1

Onderwerp: welke gear minimaal nodig

Hoi,

zoals ik in het voorsteltopic al aangaf ben ik nieuw hier en in dit wereldje.

ik heb me dus opgegeven voor de 1/8 in Middelburg en ik vraag me af wat ik minimaal nodig heb.

dit word mijn 1e ervaring dus ik heb geen idee hoe dit gaat bevallen.

hoe werkt dit met kleding tegenwoordig, elk onderdeel omkleden of kun je de 3 onderdelen met dezelfde kleding doen?

volstaat een zwembroek, fietsbroek, en hardloopschoenen?
en een standaard mountainbike met helm?

2

Re: welke gear minimaal nodig

Als de ervaring belangrijker is dan de tijd dan heb je niet zo verschrikkelijk veel 'nodig'. Het enige triathlonspecifieke wat wellicht handig is is een trisuit, waarin je zowel kan zwemmen, fietsen als lopen. Dan hoef je je niet om te kleden van zwemmen naar fietsen (en/of van fietsen naar lopen, lopen in een fietsbroek is niet echt lekker). Als er mogelijkheid is tot omkleden kan je natuurlijk wisselen tussen elke discipline (of je gaat gewoon fietsen en lopen in je zwembroek, de afstanden zijn ook weer niet zo lang).

Ik weet niet hoe de watertemperatuur dan is, maar op een 1/8e zal een wetsuit niet direct nodig zijn.

3

Re: welke gear minimaal nodig

Hoi,

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Het is voornamelijk een budget-dingetje wat bepaalt wat je allemaal meeneemt. Op de website van de NTB staat de nodige informatie voor beginners: http://www.triathlonbond.nl/Atleten/Tip … nners.aspx. Vooral de link rechtsbovenin 'Wat neem ik mee naar een wedstrijd?' bevat handige tips. Qua kleding kun je het beste investeren in een trisuit, dat scheelt een hoop omkleden. Maar ik vermoed dat zeker in Middelburg een hoop beginners zullen starten die gewoon in zwembroek starten en daarna omkleden. Het kost wat tijd maar zoals je al aangaf is dat voor jou niet het belangrijkste. Tijdens het omkleden kun je dan ook wat bijkomen van het zwemmen. Kijk ook eens naar de reglementen, er zijn wat rare regeltjes die specifiek voor triathlon gelden en waar je beter enigzins op voorbereid kunt zijn. Verder kan het logistieke stuk (wat leg ik waar neer, voorbereiding) een eerste keer voor de nodige verwarring zorgen.

Succes en veel plezier!

4

Re: welke gear minimaal nodig

Welkom! Afhankelijk van het soort triathlon zul je soms zelfs mensen met de stadsfiets deelnemen, dus je mountainbike is prima om mee te beginnen. Helm idem. Wellicht zaak om je dan niet bij de wedstrijdcategorie maar bij de recreanten in te schrijven, maar dat spreekt voor zich lijkt me smile

Qua kleding bestaat er een pak, een trisuit of triathlonpak, waar je alle drie de sporten in kunt doen. Voor een beginner misschien overbodig. Maar het is niet altijd toegestaan om midden in de wisselzone bloot te gaan,  dus dan zijn je opties van omkleden beperkt of niet echt praktisch. Al denk ik dat je in een redelijk strakke zwembroek ook nog wel kunt fietsen en lopen. Dan trek je na het zwemmen een shirtje aan. Verder is een zwembrilletje ook wel fijn, en een nummerband om je startnummer vast te houden en aan te trekken na het zwemmen. Zo'n nummerband kun je dikwijls bij op de dag van de triathlon bij de start nog wel kopen.

Veel plezier!

5

Re: welke gear minimaal nodig

een mountianbike heb ik, ook een helm en een ''fiets''bril.

zwembril ook, maar daar mag wel eens een nieuwe voor komen.

ik ben aan het kijken voor een trisuit of tri short.

oh ja, net de Suunto ambit3 peak besteld cool

6

Re: welke gear minimaal nodig

tri short en trisuit zijn ook binnen!