1

Onderwerp: Coeur d'Alene OD

Coeur d'Alene? Wat is dat? Dat is een stad in het noorden van Idaho in de Verenigde Staten, vlakbij de grens met Canada.
Voordat ik naar Montana verhuisde had ik er nog nooit van gehoord. Maar de moeder van mijn vriendin woont en ik ben er inmiddels een aantal keer geweest. Een mooi stadje, aan een erg mooi meer in een schitterend heuvelachtig landschap. Niet verwonderlijk dat het erg toeristisch is. En met het meer voelt het centrum aan als een beach city aan de middellandse zee.
En niet te ver, maar 5,5u rijden smile.

http://media.point2.com/p2a/themeresource/8736/f4b9/eeba/3db15c4ac625fbba8a9f/Original.jpg
Parc ferme is in het park rechtsonder in de foto.

Triathlon? Coeur d'Alene is een van DE triathlon steden in de VS. In juni is er een ironman 70.3, in augustus een ironman full distance en in augustus ook nog eens een lokaal georganiseerde OD. Er zijn denk ik niet veel steden met drie verschillende triathlon events per jaar.

De full ironman vorig jaar was brutal, met 40 graden en een uitval percentage van rond de 30%. Ik ben benieuwd hoe een club genoot van me het er dit jaar af gaat brengen. De full ironman is een week na de OD. Verder is er op de dag van de OD ook een sprint afstand en een duathlon en kan de OK ook als estafette gedaan worden.

De OD, die ik doe is volgend weekend (13 augustus). Ik ben benieuwd.
Het zwemmen is in het meer, dus hopelijk weinig stroming, ik kijk ernaar uit. Kristalhelder water in een mooie omgeving, hopelijk hoef ik niet teveel te vechten voor m'n plekje. Ik hoop op een tijd van rond de 27 min.
Fietsen: Door de heuvels, dus redelijk wat hoogtemeters (~450m). Het moet een mooi parkoers zijn, met geregeld uitzicht over het meer. Je fiets eerst een km of 4 door de stad, dan een km of 5 langs het meer en dan een rondje met 2 out-and-backs door de heuvels. Het zou mooi zijn als ik dat gedaan krijg rond de 1:25. Ik fiets hier ook bijna nooit vlak, maar de heuvels hier zijn langer en iets minder steil. 
Lopen: Een out and back langs het meer en langs een rivier en vlak. Vanochtend een lokale 10 km gelopen met als doel om deze onder de 50 minuten te lopen zonder kapot te gaan. In die 10 km gingen de eerste 3 km wel redelijk omhoog. Volgende week zou 52 minuten mooi zijn maar stiekem hoop ik ook die onder de 50 minuten te lopen.

Overall: 1:44 + wissels...laat ik voor 1:45 inclusief wissels gaan.

Ik ga het zien, ik heb er zin in!

Grappige feitjes:
Hier in de VS zijn er vaak Clydesdale en Athena klassen bij wedstrijden. De clydesdale klasse is voor mannen >100kg (220 pounds) en de Athena klasse voor vrouwen >75 kg (165 pounds).
Degene met de snelste fietstijd vorig jaar (58:48) had ook de snelste hardlooptijd (30:52) maar was de op een na langzaamste zwemmer (laatste 2: 1:05:30 en 1:31:00). Overall was hij daarmee 46ste van de 202. Die heeft dus tijdens het fietsen en hardlopen 156 man ingehaald! Wat moet dat lekker fietsen en lopen zijn!

2

Re: Coeur d'Alene OD

Wauw ...dat lijkt me erg gaaf in zo,n mooie omgeving een traitlon te doen
Hoop dat je na volgende week met een mooie foto reportage op de proppen komt .
Hoe ben je eigenlijk Montana geland ?Is toch een behoorlijk eind van huis .

Wel apart de extra "gewichts klassen "

Alvast heel veel succes .

3

Re: Coeur d'Alene OD

Dat moet inderdaad een geweldige omgeving voor een triathlon zijn. De Ironman kende ik uiteraard al van naam en van de verhalen op Slowtwitch. Ga je een tijdritfiets of racefiets gebruiken op dit parcours? Die gewichtsklassen zijn heel apart en het klinkt erg Amerikaans, maar op de een of andere manier vind ik het ook wel weer mooi.

Benieuwd naar je verhaal, veel succes!

4

Re: Coeur d'Alene OD

Een uur zwemmen over 1,5km? Ik deed laatst een kilometer schoolslag in een meer met m'n vriendin, modus meer praten dan zwemmen, en dat duurde iets van 40 minuten. Goed, die knaap zal zich ook afvragen waarom ik 45 min over mijn 10k lopen doe maar dat is wel heel erg traag hee, deed ie misschien een rondje teveel? (of rondje te weinig lopen wink Wel mooie omgeving ja, ik kende de naam ook van de IM branded triathlons.

5

Re: Coeur d'Alene OD

@Jeanette: eigenlijk via Zambia (en uiteindelijk via de Caribbean). Mijn baas in Zambia kwam hier vandaan en deed hier zijn phd en bleef gelieerd aan de uni. Een prof kwam een aantal keer naar Zambia en bood aan mijn begeleider te zijn voor mijn phd. In Zambia deed ik vooral onderzoek en natuurbeschermingswerk met de grote roofdieren (leeuwen, hyenas, wilde honden, luipaarden en cheetahs vooral), maar ook af en toe strikken van olifanten afhalen, nu in Montana werk ik aan mijn promotie op die data.

@Maca944: Heb alleen een gewone racefiets met opzetstuur, dus geen keuze eigenlijk (nou ja, ik heb ook een mountainbike, maar dat is geen optie big_smile ).

@thomass: vraag me af waarom hij niet de duathlon heeft gedaan, daar had hij waarschijnlijk een goede kans om te winnen. Ben benieuwd of hij weer mee doet en op het zwemmen getraind heeft.

Ik hoop dat ik wat foto's kan nemen, maar dat zal niet tijdens de wedstrijd zijn denk ik big_smile. Maar wil het fietsparkoers wel verkennen de dag ervoor, dus mogeljik dan.

6

Re: Coeur d'Alene OD

@MontanaMan : dan heb jij al wat van de wereld gezien ..gaaf hoor .
Moest wel effe Googlen wat phd is ha ha ...

Mooie plaatjes van het parcours verkennen mogen uiteraard ook .

7

Re: Coeur d'Alene OD

Hier een verslagje.

Korte versie: voorspelt/gehoopt 2:45:00 -> werd 2:33:32

Lange versie:
Vroege start, 7:00. Ik vind vroeg op zijn lekker, alleen vroeg opstaan een opgave, en ik drink geen koffie. Parc ferme ging om 5:30 open (kan een park ferme per definitie wel open big_smile ). Wij (vriendin en ik) waren er om 6:00. Gelijk een een toilet ingedoken, daar maakte ik me wel een beetje zorgen om, normaal moet dat ergens 1-2u na het opstaan of na het begin van actief worden. In dit geval na het begin van actief worden, dus het was wel een opluchting dat dat uit de weg was.

Parc ferme was redelijk ruim opgezet, en omdat er verschillende onderdelen waren (sprint, olympic, duathlon) en sommige families verschillende onderdelen deden kon iedereen z'n eigen plekje zoeken, zodat je je naast elkaar op kon stellen als je dat wilde. Dus hingen m'n vriendin en ik onze fietsen naast elkaar in het rek, toch wel fijn.

Er werd gestart in groepen, de eerste groep mannen 25-44 olympic distance en duathlon om 7u, 5 min later de vrouwen 25-44 olympic distance en duathlon, 5 min later mannen tot 25 en ouder dan 44 enz. Hierdoor met een vrij kleine groep zwemmen en daardoor lekker rustig.

https://c6.staticflickr.com/9/8784/28387473333_531e9528f1_b.jpg
Het zwemparcours de dag ervoor.

https://c2.staticflickr.com/9/8355/29005344025_080f8d0bd7_b.jpg
Parc ferme een half uur voor de start.

Het water had een lekkere temperatuur, en was glashelder, kon bijna constant de bodem zien, die op sommige stukken toch wel 7-8 meter diep was. Het was een landstart en het parcours was een driehoek. Ik had een plekje aan de zijkant opgezocht, en heb eigenlijk de hele weg rustig mijn eigen tempo gezwommen. In het begin kwam er een jongen naar me toe gezwommen, even versneld om voor hem uit te komen, zodat hij rustig door kon zwemmen in de verkeerde richting. Iets later in de slipstream van iemand gaan zwemmen, maar merkte na een paar minuten dat hij steeds meer van koers afweek dus maar mijn eigen weg gezocht. Ik lag voor de groep en kwam na 27:27 (voorspeld: 27:00) het parc ferme in, als 8ste uit de 62 die in die groep startten. In mijn beperkte ervaring zijn Amerikanen mindere zwemmers dan Nederlanders.
T1 ging redelijk, heel ff kramp in een hamstring, ik moet toch meer oefenen in het uittrekken van het wetsuit.

Het fietsparcours was mooi, met wat uitdagende klimmetjes. We hadden het de dag ervoor met de auto verkend en er zaten wat kuitenbijtertjes in. De eerste kilometers lekker doorgetrapt maar ook geprobeerd de hartslag iets te laten dalen en dat lukte goed. Na ongeveer 7 km werd ik hard voorbij gereden door iemand op een mooie felt tri fiets. Na 7.7 km begon het eerste serieuzere klimmetje en daar stond diezelfde persoon bijna stil, dat klimmetje was ongeveer 700m, daarna stukje afdalen en vlak waarna er een keerpunt na 11,5 km was. Ik zag hem pas weer 2 minuten nadat ik gekeerd was. Dat was wel even een boost voor mijn zelfvertrouwen smile. Ik ben hem daarna niet meer tegengekomen.

https://c5.staticflickr.com/9/8789/28972186636_6fd0f7a503_b.jpg

https://c7.staticflickr.com/9/8386/28718547790_b59fa8ba13_b.jpg

https://c4.staticflickr.com/9/8776/29004777715_6ef015f660_b.jpg

Als je redelijk kunt klimmen op je tri fiets dan zou ik dit op een tri fiets doen, qua bochtenwerk was het goed te doen, 2 scherpe bochten en 2 keerpunten. M'n max snelheid was op de afdaling op de laatste foto, net boven de 75k, en ik stop eigenlijk met trappen boven de 60 want op mijn fiets gaan de rpm's dan >120. Fietstijd uiteindelijk 1:14:50 (voorspeld: 1:25)

T2 ging super. Merkte goed dat dat hielp in de trainingen, 2 jongens die voor me fietsten en ongeveer 20 sec en n 45 eerder aankwamen daar ingehaald. 0:35, en 6e overall tijd in T2.

Ik voelde me goed toen ik de fiets afkwam en het lopen ging inderdaad ook lekker (voor mijn doen dan). Een vrijwel vlak parcous over asfalt langs een rivier. 4 aid stations met water of heed in bekertjes. Dus meer dan 1 of 2 slokjes kreeg je er niet uit. Precies bij het keerpunt na 5 km werd ik door 3 man ingehaald. Achteraf gezien waren dat nr 1,2 en 3 in mijn agegroup! Bijhouden kon ik ze niet en ze liepen allemaal 5-6 minuten sneller op de 10k. 52 minuten zou mooi zijn op de 10k, ik hoopte op 50 en het werd 48:58. Erg blij mee, m'n kilometer tempo was 4:53, terwijl het in juni in Weert nog 5:31 was. Achteraf was ik ook veel minder verkrampt dan in Weert, maar dat kan ook te maken hebben dat ik op m'n eigen fiets reed en daar dus veel lekkerder op zat.

Anyway, erg lekkere race voor mij dus. Afgezien van steken in mijn zij voor een paar minuten na een km lopen ging alles perfect eigenlijk. Misschien toch iets harder moeten pushen big_smile.

En omdat het regelmatig voorbij komt ook even het eten noemen. Niks geen fruit. Er was water, heed (een recovery drink), energy bars en pizza.

https://c7.staticflickr.com/9/8699/28719130590_6f4ee02567_b.jpg

Ik heb eerst een half uur op een energy bar staan kauwen, en toen toch maar een stuk pizza naar binnen gedrukt. Ik had er geen zin in (om 10u 's ochtends...) maar het zout smaakte goed.

Ook apart, en ook weer in Amerikaanse stijl waar ze in een restaurant je bord weghalen als je gestopt bent met eten, ook al is de rest aan tafel nog niet klaar. De medaille uitreikingen vonden plaats terwijl er nog redelijk wat mensen moesten finishen. De winnaars in de categorie 70+ waren net op tijd binnen om hun medailles in ontvangst te nemen.

8

Re: Coeur d'Alene OD

Mooi verslag!
En pizza...moet er niet aan denken zo'n vette hap, maar ja, amerika he ?!

9

Re: Coeur d'Alene OD

Dat is echt Amerikaans ha ha ..na de finish pizza ...
Hier in Duitsland staan ze netjes met een grote variatie aan fruit , en cake .

Maar wat een mooie plaatjes weer ..jaloers .
Super tijden joh ...beter gelopen dan voorspeld ..top .
En zo zie je maar weer ...goed equipement is leuk ..maar diegene die erop zit
moet ook wat doen ...
Maar herkenbaar ..zag het zaterdag bij mijn evenement ook ..mooie dure fietsen waar
ik met met Giant racebike lekker aan voorbij ging ha ha .

10

Re: Coeur d'Alene OD

Pff, dat ziet er mooi uit daar, beetje jaloers! smile
En met 75 kmh naar beneden.. zou er niet vrolijk van worden lol

Mooi verslag, en gefeliciteerd!

11

Re: Coeur d'Alene OD

Die foto's, aah! Gaaf zeg! Met die pizza na de finish kweken ze kennelijk meer deelnemers voor de hogere gewichtklasse wink

Ik was nog even nieuwsgierig: je hebt dus beter/sneller gelopen dan je gedacht had, en je hebt toch met de sportrusten/marathonrevolutie-aanpak getraind? Dus dat bevalt, mag ik dat concluderen?

Louise

12

Re: Coeur d'Alene OD

Ik loop niet bewust met de sportrusten methode, maar ik loop wel veel rustig, korte stukjes. Afgelopen weken wel wat meer snelheidswerk gedaan, oa langere heuvelintervallen. Ik zit er aan te denken om in het off seizoen mijn loopbasis op te bouwen via de 3-2-1 methode. Elke week 3 korte loopjes, 2 medium lopen (2x zo lang als de korte loopjes) en 1 lange loop (3x zo lang als een korte loop), en dan elke week ongeveer 10% opbouwen. Dus bijvoorbeeld 3x 3km, 2x 6km en 1x 9km in een week, na verloop van tijd 1 korte loop op 5km wedstrijd tempo doen, en 1 medium loop een interval of tempo loop van maken.
Met sportrusten benadrukken ze ook dat de rust tussendoor belangrijk is, maar ja, er moet ook nog gefietst, gezwommen en krachttraining gedaan worden uiteraard! Maar mijn lopen is er wel behoorlijk mee vooruit gegaan de laatste maanden.

@Youri thanks smile Ging wel ff hard ja, maar de weg was redelijk recht en ik vond het zonde om in mijn remmen te knijpen.

13

Re: Coeur d'Alene OD

Die gedachte had ik eigenlijk ook al. Bij dat sportrusten is het de bedoeling dat je volledig hersteld aan je volgende training begint maar als je bv traint voor een volledige en een 20u of meer traint in de week is dat volgens mij niet echt haalbaar.

14

Re: Coeur d'Alene OD

Dat rusten zit 'm vooral in regelmatig ademhalingsoefeningen doen waarbij je je rusthartslag en hartslagvariabiliteit in de gaten houdt. Dat doe ik ook niet systematisch, hoor. Maar het is zeker mogelijk om met die aanpak voor triathlons te trainen, dus erbij ook nog te zwemmen en te fietsen, ook zelfs voor de hele. Maar geen 20 uur in de week, het is niet de aanpak van het grote volume natuurlijk.

Dat je volledig uitgerust moet zijn, dat herken ik niet uit het boek of de site erover, dat zetten Koen de Jong en Stans van der Poel niet centraal in elk geval (zie https://www.sportrusten.nl/over-sportrusten/ )

Louise

15

Re: Coeur d'Alene OD

Door verslagen als deze wordt ik toch echt wel een beetje verliefd op deze sport nog voor ik mijn eerste triathlon heb gedaan!
Knappe wedstrijd in een fantastische omgeving!

16

Re: Coeur d'Alene OD

Wow, wat een geweldige omgeving! Ik wil ergens in de toekomst graag eens een Ironman in de VS doen, ik zal CdA toch ook maar gaan overwegen te zijner tijd.

En prima prestatie verder, ruim onder je voorspelde tijd, hulde!

Voor wat betreft die pizza's, ik had verwacht dat er een duidelijke tweedeling was tussen 'normale' Amerikanen die ontbijten met slices pepperoni en 'gezonde' Amerikanen, maar blijkbaar mixed het toch ook.

17

Re: Coeur d'Alene OD

Gave foto's ! En wat een prachtige omgeving !

Heerlijk om daarna in een stuk pepperoni te happen na zo'n goeie race big_smile

18

Re: Coeur d'Alene OD

Wauw wat een prachtige omgeving en wat een knappe prestatie! Die pizza doet het 'em natuurlijk, maar ik moet zeggen dat ik een NL-pizza al nauwelijks op krijg aan het eind van de dag. Als ontbijt moet ik er niet aan denken, zo'n vette hap lol En 75km/h op de fiets? yikes Wooooow, ik vind 40 al snel...