1

Onderwerp: Wisselzone vraagje

Voor mij wordt as maandag de eerste triathlon ervaring met de 1/4 in Woerden.

Nu vroeg ik me af, waar laat je je spullen in de wisselzone ? Staan daar bakken ? Of nemen mensen zelf een tas of bak mee
om je materiaal en spullen/schoenen etc in te doen.

Ik zie het zo voor me dat het best een rommelig gebeuren is daar met allemaal fietsen, schoenen, wetsuits etc.
En moet/kan je nadat je gefinished bent gewoon terug naar de wisselzone om rustig al je spullen weer op te halen?

Mochten er tips zijn wat mee te nemen of te doen hiervoor, ik hoor het heel graag !

Dank alvast.

2

Re: Wisselzone vraagje

Ten eerste, de meeste spullen die je nodig hebt leg je meestal uit (voor zover ruimte) in de wisselzone, zodat je niet meer in je tas/bak hoeft te graven als je aan het wisselen bent. Dus het maakt voor het wisselen zelf eigenlijk vrij weinig uit of je een tas of een bak hebt, als het goed is zitten de spullen die je gaat gebruiken tijdens je triathlon daar toch niet in. Dat gezegd hebbende, zie je vaak wel mensen zelf een bak meenemen omdat je er makkelijk dingen in kunt werpen die je uit hebt gedaan. Ik heb nog nooit een triathlon gedaan waar de organisatie de bakken levert, maar ze zijn er vast wel. Als het echt een krappe wisselzone is kan een bak wel wat problemen geven, zo'n ding is natuurlijk niet erg flexibel.

Meestal moet je na de finish weer terug naar de wisselzone om je spul op te halen ja. Vandaar ook handig om je startnummer etc om te houden, dit is bewijs dat jij gerechtigd bent om je eigen spullen mee te nemen! Als je een triathlon doet met meerdere wisselzones dan kan het zo zijn dat de spullen van de eerste wisselzone worden meegenomen. Dit had ik bijvoorbeeld bij Nieuwkoop vorig jaar. Daar was het echt noodzakelijk dat je je zwemspul in de zak stopte met je persoonlijke nummer, je kwam namelijk niet meer terug op die plek en je plunje werd voor je meegenomen naar de fiets-loop wisselzone nabij de finish. Maar dit scheelt dus per triathlon. Maar rommelig is het zeker, tenzij je een wedstrijd hebt zoals de meeste IM's waarbij je alles in zakken moet stoppen en afgeeft en eigenlijk alleen de wisselzone gebruikt voor je fiets (rest gebeurde bij mij dan in wisseltenten). Duurt iets langer maar voor een grootschalige wedstrijd wel wat overzichtelijker.

3 Laatst bewerkt door Louise (13-05-16 11:19:11)

Re: Wisselzone vraagje

thomass schreef:

Dat gezegd hebbende, zie je vaak wel mensen zelf een bak meenemen omdat je er makkelijk dingen in kunt werpen die je uit hebt gedaan.

En nog een reden: in een bak blijven je spullen droog als het regent.

En ja, het is een rommeltje. Oefening baart kunst, dus wat wel handig is, is om van tevoren een keer een soort generale repetitie te doen zodat je weet wat je nodig hebt en wat er handig is. Dus  dan ga je ergens heen waar je alle drie de sporten kunt doen en maak je je eigen mini-wisselzonetje. Er zijn ook zelfs wisselclinics, althans, ik weet van eentje voor vrouwen: http://www.vrouwentriathlon.nl/zeker-aa … r-clinics/

Eén tip: zorg dat je op tijd bent - één van de leuke dingen van een triathlon is de sfeer in het parc fermé, en normaal gesproken geven de ervaren triatleten graag tips en adviezen aan de beginners. Ik heb daar in het begin veel van opgestoken, en vind het nu zeker leuk om die kennis te delen.

Edit, schiet me net te binnen: deze checklist is voor mij nog altijd goud waard: http://www.vrouwentriathlon.nl/checklist-wedstrijddag/

Louise

4

Re: Wisselzone vraagje

Mensen die zo een eigen bak in de wisselzone zetten moesten ze verbieden. Afgelopen zondag in Geel je had amper 30cm om je fiets te zetten en dan waren er nog die er zo een bak tussen zette zodat de fietsen er niet meer konden staan. Als er een bak van de organisatie is ben je meestal zelfs verplicht om hem te gebruiken. Bij Ironman Luxemburg bv mag er niks op de grond staan aan de fietsen.

5

Re: Wisselzone vraagje

Wat ik vaak doe is een handdoek uitleggen naast mijn fiets en daar mijn schoenen op uitstallen. Een handdoek neemt niet zoveel ruimte in, je kan je voeten na het zwemmen drogen en zo in je schoenen schieten. Verder is het een makkelijke plek om je zwemspullen op achter te laten.

6

Re: Wisselzone vraagje

Alles wat je moet weten over wisselzones vind je in bijgaande link onder katern 7.1

http://www.triathlonbond.nl/Portals/0/C … 095257-253

LET OP; de zinsnede over het "markeren van de eigen plaats" kan per dit seizoen ook betrekking hebben op het neerleggen van je handdoek. Niet elke Wedstrijdleider of Jurylid zal hierover beginnen, maar die kans bestaat dus wel. Persoonlijk zal ik als jurylid bij elke te jureren wedstrijd bij de NTB gedelegeerde vragen of er op gejureerd moet worden, maar als zij nee zeggen ga ik er zeker niet over beginnen (want ik vind het achterlijk).

7

Re: Wisselzone vraagje

ronnyke schreef:

Mensen die zo een eigen bak in de wisselzone zetten moesten ze verbieden. Afgelopen zondag in Geel je had amper 30cm om je fiets te zetten en dan waren er nog die er zo een bak tussen zette zodat de fietsen er niet meer konden staan. Als er een bak van de organisatie is ben je meestal zelfs verplicht om hem te gebruiken. Bij Ironman Luxemburg bv mag er niks op de grond staan aan de fietsen.

Hoe zit het dan met die wisselzone?

8

Re: Wisselzone vraagje

In Zeewolde kreeg je vorig jaar ook een bak en mocht er juist niets buiten die bak liggen of hangen... ze waren daar heel streng in.
Als er geen bak ik leg ik een grote plastic tas op de grond en stap daar alles op uit, ook om idd bijv de handdoek droog te houden als de ondergrond nat is.

9

Re: Wisselzone vraagje

Nico0105 je spullen zitten in tassen die in tenten hangen. Dus na het zwemmen je pak uitdoen en helm opzetten en schoenen aandoen enz doe je in die tent en dan naar je fiets lopen. Terug hetzelfde je fiets wegzetten naar de tent lopen en daar je loopspullen aandoen en je fietsspullen terug in die zak steken.

10

Re: Wisselzone vraagje

Bedankt voor de reacties!

@ Louise, handig die checklist, dank!

@ Dorter, dank ook voor de link naar t wedstrijdregelement.

Ik kan op de site van Woerden niet echt opmaken of je een bak krijgt. Vermoed van niet. Dus ik
stop al mijn spullen in een tas en neem een plastic zak en handdoek mee om eventueel eea op uit te stallen, mits
toegestaan. Inderdaad is het handig om wat mensen te spreken in t parc fermé om wat tips en handige zaken
op te doen.

Kan je je ook altijd omkleden in de wisselzone ?

Dit was ook wel handig: http://www.triathlonwoerden.nl/verkorte-ntb-regels/

11

Re: Wisselzone vraagje

Hoi Davidr,

Ik doe morgen ook mee in Woerden, ook de 1/4. Vorig jaar heb ik ook aan deze triathlon meegedaan en toen waren er geen bakken waar je je spullen in kon doen. Ik weet bijna zeker dat er dit jaar ook geen bakken aanwezig zullen zijn voor je spullen.
Daarnaast is het toegestaan om naast de fiets je spullen uit te stallen. Ik leg mijn spullen als volgt neer: iets groter handdoek onderop waar ik zowel op kan staan om de ergste nattigheid af te vegen  als waar ik mijn schoenen (fiets en loop) op kan zetten. Gelukkig is de wisselzone overdekt in Woerden maar anders leg ik er vaak nog een handdoek over de schoenen. Heb in het begin een beetje afgekeken naar de deelnemers hoe zij dit aanpakten maar inmiddels heb ik mijn eigen maniertje. Het is een beetje uitvinden wat je zelf het handigst vind.

Er zijn niet echt kleedruimtes in de wisselzone maar een handdoek om te middel slaan werkt ook prima. (tenminste, bij mij wel wink)

Heb je afgelopen zaterdag (gisteren) ook nog meegedaan met het proefzwemmen? Misschien dat ik je dan wel heb gezien.

12

Re: Wisselzone vraagje

Hi Marloes

Dank voor je reactie en de tips.
Nee, ik was er niet met het inzwemmen. Voor mij wordt het echt de eerst keer vandaag (ook eerste keer dat ik in Woerden ben).
Ik hoop dat het zwemmen doorgaat, las net op de website dat de watertemperatuur gedaald is en icm
de buitentemperatuur wordt t misschien te koud...

Heel veel succes vanmiddag !