1

Onderwerp: Droge huid, jeuk

Ik heb altijd een droge huid gehad, maar sinds ik twee keer per week zwem heb ik enorme jeuk. Zo erg, dat ik er 's nachts wakker van wordt.

Uiteraard douche ik zsm naar het zwemmen en smeer ikmijn huid in, maar niet alle creme valt even goed. Een vette creme of olie gaat al snel broeien, waardoor het nog meer gaat jeuken.

Zwemmen minderen is op dit moment geen optie. Ik heb die trainingsmomenten in mijn start2tri echt nodig, op 21 augustus is mijn 1/8e triathlon, daarna wil ik wel blijven zwemmen, maar dan voorlopig een keer per week.

Herkent iemand het, of heeft zelf baat bij een bepaald product? Ik hoor het graag!

Els

2

Re: Droge huid, jeuk

Al eens geprobeerd je voor het zwemmen in te smeren? Dat beschermt je huid toch wat.

3

Re: Droge huid, jeuk

Ik heb er zelf ook veel last van gehad, inclusief veel schilfers overigens. Heb toen via de dermatoloog Loprox gehad. Sindsdien is het enorm verbeterd. Het middels is wel alleen op recept te verkrijgen.

4

Re: Droge huid, jeuk

Ik had deze vraag ook achtergelaten op FB en kreeg daar de volgende tips. Misschien is of komt hier nog iemand die er zijn/haar voordeel mee kan doen:

- voor het zwemmen insmeren met vaseline zodat de chloor minder door de huid dringt
- alleen nog in open water zwemmen (graag, maar helaas geen reële optie nu)
- scrubben, tegen dode huidschilfers en insmeren met creme/lotion
- bezoek aan een dermatoloog
- verschillende huidproducten; de vettige (sudocreme, vaseline etc.) en de hypo-allergene zoals bv Sebamed.

Zelf merk ik dat ik nu absoluut geen vettige producten verdraag omdat die gaan broeien en nog meer jeuk veroorzaken. Wat ik nu doe is scrubben (met een hypo allergene douche creme of Betadine scrub, verkrijgbaar bij de apotheek), insmeren voor het zwemmen met hypo allergene bodylotion en meteen na het zwemmen weer wassen met hypo allergene douchecreme en insmeren met de lotion. Ik ben nog niet geheel jeukvrij, maar het wordt al beter hanteerbaar.

Els

5

Re: Droge huid, jeuk

Misschien is er een zwembad in de buurt die een andere samenstelling van het zwemwater heeft? Ik heb ook een droge huid, veel schilfers (vooral tussen de tenen). Ik ben toen naar een ander zwembad gegaan, 15km van mijn huis, waar ze een zoutoplossing ipv chloor geburiken. Sinds ik daar zwem heb ik er nauwelijks meer last van (en het is ook stukken beter voor m'n chloorallergie)

6

Re: Droge huid, jeuk

Mimi91 schreef:

Misschien is er een zwembad in de buurt die een andere samenstelling van het zwemwater heeft? Ik heb ook een droge huid, veel schilfers (vooral tussen de tenen). Ik ben toen naar een ander zwembad gegaan, 15km van mijn huis, waar ze een zoutoplossing ipv chloor geburiken. Sinds ik daar zwem heb ik er nauwelijks meer last van (en het is ook stukken beter voor m'n chloorallergie)

Bij mij in de buurt is wel zo'n buitenbad dat met mineralen wordt schoongehouden, maar helaas heb ik het zwemwater momenteel niet zelf te kiezen. Ik doe mee aan een start2tri programma en maak dus gebruik van de locaties van de triathlonvereniging.

Nog twee weekjes volhouden, gelukkig werkt de hypo allergene douchecreme en lotion!

Els