1

Onderwerp: 'Sprint!' joelde de slak

Hoi,

Ik ben Els, bijna 50 en enthousiast hardlopend. Ik loop zowel op de weg als onverhard, met voorkeur voor het laatste. In januari liep ik mijn eerste halve marathon in Egmond, nu train ik voor de Koning van Spanjetrail eind april (22 km. / 550 hoogtemeters).

Ik varieer graag met mijn trainingen en zo ben ik aan het zwemmen en yoga geraakt. Deze zomer heb ik me ingeschreven voor een start2tricursus die midden in juni begint en leidt naar de 1/8 triathlon in Doetinchem. Gewoon met mijn toerfiets en schoolslag zwemmend en dan naar alle waarschijnlijkheid ergens achterin eindigen.

Omdat ik duursporten het leukst vind en ik ernaar uitkijk deze zomer naast het lopen lekker regelmatig te zwemmen en fietsen. En ach, je weet nooit of je door het virus besmet raakt.

Dat neemt allemaal niet weg dat als ik ergens aan begin me er wel echt aan toewijd. Hardlopen en stevig doorzwemmen zit dus inmiddels al aardig in mijn systeem. Fietsen is een ander verhaal. Mijn boodschappen doe ik lopend of met een onwijs zwaar trappende omafiets. Na de Koning van Spanje eind april en tot aan midden juni, wanneer de start2tri start wil ik proberen in elk geval wat fietskilometers in de benen te krijgen zodat ik van iets minder ver hoef te komen. Iemand tips voor me hoe dit op te bouwen?

Alvast bedankt!

2

Re: 'Sprint!' joelde de slak

Er komt in ieder geval een mooie periode aan om je fietskilometers op te bouwen. Verder veel succes met je voorbereiding op de trail.

3

Re: 'Sprint!' joelde de slak

Els welkom! Ik zou me niet al te druk maken om het opbouwen van het fietsen, gewoon regelmatig trappen en langzaam de afstanden opbouwen. Als je al aardig kan zwemmen en lopen dan komt dat fietsen wel goed. En mocht je door het virus besmet raken dan is dat een mooi moment om meer structuur in de fietstraining aan te brengen.

4

Re: 'Sprint!' joelde de slak

Welkom!
Wellicht leuk om een laagdrempelige triatlon eens te proberen, om te kijken of het wat voor je is? Of is dat je vraagstelling hier niet...
Kijk anders eens op www.vrouwentriathlon.nl

Sowieso veel succes met trainen, die fietskilometers komen vanzelf goed hoor, als ik het zo lees.

5

Re: 'Sprint!' joelde de slak

Welkom! Als je inderdaad gewend bent om op een opoefiets boodschappen te doen en een goede hardloopconditie hebt, dan lukken 20 kilometers op een lichtere fiets ook wel. Gewoon een paar keer proberen van tevoren door een klein uur stevig door te fietsen, en misschien ook een keer meteen daarna gaan hardlopen, want die overgang kan een beetje gek voelen. En da je vast ontdekken dat het superleuk is, die triathlons - zelfs al eindig je in de achterhoede! Kan trouwens ook nog best wel meevallen, en in je leeftijdsklasse al helemaal, want we (vrouwen rond de 50) zijn vrij dungezaaid in de triathlonwereld.

Louise

6 Laatst bewerkt door onthecountof23 (25-03-16 10:37:57)

Re: 'Sprint!' joelde de slak

Maca944 schreef:

Els welkom! Ik zou me niet al te druk maken om het opbouwen van het fietsen, gewoon regelmatig trappen en langzaam de afstanden opbouwen. Als je al aardig kan zwemmen en lopen dan komt dat fietsen wel goed. En mocht je door het virus besmet raken dan is dat een mooi moment om meer structuur in de fietstraining aan te brengen.

Maar is het dan bv handiger om uit te breiden in tijd of in kms. Met zwemmen ben ik bv begonnenmet 30 minuten stevig doorzwemmen en nu zwem ik 50 minuten (schoolslag banen, niet supersnel, maar wel continu).

Is dit voor fietsen ook een goede strategie? Het gaat me in dit stadium echt om kms uitbreiden en me op me gemak voelen op de fiets die vanzelf al sneller gaat op dunnere bandjes.

7

Re: 'Sprint!' joelde de slak

Hedcandy schreef:

Welkom!
Wellicht leuk om een laagdrempelige triatlon eens te proberen, om te kijken of het wat voor je is? Of is dat je vraagstelling hier niet...
Kijk anders eens op www.vrouwentriathlon.nl

Sowieso veel succes met trainen, die fietskilometers komen vanzelf goed hoor, als ik het zo lees.

Ik sta met mijn inschrijving voor de start2tri ook meteen ingeschreven voor de 1/8 triathlon in Doetinchem, dus dat wordt dan mijn eerste.

8 Laatst bewerkt door onthecountof23 (25-03-16 10:54:06)

Re: 'Sprint!' joelde de slak

Louise schreef:

Gewoon een paar keer proberen van tevoren door een klein uur stevig door te fietsen, en misschien ook een keer meteen daarna gaan hardlopen, want die overgang kan een beetje gek voelen. En da je vast ontdekken dat het superleuk is, die triathlons - zelfs al eindig je in de achterhoede! Kan trouwens ook nog best wel meevallen, en in je leeftijdsklasse al helemaal, want we (vrouwen rond de 50) zijn vrij dungezaaid in de triathlonwereld.

Ha! Dat schept perspectieven . Dat combineren ga ik absoluut proberen zodra ik wat kms heb weggetrapt, fietsen en lopen of fietsen en zwemmen.