1

Onderwerp: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Met het mooie weer beetje op komst lijken de fietsers ineens weer vertienvoudigd op de wegen zeker als ik in het weekend door Zuid-Limburg kom. Steeds vaker kom ik weer het fenomeen van de "wieltjeszuiger" tegen. Vaak iemand die je met aanzienlijk snelheidsverschil passeert om vervolgens minuut later ineens een extra schaduw waar te nemen. Ik heb hoe ouder ik wordt hier steeds minder behoefte aan. Ik fiets graag alleen en ook als ik ergens direct op moet reageren (een auto, hond, etc) heb ik niet de behoefte aan een onbekende in mijn wiel. Soms is het klein stukje maar vaak durft zo iemand het ook gewoon om half uur in wiel te hangen. Paar keer netjes verzocht en uitgelegd waarom ik hier geen zin in heb. Meer dan eens wordt ik dan enorm uitgescholden "ik mag rijden waar ik wil e.d" Tot op bepaalde hoogte heeft zo iemand nog gelijk ook. Als ik in TT-houding rijdt wil ik al helemaal niemand in mijn wiel hebben. Vroeg mezelf vandaag of ik hierin te ver ga als ik mensen verzoek niet in mijn wiel te gaan zitten. Benieuwd naar meningen ervaringen van andere hiermee.

2

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Bwa ik heb ook in regelmaat iemand in het wiel, ze doen maar, ikzelf doe dat niet zo al pik ik ook wel eens aan als er mij een groepje passeert. Achter een brommer durf ik wel al eens een eindje hangen.

3

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik vind het altijd wel mooi om dit soort lui op te pikken. Als de trainingsinvulling het toelaat probeer ik ze goed af te laten zien in het wiel, of hen ook een kopbeurt te laten doen. Heeft op de gewone racefiets nog niet tot hachelijke situaties geleid eerlijk gezegd. Meestal komt de renner na een tijdje een praatje maken of neemt over of iets dergelijks. Op de TT-fiets ook wel eens meegemaakt en dan ben ik vrij duidelijk, daar ben ik niet van gediend en laat ik op duidelijke wijze weten, word dan verbaasd op gereageerd maar verder niet echt protest, anders zou ik gewoon in de remmen knijpen en hen weg laten rijden. Dus zeker in TT houding ga je zeker niet te ver vind ik. Op gewone racefiets is het iets minder duidelijk, maar ook daar vind ik het niet heel raar als je liever niemand in je wiel hebt zitten.

De "ik mag rijden waar ik wil" redenering vind ik een vrij slap argument overigens, je kent elkaar niet en weet niet hoe behendig de ander is op de fiets, of wat de gewoontes zijn in bepaalde verkeerssituaties. Je kunt in een winkelstraat ook 5cm achter iemand anders gaan lopen en dan verkondigen dat je mag lopen waar je wilt, maakt het niet echt fatsoenlijk.

4

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Tsja, op de weg mag idd iedereen gewoon rijden. En zuid-Limburg, dat is natuurlijk helemaal een drukke plek.

Zolang het een geen wedstrijd is en een training. Waarom niet gewoon even inhouden en de plakker op die manier duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent? De meeste fietsers hebben dan echt wel door dat ze niets achter je te zoeken hebben. Scheelt een hoop gedoe en discussies. En je kan ook nog eens zelf op de eerstvolgende afslag kiezen om een andere afslag dan je voorganger te nemen. Ik zou me over dit soort zaken niet druk maken....

Veel fietsers hebben toch altijd een competitieve motivatie. Het is daarom niet gek dat strava hier op elke weg wel een kom of segmentale heeft. En dan blijven fietsers wel eens in je wiel hangen, zeker als ze daardoor net iets harder rijden dan wanneer ze alleen rijden.

5

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Best traag zijn heeft zo zijn voordelen. Nooit last van iemand in mijn wiel. smile

6

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik geloof dat ik het ongeveer zo aanpak als Thomas: op de racefiets vind ik wieltjeszuigen nooit zo'n probleem en levert het vaak ook leuke ontmoetingen op.

Op de triathlonfiets vind ik het vervelend want gevaarlijk als er iemand achter me gaat hangen. Meestal probeer ik ze dan kwijt te raken door aan te zetten, eventueel met als dat niet genoeg is (en als de wegsituatie het toelaat) wat slingers zodat ze in de volle wind komen te zitten.

"Ik mag rijden waar ik wil" vind ik in zijn lompheid een belachelijk argument. Volgens mij is het juridisch ook nog eens onjuist aangezien je verplicht bent om een veilige afstand te houden tot andere weggebruikers.

/Herman

7

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik maak me er meestal niet zo druk om. Als ik op de tijdritfiets fiets dan kan ik meestal wel genoeg aanzetten om de meeste wieltjeszuigers uit het wiel te rijden. In Zuid Limburg zijn genoeg heuvels om het verschil te maken. Maar meestal geloof ik het wel. Tenzij iemand geen helm draagt, die wil ik niet in mijn wiel hebben.

8

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik vind ze vooral irritant, dat ik nu actief ook achter op moet letten. Geen zin dat iemand achterop klapt omdat ik hard moet remmen voor iets.

9

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Gewoon de snelheid langzaam opvoeren totdat ze achter je niet meer kunnen of willen volgen

10

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Als iemand effe uit komt rusten achter me vind ik dat niet zo erg, wel als het langdurig wordt en hij/zij niet een keer de kop overneemt. Dan geef ik ff gas na een bocht of bij een klimmetje of voer het tempo even op.

11

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Als ik fiets doe ik dat op hartslag en cadans. snelheid opvoeren om achtervolgers af te schudden past dan ook niet in mijn training. Om bovenstaande reden zal ik ook zelf niet in iemands wiel gaan hangen, of het moet een brommer of traktor zijn, waar achter ik op snelheid kan trainen.

12

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Idd als ik een fiets en ik moet bv 150w trappen ga ik geen 250w trappen omdat er iemand in mijn wiel hangt. Wil die persoon kop doen en ik geraak niet aan mijn wattage omdat ik uit de wind zit ga ik er gewoon terug voorbij. Als ik in het wiel wil rijden dan rij ik wel mee met de wielertoeristen waar ik ook nog steeds lid van ben.

13

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Of je stopt even, drinkt wat, en laat die plakker doorfietsen óf je maakt er een training van en probeert die plakker helemaal de vernieling in te fietsen.

14

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Er speelt hier een man-vrouw-dingetje nogal een rol, dus ik maak eigenlijk nooit mee dat ik iemand zomaar in mijn wiel heb - jullie laten je niet vrijwillig chicken volgens mij wink Omgekeerd vind ik het wel grappig om een groepje mamils nerveus te maken door aan te pikken, sommige laten zich ontzettend opnaaien door een vrouw in hun wiel, en daar moet ik dan weer erg om lachen.

Ik doe dat trouwens alleen op rechte, overzichtelijke wegen en ik houd altijd zelf overzicht over de weg en het verkeer. Dat vind ik vanzelf spreken, en aan een blind paard in mijn wiel zou ik me ook ergeren.

Maar verder zijn jullie welkom, hoor! Het levert inderdaad af en toe wel aardige contacten op. Sterker nog - ik heb mijn man zo leren kennen! Hij hield me uit de wind bij een cyclo.

Louise

15

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Haha wat leuk louise, je laatste zin over je man..

16

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik erger me groen en geel aan dat soort hufters, vooral als ze geluid maken, kan ik ze niet lossen dan knijp ik in de remmen om een minuutje te pauzeren. Ik ben inderdaad erg kinderachtig daarin.

17

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik vraag meestal beleefd aan die gast voor me of ie misschien een beetje door kan rijden;-)

D.

18

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

De eerste manier is gewoon aanspreken, en daar komt in de meeste gevallen wel een leuke babbel van. Geef ik ook aan dat als ik het niet wil, er mee rekening moet gehouden worden. Lukt best aardig
Laatste contact was met een mede triatleet die achter me aanpikte, en die natuurlijk over het al dan niet doorgaan van wedstrijden had ivm covid19. Zijn club organiseerde begin september een wedstrijd, en wist natuurlijk dat het doorgaan ervan op losse schroeven stond.
Effect van wieltjes zuigen was weg want om te praten moesten we natuurlijk naast elkaar rijden.
Vaak rij je dan amper met iemand meer dan een 20-30minuten samen want je route is toch verschillend.
Bij het zelf willen aanpikken bij iemand vraag ik het altijd, en de wil om kop te doen geef ik altijd aan. Dit gaat dan over goede brede jaagpaden of overzichtelijke wegen. Achter een TT fiets rij ik nooit.
Zo kwam ik met een trainingsmaat op een lange duurtraining naar de Ardennen een oude ex-prof (Franstalig en ik kende de naam niet) tegen die ooit Ronde van Frankrijk gereden had tijdens/in de ploeg van Peter Post (als reserve). We reden even samen en achter hem ; en hij reed natuurlijk met een relatief groot gemak hellingen naar boven vanaf Dinant, en pas op het vlakkere konden we even vragen wie dit was die op zijn 68 zodanig hard naar boven reed.
Grappig, hij zei dat hij bij de laatste 10 van de totaal uitslag zat van de finishers in die Ronde van Frankrijk. En dat ie: "j'ai souffert comme une bête"  zei. Nooit meer ging m dat doen.
Leuke contacten in een topic over wieltjeszuigers.

19

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Bij de huidige maatregelen pik bij niemand aan, hoor, en ik zou zelf iemand in m'n wiel ook niet accepteren.

Louise

20

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik had dit vorige week maar dan met hardlopen, echt bizar.

Passeerde iemand die wat langzamer liep en ik zette een beetje aan om niet te kort voor diegene te blijven lopen.
Ging deze figuur ineens versnellen. Had ik minutenlang gehijg in mn nek neutral

21

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Hahaha, dit probleem heb ik nauwelijks last van. Ik ben een heel klein vrouwtje en ik fiets op een sleutelhanger, ik denk dat de meeste mannen zich doodschamen om bij mij in het wiel te moeten.:) Ik heb het wel eens meegemaakt dat een knul tijdens een winderige toertocht helemaal kapot lag te gaan en zijn vader vroeg of hij met mij mee naar de finish mocht.:) Dat vind ik dan wel weer leuk.
Verder...neuh.

Als je iemand niet in je wiel wil, of anderszins dichtbij fietsen dan sta je toch in het volste recht om op beleefde manier te vragen of iemand even op kan zouten? Ja je mag overal fietsen...maar je hóeft niet overal te fietsen he.

Ik vind het over het algemeen niet erg fijn om dicht bij iemand te fietsen of te hardlopen, behalve als het iemand is die ik goed ken.

22

Re: Etiquette voor "wieltjeszuigers"

Ik probeer als vrouw wel eens bij snellere mannen aan te haken als ik daar zin in heb. Andersom gebeurt ook nog wel eens. Op de racefiets vind ik het geen probleem en als iemand aangeeft dat liever niet te willen dan zal ik zeker even rustiger doen en afstand houden. Ik bedank wel als ik andere route neem en vind het ook leuk als de ander bedankt. Het klopt dat je er soms best leuke ontmoetingen door hebt.