1

Onderwerp: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Zaterdag mijn tweede wedstrijd (ooit) gedaan:

Op het programma stond:
1500m zwemmen
45 Km Fietsen (redelijk plat parcours - wel langsheen de schelde waar de wind kan spelen - wat uiteindelijk ook het geval bleek)
10,5 Km Lopen

Doel:
Zwemmen: 30'
Fietsen: 1:20
Lopen: 55'
wissels (samen): 5-6'

Uitslag:
Zwemmen: 0:28:51
T1: 00:02:23
Fietsen: 1:20:26
T2: 1:51:40
Lopen: 1:03:58

Verslagje:

Vooraf was het niet duidelijk of er al dan niet een wetsuit zou toegelaten zijn, hierdoor toch wat extra zenuwen. Ik vind 1500m zwemmen sowieso al ver, maar zonder het extra drijfvermogen van het wetsuit zou dit een extra uitdaging worden. Bij de inschrijving een pak van mijn hart, "watertemperatuur 20,5°C - wetsuits toegelaten" oef...
In de wisselzone alles rustig klaar kunnen zetten, gelukkig een makkelijk te vinden plaats en een zeer overzichtelijke wisselzone (veel plaats - goed fietsenrek). Het was behoorlijk warm, dus nog even getwijfeld om het wetsuit toch achterwege te laten maar het extra drijfvermogen zou wenselijk blijken. Het zwemmen voelde zwaar aan, maar het resultaat gaf toch aan dat dit goed gegaan was. T1 was dan weer behoorlijk chaotisch. Het wetsuit was snel uit, maar de beslissing om toch sokken aan te trekken voor het fietsen had ik niet mogen doen (werkpunt !). Dit resulteerde in beginnende krampen in mijn kuiten en slecht aangetrokken sokken die me parten zullen spelen in het lopen straks.
Het fietsen ging al bij al behoorlijk, niettegenstaande dat ik betere benen verwacht had. Ik ben 2-3 keer in een groepje terechtgekomen die mij gelukkig door de winderige stukken geholpen hebben, maar op de meer technische stukken met veel bochten en optrekken, komt mijn ervaring en angst mij tegen en moet ik het pak lossen en ben ik terug alleen.
T2 ging opnieuw vlot (even moeten zoeken naar mijn petje maar ik was snel terug weg)
De eerste van 3 ronden ging relatief vlot in het lopen, maar in de 2de ronde heb ik mijn snelheid moeten laten zakken onder de 10kmh en ging er niets meer vlot. Het zou een lijdensweg tot aan de finish worden.

Al bij al niet geheel ontevreden, maar ik had toch een betere looptijd verwacht.
Te veel energie verloren bij het fietsen? Niet genoeg gedronken tijdens het fietsen?

Nog even recupereren en dan voorbereiden met de aandachtspunten voor binnen 2 weken in Sint Niklaas (1000 - 42 - 10)

2

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Kun je ook zonder sokken lopen?
T2....typefoutje? wink
Heb je iets gegeten/gels tijdens fietsen en lopen? Misschien dat je daarmee je instort-moment kunt uitstellen tot na de finish?

En als je denkt dat je kapot gaat, kun je altijd aan dit filmpje denken!

https://youtu.be/g93TYrtDxwA

3

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

MontanaMan schreef:

Kun je ook zonder sokken lopen?

Ik ben vanaf mijn eerste triathlon lekker op blote voeten gaan fietsen én lopen, bevalt me eigenlijk best!
Voornaamste reden leek me destijds de tijdwinst (sokken over natte voeten-gedoe..) en als gevolg van het gehaast niet goed zittende sokken en alle nare gevolgen daarvan! Ik loop nooit blaren, bij redelijk weer zijn je voeten ook snel droog/warm.
Alleen bij slecht weer en veel wind (Bilzen dit jaar) begin je aan het lopen zonder énig gevoel in je voeten wink trek ook wel weer bij smile

4

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Ik heb me inderdaad mistypt in T2 smile (was tijd na zwemmen en fietsen) T2 heeft 00:01:13 in beslag genomen (wat eigenljik goed meeviel)

Eten / Drinken tijdens fietsen lopen is een aandachtspunt. Ik heb bij het begin van het fietsen 1 reep gegeten en op het einde 1 gel (net voor lopen) na de 2de ronde lopen +/- 7km heb ik een laatste gel genomen.
Qua inname suikers moet dit wel kloppen, maar ik vraag me af of ik die eerste reep ook niet beter vervang door een gel? (dat ik die mss beter verteer?)
Ik drink wel te weinig (nauwelijks een halve 750ml bidon tijdens fietsen en enkele halve bekertjes water tijdens het lopen.
Het zal wat zoeken worden komende trainingen.

Moesten we geen werkpunten meer hebben 't zou ook niet leuk zijn hé smile

5

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Op 45km fietsen 750ml drinken is normaal denk ik. In het lopen moet je eigenlijk rekenen om altijd iets aan te nemen al was het maar om je mond te spoelen. Reep in een kwart is niet echt een aanrader aangezien je toch wel intensief bezig bent en kauwen dan toch niet makkelijk is terwijl een gel maar doorslikken is.

6

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Zoals ik schreef ik heb nauwelijks een halve bidon van 750ml gedronken op de fiets (en een slok of 2 tijdens de wissel) dus stel dat ik aan het lopen begonnen ben met +/- 500ml drank, een reep en een gel binnen. En laat dat nu volgens mij mijn probleem zijn voor de (maag- zij- ?)steken en het invallen tijdens het lopen.

En fietsen en lopen zonder sokken, tja, bij lopen ben ik sowieso gevoelig aan blaren, daar zou ik me nog niet onmiddellijk durven aan te wagen, fietsen ga ik wel al proberen in de komende trainingen (kan ik op zaken letten? strakker-minder strak? evt pedalen vaster/losser om wrijving te verminderen? Wat met koude voeten?

Zijn er aan specifieke triatlon fiets en loopschoenen ook nog andere specs naast voordelen om ze snel aan/uit te trekken?
Ik denk maar aan ventilatie? Zonder naden (om wrijving zonder sokken te vermijden?) ...
Misschien moet ik daar eens naar uitkijken dan...

7

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Schoenen met elastieken snelveters.
Sokken oprollen. Voor de wedstrijd aandoen, dan afrollen en als een rolletje in/bij je schoen leggen.
Bij aantrekken sok, tenen in de sok en weer afrollen.

8 Laatst bewerkt door olirits (10-08-16 10:35:05)

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Arnoutdv schreef:

Schoenen met elastieken snelveters.
Sokken oprollen. Voor de wedstrijd aandoen, dan afrollen en als een rolletje in/bij je schoen leggen.
Bij aantrekken sok, tenen in de sok en weer afrollen.

Ik was ook in Berlare, en heb deze tip voor de eerste keer ook toegepast.
OOk gevoelige voeten tijdens het lopen. en al vaak gesukkeld met het aantrekken van de sokken.
Maar op deze manier ging het wel vrij vlot.


En Houdaerttim, als ik uw tijden bekijk ben ik een beetje voor u uit het water geraakt, en zat ik waarschijnlijk een groepje voor u tijdens het fietsen.
zelf aangekomen in 2u42, men traagste tijd van de 3 keer dat ik in berlare ben gefinishe, maar dat is al een heel seizoen dat ik trager ben als vorige jaren (2e kindje heeft grotere inpact op trainingstijd en slaap dan gehoopt), vooral tijdens het lopen
tijden
zwemmen: 27:39
T1: 1:57
fietsen: 1:16:30
T2: 1:06
Lopen: 55:07

9 Laatst bewerkt door olirits (10-08-16 10:34:53)

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

per ongeluk dubbel

10

Re: Kwarttriatlon Berlare (BE)

Arnoutdv schreef:

Schoenen met elastieken snelveters.
Sokken oprollen. Voor de wedstrijd aandoen, dan afrollen en als een rolletje in/bij je schoen leggen.
Bij aantrekken sok, tenen in de sok en weer afrollen.

Die tip is welgekomen maar ook al in gebruik... enkel doe ik dit voor 't fietsen en het was een beetje geklungel met natte voeten...

olirits schreef:

En Houdaerttim, als ik uw tijden bekijk ben ik een beetje voor u uit het water geraakt, en zat ik waarschijnlijk een groepje voor u tijdens het fietsen.
zelf aangekomen in 2u42, men traagste tijd van de 3 keer dat ik in berlare ben gefinishe, maar dat is al een heel seizoen dat ik trager ben als vorige jaren (2e kindje heeft grotere inpact op trainingstijd en slaap dan gehoopt), vooral tijdens het lopen
tijden
zwemmen: 27:39
T1: 1:57
fietsen: 1:16:30
T2: 1:06
Lopen: 55:07

Olirits,
Dat is naar mijn normen een zeer mooie tijd !!! (ik ben ook zonder enige ervaring in een van de sporten nog maar een jaar bezig en dit is mijn eerste wedstrijdseizoen)

En ja, jij zal in het groepje gezeten hebben waar ik niet meer aankon. smile Op de dijk heb ik met een medestaander nog een poging ondernomen om jullie in te halen maar dat is niet gelukt... Ik heb moeten lossen en ben achteraf door een andere groep opgepikt...