1 Laatst bewerkt door phranckie (01-03-18 18:05:49)

Onderwerp: Hallo allemaal

-

2

Re: Hallo allemaal

Wat zijn de cut off tijden?
Met een wetsuit zwem je vaak wel sneller dan zonder, dus dat is een meevaller waarschijnlijk.
Succes!

3

Re: Hallo allemaal

Leuk, je eerste wedstrijd.
Komt vast goed...laat je niet afschrikken door het aantal uren wat sommigen hier per week trainen, met minder kom je er ook hoor wink
Alvast veel plezier en succes gewenst!

4

Re: Hallo allemaal

Welkom en succes in Amsterdam! De swim cut off moet wel lukken, ook met schoolslag (heb je met schoolslag ook wezenlijk voordeel van een wetsuit trouwens, geen idee). Zorg wel dat je achteraan of aan de zijkant start, het is niet prettig om al borstcrawlend iemand tegen te komen die schoolslag zwemt.

Veel plezier in elk geval!

5

Re: Hallo allemaal

Kijk voor inspiratie anders eens naar de uitslagen en bijbehorende tijden van vorig jaar: http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla … ODTot.html, en dan vooral de langzamere tijden onderaan de lijst. Dan krijg je een goed beeld van waar je ongeveer voor zou moeten gaan. 35 minuten zwemtijd is in elk geval nog lang niet de langzaamste tijd: grofweg 130e van de 170. Als je het lopen vol weet te houden dan moet het helemaal goedkomen.

6

Re: Hallo allemaal

Ook met crawl zwem ik niet veel sneller hoor, dus daar zou ik me geen zorgen over maken wink

Wetsuit en schoolslag is alleen niet zo'n lekkere combi, dat zou je op z'n minst even moeten oefenen.

7

Re: Hallo allemaal

Ja, of nog verder rondkijken naar een wetsuit speciaal voor schoolslag, want die zijn er ook. Probleem van een gewoon wetsuit is dat het krap zit voor het spreiden van je benen.

Hekel aan schoolslagzwemmers, tsja, daar zou ik me niks van aantrekken als ik jou was. Wel is het fijn als je een beetje oppast waar je heen trapt, da's het nadeel van schoolslag. En ook ik ben zo'n borstcrawler die niet veel harder gaat dan jij, dus fijn om dan geen trap in mijn zij te krijgen. wink

Louise

8

Re: Hallo allemaal

Louise schreef:

Hekel aan schoolslagzwemmers, tsja, daar zou ik me niks van aantrekken als ik jou was. Wel is het fijn als je een beetje oppast waar je heen trapt, da's het nadeel van schoolslag. En ook ik ben zo'n borstcrawler die niet veel harder gaat dan jij, dus fijn om dan geen trap in mijn zij te krijgen. wink

Louise

Het gaat me inderdaad om het trappen en het innemen van veel ruimte (in de breedte) met schoolslag. Over hekel aan schoolslagzwemmers heb ik het in elk geval niet gehad. Ook tijdens banenzwemmen gaan schoolslag en borstcrawl niet erg goed samen. Over het algemeen is schoolslag langzamer, dus zorg gewoon dat je achteraan start met zwemmen. Dan hoeft niemand een hekel aan je te krijgen ;-)

Ik vind het alleen maar mooi als mensen de stap nemen om aan triathlons deel te gaan nemen, dan komt dat zwemmen vanzelf wel.

9

Re: Hallo allemaal

Het sloeg ook niet op jou, hoor, Maca, Phranckie had het er zelf over in z'n eerste post.

Louise

10

Re: Hallo allemaal

Louise schreef:

Het sloeg ook niet op jou, hoor, Maca, Phranckie had het er zelf over in z'n eerste post.

Louise

Ah ok, misschien moet ik niet alles op mezelf betrekken ;-)

11 Laatst bewerkt door phranckie (04-05-16 11:48:54)

Re: Hallo allemaal

Dank allen voor de positieve reacties! Ben alweer iets gerustgesteld smile

Cut-off tijd voor zwemmen is 40 minuten voor 1,5KM, 3 uur en 10 minuten voor totale traject.
Een wetsuit heb ik nog niet, maar ga ik wel regelen, vanavond 1 passen van een vriend van me. Heb zeker de intentie om minimaal 1x buiten te zwemmen, incl wetsuit (zelfs in het water waar de triathlon plaats gaat vinden gezien dat vlakbij mijn woonplek is) om te kijken hoe dat gaat.

Qua schoolslag: ik had me idd voorgenomen, maar in praktijk even afwachten hoe dat uitpakt, om me achteraan te positioneren zodat ik 'rustig' mijn eigen gang kan gaan. Liefst zou ik borstcrawl doen, vorig jaar ook wel eens een cursus gedaan maar te weinig getraind en was niet aan me besteed, dus zeker in een maandje gaat me niet meer lukken dat op te pakken. Ik ga proberen mijn schoolslag wat te verbeteren zodat ik hopelijk nog een stukje onder de 35 minuten kan komen.

Dit weekend lang weekend voor de boeg met veel zon: Dus zin en veel tijd om te trainen!

12 Laatst bewerkt door thomass (04-05-16 12:12:46)

Re: Hallo allemaal

40 minuten voor 1,5km vind ik eigenlijk best wel een strenge cut-off tijd! Het is inderdaad niet snel, 2:40/100m, maar gezien zwemmen voor de meeste beginners toch de zwakste discipline is, kan dat wel problemen opleveren voor sommigen. Wat jammer is omdat er vast snelle fietsers en lopers zijn waarbij die 40 minuten niet perse betekent dat ze ook "langzaam" zijn op de volgende onderdelen.

Als je kijkt bij de halve ironman races is de cutoff voor 1.9km zwemmen 1:10, da's 3:40/100m.

Minimaal 1x buiten zwemmen is verstandig (al zou ik streven naar meer wink. Als je dan toch in het water van de wedstrijd gaat zwemmen, probeer dan rond hetzelfde tijdstip te gaan als de wedstrijd als dat uitkomt, dan weet je ook waar de zon vandaan komt, dit kan invloed hebben op het navigeren tijdens de wedstrijd.

13

Re: Hallo allemaal

Ik heb ook verschillende keren meegedaan met schoolslag. Gewoon achteraan starten en dan heb je meestal geen probleem. Als je iemand inhaalt kan je misschien kort overschakelen op crawl zodat je niemand een trap verkoopt.

Wel opletten want schoolslag en wetsuit gaat niet zo goed samen, het lukt wel maar als je erna zwemt zonder voel je pas echt het verschil.

14 Laatst bewerkt door phranckie (01-03-18 18:07:12)

Re: Hallo allemaal

Dank allen voor de reacties!
Niet helemaal in lijn met 'stel je voor' topic, maar alvast een update. Zoals aangegeven in de tips heb ik me voorgenomen in open water alvast te gaan oefenen. Daarom heb ik een goedkoop wetsuit aangeschaft (eigenlijk meer surfpak, maar heb me voorgenomen deze gewoon te gebruiken om in te trainen, goedkoop, en dag van wedstrijd goede te huren).

Gisteren mee gedaan zwemwedstrijd openwater waar ik voor de 1ste keer in open water en de 1ste keer met wetsuit heb gezwommen, gelijk in recreantenwedstrijd: was erg goed bevallen! Met schoolslag kon ik de langzaamste crawlers bijhouden en met me cheap-ass wetsuit 750m gezwommen in 17 minuten en 20 seconde.
Is goed me mijn zelfvertrouwen geweest, nu vaker oefenen richting volgende maand in openwater en dan ben ik er zeker van dat ik iig die 40 minuten 1,5 KM ga halen smile

15

Re: Hallo allemaal

phranckie schreef:

Dank allen voor de reacties!
Niet helemaal in lijn met 'stel je voor' topic, maar alvast een update. Zoals aangegeven in de tips heb ik me voorgenomen in open water alvast te gaan oefenen. Daarom heb ik een goedkoop wetsuit aangeschaft (eigenlijk meer surfpak, maar heb me voorgenomen deze gewoon te gebruiken om in te trainen, goedkoop, en dag van wedstrijd goede te huren).

Gisteren mee gedaan aan Sloterplas Swim, waar ik voor de 1ste keer in open water en de 1ste keer met wetsuit heb gezwommen, gelijk in recreantenwedstrijd: was erg goed bevallen! Met schoolslag kon ik de langzaamste crawlers bijhouden en met me cheap-ass wetsuit 750m gezwommen in 17 minuten en 20 seconde.
Is goed me mijn zelfvertrouwen geweest, nu vaker oefenen richting volgende maand in openwater en dan ben ik er zeker van dat ik iig die 40 minuten 1,5 KM ga halen smile

Haha, heel goed, just do it! Die 40 minuten moet wel lukken inderdaad. Vraagje, wat heb je betaald voor die wetsuit? Was dat veel goedkoper dan een specifieke entry level triathlonwetsuit? Ik heb nog nooit een surfwetsuit aangehad, maar ik begrijp dat het zwemmen echt veel lastiger is in zo'n ding, of viel dat wel mee?

16 Laatst bewerkt door Cootje (11-05-16 10:21:48)

Re: Hallo allemaal

40 minuten is wel erg kort, je gaat nu gokken of je inschrijfgeld wel de moeite waard zal zijn. Als je echt vervelend wilt doen kun je altijd bezwaar aantekenen tegen de limiet. In het wedstrijdreglement staat een veel latere cut-off tijd:

4.2.b: "Het maximale verblijf in het water: Van 751 tot 1500m: 1h10 min (voor age groupers)"

12.3: "Bezwaar aangaande de veiligheid van het parcours of de afwijking ervan op de regels moet binnen
vierentwintig (24) uur vóór de start van de wedstrijd bij de RR worden ingediend"

17 Laatst bewerkt door phranckie (11-05-16 11:34:08)

Re: Hallo allemaal

Maca944 schreef:

Haha, heel goed, just do it! Die 40 minuten moet wel lukken inderdaad. Vraagje, wat heb je betaald voor die wetsuit? Was dat veel goedkoper dan een specifieke entry level triathlonwetsuit? Ik heb nog nooit een surfwetsuit aangehad, maar ik begrijp dat het zwemmen echt veel lastiger is in zo'n ding, of viel dat wel mee?

80 euro voor een 4/3 mm. IK kon zo snel geen instap zwemwetsuit vinden  van <150 euro. Zwemmen ging opzich prima, merkte wel toen ik het water uitstapte dat de pijpen van mijn pak bol stonden van het water, dus het zal zeker wat zwaarder zijn dan een goed of geen wetstuit, maar tegen de kou was het geen overbodige luxe. Qua temperatuur was het zelfs lekker.


@ Cootje: Dank daarvoor. Echter op de hoofdpagina, als je naar de westrijd gaat, staat in grote letters gelijk die 40 minuten:
http://www.triatlonnieuwwest.nl/olympis … dividueel/
Vandaar dat ik die in ieder geval wil halen

18

Re: Hallo allemaal

Dan nog steeds: de limiet kan verzonnen zijn door de organisatie, waarschijnlijk in verband met vergunningen of de starttijd van de eredivisies. Deze moet wel zijn goedgekeurd door de wedstrijdleiding -dus niet de organisatie- en misschien weet die van niets. Dus protest aantekenen zou zo zeker zin hebben. Als er ook al een limiet van 3:10 uur voor de hele wedstrijd is gesteld dan heeft die strakke zwemtijd waarschijnlijk weinig zin. Zoals hier ook al eerder meerdere keren is gemeld zou ik veel minder moeite hebben met de looplimiet dan de zwemlimiet. Op deze manier worden goede zwemmen bevoordeeld ten opzichte van goede fietsers. En je kunt het gros van de wedstrijd in elk geval nog afmaken, mocht je pas bij het lopen eruit gehaald worden.

19

Re: Hallo allemaal

Kleine update:
Gisteren was het zover. 1e triathlon, helaas geen 1/8 meer kunnen doen, dus het was gelijk de 1/4 OD waarvoor ingeschreven.
In lijn met de tips hier had ik me met het zwemmen een beetje aan de zijkant/achterkant gepositioneerd om 'rustig' mijn schoolslag te kunnen doen, ik vond het fysiek toch redelijk zwaar, maar ik heb het gehaald: 37:02. Daarna wissel, ook een hele ervaring. Hier heb ik me niet heel erg gehaast, 4:27.
Daarna mocht ik fietsen, dit was heerlijk en genieten in de zon. Ondertussen aantal mooie triathlon fietsen kunnen bewonderen die me hard inhaalde haha. Tijd was 1:18:44. Rond de 30 gemiddeld, was ik persoonlijk tevreden mee. Daarna dacht ik een snelle wissel te hebben gedaan, maar volgens mijn tijden was dit wederom in de 4 minuten: 4:07.
Het lopen was erg taai, heel erg taai zelfs. In de hitte leek ik niet vooruit te kunnen komen en dacht zelfs aan stoppen na 4-5 km. Uiteindelijk toch doorgezet en leek na 6 km weer 2de adem te krijgen. Volgens mijn tijd zelfs uiteindelijk gelopen in 50.44, terwijl volgens mijn horloge ik op bepaald moment rond de 6.00 per km liep?! Horloge gaf ook aan dat ik 9 km heb gelopen ipv 10 dus parcours leek korter te zijn, maar dat zeggen we maar tegen niemand tongue
Totaal 2.55.02.
Helemaal niet ontevreden mee! Dank voor adviezen hier, ga toch eens kijken voor een 2de wellicht eind zomer!