1

Onderwerp: Te kort lucht tijdens, longen niet vol krijgen

Tijdens het zwemmen, en gisteren heb ik op wedstrijdtempo gezwommen, heb ik nog wel eens moeite om m'n longen goed vol te krijgen. Ik krijg dan net te weinig zuurstof binnen. Wanneer ik dan Wel een keer een goeie teug lucht kan nemen, dan voel ik me veel beter. Armen en benen zoelen uberhaupt oke, alleen net te kort lucht....iemand tips of is er iemand die zich hier in herkend?

PS: ik had 1,5uur ervoor wel avondgegeten...en had een beperkte warming up.

2

Re: Te kort lucht tijdens, longen niet vol krijgen

Heb je normaal gesproken ook last van zuurstoftekort bij zwemmen?

Een goede warming-up zorgt ervoor dat je lichaam niet eerst met een zuurstoftekort komt te zitten.

http://coachmefit.nl/wp-content/uploads/2014/09/excess-post-oxygen-consumption.jpg

Hiermee voorkom je het paarse gedeelte.

Wat ook kan zijn is dat je op wedstrijdtempo een hogere cadans hebt en wellicht fractioneel te laat ademhaalt. En vergeet niet onder water uit te ademen. Bij een goede techniek lopen je longen vanzelf weer vol met lucht zodra je je mond boven water houdt.

3

Re: Te kort lucht tijdens, longen niet vol krijgen

Heel herkenbaar. Ik zwem nog maar kort (paar weken borstcrawltraining), maar wanneer ik sneller zwem dan ik eigenlijk qua techniek aan kan raak ik uit mn ritme en adem of juist teveel of juist te weinig. Dan hap ik best veel zuurstof in terwijl ik nog genoeg lucht heb. Dan zit ik dus nog sneller "vol" en dan voelt heel oncomfortabel.

Wat bij mij helpt is eventjes wat rustiger zwemmen zodat je weer in een natuurlijker ritme/cadans komt.

4

Re: Te kort lucht tijdens, longen niet vol krijgen

Ik denk dat het probleem eer in het onvoldoende uitademen zit. Veel beginners/minder zwemmers blazen hun longen niet volledig leeg onder water voor ze terug komen ademen.

5 Laatst bewerkt door BartR (12-05-16 13:35:04)

Re: Te kort lucht tijdens, longen niet vol krijgen

Bedankt voor de reacties!

Normaal gesproken heb ik lucht voldoende.

Ik herinner me wel dat ik met het uitadem ritme, op wedstrijdtempo, iets later/te laat ben en daardoor naar adem ga happen.

Warming up ga ik mee aan de slag! Hoe kan ik er voor zorgen dat ik m'n ritme behoud op hoger tempo? Tips?!

6

Re: Te kort lucht tijdens, longen niet vol krijgen

Een hoger tempo wil niet zeggen dat je dan ook sneller gaat zwemmen. Helemaal als je adem te kort hebt. Vaak gaan zwemmers dan schommelen en kijken ze te veel naar boven. Daarmee creëer je weerstand. Dat ten koste gaat van je snelheid.
Wellicht is het goed om tijdens de training eerst het aantal slagen per ademhaling te vergroten, van 1 op 2 naar 1 op 4. Daar creëer je rust mee. Te werken aan het drijfmoment. Beheers je dat, ga dan met je wedstrijdtempo aan de slag.

7

Re: Te kort lucht tijdens, longen niet vol krijgen

Vaker op hoger tempo zwemmen denk ik. Beetje open deur maar als je weet dat je in een ander ritme zwemt op hoog tempo en je ademhaling hier aan moet aanpassen dan zou ik gewoon vaker op hoog tempo zwemmen zodat je de omschakeling makkelijker maakt.