1

Onderwerp: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Aanstaande zondag heb ik mijn eerste kwarttriatlon in Bredene. Ik heb al 2 maal in open water gezwommen, maar het water heeft amper 16 °C en ik had telkens enorm koude voeten. Als ik dan direct erna sokken aandeed ging dat langs geen kanten omdat ik niets van gevoel meer had in mijn voet. Nu heb ik een truc gehoord om vaseline aan mijn voeten te doen, maar ik ben wat bang dat dit lastig is ivm schuiven in loopschoenen e.d. Doen jullie dit soms of is dit not done?

Jorrit

2

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Heb je al eens gekeken naar neoprene zwemsokken?

3

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Waarom wil je per see sokken aan na het zwemmen?
Ik zou ze of helemaal weglaten, of anders pas na het fietsen aandoen.

4 Laatst bewerkt door Dorter (24-05-16 19:38:15)

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Annetol schreef:

Heb je al eens gekeken naar neoprene zwemsokken?

Die zijn in wedstrijden volgens mij niet toegestaan. In wedstrijden in Nederland onder auspiciën van de NTB in elk geval niet.

5

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Stond ook niks van een wedstrijd. Vaak is het ook wennen. Als je er echt last van hebt kan het een oplossing zijn. Met name bij het trainen.

6

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Het topic begint met; "Aanstaande zondag heb ik mijn eerste kwarttriatlon in Bredene"... Volgens mij hebben we het dan toch echt over een wedstrijd.

7

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Hahha, je hebt gelijk, slecht gelezen, dat is niet een vereiste kwaliteit voor een triathlon wink  Ja dan zijn sokken niet een optie. Vasiline misschien wel. Ik gebruik het in de herfst wel op mijn gezicht. Helpt beperkt maar kan net dat zijn om je er doorheen te krijgen. Goed afdrogen na de tijd.

Of wat Hedcandy zegt.

Of combo...

8

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Het effect van vaseline tegen kou aan je huid in zwemwater is in mijn ervaring nul. Ik zou ook zeggen: dan maar geen sokken aandoen. (En hopen dat het eindelijk eens een keertje echt een beetje op zomer gaat lijken.)

Louise

9

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Ze zeggen donderdag 21 graden... heb goede hoop!!

10 Laatst bewerkt door Dorter (24-05-16 21:44:35)

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Annetol schreef:

Hahha, je hebt gelijk, slecht gelezen, dat is niet een vereiste kwaliteit voor een triathlon wink

In het kader van wedstrijdreglementen en NTB-reglementen zou het op zich voor triathleten geen kwaad kunnen...


Hedcandy schreef:

Ze zeggen donderdag 21 graden... heb goede hoop!!

Luchttemperatuur doet niet zo veel voor watertemperatuur. Zonneschijn doet de watertemperatuur echt stijgen. Voor de overige onderdelen is 21 graden uiteraard ideaal!

11

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Bedankt voor de reacties alvast. Ik heb nog nooit getraind zonder sokken, dus ga het nu best ook niet proberen op de wedstrijden... Voeten vol met blaren zie ik ook niet echt zitten wink
Tja, ik zal het proberen met vaseline en mijn voeten goed afdrogen na het zwemmen.

Jorrit

12

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

baby poeder in je sokken en schoenen.

13

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

id baby poeder of talkpoeder is een optie

14

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Van baby poeder in je schoenen ga je tijdens het zwemmen geen warme voeten krijgen :-) Ik heb vorig jaar Bredene gedaan is een leuke wedstrijd al was het toen echt wel storm weer en in die spuikom kan het water wild tekeer gaan.

15

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Inderdaad, maar dan schuift het misschien wat minder met de vaseline.
Een andere oplossing zou kunnen zijn om hand/voet warmers te kopen en in je schoenen te doen, voor je start. Als je dan uit het water komt zijn je voeten in ieder geval snel op temperatuur (maar nog steeds wel koud in het water ja).

16

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

trainen doe ik met sokken maar wedstrijden lekker alles op blote voeten in je schoenen, dat hoort er net zo bij als geschoren benen vind ik.

17

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Jack33 schreef:

trainen doe ik met sokken maar wedstrijden lekker alles op blote voeten in je schoenen, dat hoort er net zo bij als geschoren benen vind ik.

Tja, maar de geschoren benen ontbreken, dusja... wink

18

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Ik snap het probleem niet zo? Als je voeten koud zijn krijg je er toch wel sokken overheen? En met sokken fietsen is warmer voor je voeten dan zonder... Dat je koude voeten krijgt in koud water is nu eenmaal zo. Ik had meer kast van gevoelloze handen bij een 1/4 het weekend. Daardoor kreeg ik mijn pak niet uit - kon mijn armen er niet uitkrijgen. Kostte me een minuut.... Nog meer babyolie komend weekend

triathlon is 3x leuker!

19

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Je snapt het probleem duidelijk niet, aangezien je het 9 keer vraagt wink

Nee, het probleem zit hem voornamelijk dat mijn voeten volledig wit waren na het zwemmen, waardoor ik niets van gevoel meer had in mijn voeten, dus ook niet doorhad dat ik MEGA blaren aan het vormen was omdat mijn kousen driedubbel zaten...
Jorrit

20

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Jorw schreef:

Je snapt het probleem duidelijk niet, aangezien je het 9 keer vraagt wink

Nee, het probleem zit hem voornamelijk dat mijn voeten volledig wit waren na het zwemmen, waardoor ik niets van gevoel meer had in mijn voeten, dus ook niet doorhad dat ik MEGA blaren aan het vormen was omdat mijn kousen driedubbel zaten...
Jorrit

Haha, kreeg een foutmelding, serverfout, probeer het nog eens..... Hoe verwijder ik er nu 8

triathlon is 3x leuker!

21

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

HansH schreef:
Jorw schreef:

Je snapt het probleem duidelijk niet, aangezien je het 9 keer vraagt wink

Nee, het probleem zit hem voornamelijk dat mijn voeten volledig wit waren na het zwemmen, waardoor ik niets van gevoel meer had in mijn voeten, dus ook niet doorhad dat ik MEGA blaren aan het vormen was omdat mijn kousen driedubbel zaten...
Jorrit

Haha, kreeg een foutmelding, serverfout, probeer het nog eens..... Hoe verwijder ik er nu 8

OT- mijn sokken sluiten nauw, dus geen blaren, zeker niet als het maar 10k is. Kijk eens naar x-socks?

triathlon is 3x leuker!

22

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Krijg je al blaren in je wielrenschoenen? Ik doe mijn sokken altijd pas aan voor het hardlopen (in T2 dus), voor mijn wielrenschoenen heb ik van die soort van neopreen hoesjes die alleen over je tenen gaan voor over de fietsschoenen. Ik heb dan meestal vooral ook koude tenen na het zwemmen.

23

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Sandra86 schreef:

Krijg je al blaren in je wielrenschoenen? Ik doe mijn sokken altijd pas aan voor het hardlopen (in T2 dus),

+1

Je voeten schuiven als het goed is niet heen en weer in je wielrenschoenen dus de kans op blaren lijkt me daar nihil. Lopen zonder sokken vind ik inderdaad niet zo fijn - meestal is de binnenkant van mijn schoen ook wel ergens doorgesleten of ruw (dat gaat altijd vrij snel vind ik). Dus daar heb ik altijd sokken in aan.

Sandra86 schreef:

[...] voor mijn wielrenschoenen heb ik van die soort van neopreen hoesjes die alleen over je tenen gaan voor over de fietsschoenen. Ik heb dan meestal vooral ook koude tenen na het zwemmen.

Zoiets moet ik ook eens hebben denk ik. Ik neem aan dat die hoesjes gewoon over je triathlonschoen kunnen blijven zitten zodat je ze zonder problemen kunt aantrekken onder het fietsen (ik klik ze meestal van tevoren vast op mijn fiets in T1)?

/Herman

24

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Die toe covers ofzoiets heb ik ook en is idd handig want ik heb eigenlijk altijd koude voeten.

25

Re: Vaseline tegen koude voeten bij zwemmen?

Merci voor de tip, kan ik eens proberen bij mijn volgende triathlon

Jorrit