1

Onderwerp: Nieuwe triatleet (in wording)

Dag!

Nog 1.5 maand voor mijn eerste triatlon en dus leek het mij wel handig hier in de komende tijd heel wat tips te zien passeren op het forum en uiteraard stel ik mezelf dus ook even voor!

Ik ben een 26-jarige belg uit Dendermonde. In het dagelijks leven ben ik sportleerkracht en ik geniet dus momenteel van 2 maanden vakantie (ideaal om die eerste triatlon voor te bereiden).
Ik ben een actief atletieker (800m) maar nu de belangrijkste doelen gepasseerd zijn voor dit seizoen ben ik toe aan wat afwisseling en neem ik dus 21 augustus in Gent deel aan een sprint triatlon (750 - 20 - 5).
Actief zijnde in de atletiek is het looponderdeel uiteraard mijn beste onderdeel, benieuwd of dit op het einde van een triatlon ook nog zo zal zijn! Het fietsen kijk ik ook wel met vertrouwen tegemoet al zal het meer op talent dan op training moeten gebeuren..

Het zwemmen wordt echter een stevige uitdaging!
Conditioneel is dit geen probleem, jammer genoeg beschik ik over de meest verschrikkelijke ademhaling techniek bij borstcrawl!
Wanneer ik met mijn hoofd boven water zwem (het is geen zicht maar soms toch makkelijk) vormt er zich geen probleem, wanneer ik adem zoals het hoort heb ik na enkele lengtes de helft van het zwembad leeg gedronken en protesteert mijn maag hevig. In die mate dat ik nog niet weet hoe ik vervolgens op mijn fiets zal moeten kruipen. :-)

Moest er iemand dit probleem kennen en eventueel tips hebben?

De trainingsplannen (per week) voor de komende weken:
2 zwemtrainingen, 100% focus op het in orde krijgen van die ademhaling!
4 a 5 looptrainingen, iets meer focus op uithouding in vergelijking met de vorige weken/maanden.
Fietsen, met de fiets naar de andere trainingen! ;-) 10km enkel + proberen een paar keer de overgang van fietsen naar lopen te oefenen.

2

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Hi Ruben,

Nou de basis is er iig al. Alleen dat zwemmen, maar dat hebben we allemaal moeten doorstaan. Het is vaak het minst populaire onderdeel van triatleten, behalve die enkeling die op zijn 10de al zwemstrijden zwom.

Ik ben benieuwd wat voor tijd een rasloper loopt tijdens een triatlon. Heb je zelf al een streeftijd?

-- M

3

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Welkom Ruben ...

Hoe herkenbaar van het zwemmen ...bij mij is fietsen en lopen ook geen probleem .
Maar goed hoop iig ook de coördinatie / ademtechniek bij het zwemmen nog onder de knie te krijgen .
Het belangrijkste stuk hebben we overwonnen ..de paniek in het water die ik al als kind had .
Daar zijn we nu overheen ...
Hoop eind augustus mijn eerste sprint afstand te doen ..dan wel met schoolslag zwemmen .

4

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Welkom Ruben!
Advies om lekker achteraan te starten met je wedstrijd, dan kun je het beste je eigen ding doen met zwemmen. In het midden of vooraan wordt je overspoeld en dat is erg benauwd.
Succes met al je voorbereidingen en t komt vast goed!

5

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Achteraan starten lijkt me inderdaad geen slecht idee! Het is een triatlon met 450 starters en als ik de filmpjes van vorig jaar bekijk krijg ik toch al wat schrik! Wat een chaos! Liever wat inhalen dan in het begin zo vaak te worden ondergeduwd/schopt dat ik al weer een maag vol water heb.

Aangezien ik nogal een competitiefreak ben heb ik uiteraard al doeltijden gesteld!
750m zwemmen: 15' => Momenteel zwem ik ongeveer 14' in het zwembad, maar aangezien ik nog nooit in open water en in groep zwom vermoed ik dat ik wel wat tijd zal verliezen. Al hoop ik dat een maand intensief trainen op techniek me ook nog wel wat vooruitgang zal laten boeken.
20km fietsen: 32' => Een jaar of 6 geleden nam ik eens deel aan een duathlon, daar had ik na 30km fietsen een gemiddelde snelheid van 38km/h. Uiteraard kwam ik door de eerste loopproef redelijk vooraan en dus in een goeie groep terecht. Ik hoop ondanks mijn mindere zwemtijd toch ook weer op een mooi groepje! En ik ben sowieso fysiek wel een heel stuk sterker dan 6 jaar geleden.
5km lopen: 18' => In normale omstandigheden loop ik dit in een tijd van iets onder de 16' maar als ik de tijden van vorig jaar zie vermoed ik dat 18' op het einde van mijn eerste triathlon al een absoluut mooie tijd zal zijn!

Redelijk ambitieus, ik besef het, maar we gaan er voor! En waarschijnlijk pas ik ze wel nog wat aan na een paar zwem- en koppeltrainingen (In positieve of negatieve richting) big_smile

6

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Zwem je met je hoofd boven water met een polocrawl of gaat het om schoolslag?

Bij zwemmen is het de bedoeling dat je je longen zoveel mogelijk rustig leegblaast (belletjes blazen) en snel een grote teug lucht inademt, die lucht niet vasthouden, maar gelijk weer rustig gaan uitademen. Het is het bijna tegenovergestelde van wat je bij een gezonde ademhaling leert.

Bij schoolslag zit het moment van inademen vanaf dat je onderarmen naar beneden beginnen te buigen. Dan komt je hoofd uit het water. Als je handen naar voren gaan, blaas je ze als het ware weer naar voren.
Bij de polocrawl adem je als een arm naar achter gaat.

7

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Ademhaling schoolslag heb ik goed onder de knie maar zelfs met slechte ademhaling gaat mijn crawl nog een heel stuk sneller.

Het grappige is dat ik in theorie de techniek goed tot heel goed ken (ik geef regelmatig zwemlessen op school) maar dat het zelf in praktijk brengen moeilijker gaat. Al is het ondertussen wel enkele jaren geleden dat ik nog eens op regelmatige basis ging zwemmen dus ik hoop nu op een maand toch echt wel eens vooruitgang te merken!

8

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Als ik een tip mag geven is het om zo vlug mogelijk iemand te vinden die je kan helpen met je zwemtechniek. Anders lig je maar jezelf fouten aan te leren die het achteraf nog moeilijker maken om alles goed te krijgen. Succes alvast met je verdere opbouw.

9

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

ronnyke schreef:

Als ik een tip mag geven is het om zo vlug mogelijk iemand te vinden die je kan helpen met je zwemtechniek. Anders lig je maar jezelf fouten aan te leren die het achteraf nog moeilijker maken om alles goed te krijgen. Succes alvast met je verdere opbouw.

+1. Bij zwemmen zit ook alles zo aan elkaar vast dat het je bij wijze van spreken iets anders met je benen moet doen om die ademhaling goed te krijgen. Dan helpt het wel enorm als er iemand van buitenaf meekijkt.

En verder welkom! Frappant dat die triathlon in Gent met stayeren is, dat is volgens mij niet zo vaak, bij dat type 'brede' triathlons, toch, of misschien in België wel?

Louise

10

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Micchien toch ook wat langere (duur) fietstrainingen inlassen.

11

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

In België zijn bijna alle korte triathlons stayerwedstrijden. Er zijn enkele OD niet-stayer, maar ook daar vooral stayerwedstrijden.

12

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

En als het een niet stayer wedstrijd is stayeren ze evengoed :-)

13

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Voor zover ik weet is het in Gent de enige wedstrijd waar je mag stayeren met een TT-fiets!

het lopen is trouwens iets minder dan 5 km

14

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Met een TT fiets dan nog wel? Volledig tegen de regels van de vtdl in. Maar tja...

15

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

ja, ze staan daar volledig los van de vtdl heb ik de indruk :-)
of het veilig is, dat weet ik niet, maar het is alleszins eens een leuke ervaring

16

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Zo volledig los/tegen de regels in, hoe zit het dan met verzekeringen?
En maf dat het zo anders is dan in Nederland, want hier is juist bijna niks voor 'gewone' triathleten wél stayeren.

Louise

17

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Wat voor verzekeringen? In een wedstrijd ben je sowieso niet verzekerd voor schade aan je fiets.

18

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Aansprakelijkheid en ongevallen die normaal onder de (dag-)licentie vallen. In Nederland althans. Diefstal uit het parc fermé is ook meeverzekerd overigens. En schade aan je fiets ook als het door toedoen van een ander of de organisatie is.

Louise

19

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Goed om te weten!

20

Re: Nieuwe triatleet (in wording)

Even een kleine update met nog 1 maand te gaan richting de triathlon!
Het zwemmen gaat elke training een beetje vlotter, het absolute misselijk zijn van de eerste trainingen is er uit en de ademhaling begint steeds beter te lukken al is er echt wel nog veel werk aan de winkel! Zo dadelijk ga ik voor het eerst in open water zwemmen, benieuwd wat dat zal geven!

Echte lange fietstrainingen hebben er helaas nog niet ingezeten maar ik probeer er toch nog een paar in te plannen.
Deze week waag ik me ook eens aan een koppeltraining!