1

Onderwerp: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Zo, het goede gevoel van Challenge Almere omgezet in daden en me ingeschreven voor de halve Ironman rondom Aix-en-Provence. De afgelopen 3 edities heb ik de halve Ironman van Mallorca gedaan, maar ik heb te lang getreuzeld met inschrijven en hij zat al vol. Daarnaast kan ik nu gewoon met de auto gaan.

Hoe we het exact gaan combineren met onze gezinsvakantie weet ik nog niet, maar dat ik een halve Ironman ga doen op 1 mei 2016 weet ik wel.

Zijn er al anderen die deze triathlon op hun kalender hebben staan?

2

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Nee, deze niet, maar zoonlief verblijft momenteel in Amerika en we zijn van plan om hem in die periode op te zoeken. Misschien dat het te combineren valt met Ironman Texas.

3

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Met potlood ter voorbereiding op Maastricht.

4

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Mallorca al volzet? Shit ik was van plan deze mee te doen eigenlijk. Ik dacht dat ik nog wel tijd genoeg zou hebben. Aangezien ik zowiezo maar 1 halve ga doen volgend jaar zal het dan toch Almere worden  roll

5

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Vorig jaar stond ik ingeschreven voor deze triathlon, uiteindelijk omgezet naar de hele van Maastricht.

Komend jaar weer in de meivakantie. Eens peilen hoe het gezin tegen deelname in Aix aankijkt.

6

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

kolibrie schreef:

Vorig jaar stond ik ingeschreven voor deze triathlon, uiteindelijk omgezet naar de hele van Maastricht.

Komend jaar weer in de meivakantie. Eens peilen hoe het gezin tegen deelname in Aix aankijkt.

Ik hoefde mijn gezin niet echt te overtuigen, ze waren behoorlijk teleurgesteld dat Mallorca niet doorging (al hadden we er natuurlijk ook heen kunnen gaan zonder dat ik zo nodig een triathlon zou doen, maar dat heb ik maar niet verteld). Nog even kijken welke periode we gaan, 1 mei valt exact midden in de 2 weken meivakantie.

7

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Mooi alternatief, ik zet m zeker op mijn lijstje. Hoeveel hoogtemeters heeft t fietsparcours? Lijkt een beetje op die van Luxemburg...

8

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

mstyz schreef:

Mooi alternatief, ik zet m zeker op mijn lijstje. Hoeveel hoogtemeters heeft t fietsparcours? Lijkt een beetje op die van Luxemburg...

Rond de 1100, er zitten 4 (korte) beklimmingen in. Wel een tijdritfietsparcours heb ik begrepen.

9

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Maca944 schreef:
mstyz schreef:

Mooi alternatief, ik zet m zeker op mijn lijstje. Hoeveel hoogtemeters heeft t fietsparcours? Lijkt een beetje op die van Luxemburg...

Rond de 1100, er zitten 4 (korte) beklimmingen in. Wel een tijdritfietsparcours heb ik begrepen.

Zwaarder dan Luxemburg, minder zwaar dan Wiesbaden. Wel een hele mooie omgeving, maar een PR wordt lastig.

10

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Late reactie, maar sta inmiddels ook ingeschreven voor de IM 70.3 Pays d´Aix. Ben nog op zoek naar één of meer reisgenoten!

11

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Voor 2017 twijfel ik tussen Aix en Provence en Luxemburg. Het zal mijn eerste halve worden, nu heb ik wel gehoord dat Luxemburg makkelijker is, maar ik vraag mij af of het heel veel scheelt. Iemand enig idee? De periode van Aix en Provence komt mij namelijk beter uit.

12

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Ik doe later in het jaar nog een mooie halve daar in de buurt, en heb nu alvast de overnachtingen geboekt. Iemand tips voor een tussenstop, of rijden jullie allemaal in één keer?

13

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

LindaRotterdam schreef:

Ik doe later in het jaar nog een mooie halve daar in de buurt, en heb nu alvast de overnachtingen geboekt. Iemand tips voor een tussenstop, of rijden jullie allemaal in één keer?

Terug rij ik in één keer, heen heb ik een hotel in Nancy geboekt en rijden we in twee keer.

14

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

En weer terug uit de Provence. Het zwemmen ging helaas niet door en ik heb er een mooie training van gemaakt. Mijn verslagje staat hier: http://www.amstelracing.nl/?p=845

15

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

leuk blogje! Jammer dat de wedstrijd een beetje mislukt was, maar ik neem aan dat dat je extra motiveert om er een schepje bovenop te doen richting Roth!

16

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Vanzella schreef:

leuk blogje! Jammer dat de wedstrijd een beetje mislukt was, maar ik neem aan dat dat je extra motiveert om er een schepje bovenop te doen richting Roth!

Zeker, ik had ingecalculeerd dat dit geen topresultaat zou worden, maar was toch wel verrast door mijn fietsconditie. Nog genoeg tijd voor Roth om dat recht te zetten. Denk ik.

17

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Maca944 schreef:

En weer terug uit de Provence. Het zwemmen ging helaas niet door en ik heb er een mooie training van gemaakt. Mijn verslagje staat hier: http://www.amstelracing.nl/?p=845

Leuk om te lezen, jammer dat het uiteindelijk een veredelde brick-training werd. Wat ik niet helemaal snapte was die watertemperatuur: 13.8 graden is wel koud, maar met wetsuit toch nog (net) wel te doen? Ik heb ooit een OD gedaan in water van 14 graden - dat leverde alleen gevoelloze voeten op in T1, maar verder had ik geen problemen. Of is 14 graden altijd de ondergrens voor de Ironman-organisatie?

/Herman

18

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

HermanB schreef:

Leuk om te lezen, jammer dat het uiteindelijk een veredelde brick-training werd. Wat ik niet helemaal snapte was die watertemperatuur: 13.8 graden is wel koud, maar met wetsuit toch nog (net) wel te doen? Ik heb ooit een OD gedaan in water van 14 graden - dat leverde alleen gevoelloze voeten op in T1, maar verder had ik geen problemen. Of is 14 graden altijd de ondergrens voor de Ironman-organisatie?

/Herman

Dit is wat er op de site staat:

Its 4 :30 am when the executive committee took the decision to cancel the swim part, with the agreement of the arbitrators and the medical staff. A difficult decision to take for Yves CORDIER and Laurent COURBON, but the 13,8°C of the Peyroles Lake at 6am attached to the burst wind, couldn’t provide the security of all the athletes.

Originally from: http://eu.ironman.com/triathlon/events/ … z47bdNo6ez

Er werd ook omgeroepen dat het om de combinatie van kou en wind ging. Toen ik twee keer eerder zwom die week moest ik ook even doorkomen, stukje schoolslag en paar keer mijn hoofd in het water voordat ik kon gaan zwemmen, maar daarna kon ik zonder problemen ruim 2km zwemmen (en langer ook als ik had gewild). In de Ironman rules zie ik dat een wetsuit verplicht is bij watertemperaturen onder de 16 graden, maar ik zie geen temperatuur of omstandigheden beschreven waarbij het zwemmen wordt geannuleerd of ingekort. Ik neem aan dat dit ter discretie van de organisatie is.

Ik kan me wel voorstellen dat er bij twijfel wordt gekozen voor veiligheid bij dit soort evenementen, het is geen relatief kleinschalige Norseman waarbij je weet dat het koud is (en ook daar kan het zwemmen worden ingekort).

19

Re: IM 70.3 Pays d'Aix 1 mei 2016

Leuk verhaal inderdaad. Ik wist niet dat Ironman geen minimumtemperatuur hanteert, meestal, of althans in Nederland en buurlanden, is het toch 13 graden? Dan lijkt me dit inderdaad wat erg voorzichtig. En slechte (of matige) fietsbenen een paar weken na een snelle marathon is wel heel begrijpelijk! Dat komt zo wel weer, althans, er heeft er hier iemand bij mij thuis elk jaar last van en dat komt ook elk jaar weer goed.

Louise