26

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Nee. Invoegen mag nooit. De regel is heel simpel. Als je wordt ingehaald moet je altijd 12m gat laten vallen. Als je van achter een stayer zone in rijd, moet je altijd binnen de daarvoor toegestane tijd degene voor je inhalen. Dus je kunt nooit invoegen tussen twee rijders die 12m uit elkaar rijden.

Je moet eigenlijk zorgen dat je voor de heuvel op meer dan 12m zit van je voorganger. Dat is de enige logische oplossing. Je hoeft mij niet te vertellen dat nummer 3 je snel voorbij gaat steken als je op 20m gaat zitten van nummer 1. Overkomt mij bijna altijd. Daarom zit ik bijna altijd laatste in een groep. Ik heb daar vrede mee. Ik snap dat gedrang om in het midden te zitten niet. Ik vind ook dat de jury daar tegen mag optreden. Omdat je continu 10% voordeel hebt op 12m. De prijs daarvoor moet zijn dat je donders moet opletten om niet te stayeren. In sommige landen doen ze dat. Ik vind dat dat zo hoort. Als je mag jojo'en tussen 12 en 6m heb ik liever dat stayeren is toegestaan. Er is overigens bijna altijd ruimte in Nederlandse wedstrijden om op 20m te gaan zitten. Dan hoef je nergens op te letten.

Inhalen moet je pas doen als je of langere tijd op kop mag blijven rijden van de rest (ik schrijf mag omdat ze er altijd een wiel voor kunnen drukken) en je er zelf een belang bij hebt om dat te doen, of als je weg kan rijden van degene voor je. Anders is het altijd verstandig er achter te blijven. Er wordt veel te veel continu ingehaald door triathleten in niet stayer wedstrijden. Vaak zoveel dat het uiteindelijk een peloton oplevert van allemaal individuen die allemaal denken op kop te moeten rijden. Als je vooraan niet wegkomt, moet je een goede reden hebben om in te gaan halen.

27

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Cootje schreef:

Je moet zelf weer zorgen voor die 10 meter met de persoon voor je. Laat je je afzakken dan zul je weer ingehaald gaan worden, oftewel je zit dan midden in de ploeg. En je zult dan net zien dat er opeens een jury naast de groep rijdt die (in het meest gunstige geval) iedereen rood geeft, maar je zult net zien dat je dan net de enige bent

Dit mag niet. Als je de stayerzone in bent gereden is de enige manier om er binnen de regels uit te raken het inhalen van degene voor je. Als die jury dus komt, hoor je inderdaad de kaart te krijgen.

28

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Daarom probeer ik altijd helemaal vooraan een groep te zitten. Gelukkig zwem ik slecht genoeg om niet tussen de beste triathleten te zitten en lukt dit dus ook vaak wel.

Ik begrijp ook niet dat mensen in drukke wedstrijden met een vermogensmeter kunnen rijden als je snelheid zo erg afhankelijk is van het laten terug zakken en inhalen.

29

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Chris Froome laat zich wel uit een kopgroep afzakken als zijn vooropgestelde wattages niet juist zijn.

30

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Ik het kader van deze discussie vond in Klazienaveen een erg mooie uitvinding.

In langere wedstrijden vind ik een richtpunt voor me erg prettig rijden, maar het wel eens lastig in te schatten of ik op de juiste afstand van mijn voorganger rijdt. In Klazienaveen waren er op 3 plekken op het 22km lange parcours 2 spreken gezet, met een bordje ervoor 'stayerafstand' waardoor je exact wist of je genoeg afstand had tot je voorganger.
Hier werd om mij heen best netjes op gereageerd, zelf ook 1x mezelf gecorrigeerd omdat ik er toch een metertje te dicht op zat en andere fietsers zag ik soms ook na deze strepen even iets inhouden.
Wat mij betreft gebeurd dit vaker op parcours, erg makkelijk om uit te voeren voor de organisatie en voor atleten een goede manier om jezelf te controleren

31 Laatst bewerkt door blex (01-09-16 13:35:12)

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Het voordeel van continu op 12 meter rijden is +- 10% vermogen gratis.

Dit lijkt me wat veel. Vooral op die afstand. Sterker nog, ik denk dat in bepaalde windrichtingen en -sterktes het voordeel haast nihil is.

Ik zit te zoeken naar wat onderzoeken, maar kan niks vinden. Vraag me af hoe je aan die 10% komt.

32

Re: Ergernissen rondom stayeren!

10% komt me niet bekend voor, benieuwd inderdaad waar dit vandaan komt. Ik kan me herinneren dat het voordeel 30% is als je direct achter iemand rijdt en 50% als je midden in een peloton zit.

Verder zijn de regels mbt stayeren vrij duidelijk volgens mij. Met de huidige deelnemersvelden in grote wedstrijden is het volgens mij praktisch onmogelijk om te allen tijde exact volgens de regels te fietsen, maar ik ben nog nooit een situatie tegengekomen waar het niet mogelijk is om niet volgens de geest van die regels te fietsen. Dat is voor interpretatie vatbaar, maar volgens mij gaat het erom dat je geen voordeel mag hebben van het stayeren. En of 10% dan nog als significant voordeel beschouwd mag worden (wat het natuurlijk is) is een tweede.

Als stayeren wordt toegestaan tijdens long distance triathlons dan stop ik met de sport.

33

Re: Ergernissen rondom stayeren!

paultje555 schreef:

In Klazienaveen waren er op 3 plekken op het 22km lange parcours 2 spreken gezet, met een bordje ervoor 'stayerafstand' waardoor je exact wist of je genoeg afstand had tot je voorganger.
<knip>.
Wat mij betreft gebeurd dit vaker op parcours, erg makkelijk om uit te voeren voor de organisatie en voor atleten een goede manier om jezelf te controleren

Precies dat zijn we volgend seizoen van plan bij de Vrouwentriathlon, we kregen dat als tip, ik weet niet waarvandaan. Goed om te horen dat dat werkt! De Vrouwentriathlon is zo'n typische instapwedstrijd waar veel deelneemsters geen idee hebben van wat er precies wel en niet mag, dus dan is het ook wel goed als educatie, zeg maar.

Andere tip was om in de buurt van de wisselzone twee fietsen op 12 meter afstand van elkaar neer te zetten, om concreet te maken wat het betekent. Voor zo'n dame in Anna Paulowna zal het niet uitmaken, die weet wel waar ze mee bezig is. Maar bij de Vrouwentriathlon merken we dat even in een briefing iets zeggen over stayeren niet voldoende doordringt. Er fietsen er soms zelfs keuvelend twee-aan-twee!

Nog twee andere dingetjes:

  • Ik meen me te herinneren dat ik een keer bij een buitenlandse wedstrijd (België?) gezien heb dat de stayer-regel niet betrekking had op een afstand van punt tot punt, maar op een vlak, dus niet een lijn van 12 meter maar een rechthoek. Dat vind ik ook wel reëel omdat het inhaalproblemen kan oplossen. Als je recht achter iemand zit, zit je in diens zuchtje, maar als je dan voldoende naar links of rechts uitwijkt, ben je er ook uit, en ben je er eerder uit dan recht erachter.

  • Ik zag zondag ook nog wel een opvallend fenomeen: een groepje van vier fietste overduidelijk samen, maar keurig op 12 meter afstand van elkaar. Shirts van dezelfde triathlonvereniging, ze gingen samen piesen (toen reed ik ze voorbij), ze kwamen me met hun viertjes achter elkaar weer voorbij, en later op een klim haalde ik hen weer in, althans, de achterste twee - en tot mijn verbazing zag ik de voorste twee boven zo ongeveer in hun remmen knijpen, omkijken en wachten. Je kunt er als jury niets tegen beginnen, lijkt me, maar het is juist wel tegen de geest van de wedstrijd. En die twee omkijkers/wachters hinderden. Niks ernstigs, maar op z'n minst ging ik ook even omkijken omdat ik me afvroeg waar ze naar keken. Ik bedoel: tijdens een triathlon ga je toch niet remmen, omkijken en wachten???

Louise

34 Laatst bewerkt door blex (01-09-16 16:12:59)

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Tijdens de divisiewedstrijd afgelopen zondag zaten we met 120 man op een rondje van 5km.

Bij de briefing wordt nadrukkelijk gezegd niet stayeren, dat wordt gelijk bestrafd met rood.
Als je dan de officiele stayerregels er op na houdt is dat vrijwel onmogelijk op dit rondje.

Precies wat Maca944 zegt. Rij in de geest van de wedstrijd. Af en toe haasje over, tja kan gebeuren als je tijdens het inhalen iets te diep moet gaan (door een bocht, waardoor wind veranderd etc). Moet je dat soms bekopen. Vooral op dat korte werk is het geen kwestie van op een bepaalde hartslag fietsen.

Uiteindelijk vind ik stayeren: duidelijk iemands wiel proberen te houden om voordeel van te hebben.

Gelukkig werden er weinig (of zelfs geen?) penalties gegeven.

35

Re: Ergernissen rondom stayeren!

10% is uit ervaring van triathleten met een vermogensmeter. Het is ook mijn ervaring (zonder vermogensmeter) dat dit wel ongeveer klopt. Bij tegenwind is het meer dan tien procent. Bij zijwind praktisch nul. Er is een reden waarom er in de meeste races kopgroepen ontstaan. En waarom het veel makkelijker is om van achteren naar een groep te rijden dan vooraan weg te rijden. En waarom ik wel eens gedubbelde atleten in de kopgroep heb zien aansluiten voor langere tijd. 12m is geen echt peloton maar het is zeker ook geen tijdrit. Bij Challenge Billund hadden ze een 20m stayerzone voor pro's. Dat verandert de race echt serieus.

36

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Louise schreef:

Andere tip was om in de buurt van de wisselzone twee fietsen op 12 meter afstand van elkaar neer te zetten, om concreet te maken wat het betekent. Voor zo'n dame in Anna Paulowna zal het niet uitmaken, die weet wel waar ze mee bezig is. Maar bij de Vrouwentriathlon merken we dat even in een briefing iets zeggen over stayeren niet voldoende doordringt. Er fietsen er soms zelfs keuvelend twee-aan-twee!

Bij de vrouwentriatlon in Beesd waar ik aan mee gedaan heb kwam ik op gegeven moment een groepje van 5 meiden tegen die gezellig samen het rondje fietsten. Ik heb het hele gebeuren maar gewoon ingehaald. Er is wel iemand geDQ't, ik weet niet of het iemand van die groep was.

37

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Vorige week mijn eerste 1/8ste meegedaan. Al een tijdje het forum gevolgd om wat extra info her en der te verzamelen. Zo ook deze thread van nabij gevolgd. Moet toch zeggen dat het stayeren in de middelste gelederen van het pak moeilijk te vermijden is.
De eerste die me voorbij fietsen mooi laten uitzakken, resultaat: de volgende was daar, enz enz. Zo kan je bezig blijven en rij je nooit je eigen tempo. Op lange afstand werkt dat omdat de afstanden groter zijn maar op zo'n korte afstand (23km fiets) werkt dat niet. Het pak zit gewoon veel te dicht op elkaar.
Op zeker moment mooi mijn eigen wedstrijd gaan rijden. Inhalen mooi links gaan rijden en invoegen en als ik ingehaald werd gewoon eigen tempo blijven rijden en de voorganger diept die kloof dan wel uit. Kan zijn dat er voordeel uit is maar zolang je niet direct in het wiel blijft zitten zal dat voordeel wel meevallen. Een kloof van 5m of 10m zal het verschil niet maken. Direct in het wiel natuurlijk wel, dat kan niet.

38

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Over die 10% effect bij het WK 70.3 van afgelopen weekend. Het verhaal van Lionel Sanders. Precies wat te zien was, als je de race gevolgd hebt. In de kopgroep hielden ze soms de benen stil. En een gast die 364 watt (!!!!!!!) gemiddeld trapt verliest tijd op die gasten...

https://lsanderstri.com/

"I came out of the water with a little over 3 minute deficit, averaged 364w normalized power on the bike..."

"...What I failed to appreciate prior to yesterday, was just how strong the drafting effect is, when in that front bike pack. Despite pushing the highest average power I have pushed all year, I still was out-biked by nearly twenty guys. The reason the pill is difficult to swallow is that off of lesser power outputs, in prior races this year, I was able to pull back 3 to 5 minutes from many of those same people."

"As you saw on Sunday, the uber-bikers like Andi Drietz and Sebastien Kienle were unable to get away; largely because of the sheer size of the pack, and the fact that the drafting effect becomes progressively larger, the further you go back in the pack. If the race was truly non-drafting then the race would have looked significantly different."

"Either we stop pretending that the bike ride is non-drafting, and call it what it truly is: A semi draft-legal bike; or we change the rules and the method in which they are enforced, so that the bike ride is truly non-drafting."

39

Re: Ergernissen rondom stayeren!

364 watt normalized, echt ongelofelijk...

Verder heeft hij een aantal valide punten die ook op Slowtwitch worden besproken (zie http://forum.slowtwitch.com/forum/Slowt … s#p6067496).

Het vergroten van de draftzone zou wellicht kunnen werken, maar dan krijg je het probleem dat het veld nog langer wordt en inhalen wellicht nog moeilijker. Daarnaast zou ik wel eens testdata willen zien van hoeveel effect draften heeft op verschillende afstanden en met verschillende windrichtingen om het probleem exact te kunnen kwantificeren.

Is het niet gewoon een oplossing (in elk geval voor de pro's) om individueel te starten en zo het veld vanaf het begin verder uit elkaar te krijgen? Hoeveel pro's startten er, een stuk of 50? Als je er elke 10-20 seconden eentje laat starten (of wellicht nog meer) dan is het vanaf het begin een individuele prestatie.

40

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Zo werd ik zaterdag (triathlon Binnenmaas) ingehaald door een groepje. Ik dacht nog heel naief dat ik een opstopping had veroorzaakt met mijn belabberde bochttechniek en zei netjes sorry. Heb ik daarna de gehele rit een paar 100 m achter dat groepje gereden. Ze kwamen niet verder weg (best sneu voor een groepje mannen), maar konden wel rustig eten, drinken en de benen stilhouden.

Maakte me zo boos. Ik rijd daar voor m'n eigen prestatie en het gaat toch niet om podiumplekken. Maar zo hard werken (het waaide flink in de polder) terwijl in zicht een groepje gewoon een zondags ritje rijdt, is heel frustrerend.

Heb nog geprobeerd startnummers te onthouden en ze er tijdens het rennen op aan te spreken, maar wist het toen al niet meer zeker wie er nu wel/niet bijhoorde big_smile Wat zouden jullie in zo'n geval doen?

41

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Gewoon negeren wat anderen doen.
Zoals je zegt doe je mee voor jezelf en niet voor anderen.

42

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Arnoutdv schreef:

Gewoon negeren wat anderen doen.
Zoals je zegt doe je mee voor jezelf en niet voor anderen.

Dan verandert er ook nooit wat aan he wink

43

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Uiteindelijk gaat het inderdaad om je eigen prestatie, maar ook die wordt beïnvloed als je door een poloton wordt ingehaald waardoor jij de benen stil moet houden en er vervolgens achter moet blijven (en de ergernis die hierdoor ontstaat). En als je ineens 14e wordt in plaats van een mooie top 10 klassering omdat er mensen vals spelen dan zou ik dat toch ook vervelend vinden.

Wat zou je doen als je ziet dat iemand een stuk van het parcours afsnijdt? Ik laat mijn min of meer beleefde mening altijd wel horen als ik mensen zie draften, maar uiteindelijk is het een taak van de marshals om hier iets aan te doen. Namen en nummers noteren gaat je weinig opleveren, al heb ik weinig problemen met wat naming en shaming (al denk ik niet dat de personen die het betreft zich hier veel van aantrekken).

44

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Je kunt eens proberen een Go-pro aan je fiets te hangen en als je ingehaald word door een peloton het op de FB pagina van de vereniging zetten of site. Als mensen merken dat ze het niet ongezien kunnen blijven doen zullen ze mischien ook al wat voorzichtiger zijn.

45

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Dan moeten ze de Go-Pro wel iets meer aero maken.

46

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Gisteren zelf mijn eerste Triathlon gedaan de Zwintriathlon in Knokke. Bij deze wedstrijd is stayeren uit den boze oftewel levert direct een tijdstraf op van 2 minuten. Door de verkeersregulering op de wegen is de pakkans ook vrij groot.

Fietsen is niet mijn sterkste onderdeel maar ik kom redelijk mee omdat als ik train individueel train. In het wiel hangen kunnen velen. Ondanks dat ik onervaren ben, ben ik wel voorstander van streng optreden hier tegen. Het gaat om de individuele prestatie met in het wiel hangen ga je daar deels aan voorbij

47

Re: Ergernissen rondom stayeren!

De zwintriatlon is idd redelijk vrij van stayeren. Ik heb daar 3 jaar terug enkele prof triatleten een DSQ zien krijgen en die waren daar echt niet happy mee.

48

Re: Ergernissen rondom stayeren!

ronnyke schreef:

Je kunt eens proberen een Go-pro aan je fiets te hangen en als je ingehaald word door een peloton het op de FB pagina van de vereniging zetten of site. Als mensen merken dat ze het niet ongezien kunnen blijven doen zullen ze mischien ook al wat voorzichtiger zijn.


Heb er ook wel eens aan gedacht om mijn Gopro onder mijn zadel te hangen. Ben benieuwd wie er dan nog in mijn wiel durft te hangen. Alleen jammer dat ik die beelden dan niet hier mag tonen tongue 

Of idd de verkeersregelaars en vrijwilligers meer zeggenschap geven. Nu zijn er vaak (te) weinig motoren om te controleren. Of zoals in het zeilen een protest na de wedstrijd indienen en als er meerdere getuigen zijn iemand achteraf alsnog een tijdstraf of DSQ geven.

49

Re: Ergernissen rondom stayeren!

TumTumTum schreef:
Louise schreef:

Andere tip was om in de buurt van de wisselzone twee fietsen op 12 meter afstand van elkaar neer te zetten, om concreet te maken wat het betekent. Voor zo'n dame in Anna Paulowna zal het niet uitmaken, die weet wel waar ze mee bezig is. Maar bij de Vrouwentriathlon merken we dat even in een briefing iets zeggen over stayeren niet voldoende doordringt. Er fietsen er soms zelfs keuvelend twee-aan-twee!

Bij de vrouwentriatlon in Beesd waar ik aan mee gedaan heb kwam ik op gegeven moment een groepje van 5 meiden tegen die gezellig samen het rondje fietsten. Ik heb het hele gebeuren maar gewoon ingehaald. Er is wel iemand geDQ't, ik weet niet of het iemand van die groep was.

Nope, dat was vanwege het uitdoen van een swimskin, die blijk je wel te mogen dragen maar niet te mogen uitdoen of zoiets wazigs.

50

Re: Ergernissen rondom stayeren!

Arnoutdv schreef:

Gewoon negeren wat anderen doen.
Zoals je zegt doe je mee voor jezelf en niet voor anderen.

Ik kán dat gewoon niet negeren, gaat in tegen mijn eerlijkheidsgevoel. Ik moet er dan gewoon iets van zeggen, of zelfs incidenteel iemand een braketest geven als je daar dan ook nog een bijdehand antwoord op krijgt ( ja, minstens net zo sneu, is ook waar en dat weet ik maar al te goed).
Wat wel ook lastig is, is het feit dat mensen soms onnodig links rijden. Dit maakt inhalen ook erg moeilijk. Ook dat mag van mij strikter nageleefd worden, daarmee kan je ook al goeddeels voorkomen dat er gestayerd kan worden. Als er sneller meer afstand gecreëerd kan worden bij het inhalen nodigt dat al minder uit tot stayeren.

Wat wel als verzachtend in ogenschouw genomen moet worden naar mijn idee is dat iedereen verschillend anticipeert op wat het parcours doet. Meerdere keren mee gemaakt dat het om en om elkaar inhalen is wanneer windrichting of helling van de weg verandert. Zo lang een ander dan niet in m'n wiel gaat hangen vind ik dat niet leuk ( ik zie liever dat ze keihard uit mijn wiel gelost worden;) ) maar prima, dat hoort erbij.

Ook ik stop ermee als longdistance stayeren wordt, die olympische bike, dat was toch dramatisch... Wat een aanfluiting! er was zelfs niemand meer met een clip-on! Heeft niets meer met mijn beleving van triathlon te maken, dan is het verworden tot een aanklamprace met 10km eindsprint lopen