1

Onderwerp: knie/schouder

Hey allen,
Mijn blessureverhaal is ondertussen te lang om volledig te vertellen. Hierbij toch een kort overzicht.
Ben +/- 2j geleden (te) fanatiek begonnen met trainen voor tri. eerst 1,5j liep het goed, ik voelde me ook super en was in volle groei wat betreft mijn trainingsopbouw. Doch, na plots te snelle opvoering van loopafstand en snelheid kreeg ik last van knie R. Stekende pijnen tijdens lopen, nadien weg. Daags erna nog eens geprobeerd, doch, na +/- 8KM zelfde probleem... Stomme zet: heb 2 maal door gelopen tot thuis. Naar kine --> volgens hem kraanbeen. Quadriceps versterkende oefeningen gekregen en naar podologe. Van haar harde, corrigerende zolen gekregen. Na +/- 1 maand nog geen verbetering. Naar Ortho --> MRIscan --> geen probleem met kraakbeen. Irritatie kraakbeen?? Uiteindelijk toch terug begonnen met fietsen. doch, door sparen van knie R, probleem opgetreden tijdens fietsen met knie L. Oefenignen voor spieren blijven doen, doch geen echte resultaten. 3 weken gelden via via bij Lieve Maesschalck binnen geraakt (www.movetocure.be). De man met de gouden handen volgens vele prof voetballers in binnen en buitenland. Ben nu 2 weken bezig met 3x/week 2 uur spierversterkende oefeningen te doen,... Op hoop van zegen, want na nu 4,5mnd heb ik nog steeds pijn,... PFFF, kan wel helemaal opnieuw beginnen zeker? Maesschalck zei me 3 maanden te rekenen!!!
Dan, omdat ik niet meer kan fietsen en lopen had ik me maar op het zwemmen geconcentreerd, was toch mijn zwakste onderdeel tot hiertoe. maar ja, ongelooflijk maar waar, plots een steek in mijn arm,... waarschijnlijk een overbelasting, ontsteking van pees,... ben 2 jaar geleden zwaar gevallen met snowboarden en heb er ook een ontstoken pees aan over gehouden. Iemand daar raad mee?

Zijn er mensen die mij wat hoop kunnen inspreken?

Belangrijk zullen de algemene krachtoefeniengen zijn denk ik,... Iemand hints, links, voorbeeld oefeningen,..??

Je ziet het, ben al zo lang out dat ik er radeloos van wordt!!!

Thank en good luck!!!

2

Re: knie/schouder

Misschien snap ik het niet helemaal, maar als Moskowicz je advocaat is, vraag je toch ook niet om rechtshulp via een internetforum? Of was de afspraak met Lieve Maesschalck éénmalig?

Als de problemen aanhouden zou ik je een bezoekje aan body2bike adviseren.

3 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (16-01-09 19:14:00)

Re: knie/schouder

Waarom ga je spierversterkende oefeningen doen als je lijf en leden niet 100 % zijn en vooral pijnvrij moet je zijn
Spierversterkende oefeningen zijn goed maar niet als je pijn hebt dan wordt het alleen erger
Geef je lijf de nodige tijd om te herstellen van de kwetsures en geef ook je geest rust want in je verhaal klink je behoorlijk wanhopig,lichaam en geest moeten in balans zijn bij het sporten
Voor blessures is er maar een remedie en dat is RUST

4

Re: knie/schouder

Het si toch bijzonder dat weerstandstraining en actief herstel bewezen is als de manier om zo snel mogelijk te herstellen.
Het laatste wat je moet doen is rust houden. Niets doen lost (in het overgrote deel van de gevallen) niets op. De pijn gaat weg, de structuren in je lichaam verzwakken en je loopt alleen maar sneller weer in de blessures vanwege verlaagde belastbaarheid.

Oh ja, topicstarter. Stel dit soort vragen niet op internetfora. Heb je helemaal niks aan. Laat je goed adviseren en begeleiden en eventueel behandelen door professionals die weten waar ze het over hebben.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

5

Re: knie/schouder

@Jacob
In het verleden toen ik alleen loper was kreeg ik een blessure en dat was een peesontsteking in de middenvoet
Het heeft een Latijnse naam Fascia Plantaris de Calcaneus,deze blessure is zelf zo erg dat het voor de meeste lopers einde carriere is wanneer het niet goed geneest
Ik ging er mee naar de dokter en die stelde mij voor 2 keuzes ,de spuit erin en dan kon ik na 6 weken lopen of 3 maanden rust en tussentijds behandelingen van de Fysiotherapeut
Voor mij was keuze 2 meteen de eerste optie omdat een spuit ook andere gezonde delen van de voet kapot maakt
Ik kan je op een briefje meegeven dat de behandelingen erg pijnlijk waren
In die 3 maanden heb ik geen meter hard gelopen,en de blessure is mooit meer terug gekomen,dus rust heeft zijn nut bewezen
Actief herstel kan goed zijn zolang dat het geen impact heeft op het lichaam
Voorbeeld Met een achillispeesblessure moet je niet gaan fietsen maar in de plaats daarvan kun je bv wel zwemmen want dat heeft niet zoals lopen gen impact op het lichaam

6

Re: knie/schouder

Het leuke is dat je in eigen verhaal mijn punt maakt.
Met een heleboel blessures kun je inderdaad dat spcifieke deel niet of minder belasten.
Denk niet omdat jouw dokter dat zei dat dit HET antwoord is. Denk niet omdat dit misschien voor jou op dat moment het beste antwoord was dat dit geld voor iedereen die hetzelfde heeft. Of zoals jij het formuleert, iedereen die IETS heeft, moet hetzelfde doen wat jij deed.
Waarom had je niet kunnen fietsen, of zwemmen zonder af te zetten. Kon ik wel toen ik fascia plantaris had. Oeps! Misschien had je wel heel veel baat bij krachttraining gehad om je lichaam op sterkte te houden terwijl een bepaald klein deel van je lichaam aan het herstellen was. Oeps!
Ik heb meerdere achillespeesblessures gehad. Soms kun je wel fietsen, soms niet. Meestal wel. Oeps!

Mijn punt is nogmaals, dat belasting VAAK heel goed kan zijn. In gevallen moet je echt om een blessure heentrainen. Maar van langdurige, pure rust is niemand ooit beter geworden.

Het probleem is vaak dat mensen hun anecdotale wijsheid extrapoleren en daarmee iedereen gaan bedienen.
Laatje adviseren door een professional, die weet waar hij of zij het over heeft.




Overigens heeft elke blessure een latijnse naam, dus dat is niet zo bijzonder.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website