1

Onderwerp: Schema halve triathlon

Beste forumleden,

Sinds ruim 1,5 jaar ben ik met het triathlon-virus besmet. In mijn eerste seizoen heb ik aan 2 sprint triathlons en een sprint duathlon meegedaan. Afgelopen seizoen heb ik 3 'sprints' en 4 'kwartjes' gedaan. Ik heb alle wedstrijden tot een goed einde gebracht en merk dat de langere afstanden (heb ook 3 halve marathons gelopen) me wel liggen. Ik wil in 2009 in ieder geval mijn grenzen verkennen en de langere afstanden opzoeken. Zo ben ik van plan om 2 marathons (Rotterdam en Zeeland) te lopen en een 1/3 (Oud-Gastel) en halve triathlon (Neerpelt) te doen. Ik wil wekelijks 3-4 keer lopen, 1-2 keer zwemmen en vanaf april 2 keer fietsen. Het aantal uur trainen zal dan rond 10 per week uitkomen. Op internet kan ik helaas weinig/geen schema's vinden. Ik weet dat zo'n algemeen schema moeilijk te maken is, aangezien ieder zijn eigen specifieke wensen/behoeftes heeft, maar toch… Er moet toch wel wat op internet circuleren? Vandaar mijn vraag: weten jullie waar ik (algemene) schema’s kan vinden? Of kunnen jullie wat tips geven? Bijv.: hoe lang moet de koppeltraining fietsen-lopen bij een halve zijn?
Ik ben niet op zoek naar trainers, want ik wil baas over mijn eigen tijd en lichaam blijven, maar tips en tricks zijn altijd welkom;)

Alvast bedankt!

2

Re: Schema halve triathlon

Als ik het goed begrijp zal je vanaf april aan 10 uur per week trainen. Hoe zou je die 10 uur dan verdelen over 2xzwemmen, 2x fietsen en 3xlopen?

10 uur is natuurlijk niet geweldig veel om 3 disciplines te trainen. Hangt er ook een beetje vanaf in welke disciplines je goed of juist niet goed bent. Als je halve marathons loopt denk ik dat je lopen al behoorlijk is.
Het fietsen lukt normaal ook wel als je er voldoende tijd in steekt.

Indien ik maar 10 uur per week kon besteden zou ik het volgende doen:
- week 1: - 2 x 1,5u zwemmen
               - 2 x 2u fietsen
               - 1x 1,5u lopen en 2x 45min lopen
- week 2: - zwemmen idem
               - fietsen 1x3u en 1x2u
               - lopen 2x1u

Zwemmen mag je niet op bezuinigen. Voor het lopen en het fietsen moet je toch regelmatig op training je wedstrijdtijd benaderen.

Hopelijk heb je er iets aan.

3

Re: Schema halve triathlon

Hoi,

Bedankt voor je reactie! Ik wil idd in april beginnen met het specifiek trainen voor de triathlon. In de periode van januari t/m de eerste week van april werk ik toe naar de marathon van Rotterdam. Ik blijf dan 3 x per 2 weken zwemmen en zal zo af en toe (1 keer in de 2 weken) gaan wielrennen, mits het niet regent of glad is.

Het globale schema dat je aangeeft ziet er goed uit, maar ik ga echt geen 2 x 1,5 uur zwemmen. Ik kan nu nog niet eens fatsoenlijk borstcrawlen (dus duidelijk mijn zwakste punt). Tijdens eerdere triathlons moest ik helaas schoolslag zwemmen, pas daarna begon/begint de triathlon voor mij. Aangezien ik nog steeds geen mogelijkheid en gelegenheid heb gehad om er wat aan te doen zie ik het zwemmen ook somber in. Ik ben nog steeds van plan om binnenkort bij een zwemclub te gaan trainen, maar moet dat nog bekijken. 1 Kilometer schoolslag zwemmen ging me erg goed af, dus ik houd dat ook wel 1,9 km vol... Mijn fietsen en vooral lopen is goed (voor een recreant). Twee weken geleden liep ik 1.24, terwijl het parcours deels onverhard was en het pas mijn derde halve marathon was (in een jaar tijd). Een tijd onder de 1.20 moet mij volgend jaar hopelijk wel lukken.

Nog wat specifieke vragen: hoe pak ik de koppeltrainingen aan? Bijv.: de ene week 1 uur zwemmen - 2 uur fietsen, de andere week 2 uur fietsen - 1 uur lopen? Zoiets? Welke gelletjes gebruiken jullie? 10 Uur per week trainen lijkt mij meer dan genoeg, hoewel ik in de zomer (vakantie) ook nog wel een paar goede trainingsweken met vooral veel fietsen wil inbouwen. De halve triathlon van Neerpelt is ook pas op 23 augustus...

Nogmaals bedankt!