1

Onderwerp: drinkrugzak tijdens IM

Hoi, ik ga in september mijn eerste IM doen. Ik vroeg me af of er triatleten zijn die ervaring hebben met een drinkrugzak. Mij lijkt het erg handig ! Tegenwoordig heb je erg lichte en aërodinamische modellen, maar ik lees dat dit in de triatlonwereld niet zo gebruikelijk is. Misschien zijn er sommigen onder jullie die dit al eens geprobeerd hebben en hun ervaringen met mij willen delen ?

2

Re: drinkrugzak tijdens IM

Vraag me af waarom het zo handig is? Hoe snel vul je die dingen als ze op je rug zitten? En gewicht tsja, volgens mij gaat het gewicht vooral zitten in wat er ín die zakken zit. Enige voordeel lijkt je dat je makkelijk toegang hebt tot een slangetje, maar als je gewoon zo'n drinkbak voor je neus hebt...veel makkelijker wordt het niet lijkt me? Gaat het niet ook enorm zweten?

Ik weet dat er een prof was in Kona vorig jaar die met een Camelbak reed, Lionel Sanders, dat zag er ehmm, zo uit:

https://lsanderstri.files.wordpress.com/2016/03/kona-bike.jpg

3

Re: drinkrugzak tijdens IM

De Camelbag doet zo in elk geval z'n naam eer aan smile

4

Re: drinkrugzak tijdens IM

Ik neem aan dat het de bedoeling is om die rugzak tijdens het lopen te gebruiken? Tijdens het fietsen zie ik werkelijk geen enkel voordeel ten opzicht van een 'between the arms' systeem. Tijdens het lopen staan er doorgaans elke 2.5km verzorgingsposten en dat is in mijn ogen meer dan voldoende om vooral zelf geen drinken mee te nemen. Ik ben benieuwd naar de motivatie van raf om dit wel te overwegen.

5

Re: drinkrugzak tijdens IM

Ik wou het eigenlijk gebruiken tijdens het fietsen. Zoals ik al zei, is het mijn eerste IM, dus veel ervaring heb ik niet ... smile Mij leek het vooral handig om op de rug te hebben. Ik weet niet of zo'n systeem 'tussen de armen' of 'achter het zadel' beter of handiger is.  Het vullen van zo'n zak is niet moeilijker dan een drinkbus vullen. Bovendien kan je in zo'n vest ook allerlei andere spulletjes  (gels, eten, ...) kwijt. De foto die hier gepost is, ziet er inderdaad niet goed uit ... wink  De drinkrugzak die ik op 't oog heb ziet er in ieder geval compacter uit. (Vaporair) en ligt niet zo als een bult op de rug.

6

Re: drinkrugzak tijdens IM

http://www.jebiga.com/nathan-vaporair-hydration-pack/

7

Re: drinkrugzak tijdens IM

Dat het niet moeilijker is dan een drinkbus vullen wil ik wel geloven, maar hoe vaak vul jij al rijdend op je fiets een drinkbus? Verder zit dat ding op je rug toch, moet je hem dan af doen of hoe moet ik me dat voorstellen? Vragen, vragen wink

Heb je ervaring met het fietsen van lange stukken met zo'n ding? Diegene die jij linkte is voor lopers.  Ze kunnen nog zo'n mooie constructie verzinnen waardoor je in loophouding misschien niet zoveel zweet in zo'n ding, in (aero)fietshouding met 2L op je rug is dat anders denk ik. De plek voor eten en gels is wellicht het enige pluspunt, vooral als je je eigen spul wilt meenemen en niet van de voorraadposten gebruik wilt maken.