1

Onderwerp: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Ik ben op zoek naar drinksysteem voor op het stuur en een frametas voor op de bovenbuis voor de
gels en/of repen.

Kan iemand mij advies geven hierover?

Ik heb de Orbea Ordu M20 Fiets en mijn langste afstand wat ik wil doen is de halve/midden Triathlon.

Alvast bedankt voor de reactie.

2

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Xlab heeft mooie spulletjes voor jou. Natuurlijk ook Profil-Disign en er zijn er nog wal een paar tegenwoordig. Op de site van Wiggle of triatlonshop.be staat er genoeg.

3

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Ik gebruik al tijden de X-lab Torpedo 'between the arms' als drinksysteem. Het is prettig om in de aerohouding eenvoudig te kunnen drinken en zelf drink ik hierdoor vaker en meer dan dat wanneer ik een bidon uit mijn bidonhouder moet pakken. Er zijn meerdere systemen te koop die allemaal op hetzelfde neerkomen, kijk bijvoorbeeld ook eens naar Profile Design. Mijn Garmin monteer ik wel ergens anders, als ik die vastmaak aan de X-Lab Torpedo dan beweegt het te veel.

Qua frametas ('bentobox') heb ik geen adviezen, die vind ik allemaal redelijk ellendig en ik heb er een aantal uitgeprobeerd. Wel ben ik op zoek naar iets zoals de Specialized Fuelcell om mijn binnenbandjes, CO2 patronen e.d. te kunnen opbergen. Maar dan voor niet Specialized fietsen.

4

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

is dat deze? http://www.chainreactioncycles.com/xlab … prod127520

Ik zoek ook nog een goed systeem. Wil eigenlijk geen bidons meer achter mijn zadel. Dus 1 op het frame als reserve en dan een drinksysteem.

5

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Ik heb eind vorig jaar de Profile Design FC25 gekocht. Ik heb hem nog niet veel getest maar ik heb er al wel spijt van. Schoonmaken is niet handig, maar dat wist ik al wel van tevoren. Waar ik vooral van baal is dat hij bij de minste hobbel water of sportdrank morst daar waar het rietje de bidon in gaat. Dat wil je echt zo min mogelijk hebben, vooral met sportdrank.
Er zit ook een bakje op voor gels. Dat heb ik zelf nog niet getest maar de reviews op amazon zijn daar ook niet best over. Bij de kleinste hobbels vliegen ze er al uit.
Ik ging uit van de review van aerogeeks welke behoorlijk positief was (google maar eens). Maar zelf zou ik hem nu niet aanraden. Ik vond het Aerodrink systeem van Profile Design fijner.

6

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Vanzella schreef:

is dat deze? http://www.chainreactioncycles.com/xlab … prod127520

Ik zoek ook nog een goed systeem. Wil eigenlijk geen bidons meer achter mijn zadel. Dus 1 op het frame als reserve en dan een drinksysteem.

Ja, een variant van dat systeem heb ik. Het morsen van water of sportdrank bij hobbels (en bij volle bidon) heb ik ook ervaren, al valt het me nog mee. Ik doe de bidon ook niet tot aan de nok toe vol. Bijvullen tijdens het fietsen is geen probleem, ik ben wel enthousiast over de X-Lab.

7

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Ik heb een Aerodrink van profile. Makkelijk onderweg bij te vullen, maar niet helemaal vullen, anders klotst het er uit bij hobbels. Bevalt verder goed, en betaalbaar.

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Maca944 schreef:
Vanzella schreef:

is dat deze? http://www.chainreactioncycles.com/xlab … prod127520

Ik zoek ook nog een goed systeem. Wil eigenlijk geen bidons meer achter mijn zadel. Dus 1 op het frame als reserve en dan een drinksysteem.

Ja, een variant van dat systeem heb ik. Het morsen van water of sportdrank bij hobbels (en bij volle bidon) heb ik ook ervaren, al valt het me nog mee. Ik doe de bidon ook niet tot aan de nok toe vol. Bijvullen tijdens het fietsen is geen probleem, ik ben wel enthousiast over de X-Lab.

zie ik het goed, is het eigenlijk een normale bidonhouder, zodat je ook gewone bidon's kunt gebruiken voor trainings tochtjes enzo?

9

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Vanzella schreef:
Maca944 schreef:
Vanzella schreef:

is dat deze? http://www.chainreactioncycles.com/xlab … prod127520

Ik zoek ook nog een goed systeem. Wil eigenlijk geen bidons meer achter mijn zadel. Dus 1 op het frame als reserve en dan een drinksysteem.

Ja, een variant van dat systeem heb ik. Het morsen van water of sportdrank bij hobbels (en bij volle bidon) heb ik ook ervaren, al valt het me nog mee. Ik doe de bidon ook niet tot aan de nok toe vol. Bijvullen tijdens het fietsen is geen probleem, ik ben wel enthousiast over de X-Lab.

zie ik het goed, is het eigenlijk een normale bidonhouder, zodat je ook gewone bidon's kunt gebruiken voor trainings tochtjes enzo?

Dat klopt, er zit een normale bidonhouder opgeschroefd. Ik heb er zelf nog nooit een andere bidon ingehad trouwens, ik gebruik ook tijdens trainingen de bijgeleverde bidon en stop hem daarna in de afwasmachine.

10

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Maca944 schreef:
Vanzella schreef:
Maca944 schreef:

Ja, een variant van dat systeem heb ik. Het morsen van water of sportdrank bij hobbels (en bij volle bidon) heb ik ook ervaren, al valt het me nog mee. Ik doe de bidon ook niet tot aan de nok toe vol. Bijvullen tijdens het fietsen is geen probleem, ik ben wel enthousiast over de X-Lab.

zie ik het goed, is het eigenlijk een normale bidonhouder, zodat je ook gewone bidon's kunt gebruiken voor trainings tochtjes enzo?

Dat klopt, er zit een normale bidonhouder opgeschroefd. Ik heb er zelf nog nooit een andere bidon ingehad trouwens, ik gebruik ook tijdens trainingen de bijgeleverde bidon en stop hem daarna in de afwasmachine.

Thanks, ik denk dat ik hem ga bestellen. Jij hebt een ander type? Echt een andere, of de carbon versie die op dezelfde manier is opgebouwd?

11

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Vanzella schreef:
Maca944 schreef:
Vanzella schreef:

zie ik het goed, is het eigenlijk een normale bidonhouder, zodat je ook gewone bidon's kunt gebruiken voor trainings tochtjes enzo?

Dat klopt, er zit een normale bidonhouder opgeschroefd. Ik heb er zelf nog nooit een andere bidon ingehad trouwens, ik gebruik ook tijdens trainingen de bijgeleverde bidon en stop hem daarna in de afwasmachine.

Thanks, ik denk dat ik hem ga bestellen. Jij hebt een ander type? Echt een andere, of de carbon versie die op dezelfde manier is opgebouwd?

De carbon versie, complete bs, geen idee waarom ik die gekocht heb. NB, de riempjes waarmee het platformpje vastgemaakt wordt aan mijn aerobars hebben het voor het merendeel wel begeven en hiervoor gebruik ik nu tiewraps, nog even een korte caveat emptor voordat je besteld.

12

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Maca944 schreef:
Vanzella schreef:
Maca944 schreef:

Dat klopt, er zit een normale bidonhouder opgeschroefd. Ik heb er zelf nog nooit een andere bidon ingehad trouwens, ik gebruik ook tijdens trainingen de bijgeleverde bidon en stop hem daarna in de afwasmachine.

Thanks, ik denk dat ik hem ga bestellen. Jij hebt een ander type? Echt een andere, of de carbon versie die op dezelfde manier is opgebouwd?

De carbon versie, complete bs, geen idee waarom ik die gekocht heb. NB, de riempjes waarmee het platformpje vastgemaakt wordt aan mijn aerobars hebben het voor het merendeel wel begeven en hiervoor gebruik ik nu tiewraps, nog even een korte caveat emptor voordat je besteld.

Nogmaals dank.. Het gaat met name om de functionaliteit, de traditionele profile speed bottle tussen het stuur is niet zo geschikt op de belgische wegen en bidons achter het zadel vind ik irritant (ok en ook lelijk smile)

13

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Bedankt voor de berichten en ik ga kijken voor de Xlab Torpedo system 100, 60 euro meer voor carbon is wel een erg groot verschil.
Voor de frametas ga ik nog wel verder zoeken, maar de profile ATTK Pack zag er wel goed uit.

Ik ben daarbij ook op zoek naar ik naar iets zoals de Specialized Fuelcell of Bontrager Trek SC Draftbox om mijn binnenbandjes, CO2 patronen e.d. te kunnen opbergen. Zoals Maca944 ook aangeeft. Misschien dat iemand hierover advies kan geven of moeten we
hiervoor een nieuwe topic opstarten?

14

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

RobertN schreef:

Ik ben daarbij ook op zoek naar ik naar iets zoals de Specialized Fuelcell of Bontrager Trek SC Draftbox om mijn binnenbandjes, CO2 patronen e.d. te kunnen opbergen. Zoals Maca944 ook aangeeft. Misschien dat iemand hierover advies kan geven of moeten we
hiervoor een nieuwe topic opstarten?

Op mijn vorige fiets had ik een "The TorHans® VR SERIES"
Het is een lomp ding om te gebruiken als bidon maar zat wel mooi op het frame.

Na een tip van iemand had ik hier al mijn reserve onderdelen in gedaan.

Ik had de onderkant zo open gesneden dat er een luikje komt.
Ik stopte daar dan alles in ( 1 binnenband met 80mm ventiel, co2 pomp + extra patroon, een tool, en latex handschoentjes )
Vervolgens had ik de onderkant netjes dicht gemaakt met tape en dan met een ezel oortje zodat ik de tape er makkelijk af kon halen.

Ik vond het een goeie oplossing en werkte ook prima als ik het nodig had.

Ik heb hier helaas geen foto's meer van maar indien nodig kan ik het wel opvragen bij degene die mijn fiets heeft gekocht.

Nu gebruik ik dit niet meer ( staat niet mooi op mijn nieuwe fiets )
Ik heb nu al mijn spullen in een speciale bidon en die zit achter mijn zadel.

Groet,
Dimitri

15

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Ook gebruiker van een torpedo systeem en super tevreden van ! Enkel is er nu de nieuwere versie 'versa' ofzoiets.
Deze beschikt ook over een "anti-leak" bus. Dus als je een nieuw gaat kopen zou ik daarvoor gaan.

16

Re: Drink/Eetsystemen voor op de Fiets

Ik heb nu toch een ander drinksysteem besteld, de PROFILE DESIGN AERO HC, door ervaring van iemand anders en de prijs was ook positief (website van ROSE) en daarbij meteen de Profile Design ATTK Pack gekocht voor op de bovenbuis om de gels en repen in te doen. Denk dat ik deze van de week binnen krijg, dus meteen testen.
En voor de onderdelen heb ik een bottle box gehaald, 450 ml maar zit snel vol.