1

Onderwerp: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Bij deze stel ik me graag even voor.

Na jaren afwisselend, lopen, fietsen, zwemmen, nu besloten om het allemaal eens te combineren in een 1/4 Triathlon en eens te ervaren hoe ik (42) dat vind. In mijn achterhoofd heb ik natuurlijk ook de halve en de hele triathlon, maar eerst maar eens kijken hoe dit bevalt.

Na drie maanden intensief trainen, lijk ik tegen overtraining aan gelopen te zijn. Voor mij een nieuw akelig gevoel die mij nu in rust dwingen. Nu drie dagen niets gedaan.

Mijn eerste kwart staat voor de 26e juni en ik ga ervan uit dat ik er van zal genieten en dat het zal smaken naar meer.

Nu maar eens zoeken hoe ik de draad weer het beste op kan pakken om klaar te zijn voor de 26e.

Iemand goede tips?

Groet Maurice

Groet Maurice

2

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Als je echt overtraind bent, dan is 3 dagen rust niet de oplossing. Waarop baseer je het? Hou je bijvoorbeeld je hartslagen in rust bij? Lees ook eens: http://eu.ironman.com/triathlon/news/ar … z4AQ4fm46c

Als je basisconditie op orde is en je zo te lezen al best wat ervaring hebt met lopen, fietsen en zwemmen, ga je die kwart heus wel finishen. Pak dan vooral je rust en blijf lekker trainen op lagere intensiteit. Als je echt overtraind bent, is het een ander verhaal. Dan durf ik je geen advies te geven.

3

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Maurice welkom! Ik heb geen ervaring met echte overtraining, dus ik ga daar zeker geen adviezen in geven.

Als je die kwart met plezier aflegt wellicht overwegen een trainer te nemen die schema's voor je maakt, daarmee voorkom je hopelijk overtrainingsproblemen.

4

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Vermoeidheid is wel iets wat vaker voorkomt bij mensen die triatlon doen maar dit is nog geen overtraining hoor.

5

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Allen, dank voor je jullie reacties..! en tips en adviezen. Ik ga nog even verder snuffelen op dit forum.

Ik heb er nog steeds zin in, dus ik hoop het beste voor de 26e.

Groet Maurice

6

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Joe Friel is op Twitter net nogal bezig over overtraining, quote:

The most telling [sign] is fatigue that doesn’t go away with rest.

Dus als het na een paar dagen over is, was je gewoon moe, niet overtraind. Bij triathlontraining is inderdaad, wat Ronnyke zegt, af en toe moe zijn onvermijdelijk, en het lijkt me ook nodig om op te sporen waar je grenzen liggen. Ik bedoel: als je nooit eens flink moe bent, zou je mogelijk harder kunnen trainen. Maar over overtraindheid zegt Friel ook net nog:

Overtraining syndrome is a much worse health condition that athletes believe. Once saw a pro career end because of it. Rest is necessary

Hopelijk is het dus zo erg niet! En welkom in elk geval!

Louise

7

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Zeker als je langere afstanden doet moet je ook je lichaam leren omgaan met vermoeidheid. Dit is ook zo bij bv wielrenners of mountainbikers die een ronde of meerdaagse rittenkoers rijden. Overtraindheid voel je meestal niet alleen door jezelf moe te voelen want dan gaat alles achteruit en vooral je humeur :-)

8 Laatst bewerkt door Louise (05-06-16 11:02:27)

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Ik ben één  keer soort-van overtraind geweest, toen ik in 4 maanden tijd 10.000 km door Afrika had gefietst (Tour d'Afrique, 2008). In de laatste weken kreeg vermoeidheid toen allerlei nieuwe dimensies (best interessant, zal ik maar zeggen), en wat verder opviel: ik werd er finaal uitgereden door groepsgenoten die aan het begin veel langzamer waren dan ik, maar die er tussentijds even tussenuit waren geweest ofzoiets, dus die meer rust hadden gehad.

Toen ik net terug was, heb ik een maximaaltest gedaan en toen was ik ondanks al dat fietsen niet beter dan vlak voordat ik wegging, dat is ook een duidelijk signaal, dat is één van de redenen waarom ik regelmatig zo'n test doe. Bovendien viel me toen op dat ik mezelf totaal geen pijn kon doen. Beetje rustig peddelen - prima, maar ik kwam geen heuvel op of kasseistrook over.

Het heeft ook vier maanden gekost om er weer helemaal van te herstellen. Op zich geen probleem, hoor, vond ik, het was een heel bijzondere reis en ik had die hersteltijd. En het was dus ook leerzaam!

Louise

9

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Mja zoiets voor gehad toen ik samen met een atletiek club begon te trainen. Ik kon opdenduur geen 10km meer lopen ipv beter te worden. Je komt in een negatieve spiraal terecht en dan heb je de juiste begeleiding nodig om daar uit te geraken. Maar al bij al was het een ervaring waar ik wel wat van geleerd heb.

10

Re: Maurice, ga voor de eerste 1/4 triatlon

Welkom Maurice !

Veel plezier en succes !

Mbt overtraining, heb ik zelf aan de hand gehad. Kwam er eigenlijk pas uit nadat ik voor de zekerheid een keer bloed heb laten prikken. Geeft in ieder geval een beetje houvast vs gewoon (lang) moe.

Dit jaar heb ik voor de zekerheid een sport medisch advies gedaan. Kreeg ook meteen een trainingsschema op maat mee.