1

Onderwerp: Weer een knie.

Na bijna twee jaar blessurevrij gesport te hebben, heb ik nu last van m'n linkerknie. In Stein, LD , tijdens de wedstrijd geen last, dat kwam een paar dagen later.
Met rust gaat de pijn weg, maar het voelt niet helemaal stabiel. Voorbeeldje: als ik een bal gooi voor de hond van m'n vriendin voelt het aan de binnenkant alsof er iets kraakt, en dan voel ik ook weer wat pijn. Hardlopen heb ik sinds Stein 2 keer geprobeerd, tijdens de zwemloop Nuenen ben ik na ongeveer 2 km lopen uitgestapt, en 2 weken geleden kreeg ik na zo'n 6 km weer last.
Sinds vorige week slaap ik met een kussentje tussen de knieën, en dat lijkt te helepn, in de zin van minder vaak wakker door pijn en overdag minder last.
Overbelast, of is hier toch meer aan de hand? Misschien toch maar eens nar de huisarts.

2

Re: Weer een knie.

Verstandiger om via de huisarts een verwijzing te vragen voor een orthopeed. Deze zal foto's of een scan van je knie laten maken. In ieder geval niet te lang mee wachten, lijkt me

3

Re: Weer een knie.

Vandaag een afspraak gemaakt bij zowel de huisarts als de orthopeed, vanwege verwijzing. Huisarts volgende week, orthopeed de week erna. Dan eerst foto's.

4

Re: Weer een knie.

Vanmorgen bij de orthopeed geweest, foto's bekeken en de zaak betast en bewogen. Er zijn 2 mogelijkheden: Slijtage van het raakbeen of binnenmeniscus. Volgende stap is een kijkoperatie, op 10 oktober.
Ik mag in elk geval blijven zwemmen en fietsen.
Dan 2 weken later op controle, en dan zien we wel verder.

5

Re: Weer een knie.

Inmiddels heb ik gisteren een kijkoperatie gehad. Dom gevoel, zo´n ruggenprik, al is ´t wel praktisch. Ik heb meegekeken, en alles wat ik me van lang geleden op school, biologieles, bleek te kloppen.
Het bleek dus een beschadigde binnenmeniscus te zijn, zoals ik (achteraf gezien) al gedacht had na de finish in Stein. Beschadigde deel is weggeknipt met een enorm klein schaartje. De pijn valt me op dit moment enorm mee, ik heb nog steeds geen pijnstillers gebruikt/nodig gehad. Maandag mag het drukverband eraf, en dan mag/moet ik voorzichtig meer gaan bewegen. Zelfs de trap op en af stompelen/lopen lukt eigenlijk best probleemloos.
Zover ik gehoord heb van mensen bij ons in de vereniging duurt het herstel niet echt lang, ik zou als alles goed gaat na ongeveer 5 weken weer voorzichtig kunnen/mogen gaan hardlopen.

6

Re: Weer een knie.

Inmiddels ruim 4 weken verder, en 't gaat steeds beter. Vanmorgen de eerste looptraining gedaan, warmup, duurloop van 6 km en uitlopen. Geen last van pijntjes of wat dan ook, ik ben blij smile
Nu rustig verder opbouwen.

7

Re: Weer een knie.

Kijk, Ducatiman, da's goed nieuws!
Een knie blijft een kl#tegewricht.
Lijkt me toch best wel eng, zo'n eerste training.
Loop niet te hard van stapel hè! :-)

Gr, een BMW-man

8

Re: Weer een knie.

Dank Concorde. Mijn oorspronkelijke plan voor van(gister)morgen was ook: beginnen met de warmup, en dan verder kijken. Ging lekker, dus doorgeZ. Was idd best een beetje eng, maar is me alles meegevallen. Net nog zwemtraining gedaan, en ik ben een baan opgeschoven. Ik was al een tijdje de snelste van de baan waar ik zwom, dus dan wordt 't tijd, we willen tenslotte allemaal vooruit. De enige manier om je te verbeteren is trainen samen met mensen die sneller zijn. En dat gaat nu dus weer gebeuren.

9

Re: Weer een knie.

Update. Gisteravond voor het eerst weer op de weg gelopen, stevige intervaltraining. Twee series van 4x 400 meter. Nog steeds iets voorzichtiger, heel erg goed in de gaten houden of ik niks verkeerds voelde. En jippie, geen last van m'n knie. Wel spierpijn nu, maar dat gaat vanzelf over tongue