1

Onderwerp: Stay ready

Hoi iedereen,

als ik straks de marathon van Rotterdam heb gelopen, wil ik even geen schema's meer en gewoon lekker blijven lopen zonder concrete wedstrijdjes te hebben. Ik loop meestal drie keer per week en wil eigenlijk klaar blijven om af en toe een halve marathon te lopen. Wat voor trainingen raden jullie aan om klaar te blijven?

Ikzelf zat te denken aan een tempoloopje van tussen de 5 a 10 km, een intervaltraining van tussen de 10 a 15km (inclusief warming up en cooling down) en een duurloop tussen de 10 a 17,5km.

2

Re: Stay ready

? Je wil geen schema's meer maar wil wel advies over hoe je best zou trainen? Waarom hoef/wil je geen schema meer? Ben je al te goed of heb je geen plannen meer voor de rest van het jaar? Het seizoen moet eigenlijk nog beginnen voor de meeste.

3

Re: Stay ready

ronnyke schreef:

? Je wil geen schema's meer maar wil wel advies over hoe je best zou trainen? Waarom hoef/wil je geen schema meer? Ben je al te goed of heb je geen plannen meer voor de rest van het jaar? Het seizoen moet eigenlijk nog beginnen voor de meeste.

Dat is toch niet raar? Je kan toch ook goed trainen, zonder schema? En ik kan me eigenlijk heel goed voorstellen dat je ff geen schema's wil. Trainen wanneer je zin hebt; hoera! (in die modus zit ik zelf namelijk ook een beetje tongue) En dan nog kan je een beetje in de gaten houden dat je de goede verhoudingen qua intensiteit in je trainingen in de gaten houdt.

@EB86 ik zou de eerste week/weken meer op fietsen/zwemmen richten en gewoon lekker herstellen. Volgens mij kan je na 2-3 weken al weer gaan opbouwen. En wat je zelf voorstelt ziet er al prima uit (misschien je intervallen wat langer mee wachten? beetje aanvoelen)

4

Re: Stay ready

Op zich geen slecht idee, al wellicht wel redelijk wat intensiteit voor ongeveer 30-40km lopen in de week maar dat is persoonlijk. Bij een tempoloopje zou ik net als bij je intervalloop ook warm up en cooldown rekenen. Hangt ook allemaal van af wat je definitie (qua relatieve snelheid) is van tempo en interval. Maar zoals monkeloor aangeeft, doe rustig aan de twee weken na je marathon, maar ik denk dat je lichaam je dit ook wel zal vertellen.

5

Re: Stay ready

Kun je dan niet met je coach overleggen om het na de marathon even wat rust in te bouwen en dan terug op te bouwen naar je volgend doel? Zoals ik al aangaf het seizoen moet nog beginnen en dan nu al met de rem erop gaan zitten? Tja voor mij is het niet die marathon dient eigenlijk als voorbereiding op het seizoen voor mij dus tja...

6

Re: Stay ready

2 is genoeg als je je conditie wilt behouden, 3 voor uitbouwen.

Ik zou dus 2 doen totdat je aan een schema voor je triathlon begint. En dan bij voorkeur 1x duur en 1x snelheid.

Geen grote doelen gepland staan dit jaar?
Ken dat gevoel ook wel hoor, als je echt ergens naartoe getraind hebt, om even klaar te zijn met schema's en moeten. Maar na enkele weken rustig aan doen, word ik er vooral onrustig van big_smile

7

Re: Stay ready

Iedereen alvast bedankt voor de reacties. Misschien heb ik het niet geheel duidelijk uitgelegd.
Na de Rotterdam Marathon heb ik op dit moment geen enkele wedstrijd gepland staan. Mocht ik nu toch ergens in juni ineens denken van ik pak hier een wedstrijdje mee, wil ik makkelijk een halve marathon kunnen lopen. Dus wil ik even ready blijven smile

Ronnyke, ik heb geen coach en dit jaar heb ik niet echt veel gepland staan en wil gewoon lekker blijven lopen, maar wel klaar blijven voor minimaal een halve marathon. Omdat ik het anders doe dan anderen maakt het niet meteen gek toch wink

8

Re: Stay ready

Tja ik dacht gewoon dat je als triatleet toch wel al iets van triatlons gepland had want voor de meeste moet je jezelf toch een tijdje op voorhand inschrijven.

9

Re: Stay ready

Nee dit jaar nog niets concreets. Misschien eentje in Rotterdam. Volgend jaar de halve in Aix en Provence of Luxemburg.

10

Re: Stay ready

Ha, hardlopen! Daar heb ik tenminste nog een klein beetje benul van

11

Re: Stay ready

onthecountof23 schreef:

Ha, hardlopen! Daar heb ik tenminste nog een klein beetje benul van

Hmmm, ben een heel stuk bericht kwijt. Dan maar ff in het kort opnieuw.

Ik herken je 'ff niks moeten' gevoel. Datzelfde heeft mij ertoe gebracht eens een 1/8 te gaan proberen deze zomer en een start2tri cursus, liever dan meteen door te trainen voor een volgende HM of trail. Verandering van spijs doet eten, anders trainen in de verwachting dat je daar hoe dan ook beter van wordt, een reset van lichaam en geest.

Heb je ooit een trail gelopen? Het is echt genieten! Je kunt ook tijdelijk even 2x per week lopen, je concentreren op het verder ontwikkelen van een nieuwe vaardigheid .