1

Onderwerp: Clip on stuur stayer wedstrijden

Ik heb zonet een profile design ZBS DL stuurtje 2 de hands gekocht. Het zou de bedoeling zijn om dit te gebruiken in stayerwedstrijden.
Nu heb ik een stuur met vrij korte stuurbocht en campagnolo shifters, wat dus betekent dat de afstand tussen stuur en en uiterste punt van de shifters niet héél groot is en ik het stuurtje dus vrij kort zou moeten afzagen.

Voor alle zekerheid toch nog eens checken of ik het goed heb ivm de afmetingen. Ik neem aan dat het totale stuurtje binnen de grenzen van de shifters moet blijven ? En dus niet enkel de buizen zonder verbindingstuk ?

In de regels van de Belgsiche federatie vind ik wel terug dat bvb het vision TT bar stuurtje 2 cm voorbij de meetgrens mag uitkomen wanneer gebruikt mijn Campagnolo shifters...
Iemand een idee waarom bepaalde stuurtjes een uitzondering krijgen ?

2

Re: Clip on stuur stayer wedstrijden

Ha Benn, de algemene regel is dat het totale stuurtje inclusief verbindingsstuk niet voor het voorste punt van je stuur uit mag komen. Daarbij wordt de positie van je uiteinden van je remhendels meegerekend. Er moet een fabrieks-af verbindingsstuk aanwezig zijn, huisvlijt is hierbij niet toegestaan. Als het iets te lang is zou je het stuurtje iets omhoog kunnen zetten, met een maximum van 10cm. In de praktijk rijdt dat echter voor geen meter. Er zijn overigens geen uitzonderingen op de regel.

3

Re: Clip on stuur stayer wedstrijden

Ok, bedankt voor het antwoord.

Maar in België is er blijkbaar wel degelijk een uitzondering hoor. (Het zou anders Belgie niet zijn smile)

"Uitzondering bij draftingwedstrijden:
De originele 3 TSUB 8 en VISION TT BAR clip-on worden toegelaten tot 2 cm voorbij de uiterste meetgrens."

4

Re: Clip on stuur stayer wedstrijden

Bijzonder, benieuwd hoe ze daartoe gekomen zijn smile Neefje van de fabrikant in de Belgische bond?