1

Onderwerp: hoge wielen....?

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn huidige 50mm carbon wielen vervangen voor een hoger setje.
Mijn oog is gevallen op een set Easton EC90 TT voor onder mijn BMC Timemachine TM01. De wielen zijn volgens mij 90 hoog. (voor en achter)
Afgelopen weekend heb ik met mijn 50mm gefietst met een windkracht 5 a 6, maar had hier nou niet bepaald veel hinder van.
Zijn er mensen die altijd met een 80 of 90mm voorwiel fietsen? En zo ja, is dit te doen?

2

Re: hoge wielen....?

90mm is zeker in nederlandse polders vooraan een ramp. Ik heb deze velgen van Easton ook gehad en daar valt eigenlijk nauwelijks mee te rijden. Ook zijn ze vrij slap in het bochtenwerk.

3

Re: hoge wielen....?

Oke, dus het advies zou zijn: Niet kopen?

Kon ze voor 500 euro overnemen. En vond dit wel schappelijk.
Is 60mm voorwiel dan nog goed te doen? De mooiste set-up is natuurlijk een 60 voor en 90 achter. Maar ik heb maar een budget vastgesteld van +-500 euro.
Heeft er iemand nog suggesties voor een leuke carbon wielset?

4

Re: hoge wielen....?

Het is misschien in de triatlon nog niet ingeburgerd maar in het wielrennen is de hype van de hoge velgen een beetje aan het overwaaien. Ze geven vooral vooraan geen of enorm weinig meerwaarde, minder comfort en zijn windgevoellig. Enkel uiterlijk hebben ze wat extra.

5

Re: hoge wielen....?

Dat geloof ik ook wel. Maar het oog wil ook wat, nietwaar?
Niet alles wat mooier is, heeft functioneel veel meerwaarde smile

Ik zal nog eens zoeken naar een ander wielsetje. Zijn de Easton EC90 Aero wel wat steviger? Deze zijn 60mm. wellicht ook wel beter te hanteren??

6

Re: hoge wielen....?

Ik heb me hier ook in verdiept omdat ik hoge velgen voor en achter overwoog (uiteindelijk heb ik alleen een disc wiel gekocht). De enige reden voor mij om voor een hoge velg te kiezen zou uit esthetisch oogpunt zijn, en dat is niet voldoende natuurlijk. De tijdswinst van een 90mm ten opzichte van een 60mm voorwiel zijn beperkt als ik de tests en ervaringen lees. Over de windgevoeligheid lees ik hele verschillende verhalen. Volgens sommigen maakt het vrijwel niets uit en volgens anderen crashen ze bijna bij elk zuchtje wind.

Als je voor 500 euro het setje kan overnemen kan je dat natuurlijk gewoon doen, als het niets blijkt te zijn dan kan je ze altijd nog op marktplaats zetten. Of vraag even of je een serieus rondje kan fietsen, dan kan je zelf bepalen of het wat is.

7

Re: hoge wielen....?

Er zijn ook mensen die een setje wielen van een hoog bedrag kopen die er geen slecht van willen weten. Ik heb met die 90mm eens een wedstrijd gedaan met fietsparcour naast een kanaal en ik kon gewoon niet in mijn beugels liggen of ik lag met fiets en al in het kanaal. Daarna heb ik ze dan ook direcht verkocht. Die testen worden meestal in een windtunnel gedaan waar men van zijwind en slecht wegdek en bochten geen last heeft dus in hoever gaan deze op in de praktijk?

8

Re: hoge wielen....?

ronnyke schreef:

Er zijn ook mensen die een setje wielen van een hoog bedrag kopen die er geen slecht van willen weten. Ik heb met die 90mm eens een wedstrijd gedaan met fietsparcour naast een kanaal en ik kon gewoon niet in mijn beugels liggen of ik lag met fiets en al in het kanaal. Daarna heb ik ze dan ook direcht verkocht. Die testen worden meestal in een windtunnel gedaan waar men van zijwind en slecht wegdek en bochten geen last heeft dus in hoever gaan deze op in de praktijk?

Haha, dat was ook mijn gedachte, cognitieve dissonantie, je hebt nu eenmaal geïnvesteerd in je fancy hoge voorwiel en DUS is het een prima keuze. Ik heb er zelf dus geen ervaring mee en maak graag gebruik van de ervaringen van anderen.

9

Re: hoge wielen....?

Misschien is het wel precies andersom, dat waar jij blij mee bent het best rijdt. Ik weet bijna zeker dat als jij die ec90tt mooi vindt, je daar heel hard en goed op zal rijden!

Feit is dat als jij goed op je fiets zit, en een beetje kan sturen, je altijd ook met 90mm perfect rijden kan. Ik rij bijna overal met een tm01 ( zoals jij zal weten is dat een enorme windvanger met zijwind ), met disc achter en h3 deep voor. Als het té hard zou waaien - nog nooit meegemaakt - of te bergachtig is ( bijv. IM 70.3 Barcelona)  steek ik een gewone h3 voor tegen schokkerig remmen in de afdalingen, en dan kan je overal uit de voeten. En ja, het afgelopen jaar Almere ook gewoon disc en h3 deep gereden, probleemloos.

10 jaar geleden kon er ook geen mens met carbon wielen over de kasseien, tegenwoordig rijdt het hele peloton op 50mm carbon wielen over de stenen. Het is gewoon kuddegedrag, iedereen praat elkaar braaf na, en denkt hetzelfde te ervaren.

10

Re: hoge wielen....?

Je hebt al een 50 voor, neem er alleen een 90 achter bij, probleem opgelost.

Maar als je alleen voor een achterwiel gaat, zou ik een disc halen. Disc + 50 voor is qua rijdgedrag van je fiets en qua aerodynamica beter dan twee keer 90... Disc + 50 is universeel te gebruiken bij triathlons. Er zijn maar heel weinig races die je daarmee niet aankan.

90mm voorwielen hebben vooral aerodynamisch voordeel als er een beetje zijwind staat. En de ironie is dat ze dan juist niet te hanteren zijn. Het continu hangen in je stuur heeft ook geen beste impact op je lopen. Hoe meer ontspanning in je bovenlijf tijdens het fietsen, hoe beter je loopt.

50 voor werkt altijd en een disc met zijwind is het gaafste dat er is wink

11 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (29-03-16 22:51:40)

Re: hoge wielen....?

pannenkoek schreef:

Misschien is het wel precies andersom, dat waar jij blij mee bent het best rijdt. Ik weet bijna zeker dat als jij die ec90tt mooi vindt, je daar heel hard en goed op zal rijden!

Feit is dat als jij goed op je fiets zit, en een beetje kan sturen, je altijd ook met 90mm perfect rijden kan. Ik rij bijna overal met een tm01 ( zoals jij zal weten is dat een enorme windvanger met zijwind ), met disc achter en h3 deep voor. Als het té hard zou waaien - nog nooit meegemaakt - of te bergachtig is ( bijv. IM 70.3 Barcelona)  steek ik een gewone h3 voor tegen schokkerig remmen in de afdalingen, en dan kan je overal uit de voeten. En ja, het afgelopen jaar Almere ook gewoon disc en h3 deep gereden, probleemloos.

10 jaar geleden kon er ook geen mens met carbon wielen over de kasseien, tegenwoordig rijdt het hele peloton op 50mm carbon wielen over de stenen. Het is gewoon kuddegedrag, iedereen praat elkaar braaf na, en denkt hetzelfde te ervaren.

Pannenkoek!! Heerlijk recht door zee, daar houden wij Zeeuwen van.!!
een vraagje aan jou, ik zit in dubio wat aan te schaffen, wat is in jouw ogen de beste combinatie voor een wielenset? (vlak parcours, zijn weinige bergen hier in Nederland).

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

12

Re: hoge wielen....?

Dennis Florussen schreef:
pannenkoek schreef:

Misschien is het wel precies andersom, dat waar jij blij mee bent het best rijdt. Ik weet bijna zeker dat als jij die ec90tt mooi vindt, je daar heel hard en goed op zal rijden!

Feit is dat als jij goed op je fiets zit, en een beetje kan sturen, je altijd ook met 90mm perfect rijden kan. Ik rij bijna overal met een tm01 ( zoals jij zal weten is dat een enorme windvanger met zijwind ), met disc achter en h3 deep voor. Als het té hard zou waaien - nog nooit meegemaakt - of te bergachtig is ( bijv. IM 70.3 Barcelona)  steek ik een gewone h3 voor tegen schokkerig remmen in de afdalingen, en dan kan je overal uit de voeten. En ja, het afgelopen jaar Almere ook gewoon disc en h3 deep gereden, probleemloos.

10 jaar geleden kon er ook geen mens met carbon wielen over de kasseien, tegenwoordig rijdt het hele peloton op 50mm carbon wielen over de stenen. Het is gewoon kuddegedrag, iedereen praat elkaar braaf na, en denkt hetzelfde te ervaren.

Pannenkoek!! Heerlijk recht door zee, daar houden wij Zeeuwen van.!!
een vraagje aan jou, ik zit in dubio wat aan te schaffen, wat is in jouw ogen de beste combinatie voor een wielenset? (merk/soort) voor een vlak parcours, zijn weinig bergen hier in Nederland.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

13

Re: hoge wielen....?

Dennis Florussen schreef:
pannenkoek schreef:

Misschien is het wel precies andersom, dat waar jij blij mee bent het best rijdt. Ik weet bijna zeker dat als jij die ec90tt mooi vindt, je daar heel hard en goed op zal rijden!

Feit is dat als jij goed op je fiets zit, en een beetje kan sturen, je altijd ook met 90mm perfect rijden kan. Ik rij bijna overal met een tm01 ( zoals jij zal weten is dat een enorme windvanger met zijwind ), met disc achter en h3 deep voor. Als het té hard zou waaien - nog nooit meegemaakt - of te bergachtig is ( bijv. IM 70.3 Barcelona)  steek ik een gewone h3 voor tegen schokkerig remmen in de afdalingen, en dan kan je overal uit de voeten. En ja, het afgelopen jaar Almere ook gewoon disc en h3 deep gereden, probleemloos.

10 jaar geleden kon er ook geen mens met carbon wielen over de kasseien, tegenwoordig rijdt het hele peloton op 50mm carbon wielen over de stenen. Het is gewoon kuddegedrag, iedereen praat elkaar braaf na, en denkt hetzelfde te ervaren.

Pannenkoek!! Heerlijk recht door zee, daar houden wij Zeeuwen van.!!
een vraagje aan jou, ik zit in dubio wat aan te schaffen, wat is in jouw ogen de beste combinatie voor een wielenset? (merk/soort) voor een vlak parcours, zijn weinig bergen hier in Nederland.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

14 Laatst bewerkt door Jasper298 (30-03-16 07:25:57)

Re: hoge wielen....?

Mijn huidige setje wil ik vervangen voor kwalitatief wat beters eigenlijk. Dat is reden 1.
Dus een disc kopen en mijn huidige 50 voor blijven gebruiken zat niet in de opties smile

Ik ben het deels met Pannenkoek eens. De fiets is opzich een windvanger, maar ik vind het nog wel meevallen. Heb vorig jaar ook Almere gedaan, er stond een flinke wind, maar geen moment dat ik daar last van had. Toen reed ik met mijn 50 wielen.
Maar je kunt iets mooi vinden, maar uiteindelijk moet het toch ook functioneel zijn.

Ik wil mij zeker niet vergelijken met de profs, maar waarom rijden er zoveel met Zipp 808 voor en achter op Kona?
Mijn idee was met een 90 wiel achter dat daar ook een disc cover in kan.. Misschien niet de beste oplossing, maar het gaat hier wel om een hobby he. (die al belachelijk veel geld kost smile )

En dan nog een laatste overweging waar iedereen hier wel een andere mening over heeft. Dat is de overstap van tubes naar bandjes.
Ik heb nog niet veel gezeik gehad met lekke tubes, maar ik ga nu het wat beter weer is, met de fiets naar t werk (Nijmegen - Eindhoven) en met bandjes wissel je gewoon makkelijk een nieuwe binnenband. Voor de tubes heb ik wel pitstop bij me, en hopelijk is dit in de meeste gevallen een goede oplossing om door te kunnen.

15

Re: hoge wielen....?

huh? Volgens mij rijdt ongeveer iedereen met 5 cm voor en 8-9cm achter op kona...

Ik denk dat dicht zelfs verboden is op kona, want ik zie letterlijk niemand ermee rijden (ook niet bij de niet pro's).

Ik ben net als jij wel pro tubes voor wedstrijden. Bijna nooit lek, mooi en snel te repareren mocht het toch eens misgaan. Het enige nadeel vind ik dat je een reserve tube mee moet nemen als je meedoet aan "je grote doel" en zeker wilt weten dat je finisht.

Voor woon-werk verkeer zou ik gewoon een setje goedkope trainingwielen kopen met Schwalbe Durano's of Vittorai Rubino's. Lekker robuust. Slijten je dure hoge velgen, met toptubes etc ook niet zo snel en als je ze in je fiets zet voor een wedstrijd merk je gelijk het  verschil in snelheid en grip...

16

Re: hoge wielen....?

Dennis Florussen schreef:
pannenkoek schreef:

Misschien is het wel precies andersom, dat waar jij blij mee bent het best rijdt. Ik weet bijna zeker dat als jij die ec90tt mooi vindt, je daar heel hard en goed op zal rijden!

Feit is dat als jij goed op je fiets zit, en een beetje kan sturen, je altijd ook met 90mm perfect rijden kan. Ik rij bijna overal met een tm01 ( zoals jij zal weten is dat een enorme windvanger met zijwind ), met disc achter en h3 deep voor. Als het té hard zou waaien - nog nooit meegemaakt - of te bergachtig is ( bijv. IM 70.3 Barcelona)  steek ik een gewone h3 voor tegen schokkerig remmen in de afdalingen, en dan kan je overal uit de voeten. En ja, het afgelopen jaar Almere ook gewoon disc en h3 deep gereden, probleemloos.

10 jaar geleden kon er ook geen mens met carbon wielen over de kasseien, tegenwoordig rijdt het hele peloton op 50mm carbon wielen over de stenen. Het is gewoon kuddegedrag, iedereen praat elkaar braaf na, en denkt hetzelfde te ervaren.


Pannenkoek!! Heerlijk recht door zee, daar houden wij Zeeuwen van.!!
een vraagje aan jou, ik zit in dubio wat aan te schaffen, wat is in jouw ogen de beste combinatie voor een wielenset? (vlak parcours, zijn weinige bergen hier in Nederland).

De beste combinatie bestaat niet meer, dat is oldschool dicht voor en achter smile
Heel dicht te benaderen is dat met een h3 voor en een disc achter, niet voor niks de keus van profs in een TT. Een gespaakt voorwiel is een prima alternatief, maar mijn voorkeur gaat uit naar de combi h3 / disc. Zelf heb ik een h3 deep meestal voor, doet voor de moraal net even wat meer, klinkt alsof er een helicopter langsvliegt door de resonantie van het geluid in de velg smile doet bij mij wonderen voor de moraal, ik heb al goede benen als ik mijn fiets klaar zie staan met die combinatie erin.

Als je goed zoekt zijn h3 ook nog best schappelijk te koop!

17 Laatst bewerkt door marcelca (31-03-16 12:23:50)

Re: hoge wielen....?

Denk dat het heel erg persoonlijk is, afhankelijk hoe je rijd, hoe zwaar je eventueel zelf bent... ( ik ben zelf 82kg )

Ik rijd alle wedstrijden met een focus izalco chrono, hierin heb ik 88mm chinese wielen, ik heb nog geen dag meegemaakt dat ik niet in de beugels kon liggen door de wind, vorig jaar zelfs met ruim windkracht 7 een tijdrit gereden in lelystad, ja je moet wel opletten maar het was zeker te doen ( ook de mensen met lage wielen hingen schuin bij zijwind ), ga je er harder door rijden, geen idee, als het tussen je oren maar goed zit zullen we maar zeggen. :-)

In mijn giant trainingsfiets heb ik 58mm wielen en ook hier nooit problemen mee ondanks dat ik in almere woon waar het over het algemeen nogal hard waait

de chinese wielen zijn trouwens full carbon clinchers

mijn tijdritfiets met chinese wielen

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlp1/v/t1.0-9/10422087_937148603003331_7099995916423500821_n.jpg?oh=b9803759014b69450beef03bc5989f7b&oe=57C0425C

18

Re: hoge wielen....?

Bedankt allemaal, ik ga eens zoeken. Het is helaas wel jammer van het geld dat als ik een 80 of 90 hoog setje wielen koop, en ik blijk er slecht mee te kunnen fietsen met wind. Maar het is duidelijk dat iedereen wel een andere mening heeft over harde wind en hoog voorwiel.

Ik vond een setje Xentis Mark 1 wielen ook wel een optie. Ook al wat ervaringen gelezen en deze zijn overwegend erg positief. 1 nadeel misschien, het wordt wel mijn enige set voorlopig. Dus trainen en triathlons met hetzelfde setje. Dan is dat wellicht wat zonde. Of hebben meer mensen het probleem dat je 2 wielsetjes moeilijk kan verantwoorden thuis sad

19

Re: hoge wielen....?

Jasper298 schreef:

Bedankt allemaal, ik ga eens zoeken. Het is helaas wel jammer van het geld dat als ik een 80 of 90 hoog setje wielen koop, en ik blijk er slecht mee te kunnen fietsen met wind. Maar het is duidelijk dat iedereen wel een andere mening heeft over harde wind en hoog voorwiel.

Ik vond een setje Xentis Mark 1 wielen ook wel een optie. Ook al wat ervaringen gelezen en deze zijn overwegend erg positief. 1 nadeel misschien, het wordt wel mijn enige set voorlopig. Dus trainen en triathlons met hetzelfde setje. Dan is dat wellicht wat zonde. Of hebben meer mensen het probleem dat je 2 wielsetjes moeilijk kan verantwoorden thuis sad


Nee, mijn vrouw vind het idioot dat ik niet gelijk een setje hoge wielen bij mijn nieuwe wegfiets koop. Ik heb geprobeerd haar uit te leggen dat je best wel 1 ding tegelijk kunt kopen smile

20

Re: hoge wielen....?

Xentis mark1 heb ik ook ooit gehad. In stayer wedstrijden niet toegelaten, bij nat weer niks remkracht en zeer slap in de bochten.

21

Re: hoge wielen....?

Misschien nog een puntje om mee te nemen: niet alleen de hoogte van de velgen maar ook de vorm is verantwoordelijk voor hoe de fiets reageert. De wat oudere "v" profielen doen het minder goed dan de nieuwere "u" vormen met bredere binnenbreedte. Plus is ook aerodynamischer. Ik heb er zelf overigens geen praktijkervaring mee, maar dit is wat je zoal leest. Bredere velg geeft ook wat meer comfort, niet onbelangrijk als dit je enige setje wielen wordt.

22

Re: hoge wielen....?

Bredere velg past wel niet in elk frame. Zeker in TT frames is het dikwijls heel nipt en raken ze het frame af en toe bij bochten ofz of moet je je remblokjes afvijlen.

23

Re: hoge wielen....?

Ja dit hangt ook af van hoe breed je gaat, maar is idd wel verstandig om rekening mee te houden. Maar de meeste nieuwere fietsen kunnen dit wel aan dacht ik. Mijn aluminium cervelo'ke van 15 jaar terug accepteert wel een 23mm velg, zolang de band niet te breed is wink We hebben het dan over het achterwiel. Voorwiel is geen enkel probleem (heb je volgens mij alleen als je van die volledig geïntegreerde vorken hebt met remmen erin, dan moet je soms idd gaan vijlen aan remblokken). Maar zou eerlijk gezegd nooit een nieuwe set wielen kopen die niet minstens 23mm breed is, voor het rijdcomfort alleen al.

24

Re: hoge wielen....?

Heb een wielsetje gevonden.
voorwiel is een Edco Furka 58mm clincher. Achterwiel een Edco Bernina 90mm clincher.
Achterwiel is wel een erg brede veld maar met wat vijlen aan de remblokken zit dat nu wel ok. Wel loopt bij een sprintje het achterwiel een beetje aan tegen de remblokken.