1

Onderwerp: 1/2 Nieuwkoop

Aanstaande zondag is het weer zo ver. De 1/2e van Nieuwkoop. Hopelijk met betere omstandigheden dan vorig jaar, want toen was het echt bar en boos. Wie doen er allemaal mee? Als ik voldoende hersteld ben van Bilzen, ga ik proberen te vlammen. En verbeter ik de tijd van vorig jaar:

                      2015                2016       
-----------------------------------------------------   
Zwemmen:    0:36:22            0:32:30
T1:                0:05:33            0:05:00
Fietsen:         2:24:23            2:20:00 
T2:                0:01:39            0:01:30
Lopen:           1:35:12            1:30:00 
-----------------------------------------------------
Totaal:           4:43:05           4:29:00

--M

2

Re: 1/2 Nieuwkoop

Ik doe ook mee aanstaande zondag. Het wordt mijn debuut op de halve afstand, dus finishen is mijn doel.

3

Re: 1/2 Nieuwkoop

Niet veel forumleden die hier aan mee doen dit jaar. Voor mij wordt het de komende twee dagen rust pakken. Morgenochtend nog wel even zwemmen en sauna. Dan nog een massage. En dan hopen op mooi weer en hopelijk een net zo mooie prestatie.

Zojuist terug van een TT in Zeewolde. 33km maximaal knallen als laatste test. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan. En dit was perfect voor mijn zelfvertrouwen, met een pr @41.7kmh. Kan nu gerust mijn bed in kruipen en toewerken naar zondag.

-- M

4

Re: 1/2 Nieuwkoop

Succes!!!

5

Re: 1/2 Nieuwkoop

Sauna dehydrateert dat niet zo vlak voor een wedstrijd?

6

Re: 1/2 Nieuwkoop

Lekker gemiddelde voor de 33k!

Ik sla Nieuwkoop dit jaar over omdat hij maar 1 week na Ter Aar valt en ik de week erna mee doe in Almere aan de 3e divisie sprint.
Het wordt redelijk Nieuwkoops weer zie ik. Warmer dan meestal maar wel lekker flinke buien.
Succes!

Dat van die sauna had ik inderdaad ook begrepen. Beter mee wachten tot de dag na de wedstrijd. Maar uiteraard is dat ook persoonlijk.

7

Re: 1/2 Nieuwkoop

Ok, thanks voor de tip. Ik zal wat extra drinken om dat weer op peil te krijgen. Het is vooral ook om mijzelf zoveel mogelijk te verwennen en te ontspannen. Sauna is in het zwembad, dus 2x 6 minuutjes. Hopelijk valt dat wel mee?

Het weer valt nog mee, als je het vergelijkt met vorig jaar. Toen was het niet normaal. Vooral de wind was toen snoeihard. Ik Ga van het meest positieve uit; en dat is een windkracht3, met rond de 20graden, bewolkt en geen regen tijdens het fietsen. Dat is bijna ideaal. ;-)

-- M

8

Re: 1/2 Nieuwkoop

Voor mij wordt zondag mijn eerste deelname in Nieuwkoop. Ik hoop ergens tussen de 4:30 en de 4:45 te eindigen, maar zo lang het droog blijft tot na het fietsen ben ik al tevreden...

Tom

9

Re: 1/2 Nieuwkoop

vdammetom schreef:

Voor mij wordt zondag mijn eerste deelname in Nieuwkoop. Ik hoop ergens tussen de 4:30 en de 4:45 te eindigen, maar zo lang het droog blijft tot na het fietsen ben ik al tevreden...

Tom

Mooie streeftijd, ben wel benieuwd naar je losse tijden. Waarschijnlijk kom ik je ergens tijdens het fietsen tegen?

10

Re: 1/2 Nieuwkoop

mstyz schreef:
vdammetom schreef:

Voor mij wordt zondag mijn eerste deelname in Nieuwkoop. Ik hoop ergens tussen de 4:30 en de 4:45 te eindigen, maar zo lang het droog blijft tot na het fietsen ben ik al tevreden...

Tom

Mooie streeftijd, ben wel benieuwd naar je losse tijden. Waarschijnlijk kom ik je ergens tijdens het fietsen tegen?

Dit is mijn eerste wedstrijd van het seizoen, dus is het wat gokken, maar afgaand op tijden van vorige jaren: Zwemmen moet lukken in iets tussen de 30 en de 35 minuten en lopen ergens rond de 1:30 à 1:35. Ik heb geen referenties voor fietsen in vlakke en winderige halve triathlons, maar afgaande op de trainingssnelheden zou 2:25 à 2:35 haalbaar moeten zijn. Qua wisseltijden heb ik geen idee, dat hangt wat af van hoe ver er gelopen moet worden van en naar de fiets.

Tenzij ik een echt begenadigde zwemdag heb, komen we elkaar dus pas na de finish tegen :-)

Veel success in ieder geval!
Tom

11

Re: 1/2 Nieuwkoop

De wisselzones zijn redelijk lang, het fietsparcours is ook langer (93km)....  Dus dat tikt wel aan.

12

Re: 1/2 Nieuwkoop

Hmm, dan zal het inderdaad al snel richting 4:45 gaan. Eens diep gaan voor het laatste trainingsblok voor Roth is de opdracht, ik zie dan wel waar ik uitkom.

Tom

13

Re: 1/2 Nieuwkoop

Morgen wordt mijn eerste 1/2 triathlon. Gezien de uitslag van vorig jaar zal ik mee strijden in de onderste regionen en ver achter boven genoemde tijden zitten. Het is m'n eerste halve dus  het inschatten van tijden is lastig, maar ik zal toch een poging doen:

Zwemmen:  00:45
T1:              00:07
Fietsen:       02:50
T2:              00:03
Lopen:         02:00
----------------------
Totaal:         05:45

14

Re: 1/2 Nieuwkoop

nicov schreef:

Morgen wordt mijn eerste 1/2 triathlon. Gezien de uitslag van vorig jaar zal ik mee strijden in de onderste regionen en ver achter boven genoemde tijden zitten. Het is m'n eerste halve dus  het inschatten van tijden is lastig, maar ik zal toch een poging doen:

Zwemmen:  00:45
T1:              00:07
Fietsen:       02:50
T2:              00:03
Lopen:         02:00
----------------------
Totaal:         05:45

Mooie tijden, maar bij een eerste 1/2e is het vooral ontdekken en genieten! Nu nog het weer, he. Het water wordt in ieder geval heerlijk. Richting de 20 graden!

15

Re: 1/2 Nieuwkoop

Heel even alleen de tijden, want ik ben verrot. Belangrijkste conclusie, de eerste 70k te hard gefietst. ;-)

                      2015              voorspelling         2016     
--------------------------------------------------------------------     
Zwemmen:    0:36:22            0:32:30            0:31:07
T1:                0:05:33            0:05:00            0:04:05
Fietsen:         2:24:23            2:20:00            2:21:36
T2:                0:01:39            0:01:30            0:01:23
Lopen:           1:35:12            1:30:00            1:35:41
---------------------------------------------------------------------
Totaal:           4:43:05           4:29:00             4:33:50

Een PR!! Maar wel eentje waar ik volledig kapot ging.

-- M

16

Re: 1/2 Nieuwkoop

Gefeliciteerd met je PR.

Voor mij helaas een DNF. Wel balen, want dit was mijn doel voor de eerste helft van dit jaar. Tijden voor zover geregistreerd:
Zwemmen: 0:42:53  (0:45:00 verwacht)
T1:             0:07:22 (0:07:00 verwacht)
Fietsen:      1:07:30  (alleen eerste ronde, verwacht 0:57 per ronde)
T2: XX
Lopen: XX

Het positieve is dat het zwemmen beter ging dan verwacht. T1 heel rustig gedaan, daar kan nog wel een paar minuten gewonnen worden. Fietsen ging op zich lekker, maar helaas 2 lekke banden in de eerste ronde. Mijn reserve banden waren op, en ik durfde het na 2 lekke banden niet aan om nog 60 km te rijden. Ben daarom na de eerste ronde uitgestapt.
Achteraf een goede beslissing want toen ik thuis kwam zag ik dat mijn band weer leeg was, en was dus waarschijnlijk ergens op het parcours met een lekke band gekomen zonder reserve. Na uitgebreid onderzoek toch een heel klein steeksel in de buitenband gevonden. 

Gezien de tijden hoop ik later dit jaar in Almere 5:30 te halen.

17 Laatst bewerkt door mstyz (29-05-16 21:44:28)

Re: 1/2 Nieuwkoop

nicov schreef:

Gefeliciteerd met je PR.

Voor mij helaas een DNF. Wel balen, want dit was mijn doel voor de eerste helft van dit jaar. Tijden voor zover geregistreerd:
Zwemmen: 0:42:53  (0:45:00 verwacht)
T1:             0:07:22 (0:07:00 verwacht)
Fietsen:      1:07:30  (alleen eerste ronde, verwacht 0:57 per ronde)
T2: XX
Lopen: XX

Het positieve is dat het zwemmen beter ging dan verwacht. T1 heel rustig gedaan, daar kan nog wel een paar minuten gewonnen worden. Fietsen ging op zich lekker, maar helaas 2 lekke banden in de eerste ronde. Mijn reserve banden waren op, en ik durfde het na 2 lekke banden niet aan om nog 60 km te rijden. Ben daarom na de eerste ronde uitgestapt.
Achteraf een goede beslissing want toen ik thuis kwam zag ik dat mijn band weer leeg was, en was dus waarschijnlijk ergens op het parcours met een lekke band gekomen zonder reserve. Na uitgebreid onderzoek toch een heel klein steeksel in de buitenband gevonden. 

Gezien de tijden hoop ik later dit jaar in Almere 5:30 te halen.

Balen van je lekke band. Dit gebeurt bijna altijd. Als je je binnenband vervangt en je hebt niks in je buitenband gevonden kan je er vergif op nemen dat je snel weer een lekker band hebt. Waarschijnlijk zat dit er al in voordat je startte.... Ik check voor een wedstrijd mijn banden allebei zeer grondig en bekijk of er niet een steentje, stukje glas in zit. Het duurt namelijk even voordat zo'n stukje door alle lagen heen is, voordat je binnenband lek gaat.

Hoe dan ook, wel erg irritant en balen voor je! Op naar Almere voor je revenge.

-- M

18

Re: 1/2 Nieuwkoop

mstyz schreef:

Heel even alleen de tijden, want ik ben verrot. Belangrijkste conclusie, de eerste 70k te hard gefietst. ;-)

                      2015              voorspelling         2016     
--------------------------------------------------------------------     
Zwemmen:    0:36:22            0:32:30            0:31:07
T1:                0:05:33            0:05:00            0:04:05
Fietsen:         2:24:23            2:20:00            2:21:36
T2:                0:01:39            0:01:30            0:01:23
Lopen:           1:35:12            1:30:00            1:35:41
---------------------------------------------------------------------
Totaal:           4:43:05           4:29:00             4:33:50

Een PR!! Maar wel eentje waar ik volledig kapot ging.

-- M

Mooie tijd man! Het valt me wel op dat gemiddeld de tijden een stuk sneller zijn zijn vorig jaar. Het was goed weer he?

19

Re: 1/2 Nieuwkoop

Nico balen! En inderdaad verstandig om dan maar niet door te fietsen. Vorig jaar reed ik ook lek bij Nieuwkoop, maar dat was bij het ingaan van T2.

Verder vielen de snelle tijden mij ook op, ik ben benieuwd naar de iets uitgebreidere verslagen om er achter te komen waarom dit het geval was. Mstyz, voel je je al weer wat beter (topprestatie trouwens!).

20

Re: 1/2 Nieuwkoop

Vandaag op mijn werk was het af en toe een beetje strompelen. Heupen en hamstrings zijn behoorlijk belast; het is best lastig mijn collegae uit te leggen dat ik hier het hele jaar voor train. En dat ik hier dus van geniet!?

Gisteren was voor mij een lastige dag. Omdat ik hier al een tijd naar toe aan het werken was, heb ik tijdens de wedstrijd weinig genoten. Vooral een oplopend schema tijdens het lopen is frustrerend en pijnlijk. Maar ja, wie niet gokt die wint niet. En aan de andere kant..... een PR is een PR.

Wat mij opviel was dat ik als allerlaatste bij het secretariaat kwam. Het was een uur voor de start, maar iedereen had al zijn spullen opgehaald en was al bij T1 zijn fiets aan het installeren. Zelf had ik mijn koptelefoon op, en heb zo lang mogelijk geprobeerd te relaxen. Gelukkig was het droog in tegenstelling tot vorig jaar. Verder nog meer goed nieuws.... het water was meer dan 19 graden en ook geen golfslagbad. Allemaal betere omstandigheden. Alleen de modderpoel was net als vorig jaar weer net zo vies en donker. Dat was ik een beetje vergeten - maar je ziet letterlijk geen hand voor ogen. Bahhh.

Na een beetje inzwemmen, klaar voor de start, poeffff..... En daar was de bekende wasmachine. Ik ben wat behoudend gestart, zodat ik ingesloten raakte door langzamere zwemmers. Wat doe je dan? Op zoek naar een open lijn, en dan weer zwemmen, kijken en verder. Het zwemmen ging boven verwachting. In wedstrijden van vorig jaar kwam er vaak na de start een moment van adem te kort en stress. Maar nu na een paar klappen en ingesloten te raken, bleef ik wonderwel rustig. Met dit vertrouwen durf ik de volgende wedstrijden wat brutaler te starten.

Hoe dan ook 5 minuten sneller gezwommen dan vorig jaar, (met een vuistje omhoog het water uit, yes) maar nog steeds als 100ste uit het water (hoe kan dat nou?)

De wissel in..... oeps ik vergeet de helm op te zetten, gelukkig kwam ik hier zelf achter. Wel dom. Maar hoe dan ook, wel een snelle wissel. En starten met mijn favoriete onderdeel. De wind was minder dan vorig jaar, windkracht 4. Maar trok verder aan. Ik heb zo'n vermoeden dat het uiteindelijk wel richting 5 is gegaan. Blik op oneindig en knallen. De grote inhaalrace. Na 1 rondje als een malle tientallen in te hebben gehaald kwam ik door op 40.3kmh. De tweede ronde wat rustiger doorgaan met inhalen. Helaas nergens iemand kunnen vinden die een soortgelijk tempo reed. Na het tweede rondje stond de teller nog op 40.0kmh. En toen realiseerde ik mij opeens dat de wind toch wel hard was om helemaal alleen te doen. Op zoek naar een (legitiem) groepje. Maar eerlijk gezegd kon ik die niet echt vinden. Dus de snelheid eruit en bij een andere atleet aansluiten was het enige wat ik kon doen. Het laatste rondje gedaan in 38kmh, dat was achteraf wel verstandig. Want er moest ook nog gelopen worden.

T2, ging (bijna) vlekkeloos. Sokjes aan, petje op, gelletjes mee…. en weg. Daar stonden mijn vriendin en mijn twee kinderen. Gaaf!! Starten met het laatste stuk. Ok, even mijn Garmin aangeven dat het looponderdeel was begonnen voor de statistieken. Shit…. vergeten. Uhg. Nog op mijn fiets!

Lopen zonder hartslag, zonder snelheid. Dat oefen ik op de loopclub, maar liever niet tijdens een wedstrijd. Toch doorgelopen. Old school lopen. Bij het tweede rondje ben ik T2 ingelopen, en had ik weer up2date data! Op naar ronde 2. Bijna klaar dacht ik. Ik ging uit van 3x7km. Dat was schrikken toen ik wilde starten met mijn laatste ronde en ik maar 5km op mijn Garmin zag staan. Shit, ik moest nog twee ronden. Naast de pijn die ik had, was dat echt de druppel. En ik zag mijn hartslag met 10slagen naar beneden gaan, icm een tempo dat 25sec/km omhoog. Tja als je 10 minuten onder PR loopt ga je wel door. Maar die glimlach op mijn gezicht was meer een grimas.

Uiteindelijk moe over de finish. 10 minuten sneller dan vorig jaar, maar wel 7 posities lager dan vorig jaar. Ja, de omstandigheden waren makkelijker. Maar als ik het vergelijk met andere deelnemers, was het veld echt een heel stuk beter. De 18 geselecteerde atleten waren van erg hoog niveau. 

Al met al, weer super georganiseerd. De posten bij lopen waren prima en voldoende. Het wasfietsparcours goed afgezet. Alleen hadden ze strenger mogen controleren op stayeren. Dat zag ik nog wel te vaak gebeuren (helaas)

Op naar de volgende, over 3 weken de halve van Indeland. Misschien dit keer iets
meer genieten - en wat minder met presteren bezig zijn?

— M

21 Laatst bewerkt door jandb (31-05-16 08:20:45)

Re: 1/2 Nieuwkoop

mooi en uitgebreid verhaal ;-)
Je kan trots op je prestatie zijn!

22

Re: 1/2 Nieuwkoop

Leuk verslag, goed gedaan! Wel beter inlezen volgende race zodat je weet hoeveel rondjes je moet smile

23

Re: 1/2 Nieuwkoop

Even off topic: Heb jij al wat gehoord van je inschrijving van Indeland? Ik nog helemaal niets en op mail wordt ook niet gereageerd.

24

Re: 1/2 Nieuwkoop

Mooi verslag mstyz!

Dat zwemmen vorig jaar was inderdaad een drama met al die golven, als die weg zijn dan scheelt dat wel een paar minuten. Het moet wel een tegenvaller zijn als je zonder horloge loopt en er achter komt dat je niet nog 1 maar nog 2 rondjes moet lopen, dan moet je even wat mentale kracht opbrengen! Maar toptijd verder, en volgens mij waren er meer snelle jongens bij dan vorig jaar.

25

Re: 1/2 Nieuwkoop

Zondag dus mijn debuut gemaakt op de halve afstand.
Vooraf hoopte ik op een tijd tussen de 5:30 en de 5:45 maar gewoon steady finishen was het hoofddoel.
En dat is gelukt ook!

Zwemmen:  00:31:05
T1:              00:06:17
Fietsen:       02:51:26
T2:              00:02:49
Lopen:         01:54:11    
----------------------
Totaal:         05:25:47

Nog zat puntjes die beter kunnen (T1 kreeg ik mijn wetsuit bijvoorbeeld niet over mijn voeten heen) maar voor nu echt enorm tevreden met het resultaat. Komende maanden nog een 3-tal wedstrijden over de OD en dan in september nogmaals een halve in Almere.