1 Laatst bewerkt door HermanB (29-03-16 00:01:52)

Onderwerp: De Mooiste Marathon

Voor wie hem nog niet gezien had, fraaie documentaire over Michel Butter, die net 8 seconden te kort kwam om zich te kwalificeren voor Rio: http://www.npo.nl/2doc/28-03-2016/VPWON_1250774

Mooi hoor, die focus.

/Herman

2

Re: De Mooiste Marathon

Gezien, mooie beelden. Erg jammer dat hij niet aan Rotterdam mee kan doen. En ongelofelijk, 8 seconden op die afstand.

3

Re: De Mooiste Marathon

De politiek gaat/wil er zich mee bemoeien om hem zo toch naar de OS te krijgen. Het is idd wel triest 8 sec en dan weten dat in de buurlanden de limiet een pak lager ligt. En tegen de Afrikanen kunnen de Europeanen toch niet op al maak je de limiet nog 2min scherper.

4

Re: De Mooiste Marathon

Ik persoonlijk zou ook zeggen, laat hem gaan naar de OS....

maar hoe ga je dan kwalificeren voor een OS, tenslotte 8 sec boven die limiet ok, maar wat als het 10, 20, 30 seconde is, waar trek je de grens, en als je van de limiet mag afwijken kunnen ze net zo goed daar de limiet opzetten, maar wat als je dan daar weer 8 seconde boven zit..

Vind het een lastige dit, desalniettemin vind ik dat als iemand zo`n topprestatie levert dat ie naar een OS moet kunnen gaan

5

Re: De Mooiste Marathon

https://petities.nl/petitions/butter-mo … ?locale=nl

Er is een petitie gestart om hem alsnog te laten gaan...onderteken hem als je vind dat hij dit verdient!

6

Re: De Mooiste Marathon

marcelca schreef:

Ik persoonlijk zou ook zeggen, laat hem gaan naar de OS....

maar hoe ga je dan kwalificeren voor een OS, tenslotte 8 sec boven die limiet ok, maar wat als het 10, 20, 30 seconde is, waar trek je de grens, en als je van de limiet mag afwijken kunnen ze net zo goed daar de limiet opzetten, maar wat als je dan daar weer 8 seconde boven zit..

Vind het een lastige dit, desalniettemin vind ik dat als iemand zo`n topprestatie levert dat ie naar een OS moet kunnen gaan

Je kan ook kijken naar de klassering binnen het deelnemersveld. Het lopen van een marathon vergt namelijk net als veel andere loopnummers, mn vanaf 800 meter, ook eea van tactisch inzicht.
Bovendien...een marathon is altijd te lang, om te voorkomen dat de daadwerkelijke afstand niet is gelopen, afgezien van meetfouten. Het wereld record is ook officieus en niet officieel, oa om diezelfde reden..

7

Re: De Mooiste Marathon

Hier staat alle informatie met betrekking tot de normen en limieten voor de spelen van 2016.
http://www.nocnsf.nl/rio2016/normenenlimieten

2 uur en 11 minuten is dus een simpele en harde eis, die gebaseerd is op:

Uitgangspunt bij het opstellen van de Nederlandse prestatie-eisen is dat een sporter zich kwalificeert wanneer hij heeft aangetoond een redelijke kans te hebben om op de Olympische Spelen bij de beste acht in zijn discipline te eindigen.

Het lijkt me als sporter heel prettig om te weten waar je aan toe bent. Loopt je onder de 2 uur 11 dan ga je naar Rio, heel eenvoudig. Wat ik niet begrijp is dat het hier ook eindigt. Iemand die 2 uur 11 minuten en 8 seconden over de marathon doet maakt echt niet minder kans om 'bij de beste acht in zijn discipline te eindigen' dan iemand die daar 9 seconden minder voor nodig heeft. En wat marcela zegt, dat er ergens een grens getrokken moet worden begrijp ik ook wel, maar zo zwart/wit hoeft het niet te zijn.

Goud gaat hij niet pakken, maar ik wil wel dat hij aan de start staat. Petitie getekend, ook al denk ik niet dat dat veel gaat uithalen.

8

Re: De Mooiste Marathon

Acht seconden is supersneu natuurlijk, zeker voor iemand die qua eerdere tijden juist wel in de buurt komt van de Afrikaanse concurrentie. Maar als de Kamer of de minister zich ermee gaat bemoeien vind ik dat ook niet in de haak. Dat soort micromanagement hoort daar gewoon niet thuis.

Los daarvan heeft diezelfde politiek wel boter op zijn hoofd, want een van de redenen dat het NOC zo streng is is natuurlijk het beperkte budget (i.e. nul euro vanuit de overheid, meen ik) waarmee ze naar de Spelen worden gestuurd. Dan dwing je met je Hollandse zuinigheid het NOC om streng te selecteren, maar als ze dat dan doen is het ook niet goed.

/Herman

9

Re: De Mooiste Marathon

Natuurlijk zijn in het verleden nog athleten M/V niet naar de OS kunnen vertrekken omdat ze net niet de limiet haalden dus die zullen wel eens in hun haar krabben moest Butter wel mee mogen.

10

Re: De Mooiste Marathon

ronnyke schreef:

Natuurlijk zijn in het verleden nog athleten M/V niet naar de OS kunnen vertrekken omdat ze net niet de limiet haalden dus die zullen wel eens in hun haar krabben moest Butter wel mee mogen.

klopt, Miranda Boonstra had een paar jaar terug ook 8 seconden erboven....


Je zou misschien kunne kijken naar een NK marathon in Nederland, wie is daar de snelste, en die laten gaan, maar wat als er geen sterk deelnemersveld is

11

Re: De Mooiste Marathon

Als ze opschieten, kunnen ze dit combineren met het referendum. Wordt het opkomstpercentage ook gelijk wat groter.

12

Re: De Mooiste Marathon

Ik had het idd op Miranda. Die heeft eigenlijk haar carrière wat laten schieten daardoor dus die zal dit niet in dankbaarheid afnemen. Maar ik gun het hem zeker al zal hij zoals zovele aan de Afrikaanse overmacht niet veel kunnen doen daar.