101

Re: Frame Planet X

Mooi frame inderdaad! Geometrie ook een stuk passender voor de wat langere fietsers dan de Exo2. Alleen jammer dat er niet echt aan integratie is gedacht voor triatleten, het is zo meer een TT/korte triathlon fiets. Frameset 1800 euro, dat is qua prijs ongeveer gelijk aan een Cervelo P2, maar wel met stuur en alles erbij.

102

Re: Frame Planet X

Ik heb dit frame ook en het bevalt uitstekend. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar het voelt gewoon goed.

103

Re: Frame Planet X

thomass schreef:

Mooi frame inderdaad! Geometrie ook een stuk passender voor de wat langere fietsers dan de Exo2. Alleen jammer dat er niet echt aan integratie is gedacht voor triatleten, het is zo meer een TT/korte triathlon fiets. Frameset 1800 euro, dat is qua prijs ongeveer gelijk aan een Cervelo P2, maar wel met stuur en alles erbij.

Ik ben een complete newbie op het gebied van fietsen. Heb ook geen plan (lees: geld) om op korte termijn een fiets te kopen, maar wil er wel graag meer over weten, voor het geval ik wel het plan krijg om een nieuwe fiets te kopen.

Maar een paar vragen naar aanleiding van thomass zijn opmerkingen. Hoezo is er niet echt gedacht aan integratie voor triathleten? Wat had er gedaan moeten worden zodat daar wel aan gedacht was?
Waarom is dit een TT/korte triathlon fiets? Is de houding op deze fiets zo agressief dat die niet lang vol te houden is?

104

Re: Frame Planet X

Nee de houding is juist minder aggressief gemaakt ten opzichte van de voorganger van dit frame. De stack is hoger en de reach is minder ver (dus je zit minder diep en minder ver van het bracket) Een en ander kan natuurlijk wel passend gemaakt worden. Dus in dat opzicht is het zeker niet voor de pure TT'er, al hangt dat natuurlijk meer af van hoe iemand op de fiets past, etc.

Wat ik bedoelde met integratie is de trend die al langer bezig is om plekken op het frame te hebben waar je een eten/drinken of een binnenbandje etc kunt stoppen, of bevestigingspunten hiervoor zodat je niet met tape of klittenband aan de haal hoeft. De meeste TT'ers hebben hier weinig behoefte aan, als je lek rijdt is de race voorbij, en bij een korte triathlon is eten en drinken wat minder belangrijk, en voor sommige is lek rijden dan ook einde oefening, vandaar het sentiment TT/korte tri.

Hier een aantal voorbeelden van fietsen die meer aan integratie doen, het komt de esthetiek vaak niet ten goede maar ok, function before form:

Giant Trinity
https://d2k6j1fqfkfmqi.cloudfront.net/_upload/showcases/2016/giant-bikes/Trinity-Advanced-Pro_tech.jpg

Trek Speed Concept
http://www.slowtwitch.com/articles/images/5/82075-largest_2013KonaChrisLeghBike1.jpg

Canyon Speedmax (nieuwe)
https://www.canyon.com/_img/bikes/2016/speedmax-cf-slx-9_c1179.png

https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2015/10/publicpreview-3.jpeg

Scott Plasma

http://www.slowtwitch.com/articles/images/4/101604-largest_ScottPlasma5_1.jpg

Felt IA

http://i63.tinypic.com/71r9xu.jpg

Orbea Ordu (heeft van zichzelf geen 'doosjes', maar wel bevestigingspunten bovenop, en achter de zitbus, Cervelo P-series hebben dit ook, maar alleen op de bovenbuis)

https://www.orbea.com/img/microsites/modelos/F136TTCC-AB-SIDE-ORDUM10i-LTD700x545.jpg

105

Re: Frame Planet X

Thanks for the reply thomass! Verduidelijkt veel. En bedankt ook voor de fotos, die maken het nog wat duidelijker. Mooie fietsen allemaal (behalve die Giant Trinity). Volgens mij kun je van de waarde van die fietsen een aardige auto kopen! big_smile

106 Laatst bewerkt door ic3d (18-07-22 19:29:18)

Re: Frame Planet X

Weet iemand hier toevallig welke balhoofd lagers hier (Stealth pro carbon) in moeten? Mijn lagers zijn volledig verroest. Helaas staat er niks op en als ik ga meten dan zijn de resultaten niet echt te vertalen naar de afmetingen die je zomaar tegen komt. Als ik Google kom ik bij een aantal mogelijkheden uit, een daarvan is de FSA Orbit CE IS42/28.6 - IS42/30 Integrated Headset.

Ik heb Planet X gevraagd. Zei wijzen naar alle waarschijnlijkheid naar een product op hun eigen site, wat inderdaad een kopie lijkt van de FSA Orbit CE IS42/28.6 - IS42/30 Integrated Headset. Maar zeker weet ik het niet. En met 25 euro verzendkosten (heen en terug als het niet goed is) vind ik het de moeite wel waard het eerst hier nog te vragen.

Het gaat om een Stealth Pro Carbon. Klaarblijkelijk heb je in velg en discremmen, alsmede met kabels binnen - als buitenlangs. Ik heb ze buitenom en met velgremmen. Zo te zien in dit topic diversen anderen ook.

107

Re: Frame Planet X

Heb je de lagers reeds gedemonteerd? Zijn het complete dichte exemplaren, of losse ringen met kogels?
Normaal heeft een balhoofd stel een buitenmaat, een binnenmaat en twee schuine kanten. Dan is het ook nog zo dat tegenwoordig het bovenste lager een andere maat heeft dan het onderste.
Zelf alle maten meten is dan ook het beste, dan zal je merken dat het waarschijnlijk wel een maat is, welke futurum of salden op voorraad heeft.

108 Laatst bewerkt door ic3d (18-07-22 20:48:04)

Re: Frame Planet X

Thanks!

Ik heb hem open gemaakt inderdaad. Het zijn gesloten lagers. Ik heb ze opgemeten met een schuifmaat en kom dan tot verwarrende mm's:

Onder:
41.6mm buiten, 30.8mm binnen, 6.3mm dik

Boven:
41mm buiten, 30mm binnen, 6.1mm dik

De hoek is 45 deg.

Wellicht dat jij (of iemand anders die er verstand van heeft) dan weet welke lagers zouden moeten kunnen passen? Bij Salden, Mantel, Futurum, Gigabikes en de Duitse shops heb ik gekeken, maar lijk zo 1,2,3 niet iets te vinden wat hier op lijkt. Dit ding komt het dichtst bij de afmetingen van onder in de buurt. De buitenkant is 0,2mm breder en dat is denk goed (want mijne is aangevreten door roest), maar de binnendiamter is weer 0,6mm krapper. Dat lijkt dan weer te veel.

109

Re: Frame Planet X

Het principe van een balhoofd is dat deze klemt tussen het frame en balhoofdbuis tussen de schuine kanten. Binnendiameter is niet heel spannend. Meet de vorkbuis maar eens op, waarschijnlijk is die 28 of 29mm.
Aan de onderzijde van de vorkbuis zit een ring met schuine kant, waar het lager op rust. Aan de bovenzijde wordt het geheel geklemd met een aantal ringen, ook weer met schuine kant op het lager.
Ik ga er dan ook van uit dat de door jou gevonden lagers de juiste zijn. (Mits de schuine kant aan de binnen en buitenzijde gelijk zijn. Hier kan ook nog verschil in zitten)

110

Re: Frame Planet X

Dank, helemaal duidelijk. Ik dacht dat het er echt strak omheen moest klemmen. Ik heb de FSA nu besteld. Dit zou volgens de specs de juiste moeten zijn. Dus daar gaan we dan maar voor.

111

Re: Frame Planet X

Geen dank, elkaar helpen is de basis van een forum.
Laat maar weten of het gelukt is. Dan weer veel fijne kilometers gewenst

112 Laatst bewerkt door ic3d (24-07-22 23:31:45)

Re: Frame Planet X

De nieuwe set, geadviseerd door PX zelf, pastte helaas niet. Althans, de onderste ring ging met geen mogelijkheid over het de laatste centimeter van de stuurbuis heen. Men adviseert dan om een ijzeren buis op de ring te zetten en deze met een hamer naar beneden te rammen, maar ik vond dit na een paar slagen toch echt wel wat twijfelachtig voor het carbon. Ik heb de oude ring geprobeerd, maar deze viel niet lekker op het lager, waardoor het stroef liep. Uiteindelijk heb ik de ring gewoon aan een kant doorgezaagd. Dit was bij de oude ring zo, dus bij de nieuwe kon dit vast geen kwaad. Daarna ging hij wel naar beneden. De lager pastte er mooi op en de rest idem dito. Ik heb nu weer 0,0 speling en alles draait als een tierelier. Kortom @wilagro nogmaals dank, want het werkt prima. Wellicht is het nu iets gevoeliger voor vuil, maar met een dot montagepaste er in zal dat wel meevallen. De lagers zijn sowieso gesloten en de vorige ring had ook een sleuf en die hebben een jaar of 10 probleemloos gedraaid. Elk jaar een keer schoonmaken en dan komt het vast wel goed.