nam je het allemaal aan. Nu zonder coach moet ik het een beetje zelf uitvogelen, maar dat vind ik wel prima ook.