1

Onderwerp: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Ik heb een vraagje over (mijn) fietsschoenen. Vorig jaar een racefiets gekocht en natuurlijk meteen schoenen er bij.  Ik heb de Shimano SH-R088W maar ben niet tevreden.

Had in het voorjaar last van koude tenen en heb het gevoel dat ze gewoon niet lekker zitten bij het fietsen. Ik heb zelf het idee dat ze iets te klein zijn en ook iets te breed. Volgens mij zijn dit brede fietsschoenen en heb ik die niet nodig.

Zijn dit inderdaad brede fietsschoenen?
Herkennen jullie mijn klachten en zou ik een grotere maat moeten hebben?
Welke schoenen gebruiken jullie en gebruiken jullie deze ook bij de triathlon?

2 Laatst bewerkt door elderenbosch (11-08-16 00:14:15)

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Koude voeten / tenen in het voorjaar is redelijk normaal. Ik had zelfs vanavond koude voeten. Dat kan je op zich prima voorkomen met overschoenen. Ik ken het type schoenen niet dus weet niet of ze breed zijn. Zelf heb ik Sidi's. Zowel normale als triathlon (met lusje aan de achterkant). Die vallen over het algemeen wat kleiner en zijn vrij smal. Omdat ik smalle voeten heb, voor mij dus ideaal.

3

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Koude voeten heb je natuurlijk snel , je beweegt je voeten/tenen  ook niet echt tijdens het fietsen .
De overschoenen heb ik daarom ook aangeschaft .

Ik heb gisteren mijn nieuwe schoenen opgehaald :  http://www.trekbikes.com/us/en_US/appar … oe/p/12549
In de winkel hebben ze mijn voeten gemeten , en aan de hand daarvan de maat bepaald /besteld .
Vanavond ga ik ze uit proberen , er staat een wisseltraining op het programma .

4

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Zadels, pedalen en schoenen zijn wat mij betreft de moeilijkst aan te schaffen onderdelen waarbij je vooral en eigenlijk alleen naar jezelf moet luisteren en niet naar anderen. De pasvorm, het gevoel of gebruik zijn zo persoonlijk.
De W in de modelaanduiding lijkt inderdaad op "wide" te slaan en zou een bredere schoen kunnen zijn.

Ik heb verschillende fietsschoenen van verschillende merken gehad er zit veel verschil tussen. Toch draag ik nu nog steeds verschillende merken en heb weinig problemen met mijn voeten. Dit komt mogelijk omdat ik steeds dezelfde zolen gebruik. Bij aanschaf van zowel fiets als hardloopschoenen zijn de zolen vaak standaard, logisch aangezien iedereen het net anders wil. Een andere zool kan nog wel eens een wereld van verschil maken in de pasvorm. Maargoed, dit kan voor jou weer compleet anders zijn..

5

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Sommige dingen zijn toch wel voor algemeen specifiek gebruik zo zag ik gisteren bij de OS tijdrit voor vrouwen dat ze bijna allemaal met een ISM zadel reden op enkele uitzonderingen na.

6

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

elderenbosch schreef:

Koude voeten / tenen in het voorjaar is redelijk normaal. Ik had zelfs vanavond koude voeten. Dat kan je op zich prima voorkomen met overschoenen. Ik ken het type schoenen niet dus weet niet of ze breed zijn. Zelf heb ik Sidi's. Zowel normale als triathlon (met lusje aan de achterkant). Die vallen over het algemeen wat kleiner en zijn vrij smal. Omdat ik smalle voeten heb, voor mij dus ideaal.

Wat is het verschil tussen normale en triathlon schoenen?

7

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Hebben jullie nog tips voor winkels waar je schoenen echt goed worden aangemeten. Het liefst in de buurt van Almere

8

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Tri run in Hilversum!

9

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Hedcandy schreef:

Tri run in Hilversum!

Ja die ken ik wel. Heb ik mijn Tri suit gekocht. Jammer dat ze (al heel lang) niet meer in Almere zitten

Heb je een Shoe fit laten doen?

10

Re: Maat en pasvorm van fietsschoenen

Mn loopschoenen wel.
Mn fietsschoenen heb ik al 15jr...lang voordat ik ook maar aan triathlon dacht.
Ik heb wel op advies van Jeroen een corrigerend zooltje erin zitten nu (beter voor mn knieen).