1 Laatst bewerkt door ed1111 (20-04-16 15:50:45)

Onderwerp: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Ik heb begin 2016 mijn zwemtrainingen weer opgepakt. In 2013 was ik daarmee begonnen, maar eindelijk mee gestopt eind 2013. Ik zwem 3 x in de week een uur. Ik merk wel wat vooruitgang. Begin van 2016 kon ik niet meer dan 3 banen achter elkaar zwemmen. Daarna moest ik rust nemen i.v.m. vermoeidheid. Werd waarschijnlijk veroorzaakt door mijn slechte ademhalingstechniek.  Ik probeerde 1:3 te ademen. Maar kreeg toch te weinig zuurstof binnen door een verkeerde uitvoering. Daarna ben ik gaan proberen om 1:2 te ademen. Dat ging duidelijk beter qua zuurstof toevoer. Ik ben nu ongeveer 29 minuten bezig om 1 km te zwemmen. Is natuurlijk niet echt heel snel c.q. traag smile , maar snelheid is niet zo belangrijk voor mij (techniek is mijn aandachtspunt, daarna komt de snelheid vanzelf wel) . Begin 2016 was ik 38 minuten onderweg voor 1 km zwemmen, omdat ik bij iedere baan even op adem moest komen. Nu heb ik een pauze van een paar seconden bij het einde van een baan. Ik ben al lang blij dat ik vooruitgang zie. Mijn doel is om de 1 km binnen de 23 minuten  te zwemmen op een relaxte manier.  Mijn techniek zal dus nog moeten verbeteren om iets sneller te zwemmen. Ik zal een korte video  mee sturen van mijn zwemkunsten.  Als jullie technische tips en trucs hebben, hoor ik het graag.

2 Laatst bewerkt door ed1111 (20-04-16 16:37:00)

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

De bijlage van filmpje is niet goed doorgekomen. Ik heb geprobeerd een mp4 file als bijlage toe te voegen. Helaas lukt dat niet, want ik zie de bijlage niet op het forum verschijnen. Heeft iemand nog tips hoe ik dat voor elkaar kan krijgen? Ik heb op de button " bestand kiezen" gedrukt en bijlage geselecteerd. Maar zie geen resultaat.

https://youtu.be/ykaKHwUe-vA

3

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Uploaded naar Youtube / Vimeo en een link hier plaatsen?

4

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Met mijn summiere kennis:
Ik zie een behoorlijk grote beenslag en benen goed hoog in het water (goed!).
Het eerst waar ik aan zou werken is de lengte van je slag, die is heel kort. Die kun je een stuk langer maken door je handen verder voor je in te steken (bijna gestrekte armen) en langer door te halen. Dan zou je met minder slagen de overkant moeten halen, doe je dit met hetzelfde ritme (slagen/minuut) dan ben je sneller. Een goede oefening hiervoor is 2-touch. Hierbij hou je beide armen gestrekt voor je en vervolgens begin je je slag met een arm (andere hou je gestrekt voor je), die arm haal je door en je raakt je dij aan op het punt waarbij je arm gestrekt is, vervolgens sluit je de arm aan bij de arm die je voor je nog steeds voor je houdt (de tweede touch). Op youtube staan er ook veel techniek filmpjes!

5

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Idd een heel korte slag, de benen liggen wel hoog toch heb ik de indruk dat de toch wel hoge beenslag meer afremt dan stuwing geeft.

6

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

M.i. kun je veel meer rendement halen uit je armslag. Hoger insteken en langer doorhalen.

Je ligt iig mooi hoog in het water.

7

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Bedankt voor jullie reacties. Hier ga ik zeker mijn voordeel mee doen.  Een duidelijk verbeterpunt is dus mijn armslag. Ik ga er vanavond gelijk op letten in de zwemtraining. Heeft iemand een link naar you tube voor de oefening die Montanaman beschreef van de 2 touch.  Je hoort ook wel eens de kreet 'dropped elbow' . Is dat op mij van toepassing, of is dat een andere techniekfout.

8

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Je hebt zo te zien inderdaad een dropped elbow, ja. Maar om een goede 'hoge elleboog' te krijgen moet je eerst je armen leren strekken. Als je zo gebogen insteekt als jij doet, kun je niet anders dan je elleboog laten zakken bij de doorhaal. Dus het begint met die langere slag.

Het idee van die hoge elleboog is dat je vanuit die gestrekte armpositie je onderarm naar beneden knakt, zodat die loodrecht op het water komt te staan (met je elleboog dus als hoogste punt). Vervolgens duw je met het vlak van je onderarm+hand tegen het water, en zo ga je vooruit. Dat moet je ook leren voelen, hoe stuwen/druk leveren tegen het water voelt.

Wat ik bij jou meen te zien is iets wat ik maar al te goed herken: dat je niet met je onderarm+hand duwt tegen het water, maar dat je je arm met je elleboog achteruit trekt zonder druk te leveren. Lee Towers noemde een zwemleraar me daarom wink 

Over 2 touch, dat is in het Nederlands 'bijplaatsen', misschien heb je hier iets aan: http://www.tri-experience.com/armslag.html

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

9

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Hoi Louise, bedankt voor het instructiefilmpje. De oefening is voor mij nu duidelijk. Nu de uitvoering nog in de praktijk:) Maar ik heb nu een heel belangrijk verbeterpunt om in mijn trainingen aan te werken.  Als ik mijn slaglengte op orde krijg en daarna ga werken aan de hoge elleboog, dan zal mijn snelheid ook wel iets toenemen.

10

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Wordt lid van een (wedstrijd)zwemvereniging, bij de masters, hebben ze voldoende goede trainers en krijg je instructies waar je wat mee kunt. Tenminste als je de techniek goed onder de knie wilt krijgen. Ik ben ook een zwemmer die te laat is begonnen met een goede techniek. Dan leer je het alleen als je of talent hebt of onder begeleiding met veel oefenen. Filmpjes is leuk maar je ziet jezelf niet zwemmen.

11

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Probeer eens een paar zwemvliezen aan te doen of een pullboy tussen de benen om die hoge elleboog aan te leren, dan blijf je sowieso in een mooie houding in het water liggen en hoef je daar geen aandacht aan te geven. Op die manier kun je je volledig focussen op de hoge elleboog bij de aanvang van je slag (zo ver mogelijk insteken, even glijden door het water en dan de onderarm laten zakken, alvorens je elleboog zakt).

Zaken die dit oefenen evenzeer kunnen verbeteren zijn zwemmen met één arm (andere arm gestrekt voor je) en zwemmen met vuisten (je hoeft minder kracht te zetten, waardoor het minder lastig is de oefening goed te doen en je bent verplicht om vooruit te raken door stuwing van je onderarm, aangezien je handen weinig water pakken).

Blijf er ook op letten om ver genoeg uit te duwen op het einde van je slag, daar haal je steeds het meeste snelheid uit, dit echter consequent blijven doen vraagt niet enkel een goede techniek, maar ook veel training (vooral triceps).

12

Re: verbeterpunten gevraagd voor zwemtechniek van een beginner

Ik kom net terug van een hoge-elleboog-techniektraining en die doe ik inderdaad ook met pullbuoy. Zwemmen met vuisten is ook een goeie inderdaad.

En wat voor mij de belangrijkste hulp is geweest en nog steeds, dus waardoor het kwartje viel en ik doe 'm nog regelmatig: hondjesslag zwemmen waarbij je je ellebogen op dezelfde plek houdt, dus hoog ook. Als je uit je ooghoeken gluurt, kun je zien waar je ze hebt, dat helpt mij ook (nogal visueel ingesteld, zeg maar). Het heeft mij ooit ook geholpen om die hoge elleboog 'droog' te oefenen, aan een elastiek, ook omdat je dan kunt zien wat je doet.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/