1

Onderwerp: Verdraaid SI gewricht en hoge rugklachten

Heb nu een weekje of 3 al last van rugklachten: voornamelijk tussen de schouderbladen en af en toe wat lager (halverwege de rug en onderrug).

De pijnklachten vallen mee: kan er eigenlijk alles mee doen, maar het blijft een beetje zeuren. De ene dag wat meer dan de andere dag en af en toe zijn de klachten ook weg.

Ben gisteren bij m'n masseur geweest en die heeft hier wat onderzoek naar gedaan. Zij constanteerde een licht verdraaid SI gewricht. Gezien mijn trainingen dacht zij dat dit voornamelijk komt de de wat langere en zwaardere fietstrainingen die ik de afgelopen weken heb gedaan: 270km in een trainingsweekend en 160km tijdens een toertocht in Twello. Hierbij veek klimmetjes gedaan en af en toe lekker door gereden.

Volgens haar kunnen door een verdraaid SI gewricht klachten op allerlei plaatsen ontstaan. Zowel eronder (lies ed) als erboven: rugklachten. Klopt dit?

Haar advies was om het 2 weken rustig aan te doen met fietsen: wel blijven fietsen, maar rustig en niet te lang. Verder gwoon blijven lopen en zwemmen. Verder wat oefeningen mee gekregen om het SI gewricht soeple te maken.

Als het over 2 weken niet over is, dan even bellen en waarschijnlijk naar een manueel therapeut. Was nu nog niet eernstig genoeg om daar al heen te gaan.

Wat denken jullie hiervan? Kunnen de klachten veroorzaakt worden door het SI gewricht en uiteindelijk door de fietstrainingen?
Is doorsporten goed?

Iemand nog wat tips qua oefeningen of misschien kijken naar de afstelling van de fiets?

Verder hoop ik over een kleine 2 weken wel gewoon mee te kunnen doen aan de teamtriatlon van Enschede.

2

Re: Verdraaid SI gewricht en hoge rugklachten

Ik heb zelf een geschiedenis van lage rugklachten/problemen met het SI gewricht. Doordat mijn rug- en buikspieren vaak niet sterk genoeg waren heb ik daar over de jaren heen toch regelmatig problemen mee gehad. De laatste paar jaar heb ik het echter onder controle door het doen van veel rug en buikspieroefeningen: Hoe saai die ook mogen zijn. Veel fietsen in het voorjaar als je rug de belasting nog niet gewend is, fietsen op een zware versnelling, 180 km in een ligstuur liggen en veel intensieve fietstrainingen zijn voorbeelden van zaken waar ik mee moet uitkijken als ik mijn rug heel wil houden.

Klachten die ik gehad heb omdat mijn rug niet goed stond zijn o.a.: Liesklachten, last van bilspier, last van hamstrings, last van mijn rug, en op het moment dat het niet goed staat behoorlijk niveau verlies.

Oefeningen kunnen het wel weer wat los maken, maar op langere termijn is het doen van veel buik- en rugspieroefeningen of het verminderen van de zware belastingen (wat je neem ik aan niet wilt) de beste manier om ook langere tijd klachtenvrij te blijven. Mocht het niet overgaan, dan kan een goede manuele therapeut het zo los trekken, en zou je SI gewricht zo weer goed moeten staan. Als dan echter je spieren nog steeds verzwakt zijn, en je dan weer een zware belasting doet, is de kans groot dat je het meteen weer vernielt. Conclusie: (voor het geval je het nog niet door had) Veel buik- en rugspieroefeningen doen.

Piet

3

Re: Verdraaid SI gewricht en hoge rugklachten

Ik heb ook het een en ander aan de wervels gehad. Ongeveer 6 jaar terug een auto-ongeluk, wat me een whiplash opgeleverd heeft.  Een aantal jaren terug gevallen met de fiets, op mijn ribben, maar wel met een arm er nog ander.  Hierdoor gekneusde ribben en een groot aantal wervels scheef.  Ik ben voor beide kwalen uitgebreid door een fysio behandeld. Als er iets fout staat, voel ik me minder flexibel in het bewegen en krijg ik vaak hoofdpijn.
Als echte doe-het-zelver ga ik bij klachten even ergens aan hangen, en dan voel iik het vaak weer goed schieten. Ook het hol maaken van de rug en het borstbeen naar boven duwen helpt vaak.

Het advies van mijn fysio was om de nek met het sporten ontspannen te houden. Het zwemmen houdt mijn rugspieren sterk, zodat de werverls beter op hun plek blijven. Ook situps helpen bij het stabieler maken van de romp. Als je rugspieren erg ontwikkeld zijn, maar je buikspieren niet, dan trek je zo je rug helemaal hol.....:P tongue tongue

Ik doe ook veel rek en strek oefeningen om de spieren soepel te houden. Dit is iets wat volgens mij vaak onderschat word. Als je spieren soepel zijn, lig je ook ontspannen op je ligstuur en hoef je geen kunst en vliegwerk uit te halen om in de deze positie te kunnen fietsen voor langere tijd. Ook rustig opbouwen is belangrijk.

Momenteel heb ik geen problemen, maar ik moet altijd denken aan mijn nek. Dit is en blijft een zwakke plek.

veel succes en sterkte ermee!!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

4

Re: Verdraaid SI gewricht en hoge rugklachten

De masseur vond dat m'n buik en rugspieren al beter ontwikkeld waren dan bij een gem. sporter.
Waarschijnlijk komt dat doordat wij als triatleten nagenoeg alle spieren gebruiken.
De bedoeling is wel dat als deze klachten over zijn de buik en rugspieren extra te trainen.
Vroeger ook regelmatig last gehad van m'n knieen, maar sinds ik bijna elka avond rek en stabiliteitsoefeingen doe, zijn die ook niet meer terug gekomen.

Ik hou het er maar op dat de klachten gekomen zijn door de fietstrainingen: normaal rij ik deze tijd van het jaar ook niet zoveel km's, maar dat komt uiteraard door het mooie weer.

Maar klopt het dat het wel verstandig is om rustig door te blijven sporten? Dus max. half uur a 3 kwartier zwemmen of hardlopen en max een uurtje fietsen?
En over een anderhalve week een achtste teamtriatlon in Enschede?

5

Re: Verdraaid SI gewricht en hoge rugklachten

Als Alohaan ga ik de UT-Triathlon natuurlijk niet afraden smile . Maar of je wel of niet kunt starten is een beslissing die je moet maken in samenspraak met je masseur denk ik. Van afstand is namelijk niet in te schatten hoe erg het is. Rustig trainen zou bijna altijd moeten kunnen, en zwemmen zelfs altijd wel intensief (want dan staat er nauwelijks belasting op je rug). Maar een intensieve inspanning op de fiets en lopen kan schadelijk zijn voor je herstel na de UT-triathlon. De kans dat je echt iets kapot maakt is volgens mij (geen enkele medische kwalificatie overigens) wel nihil. De extra kilometers die je normaal niet maakt klinkt wel als een "normale" oorzaak voor zoiets. In het vervolg misschien een beetje mee uitkijken daarmee dus.

Succes ermee, ik ga verder met.... jawel mijn wekelijkse buik- en rugspiersessie!

Piet

6

Re: Verdraaid SI gewricht en hoge rugklachten

Pijn in lage onderrug kan in veel gevallen voort komen uit een (tijdelijke) blokkade van het SI-gewricht.

Nuttige oefeningen om de blokkade op te heffen, c.q. te voorkomen:
1) strekken onderrug: ga liggen op je rug. stop linkervoet onder rechter knieholte. leg je rechterhand op de linkerkant van je linkerknie. druk je linkerbeen met je rechterhand geheel naar rechts zodat de knie de grond raakt. kijk gelijktijdig met je gezicht naar links. linkerarm strekken naar links voor stabilisatie. Houd dit 20 seconden vol. Met deze oefening strek je de linkerhelft van het SI-gewricht. Zorg dat je lichaam tijdens de oefening in een rechte lijn ligt (hoofd tot aan rechter voet een rechte lijn). Je kan de oefening ook aan de rechterkant van een bed uitvoeren. Hierdoor kun je de linkerknie nog verder naar beneden drukken, en daarmee beter strekken.
Voor het strekken van de rechterhelft van het SI gewricht strekkingsoefening v.v. uitvoeren (re.voet onder li. knieholte, li.hand op re.kant re.knie, druk re.been met je li. hand geheel naar li. zodat de knie de grond raakt. kijk gelijktijdig met je gezicht naar re. re.arm strekken naar re. voor stabilisatie. Houd dit 20 seconden vol. Eventueel uitvoeren aan li.kant van een bed, waardoor strekking nog verder kan worden uitgevoerd.
Beide kanten tweemaal per dag 3 x 20 sec dag strekken.

2) bewegingsoefeningen: ga staan, benen behoorlijk gespreid (meer dan 1meter uit elkaar). Breng vervolgens rechterhand naar linkervoet (linkerhand naar plafond gericht), en linkerhand (rechterhand naar plafond gericht) naar rechtervoet. Probeer voeten met handen aan te raken. Als je van de ene naar de andere voet gaat met je handen moet je bovenlichaam omhoog komen. Niet zover dat je weer staat, maar ongeveer 30-50%. Je bovenlichaam komt dus tussendoor enigszinds omhoog. Deze beweging 30 keer herhalen (15 x links, 15 x rechts) en dat 2 x per dag. Deze oefening zorgt voor mobiliteit in het SI-gewricht (zowel om blokkade te voorkomen als te genezen).

Mij hebben deze 2 oefeningen in slechts 2 weken mijn SI-blokkade verholpen. Hierdoor kan ik nu weer pijnvrij hardlopen, fietsen en zwemmen. Daarvoor liep ik 5 maanden arts en fysio zonder veel resultaat. De oefeningen kreeg ik van een zeer bekende sportarts.

Groet en succes!