1

Onderwerp: Hoofdpijn na halve triatlon

Beste forumleden

Sinds een paar jaar doe ik aan triatlon. Dit jaar 2 halve triatlons volbracht. In Terheijden en Deinze. Beide onder verschillende omstandigheden. De eerste met 25 graden en flink wat zon, in Deinze 20 graden en regen en wind. Vorig jaar 1e halve triatlon gedaan in Klazienveen. Erg warm en heel veel wind. 

Nu is het telkens zo dat ik na die wedstrijden flinke hoofdpijn heb welke wel weer terugtrekt binnen 30 min maar erg onprettig is.  Lijkt dan bijv. net na de finish of alle geluid te veel is. Over de finish ben ik wel moe maar niet compleet uitgeteld. Ik heb het idee dat ik voldoende drink. bidon 750mm aa isotone per uur op de fiets daarna bij het lopen bij elke post wat nemen.

Heeft iemand ervaring met hetzelfde of een idee hoe ik dit kan voorkomen? Vooral met oog op doen hele afstand.

Ik denk zelf dat het wellicht ligt aan het niet dragen van een bril op sterkte tijdens de wedstrijd. Ik draag nl. dagelijks een bril maar heb geen bril op sterkte voor het sporten. Wellicht is de oorzaak het langdurig knijpen met de ogen.
Tijdens lopen marathons heb ik er by the way nooit last van gehad.
Hoop dat iemand een idee heeft. Leg het sowieso voor aan een sportarts.

2

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Ook verkrampte nek? Ontspanning daar zoeken helpt bij mij wel, zeker tijdens het fietsen.


Maar ik heb het ook nog wel eens na het zwemmen, alsof ik m'n hoofd opgeblazen heb. Dan komt het volgensmij door het druk zetten tijdens ademen, maar ben er nog niet helemaal achter. Lees dus wel even mee wink

3

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

ik heb een tt fiets die door een pro (Jeroen) is afgesteld. Na 120 / 130 op de tt, losse training, geen last van hoofdpijn. Wel straffe nek

4

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Bij mij doet ver alles pijn na een halve :-)

5

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Was mijn hersteltijd maar 30 minuten na een halve afstand

6

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Langdurig (en ook stevig) samenknijpen van je ogen kan zeker bijdragen aan hoofdpijn. Heb ik zelf ook jarenlang moeten doen in gewoon daglicht omdat ik lichtgevoelige ogen heb (en dan sportte ik niet maar liep ik gewoon rond of was ik op reis). Altijd hoofdpijn aan overgehouden totdat ik verduisterende sportzonnebrillen ging dragen. Heb er nu altijd standaard eentje bij me die ik met mijn tri's zeker ook op zal houden met fietsen en lopen.

7

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Ik heb zelf altijd hoofdpijn na een halve vanuit mijn nek door het fietsen, maar ik zit dan ook niet helemaal ideaal op mijn racefiets met opzetstuur. Misschien dat het bij jou komen omdat je tijdens de wedstrijd toch minder ontspannen op de fiets zit dan tijdens de training?

8

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Dat zou wellicht ook kunnen.  Sowieso maar een sportbroek op sterkte

9

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Sportbroek op sterkte???

10

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Op strakte denk ik smile

11

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Sorry bril

12

Re: Hoofdpijn na halve triatlon

Of daglenzen, heb je dat wel eens geprobeerd? Dat vind ik bij sporten sowieso prettiger, en bij de triathlon al helemaal, omdat je dan in één keer klaar bent qua scherp zien en bijvoorbeeld ook even je zonnebril af kan zetten als het ergens donker is. Ik heb daglenzen die Dailies Total heten, die zijn ongelofelijk comfortabel ten opzichte van alle andere lenzen die ik eerder heb gehad, en heel makkelijk in het gebruik. Ik draag verder vrijwel altijd een bril, en toch kan ik die met sporten probleemloos aan, ook heel lang. Ze hebben maar één nadeel: ze zijn duur, bijna een euro per stuk. Maar een goede sport- en zwembril op sterkte is ook aan de prijs. Die heb ik trouwens ook, gaat ook prima.

Louise