1

Onderwerp: electolytes/sportvoeding

Zijn er onder jullie die electolytes gebruiken icm sportvoeding en zowel in vaste vorm( gels )  als in drank ?

Volgende week start ik op de halve van didam en nu zijn de voorspelling tegen de 30 gr. Nu ben ik nogal "zweterig"aangelegd. Kom in het voorjaar al helemaal wit uitgeslagen terug van mijn trainingen.
Ik zoek dan ook naar een manier om mijn tekorten weer aan te vullen

Mijn gedachte gaan nu naar electolyte tabletten in water opgelost icm  gels te gaan gebruiken

ben benieuwd naar jullie ervaringen ?

gr ramon

2

Re: electolytes/sportvoeding

Ik gebruik ze wel bij langere afstanden fietsen en triathlons als het erg warm is. Ben ook nogal een zwetertje dus ik verlies ook aanzienlijke hoeveelheden vocht. Ik gebruik dan van die oplos-tabs van High-5, bij voorkeur de groene want die zijn ook nog wel redelijk te hachelen.

Bij triathlons (vanaf kwart-afstand) en halve marathons gebruik ik wel gels. Bij lange fietsritten eigenlijk nooit maar dan is de intensiteit ook wel lager. Dan red ik het wel met een appelpunt onderweg of wat koekrepen.

3

Re: electolytes/sportvoeding

Gewoon ORS bij de Apotheek halen deze oplossen in water en op drinken tijdens het fietsen.
Met lopen kun je dit ook doen in kleine flesjes.

Ik heb vorig jaar op de hele iedere loopronde van 7 km 1 fles van 200ml met 1 zakje ORS genomen en daardoor nergens last van gehad.

Als je die Electolytes neemt in tabl vorm van de meeste sportvoeding merken zit daar gewoon veel te weinig zouten en mineralen in.
Ik zweet ook heel erg en dit bevalt mij prima.

Ik ga ook Didam doen en neem op de fiets 1 bidon van 750ml mee met 2 zakjes ORS voor de rest drink ik Water in combinatie met Gels. Lopen neem ik weer kleine flesjes met ORS en voor de rest GEL en Cola.

4

Re: electolytes/sportvoeding

Isotone drank word vlugger opgenomen dan gewoon water en als je zeker wil zijn voeg je gewoon een klein snufje keukenzout toe. Die tabletten zijn calorie arm en leveren geen energie.

5

Re: electolytes/sportvoeding

ORS heb ik in het verleden geprobeerd en daar was ik niet zo enthousiast over.Het smaakte mij nergens naar. Gewone sportdrank gebruikte ik tot op heden ook.

Met de electolyte hoopte ik juist de extra mineralen ed aan te kunnen vullendie ik juist veel uitzweet. Met de gels hoop ik dan weer de juiste energie binnen te krijgen.

Met trainingen maak ik me ook niet zo'n zorgen. Meestal zit ik dan in een lagere zone en kan ik ook gemakkelijker vast voedsel tot me nemen
Heb vanmiddag een testbidon van SIS gehaald met hierin zakjes electolyte,energie en 1 recovery. Dit wil ik zondag tijdens de kwart eens gaan proberen.

6

Re: electolytes/sportvoeding

Dingen "proberen" in wedstrijden is een soort vloeken in de kerk...

7 Laatst bewerkt door ramon (26-06-15 19:37:00)

Re: electolytes/sportvoeding

Ja weet ik maar dat is ook een vd weinige keren dat ik op deze intensiteit sport.Mijn trainingen gaan eigenlijk zelden in deze hoge intensiteit.

Tenminste, ik train regelmatig koppels in welke vorm maar een triathlon doe ik nooit als training en ik merk dat mijn hs meestal met het zwemmen al hoog zit en dat ik op de fiets ff nodig heb om rustig te worden.
In 1 vd eerdere topics gaf Thijs als advies om na een stevige zwemtraining gelijk intensief te gaan fietsen en kijken hoe je lijf de voeding verwerkt. Dat wil ik aankomende tijd eens gaan proberen.

Ook de 30-32 graden komt hier (gelukkig) niet zo vaak voor dus dat is in trainingen niet veel toe te passen.

Mijn powerbar voeding zorgt tijdens trainingen nooit voor problemen echter had ik toch weer kramp in bocholt tijdens de OD.( zie ander topic)

Ik ontkom er niet aan om dus ook in wedstrijden het eea te proberen

8

Re: electolytes/sportvoeding

Het nadeel van gels vind ik altijd dat je er flink bij moet drinken

Ik gebruik in training en in de wedstrijden altijd sportvoeding van Action Care
Per bidon 60 gram koolhydraten, ik spreek regelmatig met Peter (action care wordt door hem gerund) en hij heeft veel uren in de juiste samenstelling zitten van de voeding zodat het optimaal opgenomen wordt en niet zwaar op de maag ligt. In een kwart heb ik aan een volle bidon genoeg, in een halve twee enzovoorts

Tijdens wedstrijden gebruik ik dan ook de kleine flesjes Extra. Die zijn slechts een CC of 50 wanneer gevuld, en die neem ik vaak 10 minuten voor het zwemmen, bij starten van het fietsen en starten van het lopen. Ik gebruik verder geen repen of gels tijdens een kwart. Bij een halve heb ik aan een reepje genoeg voor tijdens het fietsen.

Ik ben erg te spreken over de spullen, en wat het beste is voor mij dat het totaal niet zwaar op de maag ligt. Aanrader!

9

Re: electolytes/sportvoeding

Goed punt Ramon. Hou alleen dan wel in de gaten dat de wedstrijd bij 30-32 graden ook niet echt normaal is in NL. Mocht er iets niet helemaal naar je zin gaan qua hydratatie, verbind dan ook niet teveel conclusies aan de tabs. Dit zijn wel redelijk extreme omstandigheden.

Ieder zijn eigen merk, maar High5 is bij mij nog nooit terug gekomen of heeft voor oprispingen gezorgd. Wellicht een keer een ander merk uitpikken (maar dat heb je met SIS dus eigenlijk al gedaan).

10

Re: electolytes/sportvoeding

Die High 5 wil ik ook nog gaan proberen aangezien die tegenwoordig Almere voorzien van voeding.

11

Re: electolytes/sportvoeding

Ik ben ook al heeel erg lang een hele tevreden Actioncare gebruiker.
Alle gelletjes bezorgen mij maagzuur en een plakkende waffel, Actioncare Extra totaal niet en is makkelijker weg te krijgen.
Voor de langere afstanden een bananabread reepje van Performance mee voor maagvulling, dat is voldoende voor mij. En ik zweet me ook een ongeluk, maar een bidonnetje dorstlesser voor het zwemmen en een op de fiets  en een bidonnetje voeding icm 3 of 4 Extra is voor mij voldoende ( bij het lopen pak ik wel elke post water of cola).

Mij valt op dat de toppers ook maar weinig eten, met name recreanten zoals wij met z'n allen vreten veel te veel. Eigenlijk ben ik daar heel tevreden over dat ik me daar ook niet meer druk om maak, een halve is "maar" 5u en een beetje, kan best op een normaal ontbijt en bovenstaand. Teveel naar binnen gooien beperkt alleen maar psychisch en fysisch vanwege de bloedsuiker boosts. En ikzelf maakte me er altijd véél te druk om, was veel te veel stress, maar dat zal per persoon ook vast veel verschillen

12

Re: electolytes/sportvoeding

Inname van zout moet niet afhangen van hoeveel je zweet maar van hoeveel je drinkt omdat de concentratie zout in zweet lager is dan de concentratie zout in je lichaam dus van zweten wordt de zoutconcentratie in je lichaam hoger. Enkel als je vochtverlies gaat aanvullen is, wordt zout mogelijk belangrijk. De makkelijkste manier om zout aan te vullen is volgens mij dan ook met een goede isotone sportdrank. Als je de sportdranken van de meeste gangbare merken neemt, krijg je met een isotone verdunning eigenlijk een heel redelijke hoeveelheid zout binnen. Ik zou in Didam niks extra's nemen. Reden: er is geen verzorgingspost onderweg met fietsen dus je drinkt enkel eigen drank. En die eigen drank zou een goeie isotone sportdrank moeten zijn. Dan is er niks aan de hand. Als je gaat drinken van verzorgingsposten, kun je er van uit gaan dat je te slap verdund spul krijgt. Ik kan me voorstellen dat je dan een heel klein beetje extra mee wilt nemen.
Als je dan met lopen aan het begin iso blijft drinken ipv cola gaat het wel goed. Laatste 10km kun je dan over gaan op cola mocht je het nodig hebben. Dan heb je toch geen zout meer nodig.

Ik ben overigens altijd heel erg wit na een wedstrijd of zware training en ik heb nog nooit een klacht gehad dankzij zout tekort. Ik heb nog nooit zout aangevuld onderweg behalve met isotone drank. Ik zou pas gaan nadenken over extra zout als je klachten hebt die echt 100% zeker van zouttekort komen. Er gaan heel veel races verloren door te "klooien" met zout. Een klein beetje teveel en je krijgt gegarandeerd problemen.

13

Re: electolytes/sportvoeding

Vandaag een tip gehad/en gelezen om natrium bi-carbonaat bij je sportdrank toe te voegen ipv keukenzout. Dit is gewoon maagzout en word ook gebruikt als bakpoeder in de bakkerij :-) Het zou wat maagvriendelijker zijn en beter opgenomen worden. Ik heb wel al gehoord en gelezen dat sprinters of tijdrijders het gebruiken als melkzuurbuffer. Ik ga het in elk geval eens proberen ik heb het toch in huis.