1

Onderwerp: Calorieën

Beste

Wat zijn de gevolgen indien je tijdens het sporten meer calorieën verbrandt dan dat je er opneemt? Zaterdag fietstocht gedaan waarbij, volgens hartslagmeter, 3600 kcal had verbrand. Had geprobeerd regelmatig iets te eten, maar toch lichte honger gevoeld (maar bevoorrading kwam net op tijd). Vermoedelijk minder kcal opgenomen?

Is dit dan ook een oorzaak dat je in de namiddag redelijk moe bent en dat je in slaap zou vallen wanneer je zit/ligt in een zetel? Of heeft dat een andere reden?

Zou hiermee dan wat rekening moeten houden wanneer ik de RVV, voor de eerste keer, wil rijden binnen enkele weken. Want ik zou liefst geen hongerklop krijgen tijdens de rit en wil, bij wijze van spreken, ook niet in slaap vallen wanneer ik net in de zetel zit :-)

Mvg

2

Re: Calorieën

Brecht schreef:

Beste

Wat zijn de gevolgen indien je tijdens het sporten meer calorieën verbrandt dan dat je er opneemt? Zaterdag fietstocht gedaan waarbij, volgens hartslagmeter, 3600 kcal had verbrand. Had geprobeerd regelmatig iets te eten, maar toch lichte honger gevoeld (maar bevoorrading kwam net op tijd). Vermoedelijk minder kcal opgenomen?

Is dit dan ook een oorzaak dat je in de namiddag redelijk moe bent en dat je in slaap zou vallen wanneer je zit/ligt in een zetel? Of heeft dat een andere reden?

Zou hiermee dan wat rekening moeten houden wanneer ik de RVV, voor de eerste keer, wil rijden binnen enkele weken. Want ik zou liefst geen hongerklop krijgen tijdens de rit en wil, bij wijze van spreken, ook niet in slaap vallen wanneer ik net in de zetel zit :-)

Mvg

Kort door de bocht is het gevolg dat je afvalt. Je gaat wat interen op je vetreserves. Hongerklop heeft te maken met een glycogeentekort, oftewel suikertekort. Genoeg gelletjes meenemen dus!
Maar meer kcal verbranden dan je naar binnen werkt is vaak niet meer dan normaal.

3

Re: Calorieën

Afvallen hoef ik niet meer te doen hoor ;-) Enkel misschien vetpercentage laten zakken en meer spiermassa. Ik kom al van 94,5 kg en zit voorlopig rond de 76kg.

Maar is het verbruiken van veel kcal de oorzaak van de vermoeidheid?

4

Re: Calorieën

Brecht schreef:

Afvallen hoef ik niet meer te doen hoor ;-) Enkel misschien vetpercentage laten zakken en meer spiermassa. Ik kom al van 94,5 kg en zit voorlopig rond de 76kg.

Maar is het verbruiken van veel kcal de oorzaak van de vermoeidheid?

M.i. kan dat n zekere zin wel. Hoe intenser de training hoe langer/zwaarder het herstel. De belasting van een training is afhankelijk van duur, intensiteit, omvang, hoe dicht de trainingen op elkaar zitten, etc. Daarnaast spelen nog andere factoren een rol. Ben je moe, goed gegeten, slecht weer, geen zin etc.

Rekening houdend met al deze factoren moet jij jezelf afvragen of de rit die je gemaakt hebt in contrast is met hoe jij je voelt.

Zo niet, dan kun je gaan zoeken naar de oorzaak. overtraining? ondertraining? insufficiente voeding? slechte nachten? enz enz enz

Een sportdagboek bijhouden helpt soms een beetje orde te krijgen in de chaos.

5

Re: Calorieën

3600khal dat is een 6u fietsen heb je dan niks gegeten of gedronken onderweg?

6

Re: Calorieën

Ik overschat m'n verbruik juist meestal en eet meer dan ik verbrand, zeker erna.
Daarnaast word je ook steeds efficienter in je energieverbruik, dus zo'n hartslagmeter zegt niet heel veel. Hongerklop wel!

En dan val ik alsnog in m'n 'zetel' in slaap, herstellen moet je toch. big_smile

7

Re: Calorieën

De meeste mensen overschatten hun verbruik.

8

Re: Calorieën

ronnyke schreef:

3600khal dat is een 6u fietsen heb je dan niks gegeten of gedronken onderweg?

Nee, was 4uur fietsen. Misschien klopt de hartslagmeter niet?

9

Re: Calorieën

ErikE schreef:
Brecht schreef:

Afvallen hoef ik niet meer te doen hoor ;-) Enkel misschien vetpercentage laten zakken en meer spiermassa. Ik kom al van 94,5 kg en zit voorlopig rond de 76kg.

Maar is het verbruiken van veel kcal de oorzaak van de vermoeidheid?

M.i. kan dat n zekere zin wel. Hoe intenser de training hoe langer/zwaarder het herstel. De belasting van een training is afhankelijk van duur, intensiteit, omvang, hoe dicht de trainingen op elkaar zitten, etc. Daarnaast spelen nog andere factoren een rol. Ben je moe, goed gegeten, slecht weer, geen zin etc.

Rekening houdend met al deze factoren moet jij jezelf afvragen of de rit die je gemaakt hebt in contrast is met hoe jij je voelt.

Zo niet, dan kun je gaan zoeken naar de oorzaak. overtraining? ondertraining? insufficiente voeding? slechte nachten? enz enz enz

Een sportdagboek bijhouden helpt soms een beetje orde te krijgen in de chaos.

Overtraining denk ik niet, omdat ik veel sport in zone 1. Sinds 3 weken sporten wat opgebouwd naar 7u per week (om dit dan later nog op te bouwen). Dus ik doe het normaal gezien rustig aan

10

Re: Calorieën

7u trainen per week en nu al bang om meer te verbruiken dan je aanvult? Ik zit rond de 15u en sta nog op een dieet en ik verlies geen gram :-(

11

Re: Calorieën

ronnyke schreef:

7u trainen per week en nu al bang om meer te verbruiken dan je aanvult? Ik zit rond de 15u en sta nog op een dieet en ik verlies geen gram :-(

Ik zit niet veel in met het verbruik hoor. Vroeg me meer af of het verbranden van kcal tijdens een langere tijd een bepaalde invloed hebben. Want ik fiets al zeer lang, maar meestal is dit gewoon op een bidon water en enkele koeken (geen gels/bars).

Indien ik meer zo'n ritten maak (want is ook nog maar sinds dit jaar dat ik wekelijk probeer een rit van 100km), moet ik misschien overwegen om bepaalde zaken te eten of te proberen. Want een rit van 80km kan ik gewoon uitrijden zonder hongerklop en zonder miserie op 1 bidon water, maar ik vrees dat dit niet de gezonde manier is voor het lichaam?