1

Onderwerp: Hoe train je het best?

Ik ben nieuw en wil graag goed trainen voor mijn eerste 1/16 triathlon maar heb geen idee hoe. En voor de duidelijk heid ik kan niet teveel trainen want ik zit in de tweede klas van de middelbare. Wie heeft er tips voor mij????

2

Re: Hoe train je het best?

Niet teveel trainen, niet te hard trainen en langzaam opbouwen.
Ik zou beginnen met het zoeken naar trainingsschema' online, en misschien op zoek gaan naar een triathlon club/coach in de buurt waar je je bij aan kunt sluiten. Ik weet hoeveel een coach kost, of hoeveel contributie is van een club en wat je budget is, maar informeren kan altijd!

3

Re: Hoe train je het best?

Bedankt. Ik denk niet dat ik me ga inschrijven of zoiets want ik ben eigenlijk fanatieke basketballer maar doe dit 1 keer per jaar maar bedankt voor de tips

4

Re: Hoe train je het best?

Juist op de middelbare school had ik heel veel tijd om te kunnen trainen. Ik bedoel ik had 1 dag waarbij ik de middag vrij was, en 1 dag waar ik later kon beginnen. Verder elke dag op tijd thuis, waar ik zelf geen eten hoefde te koken. Enigste onderbreking was het huiswerk.
Maar even zonder gekheid, op jou leeftijd moet je het jezelf vooral leuk maken, en je niet te druk maken om een schema. Ga gewoon lekker alle disciplines minimaal 1 keer per week uitvoeren, dan krijg je geen enkel probleem met de 1/16e triathlon.

5

Re: Hoe train je het best?

Bedankt bij mij is school ook jiet echt een probleem nou ja mijn huiswerk best veel aangezien ik op gymnasium zit maar het is vooral mijn eigen sport basketbal die me nu een beetje in de weg zit want ik train twee keer per week zelf en moet een keer per week training geven maar bedankt voor je reactie

6 Laatst bewerkt door woes (12-05-16 09:36:37)

Re: Hoe train je het best?

Het is vrijwel volledig afhankelijk van je niveau van zwemmen, lopen en fietsen en je ambitie!

Wat betreft zwemmen zou ik eens kijken of je ergens kunt meetrainen. Zo train je conditie en net zo belangrijk: techniek! 1 a 2 keer per week zou mooi zijn.

Fietsen kan je misschien met een groepje mee? En anders zelf wat kilometers maken. Belangrijk is dat je lekker op je fiets zit en vrij gemakkelijk de kilometers wegtrapt. Hoe fitter je de fiets afkomt, hoe lekkerder het lopen zal gaan. 2x per week zou mooi zijn.

Voor 1/6 hoef je geen echt lange afstanden te maken met lopen. Ik zou voor het lopen altijd een schema met intervallen uitzoeken, zo belast je je gestel wisselend en kan je wennen aan deze vorm van belasting. 1x per week kan voldoende zijn.

En vergeet niet af en toe te 'bricken'! Dus na het fietsen nog een rondje te lopen, of na het zwemmen een rondje te fietsen (minder belangrijk).

7

Re: Hoe train je het best?

Ja maar zo als ik al zei ik heb al twee keer per week training met basketbal en moet een keer per week training geven dus dat gaat noet zo makkelijk met twee keer per week fietsen en twee keer per week zwemmen en de conditie dat zit wel goed denk ik

8 Laatst bewerkt door woes (12-05-16 13:07:02)

Re: Hoe train je het best?

Op de fiets naar basketballen toe en een extra groot rondje terug misschien een optie? Je zal toch ergens wat tijd vandaan moeten halen! Het leukst is om het dan te combineren met je andere bezigheden.

*edit* ik lees net dat je 1/16 bedoeld in plaats van 1/6e. Dan zou ik inderdaad 1x per week lopen en 1x per week fietsen. En gewoon genieten van de wedstrijd.

9

Re: Hoe train je het best?

Gezien je leeftijd zou ik rustig aan doen met het trainen. Doe eerst een keer mee, geniet ervan. En als je het leuk vindt kun je bijvoorbleeld bij een triathlonvereniging gaan om beter te worden.

10

Re: Hoe train je het best?

Supertof dat je een triatlon gaat doen!

Jouw basketbaltraining is alvast een hele mooie basis, zeker voor kracht- en intervaltraining en dat zal je zeker helpen bij jouw algehele fitheid. Verder, gezien je 1/16 wil gaan doen, is het voldoende om alle onderdelen 1 keer in de week te trainen.

Gezien je al een basis hebt voor kracht- en interval, zou ik me richten op tijd en afstand tijdens die trainingen. Dus opbouwen naar de afstand die je tijdens de wedstrijd moet doen. Voor het zwemmen zou je bijvoorbeeld kunnen beginnen met 1 baantje zwemmen (25 meter), even rustig uithangen en dat herhalen. Gaat dat goed, doe je de volgende zwemtraining een paar keer 1 baantje en uithangen, gevolgd door een paar keer twee baantjes en uithangen. Gaat dat goed, de volgende keer 3 baantjes, vervolgens 4 enzovoorts totdat je 10 banen (=250 meter) aan één stuk kan zwemmen. Het kost een paar weken, maar als je het opbouwt en niet vergeet iedere training te beginnen met inzwemmen (een aantal keer 1 baan), zal je zeker resultaat zien. Voor fietsen en lopen geld een vergelijkbaar opbouwprincipe.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet alle lange afstanden te kort achter elkaar gaat doen, want je lichaam heeft ook rust nodig. Als je aan het eind van je opbouw raakt, moet je niet iedere dag intensief sporten, het liefst zorg je er voor dat je in zo'n week in ieder geval 2 (losse) dagen niet sport.

Succes en vooral veel plezier!