1 Laatst bewerkt door joete (28-05-16 22:00:39)

Onderwerp: Dit ben ik

Hallo allemaal,

Ik heb het forum net pas gevonden, maar mee direct maar aangemeld.

Ik ben Jeroen en woon in Dronten en 31 jaar oud. Naast mijn werk als bouwkostendeskundige mag ik graag hardlopen. Dat doe ik al een aantal jaar voor de lol met af en toe een wedstrijdje. Vorig jaar mee gedaan met MudMasters, dit jaar tijd voor een nieuwe uitdaging: een kwart triathlon. Deze doe ik in september in Zwolle.

Het onderdeel lopen is voor mij in principe geen probleem (nog geen idee hoe dat zit na het zwemmen en fietsen...).
Fietsen verwacht ik ook niet, daar ga ik binnenkort mee starten, fietsje hopelijk komende week ophalen.
Het zwemmen zie ik het meeste tegen op. Ben ik al een tijdje aan het oefenen, maar op de een of andere manier verwerk ik bij iedere keer ademhalen bij de borstcrawl iets van 3 liter water... sad daar kan ik dus nog wel wat tips voor gebruiken smile

Verder was ik van plan om eerst maar eens wat te gaan lezen op het forum, en binnenkort maar eens wat vragen gaan stellen.

2

Re: Dit ben ik

Welkom op het forum. Ga eerst maar eens 10k hardlopen na 40k fietsen, dan merk je vanzelf of het niet zo'n probleem is... Wordt leuk. Zwemmen is voor meer mensen een noodzakelijk kwaad bij de triathlon dus je bent in goed gezelschap. Veel succes in Zwolle.

3

Re: Dit ben ik

Joete welkom! Dat fietsen en lopen zal wel goedkomen inderdaad, je wordt alleen maar sneller, maar dat zwemmen kan problematisch zijn. Tip: probeer eens boven water adem te halen, dan krijg je minder water binnen wink

De beste tip is om ergens een borstcrawlcursus te volgen, met een paar kleine aanwijzingen zal je al comfortabel kunnen zwemmen. Snel worden is een ander verhaal (en dat is mij ook nog niet gelukt).

Kijk anders ook eens op http://www.swimsmooth.com/

4

Re: Dit ben ik

Dorter schreef:

Ga eerst maar eens 10k hardlopen na 40k fietsen, dan merk je vanzelf of het niet zo'n probleem is... Wordt leuk.

Dat staat voor deze zomer wel op de planning. Eerst een halve marathon in Zwolle lopen, daarna meer focussen op fietsen en zwemmen. Planning is om in de zomer op de fiets naar het zwembad, zwemmen, op de fiets naar huis, loopschoenen aan en rennen maar.

Dorter schreef:

Zwemmen is voor meer mensen een noodzakelijk kwaad bij de triathlon dus je bent in goed gezelschap. Veel succes in Zwolle.

Thanks, ben al aan het lezen geweest op het forum en op internet. Werkt verhelderend smile


Maca944 schreef:

Tip: probeer eens boven water adem te halen, dan krijg je minder water binnen wink

lol Zal er proberen aan te denken, tenminste...als mijn verstand het door zuurstofgebrek niet af laat weten wink

Maca944 schreef:

De beste tip is om ergens een borstcrawlcursus te volgen, met een paar kleine aanwijzingen zal je al comfortabel kunnen zwemmen. Snel worden is een ander verhaal (en dat is mij ook nog niet gelukt).

Kijk anders ook eens op http://www.swimsmooth.com/

Op de website ga ik eens snuffelen. Met de schoolslag red ik het makkelijk, maar dat duurt me te lang. Het korte stukje borstcrawl wat ik kan zonder water te verwerken ga ik wel sneller. Met name is voor mij dus lucht het probleem. Wil binnenkort eens "stiekem" een zweminstructeur vragen voor tips. Cursus is meteen weer zo prijzig en beginnen akkerman in september, en dan moet ik al voor het echie... smile

Is zwemmen in open water trouwens nog heel veel anders dan in een zwembad? Verstandig om dat ook nog specifiek te trainen?

5

Re: Dit ben ik

joete schreef:

Is zwemmen in open water trouwens nog heel veel anders dan in een zwembad? Verstandig om dat ook nog specifiek te trainen?

Yup, dat is echt een ander verhaal. Als je graag rechtdoor wil zwemmen, zonder een kaarsrechte lijn onder je neus in helder water, moet je dat wel een keer hebben geprobeerd. Combineer dit met 200 andere atleten die allemaal om dezelfde boei willen zwemmen.... good luck. Is niet te vergelijken met een paar baantjes in het zwembad.

Btw, welkom hier op het forum!

6

Re: Dit ben ik

Welkom! Ik sluit me aan bij mstyz, qua verschil tussen zwembad en open water.  Het heeft mij twee seizoenen gekost om comfortabel te worden zonder die streep onder me en elke 25 meter een muurtje, ik vond open water zwemmen eerst heel desoriënterend, met je hoofd in die groene soep!

Misschien nog een tip: bij problemen met ademhalen bij borstcrawl is vaak uitademen het probleem - dat doe je onder water, dus bubbelen, zeg maar. Zo schep je genoeg tijd om dat korte moment boven water in te ademen.

Louise