1

Onderwerp: zwemblessure!!!!

Heb nu al een week last van een pijnlijke knie (binnenkant). Dacht eerst dat het door het lopen kwam, maar is ontstaan tijdens het zwemmen. Ik heb waarschijnlijk te fanatiek de schoolslag beoefend. Ik voel het vooral bij het krachtig sluiten van mijn benen. Ik kan er gewoon mee hardlopen, maar echt goed voelt het niet. Vooral een bocht naar links is pijnlijk (ik heb het in mijn linkerknie).
Herkent iemand deze blessure? Wat kan ik er eventueel aan doen? Kan ik ermee blijven hardlopen?
Ik blijf wel doorzwemmen. Bij crawl geen probleem. Alleen houd ik dit niet constant vol. Heel rustig schoolslag lukt wel.
NB: fietsen gaat ook wel.

2

Re: zwemblessure!!!!

Ik heb afgelopen januari wel iets gehad wat hiermee misschien te vergelijken is. Ik ben toen met ijzel onderuit gegaan met de fiets, daarbij is mijn knie met wat geweld naar buiten gebogen. Vervolgens vrolijk nog 6 uur gefietst, maar later wel een lichte pijn aan over gehouden. Na 2 dagen was deze pijn niet meer voelbaar en kon ik alles weer. Op schoolslag zwemmen na. De pijn zat volgens mij meer aan de buiten dan de binnenkant van de knie, maar ik had er alleen met (krachtige) schoolslagbenen last van. Ik heb vervolgens 2 keer te vroeg weer geprobeerd om schoolslag te zwemmen, en het weer erger gemaakt. Maar het heeft me 3 maanden rust gekost (wil zeggen 3 maanden geen schoolslagbenen (bijv. vervangen voor lichte vlinderslag benen)) om weer pijn vrij schoolslag te kunnen zwemmen. Of 3 maanden rust de enige optie is weet ik niet, maar dit is iig mijn ervaring op dit gebied.

Sterkte ermee in ieder geval!

3

Re: zwemblessure!!!!

ik dacht dat een blessure dooe zwemmen praktisch onmogelijk was.. het is tenslotte de minst blessuregevoelige sport die bestaat naar mijn idee.
Als 1 ding bij mij altijd pijn doet is het wel hardlopen, niet zwemmen

4

Re: zwemblessure!!!!

Heb zo´n zelfde probleem gehad. Eerste advies dat ik kreeg van een triathlonner: geen schoolslag meer zwemmen want daar is een triathleet niet geschikt voor.....

Wat bij mij verder wonderen deed was het meest simpele maar essentiele bij de meeste blessures: koelen!
Een theedoek over de pijnlijke plek leggen en daarop een ijszak. Bij mij hielp dat enorm en was ik in twee weken van alles af!

Sterkte!

5

Re: zwemblessure!!!!

Tsja, ik doe nog steeds een gedeelte schoolslag, omdat ik nog niet continu kan crawlen. Ik zwem nu krap 3 maand. Maar het gaat steeds beter. Vooral nu ik "verplicht" op borstcrawl over moet gaan.
Vanavond weer proberen. Daarna zal ik er wat ijs op leggen.

6

Re: zwemblessure!!!!

Nu, twee dagen later, na een dik uur zwemmen op maandag en net een uur lopen achter de rug, even de stand van zaken. Na het zwemmen gekoeld met ijs. Alleen 's ochtends een beetje last gehad. Tijdens het lopen praktisch geen pijn gevoeld. Direct na afloop met ijs gekoeld. Nu nog wel iets gevoelig, maar denk dat dit dde naweeen zijn.
Afwachten wat het morgen wordt.

7

Re: zwemblessure!!!!

Nu 3 weken later kan ik echt zeggen dat het genezen is. Ik kan weer normaal de schoolslag zwemmen en lopen gaat ook zonder pijn. Alleen tijdens uitwijkmanoevres in een vol zwembad voel ik nog iets. Wanneer je je benen dus niet gelijktijdig sluit.

8

Re: zwemblessure!!!!

Een knie blessure bij schoolslag is een hele bekende in de wedstrijdzwemwereld (wauw mooi woordje voor galgje) Oorzaak is overbelasting. Dus ontlast die knie en ga of met een plankje of borstcrawl benen zwemmen.

9

Re: zwemblessure!!!!

hoi
idd net zoals Jeroen al schrijft: zeer bekend in de wedstridzwemwereld, deze blessure.
het is een gevolg van overbelasting. probeer steeds zo kort mogelijk schoolslag te zwemmen en niet krachtig te sluiten met je benen.
wat bijvoorbeeld nog wel eens werkt is het volgende: na elke 100m borstcrawl, 25m rustig schoolslag. zo blijf je toch zwemmen. of wissel het borstcrawlen af met rugcrawlen.
begin niet te vroeg weer veel schoolslag te zwemmen, want dan kun je het zo erg maken dat je maanden lang geen schoolslag meer kunt zwemmen
groet
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

10 Laatst bewerkt door geertvermoere (29-06-16 22:15:04)

Re: zwemblessure!!!!

hallo, ik liep een gelijkaardige blessure op tijdens 'hevig' schoolslagzwemmen....Eerst kreeg ik een spuit en achteraf een ingreep op meniscus gehad, nu terug ok,
maar orthopedist gaf het schoolslagzwemmen als oorzaak aan. Hele tijd géén schoolslag meer gezwommen, crawl in de plaats.

11

Re: zwemblessure!!!!

Dat is een schoolslagknie en die komt meestal door een verkeerde techniek in combinatie met overbelasting.
Daarnaast kent het zwemmen nog de zwemmersschouder, vaak verkeerde borstcrawltechniek en de vlinderslagrug.
Wat je moet doen is die blessure laten herstellen en een goede techniek aanleren. Laat iemand kijken als je ontspannen schoolslag zwemt. De kans is groot dat je met een (lichte) schaar zwemt. Dan draaien je knieën niet beide evenveel naar buiten en ontstaat er een schaarbeweging. Wat je moet doen is zorgen dat beide heupen evenhoog in het water liggen en je tenen aan beide voeten evenveel naar buiten draaien. Het is verder niet de bedoeling dat je je benen zo hard dichtslaat dat je knieën overstrekken.
Het kan ook nog zijn dat je het rondje niet goed in je motorisch geheugen hebt zitten. Wat je daartegen kunt doen is een groot vel papier pakken. Op een stoel of kruk gaat zitten en tussen je tenen van beide voeten een stift te klemmen. Dan ga je proberen om herhaaldelijk tegelijkertijd twee dezelfde rondjes op papier te tekenen, terwijl je knieën naar buiten wijzen.
Ik geef ook zwemles trouwens. We proberen daarom bij de kinderen altijd te voorkomen dat ze een schaar aanleren, maar het is in het geval van bijvoorbeeld een X-been niet altijd helemaal te voorkomen. Die oefening met dat papier krijgen de kinderen soms mee. Vaak helpt het wel.

12 Laatst bewerkt door HAZEN (03-07-16 17:28:46)

Re: zwemblessure!!!!

Hier heb je een plaatje van de schoolslag. Dan weet je hoe je het rondje moet tekenen, mocht je het willen proberen.

13

Re: zwemblessure!!!!

Wat een leuke oefening, die kende ik nog niet...
(Zelf vroeger veel zwemles (ABC) gegeven)

14

Re: zwemblessure!!!!

Ja en werkt vaak ook nog, omdat het kind het resultaat van de bewegingen ziet. Vaak is het er verkeerd ingesleten.