1

Onderwerp: Hulp voor een beginner

Dag allemaal,

Sinds kort heb ik microbe voor triathlon te pakken maar als echte beginner eigenlijk geen flauw idee hoe ik best een trainingsschema aanpak. Daarom heb ik het gevoel dat ik zomaar wat doe zonder eigenlijk een idee te hebben of ik te veel / te weinig doe. Kan ik hier wat feedback krijgen aub? Er zijn nog geen specifieke wedstrijden voorzien, laat ik eerst maar wat basis leggen.

Recent heb ik mij laten testen dus ik heb alvast wat persoonlijke gegevens. Doordat ik in mijn jeugd jaren basketbal gespeeld heb is mijn aerobe zone aan de kleine kant wat voor duursport niet ideaal is.
Wat gegevens:
Leeftijd: 37 (man)
Maximale hartslag: 199
Anaërobe drempel: 180
Aërobe drempel: 155

Zoals gezegd probeer ik momenteel zoveel mogelijk te sporten op lage hartslag om de uithouding te vergroten. Het frustrerende lage tempo neem ik er voorlopig nog maar bij, dat zal hopelijk wel beteren.
Vorige week bv: (een week waar ik iets meer fietste dan anders en minder gelopen heb)
-    Di: lopen – 7km
-    Woe: fiets – 65km
-    Do: fiets – 50km
-    Vr: lopen – 10.5km
-    Zo: lopen – 9km
(ook al enkele keer gaan zwemmen, al zit ik hier echt nog aan het begin vermits ik nooit gezwommen heb, behalve in school vroeger. Vanaf nu toch 2x per week. Ik ga ook wat zwemles nemen om de techniek te verbeteren) Ik ben in bc nog zeer snel buiten adem maar door te lezen op dit forum al te weten gekomen dat dit in het begin bij velen was. Dus hoop doet leven.

Maar zoals gezegd heb ik geen flauw idee hoeveel ik mag/moet sporten als beginner. Wat is teveel trainen? Ik wil zo snel mogelijk mijn hartslag laten zakken maar weet eigenlijk totaal niet hoeveel ik daarvoor mag/moet trainen? Bij trainen kijk ik altijd naar de hartslag dus na 3u fietsen of 1,5u lopen kom ik thuis en heb het gevoel niks te hebben gedaan… frustrerend… (Rusten en stilzitten is niet mijn sterkste kant… ik wil liefst zoveel mogelijk trainen…)

Kunnen jullie deze beginner wat op weg helpen?

Alvast bedankt!

2

Re: Hulp voor een beginner

Tja eerst al eens voor jezelf uitmaken hoeveel je wil/kan trainen. Dan dit verdelen over de 3 onderdelen want in het schema dat je laat zien zie ik geen zwemmen. Dan naar welk doel je uit wil voor een 1/8e dien je niet zo veel te trainen dan een 1/2 maar wel iets intensiever. Ook je trainingen hoeven niet constant traag te zijn, je kent je zones dus kun je wat met blokjes gaan spelen en bv tempoblokken in een hogere hartslagzone van 500 of 1000m in te lassen.

3

Re: Hulp voor een beginner

Dan ben je zo goed bezig om je te laten testen, en dan ga daarna verder zelf wat uitvogelen. Dat snap ik dan niet helemaal.
(Persoonlijk zou ik mijn hartslagwaardes niet eens weten aangezien ik dat 15 jaar geleden voor het laatst heb laten testen, mede daardoor, en het feit dat ik slechts de 1/8 afstand doe, werk ik ook niet echt met een schema. Dus heb ik niet heel veel recht van spreken)
Maar ga je eens inlezen in de basis trainingsschema's die her en der op het internet te vinden zijn, of steek je licht eens op bij een echte trainer. Uiteindelijk leer je daar het meeste van.

4

Re: Hulp voor een beginner

wilagro schreef:

Dan ben je zo goed bezig om je te laten testen, en dan ga daarna verder zelf wat uitvogelen. Dat snap ik dan niet helemaal.

Omdat ik die testen gedaan heb ca 7-8 maanden geleden met het oog op lopen. En voor dit lopen heb ik toen ook een schema gekregen. Alleen komen er nu 2 sporten bij die daar niet instaan.

In dat loopschema staat bv 1 lange duurtraining per week. Wil dit zeggen dat je nu (en dan even zwemmen buiten beschouwing gelaten) zowel voor lopen als voor fietsen 1 lange duurtraining per week moet doen? En hoeveel rustdagen moet ik voorzien per week?

5

Re: Hulp voor een beginner

Kan je eigenlijk 'te veel' trainen als je geen intensieve zones gebruikt of alleen in de intensieve zones komt bij hier en daar een versnelling in een extensieve of een lange training?

6 Laatst bewerkt door Louise (12-07-16 18:05:45)

Re: Hulp voor een beginner

Om van extensief trainen overtraind te raken moet je wel heel veel uren maken, maar het gevaar loert ergens anders: frustratie. Daar heb je het al over immers. Niet alleen vanwege het tempo, maar ook vanwege het gebrek aan progressie en lol.

Ik zou ook zeggen: bepaal een doel en zorg voor een goed, afwisselend schema daarbij met de drie sporten en de inspanningszones in balans, en rekening houdend met de rest van je leven. Daar kan een trainer inderdaad bij helpen. En dan je vooruitgang monitoren. Als je jezelf goed in de gaten houdt krijg je het ook wel tijdig in de gaten als je te veel doet.

Louise

7

Re: Hulp voor een beginner

Ik denk dat vaker lopen, maar hetzelfde volume, goed kan werken om een goede loopbasis te leggen. Nu loop je in 3x 26,5km. Je zou ook 5-6 keer kunnen lopen. Ipv 7-10.5-9, dan 3, 3, 6, 6, 9. En dan verdeeld over 4 door bijvoorbeeld 's ochtendds 3k lopen, en dan 's avonds 6k. En dan langzaam volume inbouwen, door elke week wat meer te doen, maar best niet meer dan 10% per week erbij, en het meeste inderdaad 'frustrerend rustig' te doen. Dan went je lichaam aan het lopen, zonder dat het elke keer een grote belasting is. Gaat dit goed (geen blessures), dan na een paar maanden beginnen met inbouwen tempolopen en interval training om snelheid te trainen.

Hier zijn ook schemas te vinden voor beginners, daar kun je ook inspiratie opdoen: http://www.triathlonbond.nl/Atleten/Tip … nners.aspx

Maar alle drie de onderdelen zo trainen dat ze alledrie beter worden is, zeker op den duur, toch wel een puzzel!