1

Onderwerp: Olympische Triathlon!

Wat een spektakel was me dat!
Ongelofelijk om die toppers aan het werk te zien..
30 minuten op de afsluitende 10km lopen, ongelofelijk!
En wat een gevecht aan de eerste boei tijdens het zwemmen.. Ik krijg nog een beetje meer schrik.

En als trotse Belg een supersterke Marten Van Riel zien eindigen op plaats 6, straf!

Ik wou gewoon even mijn bewondering kwijt.. ;-)

2

Re: Olympische Triathlon!

Ik vond het erg leuk om een keer van begin tot einde een triathlon op tv te zien (BBC). Indrukwekkende prestatie van de broers Brownlee en zeker ook van Van Riel! En gaaf die start, zo hollend vanaf het strand de zee in!

Louise

3

Re: Olympische Triathlon!

Louise schreef:

Ik vond het erg leuk om een keer van begin tot einde een triathlon op tv te zien (BBC). Indrukwekkende prestatie van de broers Brownlee en zeker ook van Van Riel! En gaaf die start, zo hollend vanaf het strand de zee in!

Louise

Ohja goed idee. Dacht dat ik het toch nergens kon kijken behalve bij de NOS livestream. Ga die van zaterdag (met Rachel Klamer!) wel even opnemen.

4

Re: Olympische Triathlon!

Grappig, in vond het dus echt intens saai om te zien. Voor mij is deze sport toch echt om te doen en niet om te kijken.

5

Re: Olympische Triathlon!

Het zwemmen vond ik wel mooi om te zien het fietsen en lopen idd wat minder maar toch.... Moest het een volledige zijn zou ik niet constant blijven kijken denk ik ;-) Het gevecht om de boei daar zou ik me als recreant geen zorgen over maken al heb ik in Polen ook klappen gehad daar ( en uitgedeeld ) weetje voor de critici http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160818_02430059

6

Re: Olympische Triathlon!

Zeker een indrukwekkende prestatie!

Ik heb het ook op de bbc gekeken. Enige jammere vind ik dat stayeren hier mag. Iemand enig idee waarom dat hier zo is?

@ronnyke: leuk linkje!

7

Re: Olympische Triathlon!

Als ik het zelf niet zou doen, zou ik er ook niet veel aan vinden inderdaad, het is geen geweldige tv-sport. En langer dan dit zou zeker ook bere-saai zijn. Ik heb vorig jaar nog een blik geworpen op die livestream van Kona, maar dat was niet te harden idd.

In de vorige Transition (NTB-blad) stond een artikel over de geschiedenis van het stayeren en daaruit begreep ik dat het op dit niveau niet tegen te houden was: ze zijn zo aan elkaar gewaagd, komen allemaal achter elkaar het water uit. Er bleef de hele tijd gedoe over, wedstrijden waarin ze zo'n beetje het hele veld eigenlijk hadden moeten diskwalificeren, en zo zijn ze maar overgegaan tot toestaan. Het is bij al die hoog-niveau-wedstrijden zo, ook de eredivisie enzo.

Louise

8

Re: Olympische Triathlon!

Kona blijf ik ook voor thuis. Hele dag live stream aan op tv.

9

Re: Olympische Triathlon!

Naast het praktische (ze komen inderdaad quasi allemaal gelijk uit het water) lijkt het me om de sport een beetje op TV te krijgen ook echt wel nodig om het stayeren toe te laten. Niets zo saai als naar een tijdrit te kijken op TV en dat in groep fietsen (met versnellingen, jammer genoeg soms valpartijen,...) maakt het voor de neutrale TV kijker toch wel aangenamer om naar te kijken!

Verder vind ik dat de sport absoluut nog een stuk beter in beeld kan worden gebracht!
Badmutsen in de kleuren van de vlag van het land om toch een beetje onderscheid tussen de atleten te kunnen maken tijdens het zwemmen lijkt me absoluut al geen slecht idee en een cameraman extra tijdens het fietsen en lopen was ook wel leuk geweest. Nu kwam eigenlijk enkel de kopgroep in beeld en wisten we enkel dankzij de tussentijden wat er zich verder in het pak afspeelde.

10

Re: Olympische Triathlon!

ruben_vandenberghe schreef:

Badmutsen in de kleuren van de vlag van het land om toch een beetje onderscheid tussen de atleten te kunnen maken tijdens het zwemmen lijkt me absoluut al geen slecht idee

Oja, nu je het zegt, dat vond ik ook zot: allemaal een oranje badmuts. Alsof je startseries uit elkaar zou willen houden ofzoiets.

Louise

11

Re: Olympische Triathlon!

Ik denk dat stayeren dat dat in de gehele triatlonwereld wel eens gedaan gaat kunnen zijn. Ik heb er zoals wat over gelezen en het is eigenlijk voor veel organisaties niet meer haalbaar om er nog serieus op te controleren. Een IM70.3 bv en er starten 2000 deelnemers binnen het uur dan gaan daar altijd groepjes in ontstaan en wie ga je dan een kaart geven?

12

Re: Olympische Triathlon!

Bedankt voor de reacties !


ronnyke schreef:

Ik denk dat stayeren dat dat in de gehele triatlonwereld wel eens gedaan gaat kunnen zijn. Ik heb er zoals wat over gelezen en het is eigenlijk voor veel organisaties niet meer haalbaar om er nog serieus op te controleren. Een IM70.3 bv en er starten 2000 deelnemers binnen het uur dan gaan daar altijd groepjes in ontstaan en wie ga je dan een kaart geven?

Bedoel je dat het waarschijnlijk overal zal worden toegestaan omdat de regels strikt toepassen niet mogelijk is?

Ik lees hier (http://transition.nl/2016/06/wat-is-stayeren/) weer dit, en ik denk het aspect veiligheid in ieder geval altijd de boventoon zou moeten voeren. Het stukje waarin iemand een suggestie doet over met GPS rijden als alternatief is ook wel interessant.

13

Re: Olympische Triathlon!

ronnyke schreef:

Ik denk dat stayeren dat dat in de gehele triatlonwereld wel eens gedaan gaat kunnen zijn.

Nope. Gaat niet gebeuren.

14

Re: Olympische Triathlon!

ruben_vandenberghe schreef:

Badmutsen in de kleuren van de vlag van het land om toch een beetje onderscheid tussen de atleten te kunnen maken tijdens het zwemmen lijkt me absoluut al geen slecht idee en een cameraman extra tijdens het fietsen en lopen was ook wel leuk geweest.

Ze hebben een tijd in de World Cups aparte badmutsen gehad voor de top tien in de stand om de wereldbeker. Daar zijn ze van af gestapt omdat er 40 atleten/atletes deze badmutsen als mikpunt gebruikten om te kunnen stayeren/ vast pakken/ overzwemmen van de competitie.

15

Re: Olympische Triathlon!

Voor stayeren is het niet alleen een probleem op het gebied van regels, maar ook op die van de veiligheid. Voor stayer wedstrijden heb je bijvoorbeeld een volledig verkeersvrij parcours nodig, met een gegarandeerd minimale wegbreedte. Dat is voor veel organisaties onmogelijk om voor elkaar te krijgen. Ook op het gebied van materiaal, zoals de fiets, worden er veel scherpere eisen gesteld omdat het aantal ongelukken nu eenmaal veel groter is. Wat mij betreft moeten we het maar met de huidige regels doen. Jammer dat een paar atleten het voor de anderen zo moeilijk maken.

16

Re: Olympische Triathlon!

Die Jorgensen had nog een aardige turbo voor de laatste loopronde. Ik vond dat de anderen bij het fietsen niet tactisch genoeg reden: haar onvoldoende de kop opdrongen, als grote favoriete. Klamer mooi, net in de top 10.

Over het stayeren: de NTB is juist dit seizoen hard bezig met een anti-stayer-campagne. En ik hoop toch ook dat de regel blijft zoals ie is. Voor mij als trage zwemmer/goeie fietser zit de lol van een triathlon hem onder andere in de inhaalactie op de fiets, het 'pacman spelen'. Stayerwedstrijd is voor mij dus veel minder leuk, dan was ik de sport misschien wel nooit gaan doen. Of sowieso: dat je het echt helemaal zelf moet doen, dat heeft toch wel wat.

Louise

17

Re: Olympische Triathlon!

Ster in de vrouwenwedstrijd vond ik zowiezo Spirig. Tijdens het fietsen enorm veel kop gedaan en tijdens het lopen idem tot ze die Amerikaanse op de vingers tikte. Dat Jorgenson goed kan lopen wist ik op voorhand maar van Spirig had ik niet verwacht dat die nog op dit niveau zat.

18

Re: Olympische Triathlon!

Een paar weken geleden in Zurich was Spirig 2e op de 5150, overall welteverstaan! Vooraf had ik mijn geld op Spirig gezet.

19

Re: Olympische Triathlon!

Dat die goed is wist ik wel ze heeft trouwens al een volledige gewonnen ook. Daarom twijfelde ik of ze in dit circuit nog zo snel zou zijn. Maar goed bij de vorige spelen won ze hier in Antwerpen de 70.3 en 2 weken erna de OS in Londen. En vorig jaar nog 9e op de Europese spelen op de marathon dus dat is puur talent die vrouw.