1

Onderwerp: Snelheid lopen

Beste,

Ik ben onlangs nog maar gestart met lopen. Ik loop dus zo'n 5 km aan een gemiddelde van 14 km/uur. Maar is dat een goede snelheid om mee te beginnen? Want er zijn veel mensen die ik ken die amper 10 km/uur gaan lopen. Dus mijn vraag, moet ik dan trager lopen of niet?

Met vriendelijke groeten,
Jorrit

2

Re: Snelheid lopen

Snelheid zegt bijzonder weinig. 14 km/u is snel, maar of dat snel voor jou is weet ik niet. Je moet helemaal niets, als jij lekker loopt met je huidige tempo dan moet mag je dat vooral blijven doen.

Als je specifiek ergens voor wilt trainen is het nuttig om met een hartslagmeter te lopen en je zones te bepalen, hier is genoeg over te vinden.

3

Re: Snelheid lopen

Ik las toevallig een artikeltje over het trainen mét en zónder horloge enzovoorts. Zo 'voel' je wat je kan en of het comfortabel blijft op een iets langere afstand. Als je dan later weer met je horloge om loopt dan weet je of je gevoel juist was. http://tri-athlete.nl/training-races-he … rtgadgets/

4

Re: Snelheid lopen

Jorw schreef:

Beste,

Ik ben onlangs nog maar gestart met lopen. Ik loop dus zo'n 5 km aan een gemiddelde van 14 km/uur. Maar is dat een goede snelheid om mee te beginnen? Want er zijn veel mensen die ik ken die amper 10 km/uur gaan lopen. Dus mijn vraag, moet ik dan trager lopen of niet?

Met vriendelijke groeten,
Jorrit


Wow! Dat zal ik dus echt never nooit niet halen. Als je nu al als startende loper 14 km/uur haalt, kan je met gerichte training echt nog sneller en ook verder kunnen gaan lopen. De vraag is wat je doel is? Ga je voor kort en snel, of ga je uitbouwen? En wil je dan duathlons of triathlons gaan lopen, welke afstanden!?

Misschien is het handig om voor jezelf een groter plaatje te gaan schetsen, dan wordt vast ook wel duidelijk hoe dat lopen daarin past.

5

Re: Snelheid lopen

Als je net begint en al 14km/h loopt gemiddeld loop je gewoon een blessure tegemoet.

6

Re: Snelheid lopen

Jorw schreef:

Beste,

Ik ben onlangs nog maar gestart met lopen. Ik loop dus zo'n 5 km aan een gemiddelde van 14 km/uur. Maar is dat een goede snelheid om mee te beginnen? Want er zijn veel mensen die ik ken die amper 10 km/uur gaan lopen. Dus mijn vraag, moet ik dan trager lopen of niet?

Met vriendelijke groeten,
Jorrit

Je moet sneller

7

Re: Snelheid lopen

Ik zou in ieder geval niet altijd zo hard lopen in een training, je hartslag zou ik hierbij zeker ook bij bekijken.

8 Laatst bewerkt door onthecountof23 (25-03-16 11:01:35)

Re: Snelheid lopen

jandb schreef:

Ik zou in ieder geval niet altijd zo hard lopen in een training, je hartslag zou ik hierbij zeker ook bij bekijken.

Dat hangt er dus helemaal van af of dit een comfortabel tempo is dat iemand van nature lijkt te lopen.
Als je als beginner al direct begint met tempoduurlopen en intervallen en dan 14 km/uur aantikt, zou ik aanraden even een stap of wat terug te doen en gewoon wat vaker lekker 5-6 km. te gaan lopen in de 'vogeltjes kijken-modus'

9 Laatst bewerkt door ronnyke (25-03-16 13:38:57)

Re: Snelheid lopen

Je spieren en pezen zijn de inpakt van de loopbelasting nog niet gewoon en deze is enorm itt fietsen of zwemmen.

10

Re: Snelheid lopen

Even duidelijkheid scheppen aangezien dit opeens weer hot topic is. In het begin liep ik altijd zonder hartslagmeter en gewoon maximum op training. Intussen al een hartslagmeter en loop zeker dat tempo niet meer op training (enkel mss tijdens een intervaltraining).

Jorrit

11

Re: Snelheid lopen

ronnyke schreef:

Je spieren en pezen zijn de inpakt van de loopbelasting nog niet gewoon en deze is enorm itt fietsen of zwemmen.

Zoals hierboven gemeld!

Denk aan een gedegen opbouw als je nog nooit gelopen hebt. Spieren passen zich over het algemeen redelijk snel aan waarbij pezen, met name pees/spierovergang, daar veel langer over doen. Tot wel 1 jaar! Kans op rupturen is daarom veel groter bij een te intensieve opbouw.