1

Onderwerp: zwemtraining

Hallo,
Als ik de diverse trainingsschema's voor bv de halve triathlon bekijk, dan valt me op dat er in verhouding met fietsen en lopen, zoveel gezwommen wordt. Waarom is dat eigenlijk? Weet iemand dit?

Arend

2

Re: zwemtraining

Geen idee Arend,
Wat vind je veel zwemmen? ben wel benieuwd.
het is altijd maar de vraag wat het rendement is in een halve....

3

Re: zwemtraining

Als basis zie ik toch wel dat je drie keer in de week zwemt. In die schema's zie je dan ook dat de trainingsafstanden al in de eerste voorbereidingsperiode bijna de wedstrijdafstand benaderen. Terwijl je bij bv de looptraining heel duidelijk een opbouw in afstand en intensiteit ziet. Ik zie ook nergens dat er looptrainingen tussen staan net zo lang zijn dan de wedstrijdafstand. En dat zie je bij het zwemonderdeel volgens mij wel?

Arend

4

Re: zwemtraining

arend schreef:

Als basis zie ik toch wel dat je drie keer in de week zwemt. In die schema's zie je dan ook dat de trainingsafstanden al in de eerste voorbereidingsperiode bijna de wedstrijdafstand benaderen. Terwijl je bij bv de looptraining heel duidelijk een opbouw in afstand en intensiteit ziet. Ik zie ook nergens dat er looptrainingen tussen staan net zo lang zijn dan de wedstrijdafstand. En dat zie je bij het zwemonderdeel volgens mij wel?

Arend

Dat komt doordat de belasting van de zwemtrainingen vrij laag zijn in vergelijking met het hardlopen. Je moet bijvoorbeeld flink je best doen om je schouders dmv zwemtraining te overbelasten, terwijl iedereen bij het hardlopen wel eens een overbelastingsklachtje heeft gehad... Daardoor kun je in de trainingen vrij vlot de wedstrijdafstand zwemmen, en lukt het ook vrij makkelijk om de wed. afstand te fietsen.

Daarnaast;
op het zwemonderdeel kun je nooit heel veel winnen, maar wel veel verliezen. Lekker veel blijven zwemmen dus, totdat je een bepaalt basisniveau hebt.

Succes, (Vis)Arend!

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: zwemtraining

HJ schreef:

op het zwemonderdeel kun je nooit heel veel winnen, maar wel veel verliezen.

waar heb ik dat eerder gehoord? wink

6

Re: zwemtraining

HJ: bedankt voor de nuttige uitleg die je geeft op mijn vraag.


Arend