1

Onderwerp: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Koud een week geleden ben ik gestart met trainen voor triathlons, met als doel te debuteren op de 1/8 in Heerenveen (mei 2017). Vandaag kwam ik een 1/8 duathlonwedstrijd tegen op 18-9 in Groningen waarvoor ik me nog zou kunnen inschrijven. Ik ben alleen zo'n enorme twijfelaar die spoken op de weg ziet. Toch zou ik eigenlijk wel mee willen doen smile

Het hardlopen moet geen probleem zijn als ik kijk wat ik met wedstrijden en trainingen loop. Alleen mijn fietservaring en fietsconditie is echt 0 (afgelopen dinsdag drie uur gedaan over 68km en ik was kapot - afstand niet gewend ook) en daar vrees ik dus ook voor. Overigens fiets ik niet op een ideale fiets: een ATB met offroad banden terwijl ik echt geen offroad rijder ben. En ik heb voor 20km al ruim 50 minuten nodig.
Verder natuurlijk de wissels, dat is een strategisch spelletje heb ik al gezien, en die massa regeltjes van het wedstrijdreglement van de NTB.

Wie wil mij verder helpen? Hoe kan ik bijvoorbeeld het beste aan fietsen en wissels werken? Waar moet ik echt rekening mee houden met een wedstrijd? Wat raden jullie aan qua voorbereiding voor de wedstrijd zelf? Ik kan zo goed als elke dag trainen, maar ik heb wel regelmatig een hardloopwedstrijd tussendoor (veelal 4mijl of 10km).
Ja ik ben echt zo'n iemand die niet voor verrassingen wil komen te staan wink

Mocht dit in de verkeerde afdeling staan, dan hoor ik dat graag natuurlijk! Ik twijfelde waar ik dit het beste kon plaatsen namelijk.

2

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Als je die duatlon wil doen gewoon doen dan. Een 1/8e is maar een twintigtal km fietsen dus dat zul je wel overleven :-) op gebied van trainen gewoon een paar keer de overgang van fietsen naar lopen oefenen. Succes alvast.

3

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Gewoon die duathlon doen voor de lol, en ook met die instelling. Om af te kijken hoe anderen wisselen, hun spullen klaar leggen, elastiekjes aan de schoenen doen, hoe het is om na het fietsen zo snel mogelijk te wisselen en dan te lopen.
En thuis trainen. Alles klaar leggen/zetten, en rondje lopen (kort, 500m ofzo), zo snel mogelijk wisselen, en dan weer een kort rondje lopen (1km ofzo). Dan bedenken waar je tijd kunt winnen met het wisselen. En dat doe je dan 4-6 in een training. Wat gaat eerst uit/af, wat gaat eerst aan/op, hoe stap je het snelst op de fiets, hoe kom je er het snelst vanaf, etc. Als je een clips op je pedalen hebt hoef je mogelijk je schoenen niet te wisselen, dat scheelt alweer! Moet je wel schoenen wisselen...tip, zoek naar lock laces.

4

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Gewoon doen! Goed om je heen kijken wat andere deelnemers doen en genieten van de wedstrijd.

Wissels kan je thuis oefenen, maar maak het niet te gek en ga niet te gestrest die 1/8e in.

Leuke is dat je na het fietsen waarschijnlijk deelnemers kan inhalen met het lopen.

5

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Inderdaad, gewoon doen, voor de lol, en om de kunst af te kijken. Misschien vind je dit leuk om te lezen, ik vond dat een interessant en leuk verhaal over triathlontrainingsdoelen, van Zwemanalyse: https://www.facebook.com/notes/zwemanal … 6180434398 Je klinkt als een typische B, dus ik citeer:

Beste B’s, waar twijfel je nou eigenlijk over? Zo’n 1/8ste triatlon is niet meer dan gewoon anderhalf uur lekker sporten. Stukje zwemmen, stukje fietsen, rondje rennen en voldaan over de finish. Het maakt niet uit als je laatste zou worden, maar wees niet verbaasd als je gewoon prima kunt meekomen. Er doen namelijk een heleboel mensen mee die het ook gewoon lekker vinden om te sporten. Dus aarzel niet langer. Succes ligt altijd buiten je comfortzone.

Enne: 68 km in 3 uur op een fiets met offroadbanden, dat vind ik helemaal niet gek.

Louise

6

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Gewoon inschrijven op de achtste doet van alles mee. Van lokale helden die het als thuiswedstrijd zien tot de breiclub die buiten hun comfortzone wil bezig zijn en al wiebelend op racehuurfietsen of als dat is toegestaan op gewone fietsen met de zijtassen en het boodschappenmandje er nog op komt.

7

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Ja en een kinderzitje met de kleine er nog in zeker? Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België gaan die sprint duathlons enorm hard.

8

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Als het gaat om de Zernike campus duathlon zou ik me geen zorgen maken. Voor een tientje huur je een racefiets staat op de site en er is een recreantencategorie.

9

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

In Kalkar deed ik dit jaar aan mijn eerste duatlon (5 km /20 km/2,5 km ) mee .
Toen had in net mijn racefiets gekocht en had er geloof ik 8 X opgezeten .
Zou idd wel het wisselen van fietsen naar hardlopen oefenen .

10

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Wat een motiverende berichten allemaal! smile Ik heb de uitslagen van de duathlon van vorig jaar gevonden, de laatste eindtijd is ongeveer 1:50 uur. Dat moet mij wel lukken, ook met mijn slakkengangetje op de fiets. Dat kan ik met het hardlopen vast wel goedmaken als ik mezelf niet kapot ga rijden.

Louise, ik kan mij helemaal vinden in de omschrijving van B. Is inderdaad een comfortzone kwestie en het gewoon een keer meemaken. En 68km in 3 uur op een offroad ATB niet slecht? Voor mijn gevoel fietste ik echt traag en ook niet lekker (zou het ook aan de banden kunnen liggen?)

HAZEN, ik heb inderdaad gezien dat ik een racefiets kan huren, maar het lijkt mij eigenlijk verstandiger om op m'n ATB mee te doen omdat ik die ondertussen redelijk gewend ben. Ik heb nog nooit op een racefiets gezeten namelijk.

Afijn, ik wacht nog even tot ik deze maand mijn rekening weer heb gespekt en dan ga ik me inschrijven smile Voor de wissels ga ik de triathlon in Ten Boer eind deze maand bezoeken. Even spieken hoe ze het daar doen. En met fietsen voorlopig maar zo veel mogelijk kilometers maken en wennen aan meerdere uren op de fiets zitten.

11

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Superleuk dat je mee gaat doen met een 1/8e. Ik ben vorig jaar ook zo bleu begonnen... fiets geleend, ingeschreven en huppa!
Slim om een keer te gaan kijken, dan kom je er achter dat je na het fietsen je helm pas los mag maken als je fiets weer in het rek hangt.
En dat het slim is om op tijd je voeten los te klikken voor de balk waar je moet stoppen (ik heb dr toen 2 zien vallen).

Voor de rest: veel lezen hier op t forum, er zijn al n hoop vragen beantwoord.

Kwa kleding: ik ging in een tri-shortje met een hemdje van de H&M en dat ging prima. Wetsuit hangt af van hoe koud t water is, en als je niet zo goed kunt zwemmen geeft het je ook meer drijfvermogen en dat is fijn.

Succes met de voorbereidingen en vooral: veel plezier!!

12 Laatst bewerkt door Louise (07-08-16 12:53:24)

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Mimi91 schreef:

Louise, ik kan mij helemaal vinden in de omschrijving van B. Is inderdaad een comfortzone kwestie en het gewoon een keer meemaken. En 68km in 3 uur op een offroad ATB niet slecht? Voor mijn gevoel fietste ik echt traag en ook niet lekker (zou het ook aan de banden kunnen liggen?)

Offroadbanden op asfalt vertragen behoorlijk ten opzichte van 'slicks', dus gladde banden. Kun je die erop zetten voor je triathlon? En dan nog: in deze winderige 'zomer' kom ik van duurritten ook thuis met een gemiddelde van tussen de 23 en 24 ofzoiets, op de racefiets. Dat is dan wel (veel) langer en met een lage hartslag, maar wel op een racefiets en ik fiets al heel lang. Bij fietsen is het sowieso belangrijk om je niet blind te staren op tijden/snelheden, in het algemeen niet (je bent nogal afhankelijk van omstandigheden en materiaal enzo), maar al helemaal niet ten opzichte van de stoere kerels die zeggen nooit onder de 30 gemiddeld te rijden enzo.

Edit, over de regels van de NTB: we zijn bij de Vrouwentriathlon net bezig om de enige twee waar bij onze wedstrijden wel eens problemen mee zijn (stayeren en geen hulp aannemen) uit te leggen. In de vorige nieuwsbrief ging het over stayeren ( http://www.vrouwentriathlon.nl/tips-tri … voorkomen/ ), in de komende gaat het over die hulp. De rest van de regels spreken eigenlijk voor zich en daar gaat het nooit mee mis. Dus dat valt best wel mee!

Louise

13

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Ik heb onder mijn hybride mtb wegbanden met iets profiel liggen. Check of je banden goed zijn opgepompt, als je de veren van je mtb kan vastzetten helpt dat ook om op de weg minder energie te verspillen.

Heel veel meer dan de afstand die je gaat fietsen hoef je niet te oefenen, dus als je 20 km. fietst, hoeven je trainingsritjes echt niet verder te gaan dan 30 km. Op de site van de NTB staat een trainingsprogramma voor de sprinttriathlon in 8 weken met interval fietstrainingen. Die zou je kunnen gebruiken als kapstokje.

Els

14

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Goede tips! Ik moest toch nog naar de fietsenmaker voor een fiets-APK wink Ik had hem tweedehands gekocht van een maatje van mij, dan kan een check nooit kwaad. Vandaag dus samen met de maker nieuwe banden (wegbanden met iets profiel) en een fietshelm gekozen. Ook het fietsonderdeel van het NTB-reglement achtergelaten voor wat metingen. Morgen is die klaar, donderdag ga ik een testrit doen smile Dit weekend ga ik me eens verdiepen in de wissels en ga ik die binnenkort ook opnemen in mijn trainingsdagen.

Dank voor de link Louise! Stayeren is inderdaad een punt wat ik lastig vind, ook zit ik niet te wachten op een tijdstraf/DQ omdat ik kennelijk in de stayerzone zat (zonder het te weten). Tijdens mijn ritten probeer ik dat wat te oefenen, bv. expres op afstand achter een groepje toeristen / ouderen / scholieren fietsen. Ik heb begrepen dat het ongeveer de helft is van de afstand tussen twee lantaarnpalen, maar ik blijf het lastig vinden om de afstand tussen mij en mijn voorganger te schatten.

Hedcandy, gelukkig heb ik nog heel lang voor mijn eerste tri, september wordt een run-bike-run, dus kan gewoon lekker in een pamper-fietsbroek of in een strak hardloopbroekje (hangt ervan af wat ik op dat moment het lekkerst vind om in te rijden en te lopen) en een shirtje.

onthecountof23, de afstand hoeft misschien niet zo drastisch groot maar ik hoop door meerdere uren op de fiets te zitten, dat mijn benen dan aan het lange fietsen wennen en ik dus makkelijker die 20km met een hogere rpm + kortere tijd kan fietsen.

15

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Mimi91 schreef:

Dank voor de link Louise! Stayeren is inderdaad een punt wat ik lastig vind, ook zit ik niet te wachten op een tijdstraf/DQ omdat ik kennelijk in de stayerzone zat (zonder het te weten). Tijdens mijn ritten probeer ik dat wat te oefenen, bv. expres op afstand achter een groepje toeristen / ouderen / scholieren fietsen. Ik heb begrepen dat het ongeveer de helft is van de afstand tussen twee lantaarnpalen, maar ik blijf het lastig vinden om de afstand tussen mij en mijn voorganger te schatten.

Misschien ook handig om het omgekeerde uit te proberen, dus om eens zo achter iemand aan te fietsen dat je het voordeel merkt. Want daar gaat het om: dat mag dus niet. En als je je dan af laat zakken, merk je vanzelf wel op welke afstand het voordeel ophoudt. Het komt niet op de meter nauwkeurig, namelijk, zeker niet bij 'brede' en beginners-evenementen. Bij de Vrouwentriathlon is nog nooit iemand gediskwalificeerd voor stayeren, hooguit roept de jury een waarschuwing. 

Louise

16

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Ik heb in aanloop naar en tijdens de start2tri ook zoveel mogelijk gefietst, maar nooit zover. Mijn verste afstand op een dag ligt ergens rond de 53 kmz tot nu toe. De 1/8e fiets afstand ligt op 20 km. Als jij regelmatig een tochtje van 20-30 km maakt en jezelf wat test (snel langzaam, groot verzet-klein verzet) durf ik je te garanderen dat het ook lukt. Tenzij je verder fietsen ook gewoon leuk vindt natuurlijk

17

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

20km gaat toch zowiezo wel lukken denk ik? Zeker als je wat sportief bent. Gewoon paar tochtjes maken op een sportieve manier en daarna een eindje lopen en je zult zeker niet afgaan.

18

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Over de NTB-regels nog even: het 2e stukje in de Vrouwentriathlon-nieuwsbrief daarover, vooral over 'geen hulp aannemen' is net verschenen: http://www.vrouwentriathlon.nl/tips-tri … -aannemen/

Louise

19

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Op gebied van geen hulp aannemen is Juli Moss het perfecte voorbeeld om toch je wedstrijd uit te doen https://www.youtube.com/watch?v=nVKqFAPdjIA

20 Laatst bewerkt door onthecountof23 (22-08-16 09:34:26)

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

Mimi,

Ik was benieuwd naar je fietservaringen, want ik had begrepen dat je ATB bij de fietsenmaker is geweest voor een onderhoudsbeurt.

Ik deed gister mijn eerste triatlon (Stroombroek) en als jouw duathlon daar ook maar iets op lijkt, hoef je je denk ik geen zorgen te maken over stayeren ;-)

Houdt gewoon genoeg afstand van je voorganger tenzij je denkt dat je ze kan inhalen EN voorblijven. De meeste mensen op zoevende fietsen zullen jou waarschijnlijk inhalen, maar dan is het hun verantwoordelijkheid om goed met jou om te gaan. En als mijn ervaring van gister een beetje representatief is, gaat dat gewoon goed want dat zijn ook de meer ervaren wielrenners. Al blijft het natuurlijk een verkeerssituatie waarin je alert moet blijven.

Ook handig, ga geen gevecht met de wind aan. Maak er gebruik van om tempo te maken als je hem mee hebt, en om even een slok uit je bidon te nemen en je krachten te sparen als je hem tegen hebt.
Zorg dat je versnelling zo licht is dat je niet de kracht teveel uit je bovenbenen moet halen en je knieen heel erg voelt, en zo zwaar dat je niet het idee hebt dat je op je zadel rondstuitert.

Els

21

Re: Trainen naar de eerste 1/8 duathlon

onthecountof23 schreef:

Mimi,

Ik was benieuwd naar je fietservaringen, want ik had begrepen dat je ATB bij de fietsenmaker is geweest voor een onderhoudsbeurt.

Ik deed gister mijn eerste triatlon (Stroombroek) en als jouw duathlon daar ook maar iets op lijkt, hoef je je denk ik geen zorgen te maken over stayeren ;-)

Houdt gewoon genoeg afstand van je voorganger tenzij je denkt dat je ze kan inhalen EN voorblijven. De meeste mensen op zoevende fietsen zullen jou waarschijnlijk inhalen, maar dan is het hun verantwoordelijkheid om goed met jou om te gaan. En als mijn ervaring van gister een beetje representatief is, gaat dat gewoon goed want dat zijn ook de meer ervaren wielrenners. Al blijft het natuurlijk een verkeerssituatie waarin je alert moet blijven.

Ook handig, ga geen gevecht met de wind aan. Maak er gebruik van om tempo te maken als je hem mee hebt, en om even een slok uit je bidon te nemen en je krachten te sparen als je hem tegen hebt.
Zorg dat je versnelling zo licht is dat je niet de kracht teveel uit je bovenbenen moet halen en je knieen heel erg voelt, en zo zwaar dat je niet het idee hebt dat je op je zadel rondstuitert.

Els

De onderhoudsbeurt was een goed idee! Met de nieuwe bandjes fiets ik zelf een stuk lekkerder. Hoewel het natuurlijk altijd uiteindelijk de persoon is die gewoon hard moet werken voor een mooie tijd kan een aanpassing in materiaal altijd helpen. Sinds ik de wegbanden eronder heb fiets ik makkelijker met een hoog rpm op dezelfde versnelling en over een langere afstand.

Ik heb zelf inderdaad al gemerkt dat een gevecht met de wind aangaan op wat langere afstanden nauwelijks verschil maakt dan wanneer je rustig aan doet met wind tegen. Heb het als een soort van automatisme ontwikkeld omdat ik regelmatig laat van huis vertrok en dus moest racen tegen de klok om m'n trein te halen lol

Vandaag kreeg ik een mooie kans om het stayeren eens te oefenen met iemand voor mij op de racefiets. Zowel het afstand houden eens geprobeerd als ook het stayeren zelf ervaren. Inderdaad een behoorlijk verschil, dat moet ik wel kunnen voelen op de weg! En ook super motiverend om te zien dat ik toch een race-fietser bij kan houden smile

20km fietsen kan ik ondertussen wel, ik zit nu regelmatig ritjes te maken van 50-60km en standaard 30km fietsen op de dagen dat ik ga zwemmen. 5km hardlopen moet ook wel lukken (laatst nog 10km gedaan in 50:49), alleen nog een paar keer wissels oefenen..

De duathlon gaat helaas niet meer door voor mij. Naast dat ik m'n stuur moet fixen om aan de NTB-regels te voldoen (10cm te breed) heb ik een financiële tegenvaller waardoor het totaalbedrag van stuur + deelname nu eventjes te duur is. In plaats daarvan recreatieve sprint triathlon in Vries waar je zelfs nog met een driewieler mee mag doen als je wilt. Zolang het maar niet elektrisch is zei de organisatie tegen mij wink Misschien zelfs dat ík mensen ga inhalen straks? smile