1

Onderwerp: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Nog een dag of 10 en ik mag me eindelijk aan mijn eerste triatlon wagen!
Het is een triatlon om eens te proeven van de sport, maar het competitiebeest in mij wil eigenlijk ook wel presteren!

Nog een paar vraagjes dus die me momenteel bezig houden.

Ik kreeg hier al de tip om achteraan te starten bij het zwemmen om het gevecht te vermijden. Maar als ik mijn tijd van 15' haal op 750m behaal ik zowat de 100e zwemtijd (op 450 deelnemers). Hoeveel extra tijd zal ik verliezen door achteraan te starten of waag ik me misschien toch best in de groep om (na het gevecht) meegezogen te worden door zwemmers van mijn niveau?

Zijn er hier mensen die een idee hebben van het verschil tussen hun fiets/looptempo's op een fris of moment en tijdens een triatlon? Bv: Hoe veel sneller lopen jullie een 5/10km op een gewone wedstrijd en hoe snel lopen jullie deze nog op het einde van een triatlon?

En als laatste nog een paar materiaal vraagjes. Aangezien het om mijn eerste triatlon gaat wil ik niet te veel investeren (ik zal op een geleende koersfiets rijden,...) maar zijn er zaken die ik me best toch nog aanschaf? Een (goedkoop) trisuit of lukt het ook wel in een gewone loopbroek en een looptruitje dat ik aandoe na het zwemmen? Triatlonveters? ...

Alvast bedankt om jullie kennis/ervaringen te delen.

2 Laatst bewerkt door woes (10-08-16 12:30:58)

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Zwem je borstcrawl? Als je het aandurft gewoon vooraan starten. Je hebt kans dat je overzwommen wordt, maar vooraan aan een zijkant is die kans wat kleiner. Als schoolslagzwemmer zou ik me niet vooraan begeven.

Fiets- en looptijden zijn anders dan in een losse wedstrijd, maar gewoon zelf ervaren straks, hangt ook van je getraindheid af. Met wat extra adrenaline ga je ook weer harder!

3

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Voor het zwemmen; als alle 450 deelnemers tegelijk gaan zwemmen zou ik mezelf gewoon vooraan leggen, anders moet ik meer mensen inhalen dan dat mij er zouden inhalen.. op 750 lijkt me dat teveel tijd te kosten.
Wel inderdaad zoals Woes zegt, als je borstcrawl zwemt.

Over tijdverschil tussen open/triathlon bij fietsen en lopen kan ik weinig zeggen, aangezien ik bijna nooit losse wedstrijden doe op een halve marathon hier en daar na, maar die loop ik dan weer niet in de triathlon smile
Op een 5 km ga ik gewoon zo hard mogelijk en probeer ik niet weg te zakken lol

En als je nog niet weet wat je verder gaat doen zou ik zeggen, doe het met wat je hebt.
Ik heb mijn eerste wedstrijden (dit waren wel zwemlopen) gewoon in een zwembroek gedaan met een loopshirtje toen ik het water uit kwam.

Succes en veel plezier!
P.S. Welke wedstrijd ga je doen?

4

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Gewoon vol gas gaan. Fietsen zal qua tijd niet veel uitmaken. Wellicht verlies je een minuut of  iets meer op 5 km tov normaal.
Zeker niet inhouden op zo'n korte afstand.

5

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Ik heb een keer een PR op de 5 km gelopen tijdens een 1/8e triathlon (die als geheel ook een PR werd). Nou loop ik ook niet zo heel vaak losse 5 kilometers, maar ik denk dat ik toen baat had bij de 'warming-up' van het fietsen.

Over het zwemmen: gewoon proberen, en zien wat voor 'wasmachine' het wordt, en het vooral niet erg vinden als het niet bevalt - bijna niemand vindt een eerste triathlonstart zo'n feest!

Veel plezier en succes! Een trisuit is wel een aanrader trouwens.

Louise

6

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Bedankt alvast voor de reacties!
Ik zal me dan toch maar in het zwemgevecht wagen al probeer ik in de mate van het mogelijke misschien toch een beetje de zijkant op te zoeken (al ben ik ongetwijfeld niet de enige met dat plan).
En in het fietsen en lopen gaan we dan maar gewoon alles geven en zien we inderdaad wel welk verval er optreed! Da adrenaline doet inderdaad ongetwijfeld zijn werk!

Zondag is er alvast nog een "startersmeeting" waarbij er in groep nog geoefend wordt op het zwemmen en de wissels. Hopelijk daagt hier wel wat volk voor op zodat ik alvast eens in "groep" kan zwemmen.

Een laatste en misschien stomme vraag, maar hoe warm je op voor een triatlon? Warm je op in alle 3 de sporten of?

En het gaat over de Mr. T triatlon in Gent (België).

7 Laatst bewerkt door Youri (11-08-16 09:14:20)

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Mijn warming up bestaat eigenlijk alleen uit inzwemmen.
Verder doe ik in de laatste 100 meter zwemmen actief mijn benen wat meer gebruiken, merk dat ik dan wat stabieler het water uit kom en het maakt de benen vast wakker voor het fietsen smile

8

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

De Mr T is een recreatieve triatlon waar veel beginners hun debuut maken dus als je een degelijk zwemmer bent zou ik niet te ver achteraan starten. Succes en veel plezier daar.

9

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Een 1/8ste triathlon blijft wel nog steeds een inspanning die (voor de meeste althans) van meer dan een uur, dus onderschat het verval niet dat je zal ervaren. Ik zou toch steeds in gedachten houden dat je na het fietsen nog even moet lopen. Anders kan je ferme 'patatten' krijgen big_smile... zeker als je een sprinterstype bent zoals ik.

Over een opwarming hoef je je niet te druk te maken. Het blijft een vrij lange inspanning en als je geen pro bent die verplicht is om vanaf het begin aan te pikken bij zijn tegenstanders is een opwarming niet zo belangrijk. Als je de mogelijkheid hebt om even te zwemmen voor je start dan kan je dit doen, maar enkel als je daar echt mentaal nood aan hebt.

10

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Ik krijg altijd een beetje kriebels van het advies vooraan te gaan liggen als je heel gemiddeld zwemt. Als je gemiddeld zwemt, ga dan ook gemiddeld in het startvak liggen. Als je het niet fijn vindt midden in het pak te liggen, dan ga je aan de zijkant liggen.

Niks is voor de zwemmers vooraan irritanter dan mensen te moeten ontwijken, want eerlijk is eerlijk: ik zwem liever over niemand heen. Maar ik heb er wel hinder van als er weer eens een mindere zwemmer per se vooraan moet liggen en ik er al slalommend omheen moet.

11

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Toch zalig zo mensen die goed kunnen zwemmen te irriteren :-)

12

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

ronnyke schreef:

Toch zalig zo mensen die goed kunnen zwemmen te irriteren :-)


Tot dat je zo'n harde klap krijgt dat je de volgende keer wel nadenkt.

13

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Ik begrijp deze discussie niet goed (of mag ik me hierin niet mengen als beginnend atleet?).

In een 'gewone' triathlon liggen de niveauverschillen toch zo ver uit elkaar. Als goeie zwemmer maak je gewoon dat je bij de pinken bent en vooraan ligt en trek je simpelweg de eerste 20 m. goed door. Anders dan in het fietsen en lopen kan een gemiddelde zwemmer (hoe snel die ook start) toch niet volgen, omdat zijn techniek dat gewoon niet toelaat. Na 20 m. lig je sowieso op je gemak.

Heb echter wel nooit deelgenomen aan een massa-event, mss spreek ik anders na mijn deelname in Köln.

14 Laatst bewerkt door Benn (11-08-16 22:17:01)

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Ik kan enkel over duathlon spreken, maar ik positioneer mij in de start daar toch ook in de positie die ik denk die ik waard ben.Ik ga ook niet op de eerste lijn staan om dan in de eerste meters overlopen te worden door de betere lopers. Zelf vind ik het ook vervelend als ik tijdens de eerste meters moet gaan wringen en inhouden om niet op andere hun hielen te lopen.
Ik kan me voorstellen dat dit bij een zwemstart nog een stuk vervelender is.

Ik vind het gewoon een vorm van respect naar andere (betere) deelnemers.

15

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

20m is niet genoeg om weg te trekken. In Weert kreeg ik na 800m nog een elleboog op mijn brilletje. Maar daar lag ik in het midden van een grote groep en is een kanaal dus niet veel ruimte in de breedte.
Maar op zich viel het wel mee. Een paar klapjes af en toe dat was het wel, echt overzwommen ben ik niet, en ik heb ook niemand overzwommen. Wel frustrerend als je langs iemand wilt, rechts probeert, vast komt tussen hem en een ander, laat zakken, links probeert, tegen een boei aanzwemt, vervolgens eindelijk er langs en toen opgehouden door iemand die zijn brilletje goed moest doen.
Wat ik wel grappig vond was om minutenlang superdicht op iemand te zwemmen die links ademhaalde (ik rechts). Elke keer als ik ademde zag ik zijn hoofd nog geen 20 cm voor me, en toch raakten we elkaar niet of nauwelijks.
Komende zaterdag een wedstrijd met het zwemmen in een meer, daar plan ik om aan de zijkant te beginnen, de rust is me wel een paar meter extra waard.

16 Laatst bewerkt door MichielC (11-08-16 23:12:55)

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Toch opletten hoor, in Gent is het altijd een vrij hectische en chaotische start. Als beginner zou ik toch redelijk achteraan starten, ik heb daar de vorige jaren veel klappen mogen incasseren.
Voor de rest wel een geweldige wedstrijd!

17

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Ik heb al veel klappen gehad in tussentijd. 1x dat mijn bril af was en dan heb je wel een probleem maar voor de rest pfff. Spijtig dat ik zo slecht zwem want al bij al is dit wel het meest sensationeel onderdeel tijdens een triatlon.

18

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Ernie schreef:

Heb echter wel nooit deelgenomen aan een massa-event, mss spreek ik anders na mijn deelname in Köln.

Haha, ja, wacht maar af. Nouja, het kan nogal verschillen, maar na 20 m op je gemak? Als je in de top 5 zwemt misschien? Ik heb vorig jaar bij Binnenmaas nog meegemaakt dat er bij de boei halverwege de km een soort opstootje ontstond omdat er één heel zeker wist dat je langs de andere kant van de boei moest, en die maakte als spookzwemmer nogal wat misbaar. En daarvoor was het ook niet echt rustig geweest. Inclusief dwars overzwommen worden door lui die richting het riet gaan, trappen van zwemmers die ineens op schoolslag overschakelen, klemgezwommen worden tussen twee in, maaiende armen... het is een aparte, hoor, een triatlonzwemstart. Nouja, kan het zijn, ik heb het ook wel lekker rustig en probleemloos meegemaakt. Maar zeker de eerste paar keer vond ik het schrikken.

Nou ben ik geen snelle zwemmer, dat scheelt wel natuurlijk, van die riet- en schoolslagzwemmers heb je natuurlijk meer in de achterhoede. Maar sensationeel is zo'n start zeker!

Louise

19

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Haha, al die reacties geven me goede hoop big_smile Hopelijk durf ik nog in in het water te stappen!
Ik slaap er nog een weekje over om mijn starttactiek te bepalen! Op de eerste rij starten zal ik sowieso niet doen want ik weet uit de atletiek/stratenlopen hoe irritant tragere atleten kunnen zijn (Ook al bedoelen ze het niet altijd slecht).

20 Laatst bewerkt door blex (12-08-16 11:29:51)

Re: Vragen richting eerste triatlon (1/8e)

Ach, die massastarts, zowel water als landstarts vallen altijd reuze mee. Vooral bij kleinere recreatieve wedstrijden is het altijd goed te doen. Hoe groter de wedstrijd, des te heftiger er gestreden wordt. In de Divisiewedstrijden gaat het er bijv. wel wat heftiger aan toe, maar dan nog vind ik het altijd wel meevallen. Aan de zijkant beginnen (ligt een beetje aan hoe de eerste boei gesitueerd is) betekent vaak iets langer zwemmen, maar wel je eigen ritme kunnen vinden en minder last hebben van trage mensen voor je.

Wat betreft de tijden: ik loop op de 5km ongeveer 1minuut 30 langzamer in een Triathlon. Fietsen gaat bij mij ongeveer 1 tot 1,5km/uur langzamer.

Een sprint, of 1/8ste is bij mij een uur in het rood. Continue jezelf pushen, waarbij je constant op die dunne lijn zit van ontploffen en licht herstel zoeken.

Fris aan een 5km beginnen, waarbij je op kilometer 3-4 pas "gecontroleerd" gaat verzuren, gaat een stuk harder dan wanneer je vanaf kilometer 0 aan het zoeken bent naar een fatsoenlijk ritme met hartslag 180 smile.