1

Onderwerp: langste training voor een Ironman?

Beste allen,

Na 2 jaar geleden met succes en plezier de halve van Stein te hebben voltooid in 5.45, heb ik me dit jaar ingeschreven voor de Ironman van Maastricht. Mijn doel is om te finishen in 13 uur. Trainingen gaan goed, maar heb door de week maar weinig tijd (3-4x 1 tot 2 uur), maar in het weekend maak ik een koppeltraining van ongeveer 5 uur. Dat gaat ook prima. Nu heb ik het vermoeden dat ik dit met nog 9 weken te gaan moet gaan uitbreiden. Mijn gevoel zegt minstens 1x een training van ongeveer 9 uur te moeten doen. Binnenkort heb ik daar ook de tijd voor. Is dit verstandig? Of breek ik daarmee meer af dan dat ik opbouw?

(de meeste schema's die ik vindt gaan uit van 5-6 langere trainingen in een week, helaas heb ik daar de tijd niet voor, maar geen hele lange)

Niels

2

Re: langste training voor een Ironman?

Wat wil je precies gaan doen in die 9 uur? Als je weinig ruimte hebt voor meerdere lange trainingen, maar wel op 1 dag veel tijd kan vrijmaken, dan kan je natuurlijk een uurtje zwemmen, een uur of zes fietsen gevolgd door een stukje lopen. Maar dan zou ik niet meer dan een uur gaan lopen. Langer lijkt me niet veel zin hebben.

Afgelopen zaterdag heb ik 50km gefietst, daarna 12km gelopen, om daarna nog een keer hetzelfde te doen. Zeker die tweede keer lopen voelden mijn benen erg moe en ik had het idee dat dit een goede training was voor de ironman marathon. Je kan dus ook iets creatiefs bedenken, maar maak het niet te extreem inderdaad.

3

Re: langste training voor een Ironman?

Persoonlijk heb ik altijd veel baat bij een paar mooie lange fietstochten van een uur of 8. Daar herstel je snel van (dus je kunt de volgende dag weer een looptraining doen) en je lijf went een beetje aan de duur van de inspanning.

Zoek een mooie Ardennen tocht uit ofzo en en ga lekker een paar keer een hele dag fietsen. 

Die training van Maca is overigens ook populair bij meerdere atleten op de triathlon vereniging die met een coach werken (ik gok dat ze dezelfde trainer hebben smile) Houd het ook leuk. 2x2uur fietsen met 2x een uurtje lopen is wel leuk en gevarieerd.

4

Re: langste training voor een Ironman?

Vanzella schreef:

Persoonlijk heb ik altijd veel baat bij een paar mooie lange fietstochten van een uur of 8. Daar herstel je snel van (dus je kunt de volgende dag weer een looptraining doen) en je lijf went een beetje aan de duur van de inspanning.

+1. Ik moet het ook vooral van het fietsen hebben, dus mijn langste fietstraining wordt 220 kilometer. In D1, dus dat is als het de hele tijd zo verrekte hard blijft waaien als de afgelopen weken én ik dat in mijn eentje ga doen bijna 10 uur fietsen. Zo creëer ik wat overcapaciteit, zeg maar, en mij doet het ook mentaal goed om dan over de wedstrijd te kunnen denken dat het 'maar' 180 km/6 uur is. Ik doe er op dit moment per trainingsblokje 20 km bij.

Overigens kan ik de dag daarna inderdaad lopen, maar niet zwemmen, want de ik zit zo in elkaar dat ik van zo lang fietsen meer last krijg van mijn armen en schouders dan van mijn benen!

In dat laatste trainingsblokje, 4-3 weken voor de Ironman, doe ik ook mijnlangste koppeltraining: 6 uur fietsen (dat is de beoogde wedstrijdduur) en daarna 20 km lopen. Ik doe niet van die om-en-om-trainingen.

Mijn hele trainingsschema staat trouwens op mijn weblog. Als alles straks heel erg meezit, is 13 uur voor mij ook mogelijk, maar het lopen is een erg onzekere factor, daardoor kan er ook zo 2 uur bijkomen (wandelen, zeg maar).

Louise

5 Laatst bewerkt door elderenbosch (31-05-16 13:11:59)

Re: langste training voor een Ironman?

Vanzella schreef:

Die training van Maca is overigens ook populair bij meerdere atleten op de triathlon vereniging die met een coach werken (ik gok dat ze dezelfde trainer hebben smile) Houd het ook leuk. 2x2uur fietsen met 2x een uurtje lopen is wel leuk en gevarieerd.

Zeker leuk. In mijn voorbereiding op Maastricht vorige week een Bike-Run-Bike-Run-Bik-Run gedaan. Elke fietsdeel 45 minuten en elk  loopdeel 15 minuten. Waarbij de eerste serie in Z1, tweede in Z2 en derde in Z3. Ik laat mij overigens begeleiden v.w.b. schema's.

6

Re: langste training voor een Ironman?

Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik was aan het denken om in die 9 uur zeg maar een 2/3 triathlon te doen, net iets onder mijn beoogde wedstrijd tempo. In schema's zie ik niet zo'n lange duurtraining, maar ik verwacht er baat bij te hebben. Voor mij persoonlijk verwacht ik in 2 blokken te fietsen-rennen minder te werken omdat ik de fietstraining een uur of 5 achter elkaar wil doen. Ben benieuwd hoe mijn lijf daarop reageert.

Als je die 2/3 goed volbrengt net onder wedstrijdtempo 6 weken voor de wedstrijd, dan moet dat toch een goede opstap voor de hele zijn? Ook in mentaal opzicht (wetende dat je in een relatief druk trainingsschema al op training zover kunt komen)

7

Re: langste training voor een Ironman?

Mooie trainingen zijn
1,5 uur fietsen D1, 30min lopen D1
1,5 uur fietsen D1, 30 min lopen D1
1,5 uur fietsen D2, 30 min lopen D2

Dan fiets je toch gauw 120-140 km
en loop je tussen de 12-18 km

Dit stond op mijn schema de laatste 4 zaterdagen voor een hele
en dan zondag lekker 2 uurtjes los fietsen

8

Re: langste training voor een Ironman?

Ik denk dat ik er toch nog eens ga over nadenken voor ik me voor een volledige inschrijf pfff.

9

Re: langste training voor een Ironman?

Vorig jaar dit als test gedaan. Het stond beschreven in het boek "the triathletes training bible" en ze raadden het aan om het 2 maanden en 1 maand voor je IM te doen:

6x 500 meter zwemmen met 30 seconden rust.

Dan een half uur tot 45 minuten pauze, even eten en drinken

5 uur fietsen (of rond de 150 km)

Weer een half uur tot 45 minuten rust, drinken en eten

~15 km lopen

Dit was een goede test, waarbij je ook al je wedstrijdmateriaal kan testen en een idee kan krijgen hoeveel je moet eten en drinken. De pauzes zijn essentieel en loop ook niet meer dan die 15 kilometer omdat je anders te veel hersteltijd nodig gaat hebben.

Voor mij was dit een mooie test en ik ga hem dit jaar waarschijnlijk weer een keer doen voor Maastricht.

10

Re: langste training voor een Ironman?

OK. Zo te horen is een training van ongeveer 9 uur dus niet zo heel absurd lang, mits voldoende rustig en pauze/eten/drinken. Denk wel dat ik ook qua rennen boven de 15km ren (ben van nature hardloper) totdat ik voel dat het geen nut meer heeft. Zal daarna (over 2 1/2 week) de ervaring met jullie delen.

Ronnyke, niet laten afschrikken. Ook de (lange) trainingen zijn fun..........

11

Re: langste training voor een Ironman?

http://eu.ironman.com/triathlon/news/ar … z4A9XN0CzZ

12

Re: langste training voor een Ironman?

Lange training is misschien goed voor de mentale kant van het geheel, zodat je weet dat je het kunt volbrengen, maar zeker niet noodzakelijk lijkt me. Ik heb vorig jaar niet echt langer dan 4u gefietst (afgezien van wat toertochten) maar daar zat wel kwaliteit en invulling in, niet rustig fluitend rondrijden. Met lopen ben ik wel tot 30k gegaan (niet na het fietsen) maar dit was dan voor mij weer voor het mentale. Het was echter zeer belastend en ik vond twee keer op 1 dag lopen fijner om de kilometers te sprokkelen (bijv 20k rustig in de ochtend, 10k met wat tempo in de avond na uurtje rustig fietsen), en frisser te blijven voor een training de volgende dagen.

13

Re: langste training voor een Ironman?

Ik heb op 26 juni mijn eerste volledige op de planning staan (Chtriman in Gravelines), en ik heb gisteren mijn langste duurloop gedaan: 28 km, en dit na 4 km zwemmen.
Morgen staat mijn langste fietsrit op het programma: minimum 160 km, met daarna een 20 minuutjes lopen. Dit zal dan ongeveer 6 uur zijn.
Of het (voor mij) zal volstaan, dat kan ik pas binnen 4 weken zeggen, maar ik heb er wel veel vertrouwen in.  Ik denk dat de overige trainingen per week en de variatie ervan in afstand/intensiteit minstens even belangrijk zijn als de duur van de langste trainingen.

14

Re: langste training voor een Ironman?

Mijn favoriete test/training:
-Een halve triathlon
-5km zwemset + +-180 fietsen met laatste 2u rond race pace waarvan laatste half uur net boven race pace.

Zwaarste looptrainingen waren soms lang. Ik heb wel eens boven de marathonafstand gelopen. Maar dat was met een rustige dag ervoor en een rustdag erna. Ik zou nooit een absurd lange koppeltraining doen. Dan liever een halve triathlon race!

15

Re: langste training voor een Ironman?

Ik heb eigenlijk nooit van zulke lange traininsdagen gemaakt in aanloop van een hele triathlon. Maximaal 6 uur ,en dan op de fiets of in een koppeltraining,waarvan het lopen dan eigenlijk nooit langer dan 30 min was.
Probeer wel min. 1x een week vrij te nemen(meestal rond hemelvaart) en dan meerdere van bovenstaande trainingen te doen.Ook in mijn vakantie(bouwvak) probeerde ik meerdere lange dagen te maken.Meestal zwem ik dan ook wel 5km trainingen. Ook nooit langer dan 2.30 gelopen omdat ik daar nogal langzaam van herstel.
Ik gebruik al een tijdje het boek Going Long van Joe Friel als leidraad. Bevalt me erg goed.

16

Re: langste training voor een Ironman?

Goede vraag en nuttige antwoorden! Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, dus fijn om te horen dat er toch nog genoeg mogelijkheden zijn, stelt mij weer gerust.

Wat trainingen betreft, in een week zit ik aan 3-5x 90-120 minuten en één lange training (vaak fietsen), tot nu toe heb ik nog niet de wedstrijdafstanden gedaan (als je de marathon van Rotterdam niet meerekent), maar wel +/- 70% van de afstanden. Daarnaast staat 12 juni nog een halve in Pescara (Italië) te wachten en wil ik één keer 200k op de fiets doen.

Succes en tot in Maastricht!

17

Re: langste training voor een Ironman?

Vandaag de lange training gedaan zoals gepland: 6,5 uur fietsen en 2,5 uur rennen. Het ging erg goed en was in wedstrijdtempo. Voor mijn gevoel kon ik de hele Ironman wel volbrengen. Ik heb zoveel mogelijk de parcoursen van Maastricht gevolgd en ook een lus met wat meer beklimmingen erin. Het weer was wel erg slecht, dus des te tevredener over het resultaat. Ook voor de eerste keer met gelletjes geexperimenteerd, en had wel het gevoel lang vol energie te blijven zitten.

Zal morgen wel spierpijn zijn, maar met het zelfvertrouwen zit het wel goed. Ik ben iig blij dat ik de training van 9 uur heb gedaan!