1

Onderwerp: Warming-up vs koude waterstart

Tijdens zwemtrainingen zwem ik gemiddeld 200m - 300m in, schoolslag en BC. Als ik daarna start met de kern van mijn training merk ik dat ik in het begin zware, zure armen krijg, wat later weer wegzakt wanneer ik voor m'n gevoel in een 'flow' kom (ik heb het hier over duur trainingen, geen intervallen). Nu denk ik dat dat te maken heeft met een beperkte warming up. Dit kan ik fixen!

Maar hoe doe je dat in een wedstrijd? Met de 1/4 lig ik altijd koud in het water, omdat inzwemmen er niet bij is. Gelukkig trekt de adrenaline en het wedstrijd element me hier wel doorheen, maar ik zie wel mogelijkheid tot verbetering door warm te kunnen starten. Iemand tips hoe opgewarmd aan de start te kunnen verschijnen?

Thanks!

2

Re: Warming-up vs koude waterstart

Je kunt met Cordz warming up doen. Daarnaast bijv paar setjes opdrukken of molenwieken met de armen.

3

Re: Warming-up vs koude waterstart

Doe je een bepaalde wedstrijd waar inzwemmen niet toegestaan is? Vaak is inzwemmen (al soms wat beperkt) gewoon mogelijk.

4

Re: Warming-up vs koude waterstart

thomass schreef:

Doe je een bepaalde wedstrijd waar inzwemmen niet toegestaan is? Vaak is inzwemmen (al soms wat beperkt) gewoon mogelijk.

Bij de 1/4 in Noordwijkerhout, is er geen mogelijkheid om in te zwemmen...dus ben opzoek naar een manier om even goed op te warmen alvorends de start!

5

Re: Warming-up vs koude waterstart

Je kan bij Noordwijkerhout toch gewoon het water in gaan??!!
Heb daar vaak meegedaan. Als je vet op tijd bent gewoon het water in gaan

Uiteraard zit er dan weer tijd tussen "water uit en start" maar dan kan je jezelf warm houden middels opdrukken en alle andere reeds gegeven tips

6

Re: Warming-up vs koude waterstart

Was mij niet bekend dat dat "mocht' !

Thanks iig voor de tips!

7

Re: Warming-up vs koude waterstart

Opdrukken voor het zwemmen dan heb ik altijd van die slappe armen dus werkt niet voor mij. Dan liever wat rustiger starten en geleidelijk versnellen ik ben toch geen al te beste zwemmer dus ik kom zowiezo toch niet met de eerste uit het water.

8

Re: Warming-up vs koude waterstart

ronnyke schreef:

Opdrukken voor het zwemmen dan heb ik altijd van die slappe armen dus werkt niet voor mij. Dan liever wat rustiger starten en geleidelijk versnellen ik ben toch geen al te beste zwemmer dus ik kom zowiezo toch niet met de eerste uit het water.

Ik ben ook zeker niet de snelste zwemmen, maar voor die 1000m ga ik wel altijd vanaf de meet vol aan, haha

9

Re: Warming-up vs koude waterstart

Ik niet spaar mezelf liever en haal in het looponderdeel dan nog wel wat mensen in. Maar ieder deelt zijn eigen wedstrijd in naar believen. Ik heb het gevoel ook al blaas ik mezelf op in het water ik toch niet sneller vooruit ga.

10

Re: Warming-up vs koude waterstart

Ik ben er inmiddels achter dat ik veel beter zwem als ik al 300-500m  heb ingezwommen.
Dus in tegenstelling tot vorig jaar ga ik dit jaar wel proberen dat te doen voor elke start.