1

Onderwerp: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

Tijdens de lokale Olympic Distance wedstrijden hier in Montana was ik in Nederland, een lokale cross country triathlon werd afgelast, dus ik had maar een OD triathlon in de US, die van Coeur d'Alene 2 weken geleden. Totdat ik deze een dag of 10 geleden tegenkwam, de Yellowstone Kelly Mountainman triathlone. Yellowstone Kelly was een legende die begraven is in Billings, Montana: https://en.wikipedia.org/wiki/Luther_Kelly.

Billings is maar 2 uurtjes rijden, dus besloten me in te schrijven. Een clubgenoot wilde ook wel mee. 2 uur rijden, start om 7:30...Besloten om 's ochtends vroeg te vertrekken. Een hotel paste niet in het budget, en om nou een nacht slecht te slapen in een tentje en dan alsnog vroeg op te staan. Dan net zo goed nog een uurtje eerder opstaan en diezelfde ochtend ernaar toe te rijden.

Ik had geen idee wat me te wachten stond. Had wel een beetje naar het parkoers gekeken: 2 rondjes zwemmen in een meer, daarna fietsen met wat heuvels, een stuk fietspad waar je niet mocht halen. Tenzij iemand heel langzaam zou gaan of zou lopen, maar waarom zou je iemand inhalen die heel snel gaat? Een beetje een raar parkoers ook, eerst een stuk fietsen naar een T-splitsing, rechtsaf, paar km, turnaround, terug voorbij de T-splitsing, klimmen over het fietspad, turnaround, weer voorbij dezelfde T-splitsing, turnaround, en dan bij de T-splitsing linksaf. En dan moest je dus uitkijken want je kon mensen kruisen, en ik vroeg me af of mensen niet te vroeg af zouden slaan. Later meer hierover.
Lopen waren 2 vlakke rondjes rond het meer, plus een 1,5 km out en 1,5 back aan het einde van beide rondes.

Deze lokale tri's zijn klein, maar ik had geen idee hoe klein.

Kwamen rond 6:30 aan en het was koud! 8 fietsen rekken in de transition zone, dus zou inderdaad wel een kleine wedstrijd worden. Die 8 rekken waren voor sprint, olympic, relay en duathlon. De olympic distance had 25(!) deelnemers.
Voor de zwemstart nog een meeting, waar onder andere gevraagd werd naar de T-splitsing in het fietsparkoers. Er werd duidelijk gezegd dat je hele parkoer 2 keer rijd, dus 3 keer bij de T-splitsing komt.

Het zwemmen ging op zich lekker, 2 rondjes in een driehoek. Alleen in het eerste rondje bij de 2 boei keek ik na het keren recht in de zon, en zag de volgende boei niet. Dus ik nam aan dat ie dan dus in zon moest liggen, dus ik bleef me richten op de zon. Na een paar minuten keek ik nog een goed om me heen en zag dat ik ruim 50m rechts van iedereen lag en ongeveer na het centrum van de driehoek aan het zwemmen was. Oeps, een goeie 100m extra gezwommen. 2e rondje geen probleem. Kijkend naar Strava lijkt het erop dat het parkoers behoorlijk precies 1500m was.
Tijd: 24:33

T1: Bagger. Chip zat te los, wilde hem vastmaken, kreeg hem niet af, toen ie afkwam schoot m'n hand uit, waardoor m'n schoen die ik nog niet aan had wegvloog.
Tijd: 2:01

Fietsen: Koud, vooral mijn linkervoet, die was verdoofd tot de laatste 5 kilometer in het lopen. Kon niet lekker in mijn ritme komen en vond het lastig om een goed tempo te vinden. Bij het klimmen kan ik me heel snel opblazen als ik maar iets te hard ga, en ik wist niet hoe lang en steil de klimmen waren. Het fietspad omhoog was smal met een paar hele scherpe bochten, en ook steil (>10%) op sommige stukken. Bij het afdalen kon je weinig tijd goedmaken vanwege de scherpe bochten en mensen die omhoog (konden) komen. Bij de T-splitsing ging het inderdaad mis bij sommigen. Het blijft moeilijk om instructies te onthouden als je ze vlak voor de start hoort blijkbaar. En toen ik uiteindelijk de 3e keer bij de splitsing was moest ik flink afremmen omdat er iemand van de andere kant kwam en die niet aangaf of ze rechtdoor ging of rechtsaf (sprint afstand). In de eerste 20 minuten door 2 man ingehaald en haalde er 2 in, de rest alleen gereden. Geen drafting issues dus wink
Tijd: 1:20 en afstand op mijn horloge was 39.9k maar ik had hem pas 100m na de start aangezet, dus ook weer mooi uitgezet.

Lopen: Afgezien van de verdoofde voet ging het lekker. In de eerste ronde een stuk of 10 lopers van de sprint afstand (die waren een half uur later gestart) ingehaald, en zelf niet ingehaald. Dat voelde goed, ik haal niet zo vaak mensen in met lopen. Bij de out and back in de eerste ronde kwam ik erachter dat er niemand in mijn nek zat, maar er zat wel iemand voor me die wel eens van de OD kon zijn. Na 6 km kon ik hem inhalen, hij bleef tot km 8 vlak achter me, en km 7 en 8 waren m'n zwaarste, steken in mijn zij,  bovenbenen die in brand stonden, een oude verrekte spier/pees in mijn ribben die begon te zeuren. We kennen het hier allemaal wel smile Na 8km viel hij eindelijk terug en uiteindelijk had ik ruim 2 minuten voorsprong op hem bij de finish.
Tijd: 50:51 en afstand op mijn horloge 10.1.

Overall: 2:38:36, overall 7e, en 1ste big_smile (van de 3 :') in mijn agegroup.

Het bleek dat sommige bij de T-splitsing te vroeg waren afgeslagen. Met zo'n kleine race diskwalificeren ze mensen eigenlijk niet, dus die kregen een 5 minuten penalty. De 5 minuten penalty was een bonus, ik deed 7 minuten over dat extra stukje.
Mij boeit het niet, ik doe zo'n wedstrijdje voor de persoonlijke uitdaging, en ik zou er zelf van balen als ik niet het hele parkoers heb afgelegd. Een topper ben ik toch niet, maar ik wilde het vermelden om te laten zien hoe 'relaxed' dit soort wedstrijdjes hier zijn. Ik heb hier ook in wedstrijden mannen zonder shirt zien fietsen en lopen, drinken aannemen van toeschouwers, maar stayeren heb ik dan weer niet gezien (is ook lastig als er niemand in je buurt fietst!).

Het eten dit keer: 2 zakken pretzels, 1 zak chips (is niet eens geopend) en een doos m&m's direct na de wedstrijd. Daarna in town was er een afterparty bij een micro-brewery. Je kreeg bonnen voor 2 bier en een bak noodles van een foodtruck! Dat heb ik me goed laten smaken!

2

Re: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

smile smile

triathlon is 3x leuker!

3

Re: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

Geweldig verslag ! Lijkt me machtig mooi om te doen in die setting.

Ook top die microbreweries en noodles op t eind.

4

Re: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

Mooi verslag en leuk om te lezen over dit soort kleine Amerikaanse wedstrijden!

5

Re: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

MontanaMan schreef:

Mij boeit het niet, ik doe zo'n wedstrijdje voor de persoonlijke uitdaging, en ik zou er zelf van balen als ik niet het hele parkoers heb afgelegd. Een topper ben ik toch niet, maar ik wilde het vermelden om te laten zien hoe 'relaxed' dit soort wedstrijdjes hier zijn. Ik heb hier ook in wedstrijden mannen zonder shirt zien fietsen en lopen, drinken aannemen van toeschouwers, maar stayeren heb ik dan weer niet gezien (is ook lastig als er niemand in je buurt fietst!).

Het eten dit keer: 2 zakken pretzels, 1 zak chips (is niet eens geopend) en een doos m&m's direct na de wedstrijd. Daarna in town was er een afterparty bij een micro-brewery. Je kreeg bonnen voor 2 bier en een bak noodles van een foodtruck! Dat heb ik me goed laten smaken!

Geweldig geschreven ...en over relaxed gesproken .
Afgelopen zondag was hier triatlon in Gochness ...kwam er een man van de 1/8 na het zwemmen uit het water .
Kleedde zich compleet uit ..droogde zich zelf in alle rust af waar onder  zijn klokkenspel ..stond daar echt in zijn blote
billen in de wisselzone ..
Geweldig ..maar weet je wat ..die man heeft het waarschijnlijk echt naar z,n zin gehad ...

6

Re: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

big_smile
Dat zou hier dan niet gewaardeerd worden, dan wordt je waarschijnlijk opgepakt voor 'disorderly behaviour' of erger. Montana is niet echt een progressieve staat wat dat betreft.

7

Re: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

MontanaMan schreef:

big_smile
Dat zou hier dan niet gewaardeerd worden, dan wordt je waarschijnlijk opgepakt voor 'disorderly behaviour' of erger. Montana is niet echt een progressieve staat wat dat betreft.

Ha ha ... Wij hebben ons ook omgedraaid ... Was niet echt een fraai gezicht .
Maar geweldig te zien hoe hij zich heel rustig afdroogde en aankleedde .

8

Re: Yellowstone Kelly MountainMan triathlon

Erg leuk verhaal! Inderdaad ongelofelijk klein, zo'n triathlon, ik zou bijna denken: kan dat uit? Want voor een deel heeft de organisatie toch de kosten, ongeacht hoe veel deelnemers er zijn.

Over relaxed gesproken: mijn man heeft een keer meegemaakt dat de nummer laatst in een kwart met twee looprondes bij de doorkomst daarvan lekker is gaan zitten met een flesje fris dat hij net zelf bij de bar was gaan kopen. Na een tijdje is-ie op z'n gemakje aan z'n laatste rondje begonnen. De vrijwilligers langs het parcours vonden het alleen niet zo geslaagd, want die moesten op hem wachten!

Louise