1

Onderwerp: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Heeft iemand een middeltje om de allergie tegen te gaan die ik krijg na het zwemmen in buitenwater.
Ik heb dan 2 dagen een snotneus en kan niet ademhalen door mijn neus. Na 2 dagen is het weer weg maar dan ga ik alweer bijna buiten zwemmen.
Wie heeft voor mij de oplossing voor dit probleem

2

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Van buitenwater? Voor zover ik weet hebben de meest zwemmers daar juist in het zwembad meer last van. In elk geval: dan helpt spoelen vaak, dus meteen na het zwemmen je neus uitspoelen, bijvoorbeeld onder de douche of door (liefst zout) water op te snuiven. Ik doe het met zoutwaterneusspray. Het is geen wondermiddel, maar het vermindert de problemen in elk geval wel.

En misschien ook eens ander zwemwater proberen?

Louise

3

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Dat is juist het punt ik zwem op meerdere plekken in open water. Heb dit fenomeen ook eigenlijk dit jaar voor het eerst zo erg. Daarvoor nooit last eigenlijk. In het zwembad heb ik het ook wel maar stuk minder. Dan alleen een beetje niezen en maar klein beetje verstopt. Maar ik ga wat je voorstelt zeker proberen.

4

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Ik heb het ook in buitenwater. In het zwembad heb ik het na het zwemmen maar in buitenwater soms al tijdens en dan zit alles echt dicht kan ik niet meer inademen of uitblazen langs mijn neus. Maar ik denk dat het ook wel met het water zelf heeft te maken want ik heb het niet overal.

5

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Ik heb het zelf alleen in het zwembad, vanwege een chloor allergie, maar de symptomen zijn exact hetzelfde.
Het begint een paar uur later, en dan zit gewoon twee dagen alles dicht. Ik heb daar zo'n neusklemmetje voor aangeschaft, want bij mij hielp spoelen niet. Zo'n klemmetje wel, en ik heb er nu eentje met een soort siliconen touwtje er aan, zodat je hem niet kwijt bent als hij van je neus af schiet. Bij Wiggle besteld. Beste is een paar verschillende te bestellen, want niet alles past even lekker....

T'is even wennen, maar voor het ademhalen maakt het weinig uit.

6

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

superhans schreef:

Ik heb het zelf alleen in het zwembad, vanwege een chloor allergie, maar de symptomen zijn exact hetzelfde.
Het begint een paar uur later, en dan zit gewoon twee dagen alles dicht. Ik heb daar zo'n neusklemmetje voor aangeschaft, want bij mij hielp spoelen niet. Zo'n klemmetje wel, en ik heb er nu eentje met een soort siliconen touwtje er aan, zodat je hem niet kwijt bent als hij van je neus af schiet. Bij Wiggle besteld. Beste is een paar verschillende te bestellen, want niet alles past even lekker....

T'is even wennen, maar voor het ademhalen maakt het weinig uit.

Eens. Ik kan nu niet meer zonder zwemmen en gebruik 'm ook in buitenwater (y)

Klinkt inderdaad als een allergische reactive zoals je die ook op chloor hebt. Ben wel erg benieuwd wat er dan in buitenwater zit waar je last van hebt. Maar gelijk wat aan doen, allergie kan je namelijk opbouwen en wordt alleen maar erger.

7

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Gisteren buitenwater gezwommen ongeveer een uurtje en direct na het zwemmen neus gespoeld met water en vervolgens neusspray erin gespoten en eigenlijk helemaal geen last gehad dus is voor mij de oplossing denk ik. thnx voor alle reacties. De neusklem heb ik geprobeerd in eerder stadium in het zwembad maar kon er niet aan wennen.

8

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Ik heb er ook alleen maar last van in het buitenwater.Zwem altijd met neusklem dus dat maakt me niet zoveel. Dat spoelen ga ik ook eens proberen.

9

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Heel raar, ik heb dit probleem nu ook in het zoetwaterplasje waar ik meestal zwem (Madestein in Den Haag). Andere jaren had ik er daar (of in ander buitenwater) nooit last van, alleen in het zwembad. In zee, waar we ook een keer per week zwemmen, heb ik nergens last van, ook al is dat zout en troebel. En een paar weken geleden tijdens de triathlon Terheijden had ik ook geen snotneus na het zwemmen.

Blauwalg of andere bekende bacteriën zijn het niet, daarop wordt het water in Madestein (en elders) keurig getest en uitstekend bevonden.

Wat bij mij in het zwembad altijd beter helpt dan mijn neus spoelen is een preventieve snuf fluticasonpropionaat, maar tot nu toe lijkt dat hier minder effectief. Ik zal maandag de combinatie eens proberen. Het ligt wel aan mij (in combinatie met het water), want geen van de clubgenoten bij wie ik geïnformeerd heb had er last van.

/Herman

10

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Bij mij is het ook erg tegenwoordig met mijn neus. Als ik ben gaan zwemmen kan ik de nacht erop haast niet slapen omdat alles volledig dicht zit. Deze week direcht gespoeld met zout water en 2x otrivine erin gespoten maar helaas.

11

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

ronnyke schreef:

Bij mij is het ook erg tegenwoordig met mijn neus. Als ik ben gaan zwemmen kan ik de nacht erop haast niet slapen omdat alles volledig dicht zit. Deze week direcht gespoeld met zout water en 2x otrivine erin gespoten maar helaas.

Ik wilde net een soortgelijke post openen toen ik deze zag. Ik heb er dit jaar ook meer last van dan voorgaande jaren. In het zwembad had ik altijd wel een beetje last van een geïrriteerde neus na de training, maar als dat te erg was dan was het met 1 keer neusspray opgelost, in ieder geval voor de nacht. Maar na de buitentraining van afgelopen zondag was het een stuk erger en na de buitentraining van gisteren was hij echt helemaal potdicht. Zo dicht dat het lijkt dat als je slikt de hele boel vacuüm zuigt. Neusspray helpt daar ook helemaal niet meer tegen. Vanmorgen zoals gewoonlijk op de fiets naar werk gegaan, maar ik was echt zo slap als een vaatdoek!

Ik heb in het voorjaar ook altijd wel last van hooikoorts, vooral van grassen. Wat betreft de symptomen lijkt het wel alsof het meer (Vlietlanden bij Leidschendam) vol ligt met die pollen.

12

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Over de pollen: ik heb er bij het zwemmen geen last van, maar ik heb wel nog nooit zo lang last gehad van hooikoorts als dit jaar. Normaal gesproken is het bij mij eind april over, want het is alleen voor bomen. Nu duurde het sowieso tot ver in mei, en ik heb nu nog steeds dagen dat ik denk: hè, dit lijkt wel hooikoorts. Kennelijk is het een extreem seizoen, op dat vlak.

Louise

13

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Louise schreef:

Kennelijk is het een extreem seizoen, op dat vlak.

Dat vertelde de praktijkverpleegkundige me toevallig gisteren ook.


Maar als hooikoorts het probleem is, zou je er bij lopen en fietsen niet veel meer last van hebben dan bij zwemmen?

14

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Kleine update: De laatste drie keer in zoet buitenwater heb ik geen last meer gehad van een loopneus. Het was wel weer in Madestein waar het eerder mis ging.

De eerste keer was ik vergeten voorzorgsmaatregelen te nemen maar heb ik bij thuiskomst (ongeveer een half uur na het zwemmen) mijn neus onder de douche goed uitgespoeld en vervolgens fluticasonproprionaat gesprayed. Mijn neus was toen al een beetje verstopt aan het raken, maar dat heeft zich niet verder voortgezet.

De tweede en derde keer had ik eraan gedacht om een bidon met water mee te nemen, en heb ik dus meteen aan de waterkant kunnen spoelen. De dag ervoor had ik gesprayed met fluticasonproprionaat. Blijkbaar was dat genoeg.

Gezellig onderwerp smile Maar ik begin nu wel het idee te krijgen dat ik het onder controle krijg.

/Herman

15

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Ik niet :-(

16

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

HermanB schreef:

Kleine update: De laatste drie keer in zoet buitenwater heb ik geen last meer gehad van een loopneus. Het was wel weer in Madestein waar het eerder mis ging.

De eerste keer was ik vergeten voorzorgsmaatregelen te nemen maar heb ik bij thuiskomst (ongeveer een half uur na het zwemmen) mijn neus onder de douche goed uitgespoeld en vervolgens fluticasonproprionaat gesprayed. Mijn neus was toen al een beetje verstopt aan het raken, maar dat heeft zich niet verder voortgezet.

De tweede en derde keer had ik eraan gedacht om een bidon met water mee te nemen, en heb ik dus meteen aan de waterkant kunnen spoelen. De dag ervoor had ik gesprayed met fluticasonproprionaat. Blijkbaar was dat genoeg.

Gezellig onderwerp smile Maar ik begin nu wel het idee te krijgen dat ik het onder controle krijg.

/Herman

Je neus spoelen, hoe zie ik dat voor me? Gewoon een bidon in je neusgaten leegknijpen terwijl je je adem inhoudt?

17

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Jvermond schreef:

Je neus spoelen, hoe zie ik dat voor me? Gewoon een bidon in je neusgaten leegknijpen terwijl je je adem inhoudt?

Zoiets :-) Ik spuit wat water uit de bidon in de holte van mijn hand en snuif dat op via mijn neus. En daarna snuit ik het er weer uit.

/Herman

18

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

LindaRotterdam schreef:

Maar als hooikoorts het probleem is, zou je er bij lopen en fietsen niet veel meer last van hebben dan bij zwemmen?

Ja, dat lijkt mij wel ook, tenzij het allergie is voor iets dat alleen of vooral in of rond het water groeit. Geen idee, hoor, maar zou kunnen. 

Louise

19

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

hallo allen, ik lees al jaren mee maar had me nog niet geregistreerd. Nu wel om te kunnen reageren op het spoelen van de neus. Bij de goed gesorteerde apotheek is de Rhinohorn te koop, een plastic gietertje met tuit die goed op je neus aansluit. Er zit ook een maatlepel bij om zout er bij te doen. Als ik last heb van holteonsteking helpt het enorm om de boel schoon te maken. En ik spoel er ook mee na thuiskomst uit het zwembad, want ja, ook ik ben iemand wiens neus daarvan gaat dicht zitten. En ik vermoed dat het daar ook voor helpt, maar baat het niet, dan schaadt dit zeker niet, want het is maar zout water. Het verschil met snuiven is dat je echt je hele neus (holtes) kan spoelen en dat haal je met snuiven misschien niet zo goed.
Enfin, ze kosten 12,50 dacht ik. En ik heb geen aandelen, maar ik prijs dit ding altijd aan als het over neusklachten gaat.

20

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Ik heb zo een gietertje maar bij mij helpt het gewone zoute water dus niet.

21

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Kunnen het geen (blauw)algen zijn met dat warme weer die de klachten veroorzaken?

22

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

HAZEN schreef:

Kunnen het geen (blauw)algen zijn met dat warme weer die de klachten veroorzaken?

Eigenlijk niet, want daar wordt in elk geval het water waar ik zwem geregeld op getest. En dan zitten ze altijd flink beneden de norm. Dus als het blauwalgen zijn, dan is het wel een allergische en geen "normale" reactie op blauwalgen (wat misschien best kan).

/Herman

23 Laatst bewerkt door longtrousers1 (22-09-16 10:26:26)

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

HermanB schreef:
Jvermond schreef:

Je neus spoelen, hoe zie ik dat voor me? Gewoon een bidon in je neusgaten leegknijpen terwijl je je adem inhoudt?

Zoiets :-) Ik spuit wat water uit de bidon in de holte van mijn hand en snuif dat op via mijn neus. En daarna snuit ik het er weer uit.

/Herman

Ga ik ook een keer proberen. Heb al jaren problemen met de dichte neus, wat bij mij eerst de nacht na het zwemmen begint.
Mijn situatie is zo, dat ik het op het moment alleen in het kleine meertje krijg hier in de buurt, maar niet in zoutwater en niet in het zwembad. Wel doe ik altijd direkt een muts op na het zwemmen, omdat ik de indruk had dat het door kou op het voorhoofd erger was. Daarom zwem ik ook altijd met een neopreenbadmuts, ook als het warm is.

Snuif je gewoon met water of met een zoutoplossing?

24

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Bij mij is het probleem opgelost nu (voorlopig) ik gebruik nu otrivine duo, voor het zwemmen in elk neusgat 2x spuiten en na het zwemmen idem en sindsdien geen last meer. Ik kon er soms niet van slapen dat alles potdicht zat. Ik haal het wel in apotheek naar het schijnt zijn de samenstellingen bij deze anders dan bv deze uit het kruidvat. Hebben ze mij althans wijsgemaakt :-)

25

Re: Na het buiten zwemmen verkouden/allergie

Otrivin duo is toch gewoon bij de drogist te koop?

Ik ben groot fan van Otrivin (en aanverwanten), niet zozeer vanwege het zwemmen maar vanwege heftige neusverkoudheid waarbij het me verlost van die potdichte neus (en niet kunnen slapen daardoor inderdaad). Maar de werkzame stof, xylometazoline, is niet onschuldig hè: het beschadigt je neusslijmvlies en werkt verslavend.

Als je het met zwemmen op kan lossen met (zout) water lijkt me dat daarom wel de voorkeur hebben. Maarja, dat doet wel veel minder. Als ik goed verkouden ben, doet zout water helemaal niets, dat krijg ik er niet eens in omdat het zo dicht zit allemaal.

Louise