1

Onderwerp: Lautje --> newbieste newbie!

Zo. Leermoment #1. Als je een voorstelverhaaltje schrijft en je ondertussen onderbroken wordt door twee telefoontjes, zorg er dan voor dat je voor de zekerheid je geschreven tekst kopieert, want de kans is aanwezig dat het forum je automatisch uitlogt bij inactiviteit en je verhaaltje foetsie is.

Poging 2.

Hallo allemaal!

Ik ben Laura (27) en (uiteraard) nieuw op dit forum. Sinds kort aan het trainen voor de triathlon en hier ook aan het mee-lezen. Ik gok dat ik binnenkort vast wel wat vragen heb, dus ik stel me hier maar alvast voor.

Na 19 jaar volleyballen moest ik vanwege blessures gedwongen stoppen, en heb ik kort daarna wat krachttraining gedaan. Toen kwam ik er al gauw achter dat ik een doel nodig had om voor te trainen, anders werd het helemaal niks. Dus na een half jaar niks gedaan te hebben, en een paar bekenden aangemoedigd te hebben bij de triathlon in Woerden, heb ik de knoop doorgehakt en mij (samen met mijn vriendin en een nicht van mij) ingeschreven voor de 1/16 vrouwentriathlon op 3 juli in Utrecht en de sprint afstand op 3 september in Maarssen. Heerlijk, weer zo'n doel om naar toe te werken. En wat ik nu al fijn vind aan de triathlon, is de diversiteit (dus dat je niet de hele week enkel aan het hardlopen bent) en het feit dat je kan trainen wanneer het jou uitkomt (en ik werk onregelmatig, dus ook dat is heerlijk praktisch).

Maar goed, newbie-er vind je ze niet, ik heb 0 ervaring met alle sporten van de triathlon.

Wat betreft het zwemmen, ben ik een paar weken geleden begonnen met een borstcrawlcursus. En dan pas realiseer je je dat je er niks van bakt. Na een baantje (in de breedte!) hing ik al hijgend aan de kant. Als je op je techniek van je armen let, vergeet je spontaan je ademhaling. En als je op je ademhaling let, zijn je armen weer aan het molenwieken. Wat een drama. Inmiddels een paar weken verder en het gaat al een stuk beter. Twee baantjes in de lengte gaat redelijk oké. Twee keer in de week trainen (1x cursus en 1x zelf) en dan kijken of die 250m lukt bij 1/16 begin juli.

Een paar weken geleden (betaalbare) racefietsen gekocht, en nu twee keer per week korte ritjes aan het maken. Alles op het binnenblad, eerst maar eens wennen aan de nieuwe bewegingen en houding.

En dan hebben we nog het hardlopen over. Ooit wel eens een 5-km hardloopcursus gedaan, maar dat vervolgens niet onderhouden (want het doel ontbrak wink). En nu na de eerste week trainen kwam de fysio met de mededeling dat ik een weekje niet mocht hardlopen ivm een knieblessure. Wat wil je ook met een volleyballer; zwakke knieën, zwakke enkels. Overigens was die blessure niet van dat ene weekje trainen, die knie was al een paar weken aan het zeuren. Inmiddels geldt dat hardloopverbod al een paar weken, en ben ik benieuwd of ik begin juli wel mag hardlopen. En anders wordt het gewoon stevig doorwandelen. Voordeel van dat hardloopverbod, ik mag ook geen schoolslag doen. Dus ik moet me wel focussen op bc wink

Onze doelen voor 1/16 en de sprint afstand is in eerste instantie gewoon de finish halen. We zijn zo realistisch genoeg dat we beseffen dat ons lichaam eerst maar eens aan die drie sporten moet wennen (en aan die drie sporten achter elkaar). Daarna gaan we maar eens kijken naar tijdsdoelen per onderdeel.

Ik heb er in ieder geval zin in! Heel benieuwd hoe die 250m op open water zal zijn. Ik probeerde laatst in het zwembad tijdens het ademhalen lichtjes naar voren te kijken (want in open water heb je die handige lijnen op de bodem niet), wat resulteerde in een mond vol water...

Groetjes!

2

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Mja altijd leuk dat er mensen zich aan een triatlon wagen. Mocht die vrouwentriatlon niet lukken kun je mischien naar september op nog een sprint plannen. Zwemmen is en blijft voor veel van ons een probleem maar op den duur leer je daar mee leven :-) Succes alvast met je verder verloop op gebied van training en motivatie en blessurevrij te blijven of worden maar..... ook dat is voor vele van ons een probleem.

3

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Leuk hoor, precies hiervoor is de Vrouwentriathlon: om het eens uit te proberen en (hopelijk) te ervaren hoe leuk het is! Mocht 3 juli te vroeg zijn, dan is er 28 augustus nog een 'herkansing' in Beesd. In Utrecht ben ik erbij als vrijwilliger (ik ben webredacteur van vrouwentriathlon.nl en doe af en toe wat andere klusjes ook), dus kan ik je aanmoedigen!

Louise

4

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Welkom en succes met trainen!

5

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Welkom en succes! Misschien een tip voor het hardlopen. Begin echt met een superbeginschema waarbij je 1 min wandelt en dan 1 min jogt, dit langzaam uitbouwen. Qua conditie is dit misschien wel te makkelijk maar het gaat ook vooral om het belasten van je gewrichten in je benen. Deze zullen altijd moeten wennen aan de klappen die er ontstaan.

6

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Welkom hier en leuk dat je zo begint!
Vorig jaar was mijn eerste kennismaking met triathlon, ik heb genoten van mn eerste wedstrijd, ik hoop jij ook.
Hopelijk mag je snel weer hardlopen, ik zou idd opbouwen zoals hierboven wordt geadviseerd, met wandelen tussendoor, want je aanhechtingen moeten langer wennen dan je spieren.
Succes alvast en vooral: veel plezier!!

7

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Thanks voor de tips allemaal! Ik heb goede hoop dat het hardloopverbod volgende week opgeheven wordt en zal heeeeeeel rustig opbouwen wink

Gisteravond een heerlijke zwemtraining gehad en we sloten af met 2 x 12 banen BC. Ik vroeg de docent nog of ze dat wel zeker wist, want we hadden nog maar 20 minuten. Maar tot mijn eigen grote verbazing was ik na 19 minuten klaar. Dat geeft wat meer vertrouwen dat die 250m wel gaat lukken begin juli wink

8

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Misschien is een openwaterclinic van de Vrouwentriathlon ook nog een idee? Zie http://www.vrouwentriathlon.nl/verslag- … -strikken/

Louise

9

Re: Lautje --> newbieste newbie!

Haha, toevallig vorige week ingeschreven voor 27 juni wink