1

Onderwerp: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Over 2 weken op naar Bonn om daar de SWB triathlon Bonn te doen. Korte beschrijving; 3,8km zwemmen in de Rijn, 60km heuvelachtig parcours 1 ronde en als laatste een 15km loop.

Ik heb hier en daar wat korte raceverslagen van mensen gelezen, maar heb met name een vraag over het fietsen; wat is de beste keuze? Ik zelf zit te denken om mijn normale racer te pakken, en daar dan mijn zipp super 9 disc in te gooien samen met een zipp 404 voor. Als ik het hoogteprofiel bekijk lijkt het niet ideaal voor een TT bak*..

Wat denken jullie, en wat adviseren de mensen die hem al gedaan hebben?

*Ik vind klimmen op een TT zo k%$#e namelijk smile

http://www.gpsies.com/map.do?fileId=uzaixpjdapamapyc

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..

2

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

800 hm verdeeld over 3 wat grotere klimmen zie ik.

Het is maar net wat je fijn vindt, zit misschien een beetje op het randje van welke fiets.

Daarentegen HIM Luxemburg heeft er iets minder dan 800, dat was op de TT zeer goed te doen.

3

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Precies Woes, normaal prefereer ik altijd de TT, zeker als de klimmen wat langer en onder de 6% zitten, nu is het net een wat ander verhaal..

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..

4

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Ik zou ook niet alleen stilstaan bij het klimmen, maar ook bij het afdalen. Hoe bekwaam ben je in het afdalen met je TT? Als Nederlanders iets wat we niet heel vaak kunnen oefenen, laat staan met de TT. En zijn de afdalingen technisch?

5

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

thomass schreef:

Ik zou ook niet alleen stilstaan bij het klimmen, maar ook bij het afdalen. Hoe bekwaam ben je in het afdalen met je TT? Als Nederlanders iets wat we niet heel vaak kunnen oefenen, laat staan met de TT. En zijn de afdalingen technisch?

Goeie tip inderdaad, 2 weken geleden op Mallorca de halve gedaan, in de regen, en die afdaling is vrij technisch met een stuk of 8 haarspeldbochten. Ik denk dat als ik mag kiezen natuurlijk liever de racer neem, maar ik vind mijzelf ook geen slechte daler op een TT. Maar jou bijdrage kan mij net over de streep trekken om toch de racer te nemen.

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..

6

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Trouwens die 800 in Luxemburg zijn wel over 90km en niet over 60. Is wel wat verschil.

7 Laatst bewerkt door woes (31-05-16 14:18:43)

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Nu je het zegt zie ik het inderdaad, 60km. Blijft denk ik toch persoonlijke voorkeur. Of toch nog even proeffietsen?

8

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

woes schreef:

Nu je het zegt zie ik het inderdaad, 60km. Blijft denk ik toch persoonlijke voorkeur. Of toch nog even proeffietsen?

Daar heb ik helaas niet de mogelijkheid toe. We gaan met zijn 4e, en nemen allemaal een fiets mee, dat is al aardig krap. Een extra fiets is dan ook geen optie. Komen op zaterdag aan, zondag is de race..

Ik hoop dat er nog iemand is die deze al een keer gedaan heeft en over zijn of haar ervaringen wil vertellen.

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..

9 Laatst bewerkt door Jan22 (31-05-16 20:00:41)

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Ik doe ook mee en kies zelf voor een tt fiets, heb ook namelijk alleen maar een TT fiets tongue

vrijdag kom ik aan en ga ik het parcours verkennen met de auto om te kijken wat me te wachten staat.

10

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

ronnyke schreef:

Trouwens die 800 in Luxemburg zijn wel over 90km en niet over 60. Is wel wat verschil.

Voor Luxemburg is TT fiets zeker in het voordeel. Eerste 35km zijn volledig vlak op een recht weg. Daarna wel heuvels maar ook voldoende doortrap-werk. Dus daar is geen twijfel mogelijk.

-- M

11

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Ik heb deze race een paar jaar terug gedaan. Ik zou absoluut de triathlonfiets nemen als het parcours ongeveer hetzelfde is. Voor klimmen hoort het weinig uit te maken en er zaten toen lange afdalingen bij die niet technisch waren en op goed asfalt. Triathlonfiets is daar veel sneller.

12

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

In Luxemburg zijn de eerste 35 en laatste 10km idd vlak en heb je met een TT fiets wel voordelen. Maar 800Hm op 60km dan is het er eigenlijk bijna geen meter vlak.

13

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Duits vliegasfalt en steil klimmen op kleine wegen met lange meetrapafdalingen op 100km/u wegen. Deze 800hm leken toen niet op 800hm in de Ardennen of Limburg. Ik reed toen ongeveer een gemiddelde snelheid van een vlakke hele. Voorin ging het gewoon 40 gemiddeld. Ik zou een triathlonfiets met zoveel mogelijk aero spul nemen en een cassette achter met groot bereik. Iedereen gaat een klein verzetje nodig hebben bij 14% klimmen maar ook voordeel hebben van een 11 als kleinste.

14

Re: Triathlon Bonn 12 Juni 2016

Ik kies voor de racer maar dat is enkel omdat ik deze wedstrijd puur gebruik als voorbereiding op de Socialman.