1

Onderwerp: Even voorstellen...

Hi allen,

Ik zit al een tijdje te neuzen alhier en nu toch maar besloten me te registeren smile

Mijn naam is Luc en ik ben 36 en wil gaan trainen voor een hele triathlon. Ik heb als doel gesteld dat ik voor mijn 40e een hele gedaan wil hebben in een beetje nette tijd. Ik moet nog bepalen wat "een nette tijd" is maar ik heb niet de drang om maar een iron man te doen om hem van mijn bucketlist af te strepen en dan de helft van alles wandelend of spartelend doen en dan net de cutoff time halen. Ik wil hem gecontroleerd en goed uitlopen en trots zijn op de race die ik gedaan heb.

Nu heb ik geen ervaring met duursporten maar begin voor mijn gevoel niet helemaal op 0. Ik kan nu prima een 20km hardlopen en fiets regelmatig naar mijn werk in Amsterdam vanuit Utrecht. 30km heen en 30 terug op mijn fitnessbikeje, meestal binnen het uur.
Echt lang hardlopen of fietsen (3+ uur) heb ik dus nog niet gedaan (ook nog niet geprobeerd).
Met zwemmen heb ik helemaal geen idee waar ik sta smile

Vandaar dat ik de tijd neem om die hele over een paar jaar te kunnen doen.

Ik zal wellicht binnenkort hier wat vragen stellen over wat en hoe dit traject aan te pakken. Ik zie al dat er allerlei mensen zijn die heel gedisciplineerd hun vorderingen bijhouden op blogs e.d. super leuk om te lezen, wellicht ga ik ooit zoiets nog doen maar kans is net zo groot dat ik dat niet doe ;-)

Ik ben 1.91 en weeg op dit moment 85kg, voor mijn gevoel moet er nog een paar kg af om wat makkelijker die langere afstanden hard te lopen dus dat is mijn eerste focus (en vooral ook de Ben en Jerries laten staan ;-))

Er is nog 1 addertje:
Twee weken terug ben ik vader geworden van mijn tweede zoontje. Helemaal blij maar slaap en rust zijn op dit moment wel wat lastig dus ik zoek een beetje naar een haalbaar trainingsschema in mijn situatie maar ik hoop dat ik daar met jullie hulp wellicht uit kan komen.

Iemand nu al een idee of het doel dat ik stel onhaalbaar is, dan hoor ik het graag

We gaan het beleven smile

2

Re: Even voorstellen...

Welkom!

3

Re: Even voorstellen...

Lijkt me zeker haalbaar! Volgend voorjaar een paar sprints om alles eens af te tasten. In de zomer en najaar een paar kwart- en OD's.
Dan in de winter wat aan de fiets en loopbasis werken en in je 38ste jaar een keer een halve doen. Het jaar erna opbouwen naar een hele. Nog een paar halve en misschien een marathon (dat heeft mijns inziens toch de grootste impact op je lichaam) en dan net voor je 40ste een hele. Lijkt me een mooie planning.

4

Re: Even voorstellen...

Hi Lucas, welkom!

Mooie ambities en ook een (bijna) realistische aanpak. Probeer het eerst maar eens uit op de wat kortere afstanden, dan ga je steeds beter begrijpen wat een triathlon nu echt is. Zeer waarschijnlijk werkt het verslavend, dus voordat je het weet kom er niet meer vanaf.

Uit ervaring is het verstandig om ook je vriendin/vrouw erbij te betrekken. Ik heb ook 2 kids, (2 en 4 jaar) en de combinatie met veel trainen is te doen, maar gaat niet vanzelf. Het kan wel - en een redelijk niveau halen... dat kan ook. Maar dat gaat niet zonder slag of stoten.

Hoe dan ook, geniet ervan en zoek de balans. Kijk hier goed rond en houd ons lekker op de hoogte. Het is altijd gaaf om te lezen hoe andere met hun ambities bezig zijn.

-- M

5

Re: Even voorstellen...

Ha tnx, ja ik ga zeeeker eerst kortere afstanden doen. Als ik op de triathlonkalender kijk val ik een beetje op een slecht moment in (zo lijkt het) aangezien het nu ongeveer het seizoen lijkt te zijn maar ik verzin vast wel iets en houd jullie zeker op de hoogte.

6

Re: Even voorstellen...

In het najaar kan je Run Bike Run's doen, en in het begin van het voorjaar zijn er ook ZwemLoop wedstrijden. Maar voldoende om aan te werken tijdens de volgende maanden.

-- M

7 Laatst bewerkt door elderenbosch (20-08-16 21:28:15)

Re: Even voorstellen...

lucas schreef:

Ha tnx, ja ik ga zeeeker eerst kortere afstanden doen. Als ik op de triathlonkalender kijk val ik een beetje op een slecht moment in (zo lijkt het) aangezien het nu ongeveer het seizoen lijkt te zijn maar ik verzin vast wel iets en houd jullie zeker op de hoogte.

Eind september heb je nog een sprinttriatlon in Amsterdam (Bosbaan). Mooie gelegenheid om kennis te maken met een korte afstand. Ook vrij toegankelijk omdat ze verschillende startseries hebben voor verschillende snelheden.

8

Re: Even voorstellen...

Welkom hier!

9

Re: Even voorstellen...

Welkom Lucas ..

Je hebt al goede tips gekregen zie ik , veel plezier met je trainingen en voorbereidingen .
Je hebt een mooi doel voor ogen.

10

Re: Even voorstellen...

@mstyz: same here. Alhoewel rustig opbouwen binnen de relatie ook gunstig is. Van 4u p/w naar 6, naar 10, naar 14... Dat is wel zo'n beetje de max trainingsarbeid die mijn huwelijk aankan...;-)

11

Re: Even voorstellen...

Jerry schreef:

@mstyz: same here. Alhoewel rustig opbouwen binnen de relatie ook gunstig is. Van 4u p/w naar 6, naar 10, naar 14... Dat is wel zo'n beetje de max trainingsarbeid die mijn huwelijk aankan...;-)

Ha dat kan ik me voorstellen smile

12

Re: Even voorstellen...

Welkom Lucas!

Mooie plannen heb je, vergelijkbaar met mijn eigen situatie.
Gefeliciteerd ook met je zoontje. Ik weet uit ervaring (dochter van 2,5 zoon van 0,5 jaar oud) dat het niet meevalt om eea te combineren met slapeloze nachten.

Het is exact wat mstyz zegt. Partner erbij betrekken helpt veel en vooral de balans bewaren.

De planning zoals MontanaMan die uiteenzet lijkt me ook realistisch. Ik ben begonnen dit jaar met 2 keer een kwart en dan rustig opbouwen naar een halve. En wie weet dan verder..!

Succes !